Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bloem

Bloem

23-05-2014 om 10:43

Dochter gaat niet goed op school. Heb jullie hulp, advies nodig.

Ik ben een vaste forummer maar nu even onder een nick. Het is wel een beetje een lang verhaal.

Met mijn dochter groep 5 gaat het niet goed op school. Ze heeft vooral problemen met begrijpend lezen en rekenen (deelsommen, klokkijken en dan vooral digitaal). Nu is ze vanaf het begin geen hoogvlieger geweest maar dit jaar staat ze er wel heel zwak voor. Ze zit voor alle vakken in een zorggroepje. Slechte cito's (1 C en de rest D en E) De andere jaren was het wisselender en meestal had ze dan aan het eind van het jaar een paar B's en de rest C's. Dit jaar voor het eerst ook cijfers en dit schommelen tussen de 5 en 7ens. Spelling gaat wel goed. Ook lijkt het wel of ze een automatiseringsprobleem heeft. Het geleerde beklijft niet zeg maar. Vooral als de verwachtingen (hoog) zijn of als zij voelt dat er van haar wat verwacht wordt klapt ze dicht. Voor een deel wijt ik deze cijfers aan het feit dat dochter veel last heeft van faalangst (ze heeft een tijdje logopedie gehad omdat ze ook aan 1 oor niet goed hoort en ook die constateerde de faalangst) en ze klapt dan helemaal dicht. Je komt dan niet binnen bij haar. Ze heeft ook een erg laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen maar is zich heel bewust van zichzelf en haar omgeving en is ze (erg) gevoelig. Ze durft niks te vragen in de klas als ze het niet begrijpt. We hebben nu een IQ-test gedaan en daar kwam een IQ van 86 uit. Ook kwam daaruit dat ze idd. faalangst heeft en een beelddenker is. Waarschijnlijk hebben deze 2 zaken invloed op de uitslag. Als wij thuis met haar oefenen dan weet ze het meestal wel. Het is niet zo dat ik een blinde vlek heb voor mijn dochter en ik weet dat ze begrijpend lezen moeilijk vind maar met rekenen gaat het best goed. Als ze al een fout heeft en ik wijs haar daarop dan ziet ze het ook meteen. Dit geldt ook voor taal maar de cijfers en cito's laten dit niet zien. Dit alles maakt het wel wat frustrerend voor ons en vooral voor onze dochter. Ik vind haar scores en haar IQ niet echt bij haar passen zoals ze thuis is. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ze HB is o.i.d. maar net een tandje hoger dan het beeld wat je hebt als je haar cijfers ziet.

Bij de test kwam ook naar voren dat ze wel heel graag wil en als ze dingen eenmaal doorheeft ze als een speer gaat. Ook kan ze dingen moeilijk onder woorden brengen terwijl ze wel weet wat er bedoeld wordt maar kan het dan moeilijk in een paar woorden uitleggen. Ze zou het wel moeten kunnen redden op het regulier onderwijs maar door die externe facorten (faalangst, zich niet durven uiten) loopt ze vast. Het advies van de orthopedagoog is ook om haar een flinke stimulans te gaan geven. Dus alleen maar positieve aandacht en haar de hemel in prijzen zeg maar. Zodat ze beter in haar vel gaat zitten, meer durft te vragen, zich veilig voelt en daardoor zullen de resultaten ook beter worden. Ze heeft gewoon een boost nodig. Nu zijn wij thuis eigenlijk wel van het complimenten geven maar we zijn er wat meer bovenop gaan zitten en we merken na 2 weken thuis al een verschil. Ze zit beter in haar vel en komt meer los.

Op school beginnen nu de gesprekken over hoe nu verder. Eén van de mogelijkheden is haar groep 5 te laten over doen. Wij zien dit absoluut niet zitten omdat ze zich prima voelt in de klas veel vriendinnetjes heeft. Wij hebben het idee dat voordat ze geacclimatiseerd is in die nieuwe klas we bijna een jaar verder zijn en dit zal haar zelfbeeld geen goed doen. Ze is ook best lang en steekt een kop boven die kinderen uit. Ook dit zal haar zelfbeeld niet goed doen. Ze heeft het zelf namelijk allemaal heel goed in de gaten en dit zal voor haar zelfvertrouwen een deuk zijn. Het liefst willen we haar naar groep 6 en dan thuis of met extra hulp van buiten af haar toch brengen tot betere resultaten want het zit er wel in maar het komt er niet uit. Ik zit al te denken aan en cursus "ik leer anders". + daarnaast toch op school en thuis vooral positief benaderen en met het behalen van succesje ze zelf steeds meer zelfvertrouwen krijgt. Met school nu afgesproken om eerst de komende maand de cito's af te wachten en ze krijgt nog via school een subtest om te kijken of ze in aanmerking komt voor een dyslexieonderzoek.

