Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Valerie

Valerie

15-06-2014 om 23:11

dochter wil niet naar het VWO.


Angela67

Angela67

16-06-2014 om 16:58

mirjam

Jouw posting #28 maakt eens te meer duidelijk dat je het kind moet uitleggen dat zeker zij niet de beslissing neemt omdat school inderdaad altijd het laatste woord heeft.

Overigens begrijp je dan toch niet precies waar dit discussiepunt over ging, want het gaat om de verstandhouding tussen ouders / kinderen bij dit soort belangrijke beslissingen. Want zeker met bovenstaand argument (dat school beslist) is het belangrijk om strategisch bezig te zijn. Dat hoefden jouw kinderen wellicht niet in die tijd dus ik denk dat het niet goed vergelijkbaar is.

Overigens beetje flauw om niet te schrijven dat je me verkeerd begrepen had, maar gewoon door te gaan en beweren dat ik de pas afsnijd. Het is niet zo moeilijk hoor, gewoon schrijven: "goh, dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je je macht als ouder wilde laten zien aan haar".

gr Angela

Angela67

Angela67

16-06-2014 om 16:58

mirjam

Jouw posting #28 maakt eens te meer duidelijk dat je het kind moet uitleggen dat zeker zij niet de beslissing neemt omdat school inderdaad altijd het laatste woord heeft.

Overigens begrijp je dan toch niet precies waar dit discussiepunt over ging, want het gaat om de verstandhouding tussen ouders / kinderen bij dit soort belangrijke beslissingen. Want zeker met bovenstaand argument (dat school beslist) is het belangrijk om strategisch bezig te zijn. Dat hoefden jouw kinderen wellicht niet in die tijd dus ik denk dat het niet goed vergelijkbaar is.

Overigens beetje flauw om niet te schrijven dat je me verkeerd begrepen had, maar gewoon door te gaan en beweren dat ik de pas afsnijd. Het is niet zo moeilijk hoor, gewoon schrijven: "goh, dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je je macht als ouder wilde laten zien aan haar".

gr Angela

Marjolein

Marjolein

16-06-2014 om 21:50

En of dit een slim kind is.... LOL!!

Valerie: "Mijn dochter is pas 10 jaar ...... Dochter is echter verbaal heel sterk. Kan als de beste beargumenteren. Ze leest veel informatieve boeken over rechten van mensen en geeft aan dat dit haar recht is."

Ik vind het briljant! Geniet je tussendoor vooral van haar? Dit is toch smullen, 10 jaar is ze.... Wat een heerlijk kind!

Verder zou ik in jouw geval zeker inzetten op VWO.

Mijn avond is goed Boeken over mensenrechten op je 10de!!

(Hier twee dyslectici van 16 en 15 die met tegenzin de gebruiksaanwijzing (met plaatjes) op een pak rijst lezen)

Tihama

Tihama

16-06-2014 om 22:14

Lessen voor groep-8-ers

Ik denk dat het vriendinnenverhaal het echte verhaal is. De rest gebruikt ze omdat ze snapt dat dit niet serieus genomen wordt.
Mijn dochter was in tranen bij de gedachte dat ze straks haar vriendinnen kwijt zou raken, dus ik ken het fenomeen wel.

De middelbare scholen hier in de stad organiseren voor de goede leerlingen uit groep 7 en 8 speciale lespakketten. Mijn zoon is op die manier zowel in groep 7 als in groep 8 op verschillende middelbare scholen projecten gaan doen. Op dat moment vooral prettig omdat hij zich verveelde, maar een extra voordeel was dat hij al een aardig beeld had gekregen van de middelbare school.

Als bij jullie middelbare scholen dit ook organiseren, dan zou dit een manier kunnen zijn om je dochter voorzichtig de koudwatervrees kwijt te laten raken.

