Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
in verwarring

in verwarring

27-11-2012 om 10:57

Dochter heeft een 1 gekregen voor gedrag

mijn dochter zat een aantal minuten over een vriendinnetje te grinniken in de klas (1mavo). kan mij goed voorstellen dat dit zeer hinderlijk is. maar een 1 als cijfer geven voor gedrag en niet in orde hebben spullen kan volgens mij toch niet. de 1 telt mee en is geregistreerd op de cijferlijst. nu wil ik in gesprek gaan met de mentor en de desbetreffende leraar. welke oplossingen kan ik aandragen en kan ik eisen dat die 1 verwijderd wordt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

27-11-2012 om 11:40

Tja

Ik denk dat je dochter en vriendin dit als leermoment moeten zien. Ze zullen het niet snel nog eens doen.
Verder vind ik dit iets tussen kind en school en vind ik niet dat ik er als ouder tussen moet komen, je geeft dan een verkeerd signaal af.
Hier kreeg mijn zoon in de brugklas een 1 voor een biografie. Hij had wat geknipt en geplakt van internet wat absoluut verboden was door de leraar. Wij konden de leraar alleen maar gelijk geven.

Schoolregels

Ik ben het met je eens. Maar niet elke leerkracht is het met je eens.
Er zijn flink wat leerkrachten die het wel doen. Op elke school toch minstens eentje. Soms staat het zelfs in de schoolregels of het leerlingenstatuut, zeker als straf voor het vergeten van een boek (of huiswerk).
Omgekeerd: zelfs als in de schoolregels staat dat leerkrachten dat soort straffen niet mogen geven, blijkt het in de praktijk niet eenvoudig om zoiets terug te draaien.
Dat had mijn zoon met zijn klas een keer. Ze hebben met elkaar keurig naar de formele regels protest aangetekend, maar de leerkracht boog niet. Toen hield het gewoon op.
Mijn dochter heeft zoiets trouwens wel eens op het hbo meegemaakt. Ze kreeg een 1 voor een tentamen dat ze nog moest maken zelfs. Zij heeft daar wel wat aan kunnen doen, maar dat was ook omdat het verwijt helemaal niet klopte.
Er bestaat niet iets als een algemeen verbindende norm op grond waarvan je zou kunnen eisen dat dit soort straffen niet geldig zijn.
Neem de schoolregels door en kijk of er een leerlingenstatuut is, of een reglement per vak waarin beschreven staat hoe de cijfers gegeven worden. Daar kunnen je dochter en jij van leren.
Verder denk ik dat het toch vooral de bedoeling van dit soort leerkrachten is om de leerling eens goed de waarheid te vertellen. Te laten schrikken. Het komt voor dat, bij verbeterd gedrag, zo'n cijfer alsnog aan het eind van het jaar uit de cijferlijst verdwijnt.
Moet de leerkracht wel verbeteringen zien en dan moeten ook andere leerkrachten van mening zijn dat je dochter wel degelijk gemotiveerd is, haar best doet, haar spullen op orde heeft, etc.
Braaf zijn dus. En witte voetjes halen.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

27-11-2012 om 15:40

Heu

En gaat je dochter nu minder grinniken?

Yta Chalne

Yta Chalne

27-11-2012 om 17:24

Over?

Minutenlang over iemand lachen klinkt als pesten. Als dat zo ervaren werd lijkt een 1 me wel een duidelijk les: dat wordt niet getolereerd.

Fiorucci

Fiorucci

27-11-2012 om 18:35

Dat kan zijn...

Zoonlief kreeg ooit puntaftrek bij een toets, voor elke keer dat een boek of geo was vergeten, ging er een halve punt vanaf. Een mailtje naar de mentor was voldoende, hier is het niet toegestaan. Ik zou het niet accepteren als een leraar die regels negeert, hoe kun je anders van leerlingen verlangen dat ze schoolregels naleven?