Alleen ik proef bij de meester die ze nu heeft weinig feeling met dit alles. Hij is meer praktisch en kan niet zo goed omgaan met dit soort dingen (gevoelige kinderen, hij zegt ook letterlijk "ik kan niks met haar". Nu krijgt ze volgend jaar een andere leerkracht en met een beetje mazzel is het een meester waar ik alle vertrouwen in heb. Nu heb ik ook nog wel het vertrouwen in school maar Ik zou graag van jullie tips en adviezen willen over wat te doen? Hoe nu het gesprek met school verder? Heeft het volgens jullie zin om haar groep 5 over te laten doen? Wat voor aanpak zouden jullie doen? Of zouden jullie kiezen voor SBO misschien?. Kortom. Alle adviezen, tips en spiegels die mij voor worden gehouden zijn welkom want ik weet het eerlijk gezegd even niet meer. Ik heken mijzelf trouwens volledig in mijn dochter. Ik was vroeger net zo. Ik kon mij op school ook niet uitten (en niet alleen op school, ook buiten school en soms had ik er ook helemaal geen last van. Ook dat zie ik bij dochter). . Durfde nooit wat te zeggen, overgevoelig dus ze heeft het zeker niet van een vreemde. Ik voelde mij op school ook altijd onbegrepen en ik had altijd het idee dat men mij maar dom vond en ik heb het idee dat mijn dochter zich ook zo voelt. Het is heel lastig om hier met dochter over te praten want ze klapt helaas ook bij ons dicht. De laatste weken lukt het me wel om hier op een luchtige manier over te praten. Ik merk een kleine opening. Ook hier herken ik mijzelf in. Zo was ik vroeger ook. Klapte ook altijd dicht. Zelfs bij mijn ouders. Gelukkig is het met mij wel goed gekomen. Bloeide op het VO meer op en heb nog een HBO studie gedaan. Nu hoeft mijn dochter daar niet te eindigen maar ik heb er wel alle vertrouwen in dat het uiteindelijk wel goed komt met onze hulp maar op dit moment loop ik vast. Kan de dingen niet meer helder zien en ben er te emotioneel bij betrokken om de dingen goed op een rijtje te hebben,. Vandaar mijn hulpvraag aan jullie. Herkennen jullie dit misschien en hoe heb je gehandeld of wat zou je mij adviseren?

Alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite en ik ga zeker reageren!


Sawo

Sawo

23-05-2014 om 11:11

niet overdoen

Hoi

Ik begrijp niet goed uit je verhaal of je weer dezelfde meester zou krijgen als ze groep 5 zou overdoen. Wij hebben in een meer gelijke situatie gekozen voor externe begeleiding. Dit heeft in ons geval heel goed uitgepakt. Die persoon heeft mijn dochter stap voor stap meer zelfvertrouwen gegeven en heeft mijn dochter weer geloof gegeven in eigen kunnen. Maar het is wel duur. Ik zou eens met haar langsgaan bij een goede orthopedagoge. Als je je regio opgeeft kan ik het eens vragen aan mijn nichtje of ze iemand kan aanraden zij is orthopedagoog in Limburg. Of via het forum kan je ook wel adviezen krijgen over goede ondersteuning.
Maar als ze zou blijven zitten en bij dezelfde meester zou blijven is het eigenlijk een dubbele straf die echt slecht is voor je zelfvertrouwen. Verder computerspelletjes met rekenen laten doen om gewoon wat meer gevoel met getallen te krijgen. Ik ben niet op de hoogte van het huidige aanbod, wij gebruikten Robbie konijn.
succes

saar

Bloem

Bloem

23-05-2014 om 11:20

Saar

Bedankt voor je snelle reactie. Deze meester is een tijdelijke kracht maar wel al lang op school. Hij valt ook nu in voor de juf die overspannen is. Het is niet zo dat het een ernorme boeman is maar ik merk uit het laatste gesprek weinig feeling. Het is niet zeker dat of hij weer voor groep 5 komt te staan. Ook omdat hij tijdelijk is maar hier wisselt het wel eens per jaar.

Maar had je dochter ook zulke slechte scores? Aan externe hulp heb ik ook wel gedacht. Ik zal eens kijken hier in de buurt en bovendien hebben we ook wel goede gesprekken met het audiologisch centrum waar ze loopt. Maar gezien mijn verhaal. Zouden jullie haar groep 5 over laten doen?

Even zo

Even zo

23-05-2014 om 11:46

redenatie vanuit ander gezichtspunt

Dat de meester zegt dat hij niets met haar kan voelt voor de ouder als ware hij zegt dat dit aan jouw kind ligt. Dat kan ik me als ouder voorstellen. Ik heb zoiets dergelijks meegemaakt tot iemand mij erop wees dat de meester zijn onvermogen kenbaar maakt. Hij kan niets met haar. Wat je over je dochter schrijft, is misschien niet even makkelijk voor iedereen maar hij geeft aan dat HIJ het niet kan. Neem hem daarin serieus. Nee, hij kan het niet... blijkt ook uit de scores van je kind en ook uit het feit dat je nogal alleen staat hierin. Want een ander had misschien wel met jou het gesprek aangegaan en samen hadden jullie mogelijk opties besproken of juist uitgesloten. En dan had je heel andere vragen gesteld op dit forum.