Mira

Mira

17-06-2014 om 08:58

Hier een 7e groeper

Maar heb helemaal geen idee nog welk niveau ze mag doen.
School zegt er niks over en voortgangs-Cito resultaten mogen we alleen kort inzien bij 10 minuten gesprek. Die laat geen eenduidig beeld zien en de juf houdt haar mond.

Dus mijn dochter is er ook helemaal niet mee bezig, want niemand weet het nog. Geen entreetoets hier en op de rapporten staat ook niet erg veel concreets.
Nieuw beleid helaas wat er gewoon door is gedrukt naar mijn idee.

Dus dat je überhaupt al weet welk niveau je kind heeft lijkt me al heel fijn.
Maar inderdaad je kind zit nog maar in groep 7 en heeft nog een heel jaar om aan het idee VWO te wennen.

Ik zie nu dat deze strategie van school ook een goede kant heeft (hoewel ik er enorm van baal). Kinderen kunnen elkaar nog niet gek maken ermee.

En wie zegt dat haar vriendinnetjes ook niet hoger gaan uitkomen straks?

Ik zou zeer zeker van VWO uitgaan. Het is puur koudwatervrees van je dochter. Wel begrijpelijk hoor, maar erg zonde.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-06-2014 om 09:27

Mira

"Dus mijn dochter is er ook helemaal niet mee bezig, want niemand weet het nog."
Nou, ik denk dat dat wel meevalt hoor. Voor een aanzienlijk groep kinderen is het gewoon zo klaar als een klontje. Vooral de kinderen die consequent aan de onderkant of bovenkant zitten, die weten echt wel wat ze kunnen verwachten. Daar heb je geen entreetoets of uitspraak van de juf voor nodig.
Neemt niet weg dat ik het nogal krampachtig vindt van scholen, als ze pas in groep 8 überhaupt iets willen/mogen zeggen over de schoolkeuze.
Maar waar lees je dat 'kinderen elkaar gek maken'?

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 09:43

Temet

Ja Miriam roept dat al jaren maar of dat waar is betwijfel ik ook al jaren. Op zich heb je net zoveel huiswerktijd nodig op VWO als op VMBO als je tenminste op het juist niveau zit er niet aan de boven- of onderkant uitvalt.

Net weer met mijn zoon over gehad (havo): huiswerk wordt in principe niet nagekeken, is eigen verantwoordelijkheid. Heel soms krijgt een leerkracht dat in zijn kop maar als die dat doet op havo, doet hij dat ook op mavo én vwo. Daar dus echt geen verschil.

Hij heeft boeken voor Aardrijkskunde voor havo en vwo. VWO moet meer begrippen leren dan havo (die zijn anders gekleurd) en VWO moet meer/andere opdrachten maken in het werkboek (niet minder maakwerk).

Ik geloof niet dat het verschil tussen havo en vwo zo groot is. Je kunt als havoleerling gewoon zesjes halen op het VWO als je goed leert. Je zult wellicht niet veel hoger komen als je echt slecht bent in het doordenken en verbanden leggen maar er zijn genoeg VWO'ers die ook altijd maar rond de zes scoren. De vraag is dan alleen of ze dat doen door de hoge score op nadenken en verbanden leggen of gewoon het normale stampwerk.

Mira

Mira

17-06-2014 om 09:46

Dat ze elkaar gek maken

Maak ik op uit het feit dat kind niet naar het VWO wil vooral omdat haar vriendinnetjes daar niet naartoe gaan. Dat is niet echt gek maken, maar blijkbaar zit het kind van topicstarter er wel mee. Dus de kinderen weten het al en praten erover (en zitten ermee). Sorry voor mijn verkeerde woordkeuze.

En ik sprak gisteren bij de avond4daagse een paar moeders over of ze al een idee hadden over het eventuele niveau van hun kind. En drie wisten ze het niet. (Maar zouden het wel willen weten.) En een wist het wel maar haar kind is zo'n beetje de beste van de klas dus overduidelijk een VWO+ kandidaat. Score 4-1. Ik vind dat raar eigenlijk.