Mussie

Mussie

28-11-2012 om 15:38

Goed dat je gaat praten

Ik vind het goed dat je gaat praten. Ik zou namelijk best schrikken want ik zou niet zomaar geloven dat er om een paar minuten gegrinnik een 1 gegeven wordt. Kan het niet zijn dat je dochter het gebeuren bagatelliseert? Dus het lijkt me heel goed om de kant van de docent ook te horen zodat je in ieder geval op de hoogte bent van hoe ze zich gedraagt. En die 1 kun je misschien dan ook nog wegpoetsen. Ik hoop het wel voor je, want vind het ook een wat bizarre maatregel. Maar bereid je er dus op voor dat je een andere versie gaat horen dan die je dochter gegeven heeft!

rowan1

rowan1

29-11-2012 om 12:21

Snap het niet

Het lijkt me dat het cijfer voor gedrag niet op 1 gebeurtenis kan zijn gebaseerd. Er wordt toch meestal een langere periode in ogenschouw genomen. Voor een 1 moet ze zich over langere tijd schandelijk hebben gedragen. Ik zou evt samen met dochter wel navraag doen.
rowan

Fiorucci

Fiorucci

30-11-2012 om 17:48

Maar dan nog!

Maar dan mag nog steeds niet je gedrag een 1 opleveren voor dat vak. Toetsresultaten en sancties voor gedrag zouden los van elkaar moeten staan. De docente van biologie kan mijn zoon niet uitstaan en dat laat ze merken ook. Maar zijn negen staat gewoon op zijn rapport.

cath

cath

05-12-2012 om 13:43

Hier wel op 1 gebeurtenis beoordeeld

Mijn zoon moest in een groepje een project doen in de klas.
Heel het groepje zat de hele tijd te kletsen.
Juf gaf groepje van m'n zoon een 1 voor hun project (wat nog niet af was) omdat ze aan het praten waren.

Volgende les moet er verder gewerkt worden aan het project.
Zoon doet dat niet. Lerares zegt dat ie aan het werk moet. Zegt m´n zoon `waarom, ik heb toch al een 1`.
Toen was hij brutaal....

maar dus inderdaad, gewoon een 1 voor 1 `gebeurtenis`. Geen andere aanleidingen...

Fransien

Fransien

06-12-2012 om 13:40

Wat een hork

Wat een hork van een leerkracht had cath-zoon, als je kinderen wilt motiveren deel je juist niet bij voorbaat een 1 uit. Ik kan cath-zoon prima begrijpen dat hij dan geen poot meer uitsteekt.

Het zit diep

Er zijn hele hordes die menen dat dreigen met hel en verdoemenis de beste manier is om tot goed gedrag te komen. Hard straffen is een ideologie op zich. Dat zit heel diep, ook bij sommige leerkrachten.
Ik kan de zoon van Cath ook prima begrijpen, maar als de berg niet naar mohammed... en meer van die dingen.
De leerkracht wil gelijk, ook in de ideologische opvatting dat hard straffen helpt. Dus meteen braaf je best doen en witte voetjes halen. Dat kan er zelfs toe leiden dat die 1 alsnog een ander cijfer wordt.
Voor het 'gevaar' dat je dit soort gedrag van harde straffers alleen maar bevestigt met braaf doen, hoef je niet te vrezen. Het is allang bekend dat belonen beter werkt dan straffen. Maar harde straffers vinden gewoon dat ze gelijk hebben. Daar doe je niks aan.
Nou ja, er het beste van maken en zo iemand een beetje in de maling nemen met braaf doen en witte voetjes halen.
Groet,
Miriam Lavell

Eens en oneens

Ik vind het terecht dat er "gestraft"wordt op bepaald storend gedrag. Consequent en duidelijk.

Maar.... Ik vind niet dat dat in cijfers van eenvak kan. Wij hebben het ook gehad met een lerares engels op het VMBO. Iedere periode begon je met een 10. Werd je eruitgestuurd, huiswerk niet gemaakt, boeken vergeten enz.. Dan ging er een punt af. Uiteindelijk ha mijn zoon tig cijfers waarvan de meesten niet meer gingen over nederlands. Zo kun je erg laag scoren door slecht gedrag, maar ook erg hoog als je niks bak van Nederlands. Ik ben wezen klagen op school over de manier waarop en het is niet meer voorgevallen. Wel hebben ze later een systeem bedacht dat je als ouders kunt aflezen bij welke les je kind te laat is, eruit is gestuurd of zijn spullen niet op orde had. Daar kun je als ouder dan zelf consequenties aan verbinden. School deed dat na zoveel keer bepaalde registraties ook.

Maar wel ff dochter een preek geven dat ze wel op moet letten in de les enzo

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.