Je schrijft over automatiseringsproblemen, beelddenken, lagere IQ-score dan jij vindt passen. Mijn eerste idee is, laat dit kind testen op automatiseringsproblemen, dyslexie (ook een automatiseringsprobleem) en concentratieproblemen. Die twee dingen beinvloeden een IQ-test en kunnen een vertekend beeld geven. Met andere woorden: wat is de behoefte van jouw kind om optimaal te leren? Daaruit kan je kijken wat je op school kan verwachten en wat er nog aan extra thuis moet gebeuren (of uitbesteed moet worden (in het geval van dyslexie)).

Dat is niet volgende week in kaart gebracht en er zijn vaak wachtlijsten. Toen wij hiervoor stonden, hebben we besloten extra te kleuteren. In principe ben ik tegen extra kleuteren (of blijven zitten) want als dat nodig is (en soms is dat nodig) moet je niet doodleuk een jaar opnieuw doen maar een plan hebben of uitzoekwerk doen. Want het jaar over doen omdat het de eerste keer niet lekker gaan, laten we het dus doodleuk nog een keer proberen, kan juist aan het zelfbeeld niets positiefs bijdragen. Van dat extra jaar hebben wij geen spijt gehad. Maar ik moet erbij zeggen dat als we in groep 3 het uitzoekwerk hadden moeten doen, het het kind een motivatieprobleem had opgelopen (en weer de 'a is van aapje". De leerstof van een jaar, staat min of meer vast.

Heeft je dochter een diagnose? Anders kom je geloof ik niet op het SBO.

Een slecht zelfbeeld en ondermaatse leerprestaties, (&automatiseringsproblemen) gaan wel vaker samen, dat is niet zo vreemd. Wel heel vervelend dat ze elkaar versterken.

Kortom ik zou thuis werken aan het zelfbeeld en zelfvertrouwen door uitdagingen te bedenken die ze kan halen (en die stapje voor stapje iets uitdagender maken). En daarnaast op zoek naar iemand die kijkt of er leerproblemen zijn, welke dat zijn, welke leerbehoeftes zij heeft en of die op een SBO of reguliere school te vervullen zijn.

Toch wel doubleren

In groep 5 worden nieuwe onderdelen behandeld op gebied van rekenen en taal. In groep 6 gaat dit een stap moeilijker en sneller. Als de basis er niet in zit, struikelt ze nog harder in groep 6. Succeservaring en verminderde faalangst kan haar "losser" en mondiger maken, (zolang dit maar niet bij dezelfde meester is).

Vriendinnen is belangrijk maar ook betrekkelijk. Vandaag lachen morgen ruzie. Als ze makkelijk vrienden maakt, lukt dit in een nieuwe klas ook.

In ieder geval werkt de school mee aan een subtest voor dyslexie. Als dit inderdaad het geval is, en de basis in groep 5 onvoldoende, heeft ze extra uitleg en training nodig om niet achteruit te gaan in ontwikkeling.

Bloem

Bloem

23-05-2014 om 13:14

Wederom bedankt voor jullie berichten Flanagan en Even zo. Stof tot nadenken.

Op zich heb ik geen problemen met doubleren an sich maar gezien dochter haar karakter wel. Ze is echt een meisje wat hier overgevoelig op kan reageren. Ik ben bang dat het verkeerd uit gaat pakken qua sociaal emotioneel. Ze zal zich vreselijk schamen en ze maakt juist niet makkelijk vrienden. Ik ben bang dat het (te) lang gaat duren voordat ze haar plekje heeft gevonden in de klas en dit heeft uiteraard ook zijn invloed op de prestaties. Ik zie het misschien heel zwart in maar ik ben bang dat dit drama wordt en dat ze niet naar school wil. Ik kan dat wel gaan uitleggen maar dat helpt niet zoveel ben ik bang. Gelukkig is de meester dat op zich wel met mij eens. Het is niet zo dat ze dat volledig van tafel vegen. Deze groep is veilig voor haar. Die subtest gaan we sowieso nog voor de vakantie doen.

Oja nog een andere mogelijkheid die de orhopedagoog voorstelde is een eigen leerlijn. Wat moet ik mij daar dan bij voorstellen? Dat ze wel in de klas blijft maar totaal niet meer mee doet met de stof van die wordt behandeld? Heeft iemand daar ervaring mee?

Tips die mij erg hebben geholpen

(helaas) heel herkenbaar verhaal. Misschien is het een goede tip om eens op www.lihsk.nl te kijken. Ook het boek van Elaine Aaron 'Het hoogsensitieve kind' is een absolute aanrader. Mij geeft het, in een bijna beangstigend zelfde situatie als waar jullie inzitten, enorm veel informatie en houvast. Veel problemen kunnen voortkomen uit hoogsensitiviteit/hoog gevoeligheid. Als je er (stapje voor stapje) mee leert omgaan (en je dochter ook)kun je veel probleemsituaties voorkomen. Helaas is hoogsensitiviteit (ondanks dat 15-20% van de mensen deze eigenschap hebben) nog niet erg bekend. Leerkrachten, maar ook hulpverleners in de reguliere hulpverlening doen het vaak af als 'zweverigheid' of zelfs 'onzin'. Veel sterkte!