Het zit me best wel dwars dat je dit niet over je eigen kind mag weten eigenlijk. En ik lees dat het ook anders kan, maar dan ook niet altijd ideaal uitpakt.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 09:55

Mira

Er heeft een heel draadje over gelopen. Onze school houdt ook de mond tot in januari groep 8. Gewoon omdat ze de entreetoets niet gebruiken als beoordeling voor de middelbare school en het kind in groep 8 ook nog een kans geven. Dat wordt weer door anderen opzij geschoven (school weet het allang in groep 7) maar goed ik vind het ook nogal vroeg.

Ik ga uit van het principe dat als je een beetje een oplettende ouder bent en je krijgt van school de citoresultaten vanaf groep 6 je ongeveer wel weet tussen welke twee niveaus je kind zit. ALS ouders daar geen peil op kunnen trekken kan school dat ook niet want die gaat uit van dezelfde cijfers. Dan komt het echt aan op werkhouding en ander subjectieve dingen maar als een kind werkelijk tussen drie niveau's zwerft (basis/kader/mavo of kader/mavo/havo of mavo/havo/vwo) dan moet je het kind ook nog een kans geven tijdens de eerste helft groep 8.

Verder vind ik het niet nodig dat je al in groep 7 weet waar het kind heen gaat, alsof een kind niet in een jaar kan veranderen. Iets wat men altijd roept over de zomervakantie tussen groep 2 en 3 maar blijkbaar niet kan in een jaar tijd tussen half groep 7 en half groep 8.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 09:56

oja

Een kind KAN natuurlijk niet zwalken tussen drie niveau's als het gewoon één van de beste of één van de slechtste in de klas is, dan is het natuurlijk sneller duidelijk (die 4-1 situatie waar jij het over had).

potje

potje

17-06-2014 om 11:15

wat ik zou doen

Hier ook een verbaal sterke dochter, waar ik makkelijk mee in conflict kom als ik niet oppas. En over dit onderwerp zou ik geen conflict willen. Ze weet ook vaak heel goed wat ze wil. Ertegenin gaan zorgt voor conflicten, dan bijt ze zich vast. De kunst is haar zo te sturen dat ze zelf de keuze maakt die ik wil
Hier helpt het om de keuze expliciet bij haar te laten, dat zelfs te benadrukken. Ik haal dan haar angst weg dat ze niet meer zelf mag kiezen en dat brengt rust. Ik zou wel graag zien dat ze er nog over nadenkt, want...In dit geval zou ik proberen haar een beetje te manipuleren (ze is pas 10, moet lukken toch?) om de opties voorlopig open te houden. Ze heeft nog veel tijd, nu geen keuzes maken.(in haar hoofd)
En dan manieren zoeken om tot haar door te dringen. Voor mij zou dat niet zijn om mijn zin te krijgen, wel om haar echt goed een keuze te laten maken.
Hier zou ik bijv. de leerkracht misschien wel inschakelen, maakt misschien wel indruk.
Hier thuis is niveau geen onderwerp van gesprek, eigenlijk ben ik er altijd duidelijk in geweest dat gekeken wordt welk niveau het best past bij een kind. Meer alsof dat een gegeven is, en er geen sprake is van keuze. Heb ik wel de mazzel dat vriendinnen van dochter naar niveau gaan waar ik dochter wil hebben, de vraag is hier alleen of dochter er ook naartoe kan gaan.

Mira

Mira

17-06-2014 om 11:20

we krijgen niks

"Ik ga uit van het principe dat als je een beetje een oplettende ouder bent en je krijgt van school de citoresultaten vanaf groep 6 je ongeveer wel weet tussen welke twee niveaus je kind zit."