Bloem

Bloem

23-05-2014 om 13:42

Daniella

Dank je voor de link. Ga ik zo even op kijken. Ja daar heb ik zelf ook al aangedacht en de juf van groep 3 opperde dat destijds ook (niet als diagnose hoor maar gewoon dat zij daar aan zat te denken). Toen ging het op zich wel redelijk goed met haar en in de laatste fase in groep 3 schoot ze ook omhoog met haar resultaten. Ik heb er wel eens over gelezen (op het internet) maar ga het boek zeker bestellen. Dit is ook iets wat ik zeker nog in het volgende gesprek met school naar voren breng.

Leerplan

http://www.opdc-zodrenthe.nl/hsp-hoogsensitief.htm

Op deze link staan ook veel praktische adviezen wat school betreft; waar een leraar tegen aan loopt.
Maar niet alle scholen of leraren begrijpen dit, hou daar wel rekening mee.

Er is een verschil tussen een handelingsplan en een eigen leerplan.
Het eerste is een plan van aanpak voor school zoals ze verplicht zijn dit op te stellen met kinderen die "zorg" nodig hebben omdat ze niet goed meedraaien.
Maar met het tweede kan een contract bedoeld worden die de ouders dienen te tekenen. Als er later problemen komen maar dit niet goed is beschreven in het contract omdat je als ouder niet ervaren bent in het opstellen hiervan ( valkuilen), kun je niet klagen omdat je het contract getekend hebt.
Mijn advies; teken nooit een leerplan met voorwaarden.
Vraag aan de ortho wat ze bedoelt voordat je het met school bespreekt.

MoederVan3

MoederVan3

23-05-2014 om 14:39

SBO

Mijn zoon, die overigens onderwijl op het MBO zit, leek op de basisschool op jouw dochter. Hij was heel faalangstig en wist al op zeer jonge leeftijd te verhullen dat hij dingen moeilijk vond. Omdat hij verbaal sterk was, kwam hij hier vaak mee weg. In groep 4 liep hij echter vast, mede door een zeer matige juf. Wij hebben hem toen laten zitten en daar heb ik tot vandaag de dag spijt van. School vond het lekker makkelijk, een behandelingsplan heb ik nooit gezien en aan het eind van het BO had hij het zelfde niveau bereikt dat hij ook bereikt zou hebben zonder doublure. De jaren na de doublure leek het allemaal goed te gaan, totdat hij in groep 7 weer vast liep. Och en toen waren wij die ouders die te hoge verwachtingen hadden, terwijl ik de jaren daarvoor steeds had gevraagd of het wel goed ging en zelfs extern RT had geregeld omdat zijn spelling zo achterbleef. Kortom, moraal van dit verhaal. Ik zou nooit laten doubleren, zonder een heel gericht handelingsplan en het perspectief dat dat ook uitgevoerd gaat worden. En een school die dat kan, die is vaak ook in staat om een kind met een eigen programma verder te laten gaan, dus zonder te doubleren. Uiteindelijk is dat het beste. Als je het kan betalen, is externe RT ook een wondermiddel. Zonder externe RT had mijn zoon nooit goed leren spellen. Bij mijn zoon is nooit sprake geweest van SBO. Als het geopperd was, had ik daar serieus over nagedacht. Sommige kinderen knappen er echt op, maar niet alle kinderen. Uitstroomniveau van SBO is vaak voor een deel vmbo-basis en voor een ander deel praktijk. Als je kind dan toch meer kan, komt zij daar misschien niet voldoende aan haar trekken. Al verschilt dat ook weer van SBO tot SBO.
Het blijft een lastige keuze. Je moet ook kijken hoeveel vertrouwen je (nog) hebt in de basisschool van je dochter.
Veel succes er mee.

Tango

Tango

23-05-2014 om 14:41

Dyslexie

Ik dacht ook meteen aan dyslexie omdat je automatiseringsproblemen noemt en problemen met klokkijken en begrijpend lezen. Ik zou haar zeker daarop laten onderzoeken. Dit kan bij een gespecialiseerde logopediste of bij IWAL of ONL.
Verder zeg je dat je het IQ van 86 niet in haar herkent. Daar kan je je echt in vergissen hoor. Zoon hier, ook in groep 5, heeft ook dyslexie en een IQ van 76. Dat laatste hadden we zelf dus ook echt niet in de gaten. Het maakt wel dat het compenseren van de dyslexie moeilijker is.
Doubleren zou ik niet direct doen. Er moet dan een duidelijk handelingsplan zijn voor wat er in dat jaar gedaan wordt. Gaat ze verder op het niveau waar ze gebleven is of doet ze het jaar echt over? In het eerste geval zou er dus sprake zijn van een eigen leerlijn (op alle vakken gaat ze verder waar ze is gebleven en werkt ze op haar eigen tempo). Ik weet niet of dat op jullie school haalbaar is.
Zoon hier gaat dat komend jaar doen. Hij zit op een Montessorischool en blijft in de middenbouw (3/4/5 combinatieklas) maar gaat wel verder waar hij is gebleven. Spelling doet hij met groep 5 mee, rekenen gewoon met groep 6. Bij hem is het vooral de veiligheid waarom we hem in de middenbouw houden, bij dezelfde meester. Hij kan de stap naar de bovenbouw ook echt nog niet aan. Maar hij is dan ook vrij klein van stuk dus gaat echt niet opvallen in de middenbouw.
Als de klik er niet is met de meester zou ik haar daar niet bij laten blijven en als je inschat dat het haar meer schade gaat doen als ze wel blijft zitten zou ik insteken op groep 6 met extra ondersteuning en evt. eigen leerlijn. School moet extra ondersteuning kunnen bieden gezien het passend onderwijs dat per volgend schooljaar in gaat. Maar dit zal je nu al met school moeten bespreken, wat er mogelijk is.
SBO komt ze waarschijnlijk niet voor in aanmerking. Daarvoor is haar IQ te hoog en de problematiek w.s. te klein.
Wel zou ik eens bij een logopediste informeren of er iets met haar aan de hand is w.b. spraak omdat je vertelt dat ze zich moeilijk kan uiten. Misschien is er sprake van dyspraxie o.i.d.