We mogen de cito resultaten kort inzien. We vroegen nog of we de resultaten van vorig jaar nog eens mochten zien, maar hoewel toegezegd, hebben we nog niks gezien. Wel al 10 keer over gemaild, aan jassen getrokken enz. Gewoon om te kijken of de weg omhoog is ingezet.
Het zal wel aan ons als ouders liggen dat we het niet meer precies weten.

Ons kind vind ik zelf erg lastig in te schatten. Qua werkhouding is ze lijkt mij een VMBO-t. Maar ineens ging ze halverwege dit jaar ook goedjes halen op leertoetsen (voorheen voldoende en soms matig).
Dus of dit ook een stijgende lijn is?
En ik snap wel dat je een kind in groep 7 nog niet 100% kunt indelen, maar ik krijg echt van dat geheimzinnige gedoe. Ouderbetrokkenheid wordt wel verwacht met helpen op school en thuis, maar dan verwacht ik gewoon geïnformeerd te worden over de leervorderingen op school. Is dat zo raar? Onze oudste is al van deze school af maar daar ging het veel opener. Veel prettiger voor ons.

Dit was overigens ook de meningen van die andere moeders die ik gisteren sprak hoor. Ouders zijn helemaal niet blij met de veranderingen in de beoordelingen van school naar de kinderen toe. Het lijkt bijna een geheim wat de scores van je kind zijn.

iemand die in groep 7 zit

en geen broers/zussen op het VO heeft, kan naar mijn idee nog niet overzien hoe het onderwijs op HAVO en VWO eruit ziet. Hoe weet je dochter zo precies dat ze naar HAVO wil? Alleen omdat ze voor de PABO niets hogers nodig heeft, of omdat ze met haar vriendinnen samen wil blijven?
Met VWO kun je ook PABO doen, en mocht ze dat tzt willen, ook academische PABO. Beust een niveau te laag doen lijkt me onverstandig, ze zal zich gaan vervelen en wellicht ook ergeren aan studiegenoten met andere belangstelling.

Hanne.

Hanne.

17-06-2014 om 13:35

argument

Misschien dat je als argument nog in de strijd kan gooien dat haar beroepskeuze in de komende 5/6 jaar wellicht nog wat verandert.

5 jaar geleden zat ze in groep 2 en was haar grootste droom misschien om prinses te worden. Inmiddels heeft ze ook andere opties gezien en haar keuze aangepast.

In de komende jaren zal ze nog veel meer opties langs zien komen. Het zou jammer zijn als ze, door nu de keuze voor havo te maken, een aantal keuzes onmogelijk te maken.

Met VWO kan je HBO en universitair kiezen. Met HAVO allen HBO.

(vraag eens om je heen, wie is er geworden wat hij eind lagere school in gedachten had)

Dalarna

" Op zich heb je net zoveel huiswerktijd nodig op VWO als op VMBO als je tenminste op het juist niveau zit er niet aan de boven- of onderkant uitvalt"

Dat geloof ik onmiddellijk, maar dat is nou net het punt, de dochter in kwestie denkt mogelijk dat ze lekker weinig hoeft te doen - huiswerk ook dus - als ze een niveau lager gaat zitten. Als er dan net zoveel of meer maakwerk is als op het hogere niveau gaat die vlieger mooi niet op.

"Ik geloof niet dat het verschil tussen havo en vwo zo groot is. Je kunt als havoleerling gewoon zesjes halen op het VWO als je goed leert. Je zult wellicht niet veel hoger komen als je echt slecht bent in het doordenken en verbanden leggen maar er zijn genoeg VWO'ers die ook altijd maar rond de zes scoren. "

Ook weer: dat geloof ik meteen. Maar hier gaat het om een meisje dat zo te lezen niet redelijk kan leren, maar heel goed. Kennelijk VWO zonder al te veel moeite, althans daar zijn de voortekenen naar. En dan is de vraag: heeft zo'n kind het nou erg makkelijk als het naar de Havo gaat? Nou, dat valt nog maar te bezien. Als het puur om leerwerk gaat vermoedelijk wel. Maar als er evenveel maakwerk is, dan niet per se, en als er op de HAVO minder leer- en meer maakwerk is dan niet.