Bloem

Bloem

23-05-2014 om 15:19

Reactie

Moeder van drie en Tango. Bedankt voor jullie reactie. Ik heb veel aan jullie reacties. Echt waar.

Moeder van 3, ik zelf denk dat dochter KB kan doen maar goed, wellicht is dat nog te vroeg om te roepen. Het SBO is genoemd als optie door de orthopedagoog (dat kwam als een van de adviezen vanuit het team) maar eerlijk gezegd voelde zij veel meer voor de ander adviezen en daarom hebben we het daar verder ook niet over gehad. Op zich heb ik zeker nog wel vertrouwen in de basisschool.
En gaat het nu op het MBO goed met je zoon?

Tango
Goed inderdaad dat stel dat ze toch groep 5 gaat overdoen we daar hele goede afspraken over gaan maken. Wat dan inderdaad te doen. Alleen ik sta er op dit moment in zoals jij het beschrijft. Wel naar groep zes met extra ondersteuning en evt. eigen leerlijn. Wellicht over 3 jaar naar het VO met LWOO. Dochter heeft bij de logopedie gelopen maar dat was in eerste instantie omdat ze aan één oor niet goed hoort. Daar bleek dat ze vooral uitviel op het vertellen van verhalen en maken van zinnen. Maar dit had er vooral mee te maken dat ze zich niet uitte. Als zij concrete vragen stelde ging het wel goed maar als de vraag kwam "vertel eens wat je allemaal ziet op dit plaatje (en dan ging het om een plaatje van een boerderij waar van alles gebeurde) dan klapte ze dicht. Na een paar maanden oefenen ging het wel iets beter en toen scoorde ze voldoende maar veel heeft het niet geholpen. Maar goed, wellicht met een andere insteek helpt het wel. Ik denk dat ik eerst maar even dat ik die subdyslexietest moet afwachten. Ik hoop gewoon dat ze voor de officiele test in aanmerking komt. Dat zal een hoop duidelijkheid geven. Fijn dat je voor je zoon een goede oplossing hebt gevonden. Klopt het dat ik me herinner dat jullie hebben overwogen om hem op SBO te doen? Of verwar ik je nu met iemand anders?

Bloem

Bloem

23-05-2014 om 15:23

Sorry trouwens voor mijn spelfouten en wat kromme zinnen.

Ik zie het nu pas.....

Bloem

Bloem

23-05-2014 om 15:40

Flanagan

Bedankt voor je link. Erg interessant! Goede tip om eerst nog een gesprek met de otho te hebben. Wellicht willen ze ook wel samen met mij het gesprek aan.

Bloem

Bloem

23-05-2014 om 15:50

Flanagan

Ik heb de tekst van je link uitgeprint. Wat een herkenning. Hier kan ik zeker wat mee. Ik ga dit thuis nog eens goed doorlezen en zeker bespreken met de meester en ib'er.

Nogmaals dank!

Faalangst

Het lijkt mij dat wanneer je dochter blijft zitten de faalangst nog groter wordt. Iedereen zal er vast van uit gaan dat het simpelweg og een keertje overdoen veel makkelijker gaat bij je dochter, niet in de laatste plaats zij zelf. Terwijl het bij veel kinderen die gehinderd worden door iets (faalangst, dyslexie, of een beperkt leervermogen waardoor het nooit bij de top zal horen) zeker geen vaststaand feit is dat het de tweede keer zoveel beter zal gaan. En dan slaat de faalangst nog harder toe. Bovendien zijn eventuele succeservaringen bij doubleren niet zo waardevol voor het kind, het zal het waarschijnlijk niet als een echt succes ervaren. Ik zou dus met de faalangst aan de slag gaan. Je kan haar op faalangstreductietraining doen en met de IB'er een plan maken hoe ze in groep 6 zoveel mogelijk kan leren, ook al is dat misschien niet helemaal het niveau van de klas. Alles wat daar wel lukt zal ze vast als succes ervaren. En wat niet lukt, daar kan ze hopelijk mee omgaan door het geleerde op de faalangsttraining.

skik

Je verhaal lijkt op dat van mijn zoon

Wij hebben externe hulp ingeschakeld.
Om hem via beelddenken het reguliere rekenen te laten begrijpen.
Daarnaast is hem op school een aangepast programma aangeboden, met ondersteuning voor de leerkrachten van een ambulant begeleider van het SO.
Het streven was om de kennis van eind groep 7 te beheersen wat voldoende was voor VO Beroeps Begeleidend.