Het kan zijn dat het bij jullie op school in de praktijk weinig verschil maakt, maar ik ben geneigd het verhaal van Miriam te geloven omdat het precies overeenkomt met wat ik zelf heb ervaren toen ik op school zat en op latere opleidingen. Hoe hoger, hoe minder er op je vingers wordt gekeken, als de resultaten maar ok zijn.

Het lijkt me trouwens ook goed denkbaar dat het flink van school tot school verschilt.

Waarmee ik dus alleen maar wil zeggen: als je op een lager niveau gaat zitten dan je aankan met het idee dat dat lekker makkelijk is, is het a) de vraag of dat feitelijk minder werk oplevert en b) als dat al zo is, is er het risico dat je er een hoop controle voor terugkrijgt. En daar gedijt niet iedereen even goed bij.

Groeten,

Temet

Evanlyn

Evanlyn

17-06-2014 om 14:16

Mira

Dat je geen informatie krijgt kan echt niet hoor! Daar heb je een wettelijk recht op. Je moet ook een afschrift krijgen als je daar om vraagt. Draai de Wet bescherming Persoonsgegevens maar eens uit (wetten.nl)

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 15:58

Mira

Ik heb niet gezegd dat je geen recht hebt op toetsuitslagen, dat vind ik natuurlijk wel. Wij hebben alle uitslagen vanaf groep 1 gewoon in het rapport en zo nu en dan geven ze ook die grafiekjes er van mee en als je er om vraagt kun je ze gewoon inzien.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 16:01

Temet

Je laat nu twee dingen door elkaar lopen. Ik zeg helemaal niet dat dit meisje naar de havo moet, ik zeg helemaal niet dat ze het daar niet makkelijker krijgt en ik zeg niet dat ze minder tijd aan haar huiswerk hoeft te besteden ik reageerde alleen maar hier op: "Hoe hoger, hoe minder er op je vingers wordt gekeken, als de resultaten maar ok zijn. "

Ik snap blijkbaar niet wat je daarmee wil zeggen als je het blijkbaar over huiswerk hebt en maakwerk en leerwerk etc?

Mira: vragen!

Mira, daar moet je gewoon om vragen hoor! Wij krijgen bij elk rapport een overzicht van de Cito grafiekjes mee als bijlage. Dan zie je ook precies hoe je kind het doet t.o.v. voorgaande jaren.

Evanlyn

Evanlyn

17-06-2014 om 16:19

De wet

geeft je recht op een afschrift. Draai hem uit en ga er indrukwekkend mee zwaaien.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-06-2014 om 16:39

Mira

"Dat ze elkaar gek maken. Maak ik op uit het feit dat kind niet naar het VWO wil vooral omdat haar vriendinnetjes daar niet naartoe gaan."
Maar dat mag natuurlijk geen argument zijn om dan maar niets te zeggen

Ik denk trouwens dat dit soort zaken niet alleen met het niveau te maken hebben. Ik heb veel kennissen in stad X, met twee brede scholengemeenschappen. Daar weten sommige kinderen ook in groep 6 of 7 al naar welke school ze gaan (omdat oudere broer/zus daar bijvoorbeeld al zit), of omdat hun ouders principieel voor de openbare of juist voor de PC-school kiezen. En daar doen kinderen soms ook hun uiterste best om vriendjes en vriendinnetjes over te halen om ook naar die school te gaan. That's life

Valerie

Valerie

18-06-2014 om 10:22

bedankt

Bedankt voor alle reacties. Hier hebben we zeker iets aan.

Ik geniet zeker wel van haar hoor. Die smurf van me, die pas 10 jaar is, en over mensenrechten debatteert, dat vind ik geweldig hoor. Ze is daar heel goed in. Ze komt ook op voor kinderen die gepest worden. Ze springt letterlijk en figuurlijk voor ze op de bres. Omdat ze verbaal zo sterk is, druipen de pesters al vrij snel af.

Ik heb gisteren toch nog met haar gesproken hierover en ze gaf aan dat ze eerst wil zien wat het VWO precies inhoudt. Ik gaf aan dat ze in de rol van bv. een advocaat veel kan doen voor mensen. Niet alleen voor criminelen maar ook voor slachtoffers. Dit deed het goed bij haar (Yes dacht ik!!) En daar heeft ze toch echt VWO voor nodig. Mocht ze na het VWO toch voor de PABO kiezen dan kan dat natuurlijk ook.

Ik wil gewoon zo veel mogelijk opties voor haar open houden. Bovendien denk ik niet dat de HAVO haar zal toelaten (?) Met een LVS systeem die op alles een A+ (I) laat zien en een entreetoets met een percentiel van 100 (prognose eindcito=550) zal een school haar niet toelaten tot de HAVO. Of heb ik het mis?

Ik wil niks achter haar rug doen en haar zeker wel laten mee beslissen. We hebben een goede band met elkaar en ze vertelt me alles. Dat wil ik zo houden.

Evanlyn

Evanlyn

18-06-2014 om 10:40

Valerie

Zo heb ik het ook gedaan! Een toekomstperspectief schetsen waar ze zich wel in kon vinden. Alleen ging het hier over opstromen. En de vriendin die wilde dat ze gezellig op de HAVO bleef, stroomt nu zelf op en een andere vriendin stroomt af, dus tja...

Ze is erg blij dat ik heb doorgezet.

Nog een keertje dan

Dalarna, je hoeft het niet te geloven hoor. Maar uit wat je schrijft blijkt vooral dat je het niet begrijpt.

"VWO moet meer begrippen leren dan havo (die zijn anders gekleurd) en VWO moet meer/andere opdrachten maken in het werkboek (niet minder maakwerk)."

Als je makkelijk leert, dan is moeten leren een zegen. Het kost veel minder tijd dan moeten schrijven.
Havo en vmbo hebben meer opdrachten waarbij ze bewijs moeten leveren van wat ze gedaan hebben. Tot en met de te leren woordjes overschrijven.

Havo en nog sterker vmbo moeten vaak ook alle opdrachten die in het boek staan maken. Vwo slaat meer over. Er is op vwo niveau meer vertrouwen in de leercapaciteit. Leerkrachten hebben minder behoefte aan bewijs (geschreven huiswerk).

"Hoe hoger, hoe minder er op je vingers wordt gekeken, als de resultaten maar ok zijn. "

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 12:08

miriam

Oh je roept maar gewoon dat de ander het niet begrijpt... heel makkelijk.

"Havo en vmbo hebben meer opdrachten waarbij ze bewijs moeten leveren van wat ze gedaan hebben. Tot en met de te leren woordjes overschrijven."

Kom op zeg... woordjes overschrijven in 2014? Waar haal je het vandaan! Verder ging het hier over het verschil tussen havo en vwo. Verder heb ik al gezegd dat mijn zoon echt die ervaring niet heeft. Als een leerkracht al huiswerk controleert hoort dat bij die leerkracht en doet hij dat ook bij de mavo en ook bij vwo. De meeste leerkrachten doen dat echt niet, het is jouw verantwoordelijkheid. Je roept vaak genoeg dat de tijden zijn veranderd en dat je echt meer thuis moet doen en geholpen moet worden door ouders. Dat komt onder meer omdat ze je veel meer los laten en juist niet hun tijd verdoen met controleren of je je huiswerk wel hebt gemaakt. Dat blijkt wel in de toets. Ze willen les geven en niet controleren wat je gedaan hebt.