Daar zit hij nu in eind groep 1 en haalt allemaal ruim voldoendes. (Een heerlijke school - VMBO groen met heel erg veel praktijk)

De gehele BS tijd heeft hij achteraan gehobbeld en nu is hij een boven gemiddelde leerling en dat voelt beslist goed voor hem.

Sawo

Sawo

23-05-2014 om 17:20

Onze ervaringen

Mijn dochter ging goed tot groep 6 toen ging ze slechter scoren maar we hebben eigenlijk nooit precies gehoord hoe slecht. Maar uiteindelijk in groep 7 bleek bij de entreetoets dat ze helemaal niet kon spellen. Ze was door de verschillende leerkrachten zo in de war gebracht dat ze het niet meer kon en eigenlijk ook geen lol meer had in school. Wij hebben toen externe RT ingezet omdat we geen vertrouwen hadden in school maar ook niet direct behoefte aan een nieuwe basisschool omdat onze dochter al vaak gewisseld was oa door verhuizingen.

Het is voor kinderen vaak moeilijk om uit de vicieuze cirkel te komen van slechte prestaties en faalangst en gebrek aan successen. Vaak is er iets extra's nodig in van een spiraal naar beneden naar een spiraal omhoog te komen. Het is moeilijk zo te bepalen wat dat voor je dochter zal kunnen zijn. Vaak zitten er ergens een belemmering of een foute gedachte bij het kind dat je door gewone herhaling (blijven zitten) niet oplost.

Ik hoop dat jullie de belemmering bij je dochter kunnen vinden.

Succes
Saar

MoederVan3

MoederVan3

23-05-2014 om 17:57

Faalangst

Het doet mij nog steeds zeer als ik terugdenk aan mijn faalangstige zoon op de basisschool. En helaas leidt dat tot onderpresteren. Bij mijn zoon uitte dat zich niet zoals bij jouw dochter tot het niet durven antwoorden omdat het kind denkt dat ze het toch wel weer fout heeft. Bij mijn zoon hadden we en hebben we (alleen nu in veel mindere mate) een aangeleerd gebrek aan interesse. Zo was hij niet als kleuter en af en toe zie je nu ook weer dat hij zo niet is. Als hij zeker weet dat hij iets beter weet dan moeders, zoals het hanteren van een iphone, dan is hij haantje de voorste om het mamma uit te leggen en eventueel nog een keer en nog een keer. Wel met een "ik had dat toch al uitgelegd...." zucht.
Om die reden ben ik het me de meeste anderen eens dat doubleren geen goed idee is. Het idee dat ze dom is, zal daardoor alleen bevestigd worden. Verder een eigen programma, een continue leerlijn. Inderdaad dyslexie uit laten zoeken. Veel positieve feedback, een faalangstreductietraining. Het zou allemaal een beetje moeten helpen.
Mijn zoon heeft onderwijl een MBO-2 diploma, zonder veel moeite gehaald. Hij volgt onderwijl een MBO-3 opleiding in een andere richting. Hierdoor moest hij weer in de eerste beginnen, in dezelfde richting was een overstap naar het 2e leerjaar mogelijk geweest. Helaas behoort hij hierdoor tot de eerste lichting met de verplichte reken-, taaltoets. Ik hoop dat dat geen struikelblok gaat worden. Zoon heeft nog steeds wel de neiging om af en toe: "het interesseert me geen bal" houding aan te nemen.
En als het rekenen niet gaat lukken (hij zit nu op 1F-niveau), dan zou het heel goed kunnen dat hij er de brui aan gaat geven. Verspilling van talent.

Tango

Tango

23-05-2014 om 19:14

Ja, klopt Bloem

Wij hebben inderdaad SBO overwogen gezien zoons IQ in combinatie met dyslexie en sociaal emotioneel jong zijn. We zijn ook op SBO wezen kijken en dit viel me niet eens tegen hoor. Prima school, geen extreem moeilijke kinderen.
Maar zoon zelf wil echt niet van school veranderen en zit nu zo op zijn plek in deze klas bij deze meester. Hij heeft het afgelopen jaar na een moeilijke start een enorme groei doorgemaakt. Mede door de extra begeleiding die hij nu krijgt i.v.m. zijn dyslexie. Met die reden gunnen we hem dat extra jaar bij deze meester en is deze opzet bedacht. Als het goed gaat zal hij daarna dan eigenlijk van groep 5 naar groep 7 gaan zodat hij maar 2 jaar bovenbouw doet. Hij blijft dan nog steeds zijn eigen leerlijn volgen.
Wij vinden het echt geweldig dat school dit kan bieden. Het heeft heel lang geduurd tot we met school op een lijn konden komen. We hebben er heel wat voor moeten strijden maar ik geloof dat ze nu eindelijk inzien wat zoon nodig heeft.