Verder slaat VWO wellicht opdrachten over maar maakt er dus ook andere voor in de plaats zoals ik al zei met het havo/vwo boek van mijn zoon. Meer begrippen leren en andere opdrachten maken maar absoluut niet minder, wel anders. Gewoon het pure maakwerk dus met wat meer denkwerk er bij.

Jouw ervaringen met jouw kinderen zijn ook geen maat voor de rest van Nederland hoor net zoals je dat kunt zeggen van mijn kind maar die zit er in ieder geval nog midden in.

zebra

zebra

18-06-2014 om 12:13

zoals het hier gaat

onze zoon zit in een gemengde havo/vwo 3 klas, hijzelf doet havo. Op magister kun je het huiswerk voor zowel havo als vwo zien per vak. Sommige opdrachten worden door zowel havo als vwo gemaakt maar er zijn ook opdrachten die alleen voor havo of vwo zijn, heb wel het idee dat vwo meer moet leren maar dat kan wellicht per vak verschillen. Wat betreft het controleren van huiswerk, dat wordt zowel bij havo als vwo leerlingen gedaan (met eventueel aantekening in magister) maar dat gebeurt niet door elke docent. Neem aan dat degenen die niet controleren van mening zijn dat de leerlingen daar zelf verantwoordelijk voor zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2014 om 22:44

In eerste instantie vwo

Ik zou dochter warm praten voor het vwo en het als vast toekomstbeeld presenteren. Met haar uitslagen ga je natúúrlijk naar het vwo, leuk toch?! Zo hoog mogelijk beginnen dus. Haal de positieve punten aan en leg uit dat je met vwo ook het onderwijs in kunt, zelfs ook meer kan doen voor het onderwijs op andere manieren. Maak het aantrekkelijk. Ga 'gezellig' naar open dagen zodat ze kan zien wat voor school het is en dat er ook gewoon leuke kinderen bij het vwo rondkijken.

Als het een 'gemengde' school is met vwo en havo, dan kan ze haar vriendinnen nog wel zien in de pauzes. Bovendien krijgt ze er nieuwe vriendinnen uit haar eigen klas bij.

Mocht vwo te veel van haar vragen, dan is havo geen schande, maar daar zou ik nog helemaal niet vanuit gaan.

Horizon verbreden

Ik zou buiten kijf mijn kind laten kiezen en daar ook klip en klaar over zijn. Iets anders zou bij mijn mondige 8 jarige ook niet werken en ook niet bij de relatie die wij hebben.Ze wil naar het atheneum vindt ze nu en ik denk ook dat dat voor haar iq, leerhouding, interesse op dit moment het beste lijkt (maar nog 3 jaar te gaan.

Maar dan wel op basis van een zo breed mogelijke horizon. Pabo en vriendinnen zijn valide argumenten en zo zou ik ze ook zeker benoemen. Maar er zijn meer vergezichten dan met je vriendinnen op school zitten en juf worden. Die kan jij haar alleen geven, daar heeft ze nog geen toegang toe. En daar zou ik, met haar, en in overleg met haar, in de zomer een project van maken.

Daar zijn veel vormen voor te verzinnen met een dergelijk kind.
Ik zou in gesprek gaan met kinderen van de verschillende scholen. Ik zou het aanbod van de universiteit bekijken (woont ze toevallig in of om Utrecht? De junior summerschool van de universiteit is geweldig). Ik zou haar in contact brengen met studenten, volwassenen met beroepen, met een beroepskeuzetester, met een decaan; kortom: ik zou haar haar toekomstmogelijkheden en onmogelijkheden laten ontdekken. Haar laten zien, horen en ervaren wat er gedurende de jaren met vriendschappen en ambities gebeurd op de middelbare.

Ik was een 550 kind die door mijn ouders naar de MAVO werd gestuurd, ik kom graag met haar praten over mijn ervaringen op de mavo, havo en het atheneum, over lager en hoger geschoold werk.

Laat haar in de cockpit, maar faciliteer een horizon.
Loes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.