Oja Bloem,

Wie heeft eigenlijk die in test uitgevoerd?
Bij onze kinderen werden die testen in aanvang van dyslexie- toetsing, uitgevoerd door een onderwijsdienst in opdracht van school. Die worden betaald per toets; er staat een tijd voor. Later vertelde een moeder dat haar kind een half uur had zitten huilen, zo bang om te falen. Dit ging wel van de tijd af en had invloed op het resultaat.
Daarom gingen wij een paar jaar later naar een vrijgevestigde psycholoog, deze kon die ons kind op gemak stellen en scoorde kind 13 punten hoger dat eerst. Ook constateerde deze psycholoog dat in eerdere test onderdelen duidelijk onbetrouwbare uitkomsten gaven zodat aan die eerste test geen waarde gehecht konden.
Één van mijn kinderen gaf aan bij die dienst zich opgejaagd te voelen.

Ps. Het is wel belangrijk dat je het proces samen met je man ingaat en op één lijn ligt. In ieder geval tijdens de besprekingen op school. En anderen.

Emotie

@Bloem, als je meer last krijgt van emoties, kun je beter je man de gesprekken laten voeren. En vertel niet dat jij vroeger ook zo was. Dat vind men snel een ongezonde druk van moeder op kind zodat het later niet aan hun ligt.
Het gaat hun niets aan hoe jij vroeger was. Besef wel dat anderen kunnen meelezen.

Miep

Miep

23-05-2014 om 22:56

Toch doubleren?

Als jij meer verwacht van je dochter dan er nu uitkomt is doubleren misschien best het overwegen waard. Vergeet niet dat haar lvs resultaten vanaf volgend jaar belangrijk worden en dit kan leiden tot een lager niveau. Tegelijkertijd krijgt ze de kans om de groep 5 stof beter te laten beklijven en kunnen jullie met elkaar oefenen.

Iemand, ik geloof even zo, zei dat je voor SBO een diagnose moet hebben. Dat is niet waar, maar geldt voor SO.

Bloem

Bloem

23-05-2014 om 23:17

Reacties

Skik je verwoordt goed hoe ik er insta. Dat gevoel heb ik dus ook en ik weet zeker dat mijn dochter dit als falen ziet. Hoe ik ook praat als brugman.
Jasman fijn dat het zo goed gaat met je zoon! En dat hij nu eens de beste van de klas is. Heel top! Ik heb ook het gevoel dat ze straks op het VO veel beter tot haar recht komt. Als ik kijk naar haar zus die een beetje het zelfde pad heeft bewandeld (werd ook altijd geroepen, zit er wel in maar komt er niet) en zij doet het uitstekend op TL/HAVO. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat het bij haar allemaal net wat beter was en ze scoorde net wat hoger maar ook zij heeft weleens E’s gehad.

Saar het is inderdaad die vicieuze cirkel waar ze uit moet en weer omhoog ipv. Naar beneden. Ik denk zelf dat de school met wat extra inspanning en uiteraard ook met de inspanning van ons thuis we met zijn allen ver kunnen komen. Ze wil namelijk wel heel graag. Dat kwam ook uit de die test naar voren.

Moeder van 3 mooi dat je zoon zo ver is gekomen en hopelijk komt hij door de verplichte toetsten heen!

Tango, ik hoop over een tijdje ook zo’n succesverhaal te typen over onze school. Zou fijn zijn als wij dat ook kunnen bewerkstelligen met school. Ik ben echt van mening dat dit het beste is voor mijn dochter.

Flanagan. Ik ben me er van bewust dat er veel meegelezen wordt. Ik heb er niet met medeouders over gesproken. Ik noem geen woonplaats en namen dus ik hoop dat het meevalt maar wel bedankt voor de waarschuwing. De test is buiten school om gedaan en over het afnemen van de test ben ik wel tevreden. Ik heb ook wel 1,5 uur over gepraat met de orthopedagoog. Zij benoemde precies zoals ik dochter ook zie dus dat was wel heel fijn die herkenning. Zij is er ook van overtuigd dat mijn dochter met extra stimulans en aandacht met sprongen voorruit zal gaan + een wat aangepaste leerlijn. Mijn man en ik zitten helemaal op een lijn dus dat is wel heel prettig. Hij gaat ook altijd mee met de gesprekken.

creabea

creabea

24-05-2014 om 00:28

zitten blijven niet persé slecht

ik had het er laatst toevallig over met een kennis die leerkracht is, zij zei dat kinderen vaak juist meer zelfvertrouwen krijgen als ze een klas overdoen. Dan kunnen ze een keer ervaren dat ze ook eens iets goed kunnen op school, zoiets was de redenatie. En wees nu eens eerlijk, er zijn wel veel dingen die je noemt die niet lekker gaan. Als dit en zus en zo en dat ook nog eens goed gaan, dan zou ze best over kunnen gaan. Op die manier zou niemand meer blijven zitten op de basisschool. (misschien ook wel een interessante discussie, is zitten blijven op het bo wel zinvol?)
Ik weet niet hoe groot de school is, maar misschien zijn er meerdere groepen 5 en zou ze bij een andere juf of meester in de klas kunnen komen, als je geen fijn gevoel hebt bij de huidige meester?

Ik ken ook wel een paar mensen die zijn blijven zitten op de basisschool (familie, buurjongen) en die zijn daar ook goed uit gekomen. Een heeft zelfs havo gedaan en doet nu vwo.

Bloem

Bloem

24-05-2014 om 07:59

Creabea

Ik ben geen tegenstander van zittenblijven. Net zoals bij kleuterverlengen. Ik vind wel dat je goed naar het kind moet kijken en in dit geval denk ik dat het mijn kind geen goed doet. Dit wil niet zeggen dat andere kinderen er geen baat bij hebben. Als ik ook maar enigezins het idee heb dat dochter het wel jammer zou vinden maar zich snel zou herpakken dan was dit veel meer bespreekbaar geweest en hadden we die keus voor zittenblijven misschien allang gemaakt. Er zijn idd. een aantal dingen die niet goed gaan maar er gaan gelukkig ook veel dingen wel goed. Bovendien kwam uit de test dat ze een bovengemiddeld verwerkingsproces heeft. Daarnaast zijn er onderdelen van rekenen en taal die wel goed gaan. Het zijn vooral de cito’s waar ze dit jaar slecht op scoort. Net of ze de vertaling niet kan maken Een andere groep 5 zou niet veel uitmaken. Zo slecht vind ik de meester ook niet. Het is meer dat ze nu in een klas zit waar ze zich goed voelt en vriendennetjes heeft. Daarnaast wil ik nu z.s.m haar op dyslexie testen. Als ze dat wel heeft dan zouden er heel wat puzzelstukjes op de plek vallen.

Bloem

Bloem

24-05-2014 om 08:05

Cito

En we gaan thuis ook meer cito's oefenen. Nu doen we dat ook wel eens en ja, dat gaat meestal goed. Alsof er dan geen druk op staat ofzo. Soms denk ik ook dat het makkelijker zou zijn geweest als ze thuis hetzelfde zou laten zien wat te kunnen als op school maar dat is niet zo. Dus dat is ook wel het frustrerende er aan vind ik zelf. Zo van. waar ligt het nu toch aan? Nogmaals ik zie ook wel dat ze moeite heeft met klokkijken maar daar ben ik thuis nog niet echt mee aan de gang geweest. Dat is iets wat ik de komende tijd ga oppakken. Ik ga er denk ik een project van maken voor in de zomer en dan weet ik zeker dat ze na de zomer goed kan klokkijken. Zo zijn er nog wel een paar onderdelen waar we thuis eens meer aandacht aan geven en dan net even op een andere manier. Kijken of het dan beter beklijft. Want dat is het vooral.

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 09:34

creabea: valkuil

"ik had het er laatst toevallig over met een kennis die leerkracht is, zij zei dat kinderen vaak juist meer zelfvertrouwen krijgen als ze een klas overdoen. Dan kunnen ze een keer ervaren dat ze ook eens iets goed kunnen op school, zoiets was de redenatie."

En dat is dus een enorme valkuil. Na het zittenblijven is de kans groot dat ze meteen na de zomer niet eens de beste van de klas is en de kans is levensgroot dat ze halverwege het jaar al weer achterloopt op gemiddeld. Hoezo 'iets goed kunnen' op school? Je wordt aan alle kanten ingehaald door de kinderen die in die groep boven het gemiddelde zitten.

Thuis

Bloem, als het thuis wel goed gaat met het maken van de opgaven dan heeft doubleren zeker geen zin. Ze beheerst de stof, dus hoeft die niet nogmaals te doen. Ze moet leren hoe ze de opgaven op school net zo goed maakt als ze thuis doet. Er zal door school, jullie zelf en eventueel een deskundige uitgezocht moeten worden waarom het er op school niet uit komt terwijl ze het thuis wel kan. Dat zal hoogstwaarschijnlijk faalangst zijn. Die moet aangepakt worden, niet de herhaling van de stof.

Lees dit eens en laat het school ook zien: http://www.eduratio.be/succeservaringen.html

skik

Bloem

Bloem

24-05-2014 om 12:18

Skik

Bedankt voor de link. Ga die zo even bekijken. Thuis doet het ze over het algemeen veel beter. Natuurlijk zie ik ook wel dingen waar ze moeite mee heeft. Bijvoorbeeld met begrijpend lezen en dat proberen we te oefenen. Ook dit gaat stapje voor stapje beter. Het is meer dat ik haar niet zo in die D's en E's herken. Meer B en C niveau. En als ik haar wijs op fouten dan ziet ze ook meteen wat er fout is. Dus even te snel en te slordig gewerkt.

Pffff ik merk wel dat ik er constant mee in mijn hoofd mee bezig ben. Komt omdat het allemaal nog niet is geregeld. Daar word ik onrustig van. De reacties doen me wel heel goed en geeft ook zeker stof tot nadenken. Ook de reacties die de andere kant belichten. Heel fijn dit forum.

Bloem

Bloem

24-05-2014 om 12:25

LInk

Ik heb het gelezen. Heel interessant. Ik ga het vanavond nogmaals lezen want het is een hele andere aanpak. Moet ik even laten bezinnen Bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.