Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter (17) wil tussenjaar nemen verstandig?

Onze dochter gaat waarschijnlijk haar MBO diploma halen (niveau 2) Ze zit met het probleem dat ze echt niet weet welke richting ze op wil. Door corona heeft ze niet echt kunnen snuffelen aan wat ze zou kunnen gaan doen. Niveau 2 heeft ze versneld gehaald dus niet in 2 jaar maar in één jaar dus eigenlijk weinig stage gelopen. Zelf kijk ik er niet geheel verkeerd tegen aan om dat tussenjaar, ze zou kunnen gaan werken of misschien stage (dus zonder tussenkomst school) waardoor ze ervaring krijgt. Het enige waar je dan bang voor bent is dat ze niet in beweging blijft in de maatschappij anders zouden ze flink terug gaan in haar groei. Hoe kijken jullie aan tegen de voor en nadelen wat vinden jullie het beste?

Mbo is stufi voor hoeveel jaar je erop zit ongeacht niveau. Ik weet uit mijn hoofd niet hoeveel jaar maximaal... Maar maakt het qua financien uit als je dochter toch maar aan iets begint na de vakantie om zo te ontdekken of het wel of juist niet bij haar past? Het moment van ontdekken wordt mogelijk uitgesteld door een tussenjaar en dat is zonde, dan kan je beter meteen merken dat een bepaalde studie echt niet bij je past... Of je moet een tussenjaar heel goed invullen met loopbaangesprekken of zo.

Ze lijkt mij een eind-kwalificatie te hebben (MBO 2) dus ze zou wat mij betreft haar zin kunnen doen.

Werken, studeren, reizen, ... whatever.

De enige vereiste zou zijn dat ze "iets" gaat doen en niet fulltime gaat rondlummelen in huis.

Kan ze een job vinden met waar ze nu een diploma voor heeft?

Ik heb op mijn 17de 3 tot 6 maanden weinig gedaan. Hielp wel om na te denken en werk te zoeken en om via werk te ontdekken wat ik verder wilde. Ik zou er wel op staan dat zij iets doet in dat jaar. 

jahoor jaartje werken ik zou het prima vinden

Hier een 17-jarige zoon met hetzelfde probleem. Hij is vorig jaar zonder diploma van het vmbo (theoretische leerweg) afgegaan omdat we het belangrijker vonden dat hij iets ging doen wat hij leuk vond, als nog een jaar drama op de vmbo-school waar hij het niet naar zijn zin had. Hij koos voor een 1-jarige niveau 2 opleiding met mogelijkheid om na dat jaar in te stromen in het tweede jaar van de niveau 3 opleiding in dezelfde richting. Maar hij vindt het niet leuk. Wil graag een andere opleiding, maar weet totaal niet wat. Hij leek enthousiast over een opleiding interieurbouw/ meubelmaker, maar tijdens de voorlichtingsavond haakte hij toch weer af. Hij weet het echt niet, ondanks een heel traject met een loopbaanbegeleider op school….
Het is zo lastig, dus ik lees even mee.

Oh even een aanvulling, hij haalt wel zijn niveau 2 diploma.

Tussenjaar zou ik prima vinden maar wel met een plan. Dus niet thuis gaan hangen. Wat voor niveau 2 opleiding heeft ze gedaan? En kan ze daar mee aan het werk? Wil ze in die richting door? Of een andere richting? Kan ze niet meeloopdagen doen op opleidingen? Korte snuffelstages? 
Wat wel een ding kan zijn bij werken is dat ze went aan het inkomen dat daarbij komt kijken. Als ze daarna weer naar school gaat wordt dat fors minder en dat kan dan tegenvallen. Wel kan ze een BBL-opleiding gaan doen. Vier dagen werken en een dag school en salaris krijgen.

Met een plan voor het tussenjaar zou ik het wel goed vinden. Zonder plan niet.

MBO’s hebben ook oriëntatiejaren. Dan ga je een aantal uur per week bij verschillende beroepen en opleidingen meedoen en rondkijken. Daarnaast is er dan nog ruimte om te werken. 

Zeker een tussenjaar als ze niet weet wat ze wil gaan doen. Ik ben docent op het mbo. Studenten die aan een opleiding beginnen om maar gewoon iets te doen, vallen meestal uit en hebben heel weinig motivatie. Zonde van de studiefinanciering en daarnaast ook niet goed voor iemand zijn zelfvertrouwen en motivatie voor school.

Je kunt via jouw mbo school begeleiding aanvragen via het LEC voor loopbaanoriëntatie en daarnaast hebben veel mbo scholen een oriëntatieklas. Alhoewel dit meestal is voor studenten zonder startkwalificatie.

Maak duidelijke afspraken over een dagbesteding (werken) en gebruik het jaar om naar diverse opleidingen te gaan kijken en wellicht snuffelstage te lopen. Bij ons mogen studenten ook een dag meelopen. Ze lopen dan de hele dag mee met een klas en volgen lessen. Zo kunnen ze de opleiding leren kennen en vragen stellen. 

Heeft ze al eens naar bbl opleidingen gekeken?

Succes! Het komt goed. Ze is nog zo jong. Als het 3 jaar duurt voor ze weet wat ze wil zou ik het ook laten gaan. Werken is ook heel nuttig. Ik zie dit niet als een achteruitgang in groei. Je hebt best veel studenten van 19 of 20+  in een eerste jaarsklas. Ze zal geen uitzondering zijn als ze later doorstroomt.

Vanuit mijn ervaring als mbo-docent: een tussenjaar nemen. Veel studenten die op iets inschrijven omdat ze niet weten wat ze willen, haken vrij snel af of blijven tot het eind van het jaar worstelen en nemen alsnog een tussenjaar. Je hebt er ook wel tussen zutten die het na een jaar wel weten, maar die vormen een minderheid. 
Inderdaad wel een tussenjaar met invulling. Ze hoeft niet fulltime te gaan werken, maar een baantje en ondertussen allerlei dingen verkennen is goed voor de eigen ontwikkeling en bovendien hartstikke leuk.

Op zich lijkt me dat prima. Als ze niet weet wat ze wil gaan doen, kan ze daar beter eerst achter komen i.p.v. misschien een foute keuze maken en dan dat jaar alsnog weg te gooien.

Maar ik zou er wel zeker van zijn dat ze ook iets gaat doen wat daar aan bijdraagt of in elk geval iets nuttigs.

Ze is nog te jong om hele dagen te niksen. En dan komt er daarna van verder studeren ook niet veel meer. 

Ja, tussenjaar nemen. Mbo-3 en -4 is prestatiebeurs, dus als je daar eenmaal aan begint moet je het ook afmaken. Dan kan ze maar beter eerst goed rondkijken

Stage: Fatsoenlijke bedrijven doen geen stages zonder tussenkomst van een opleidingsinstituut, omdat het ze aan grote juridische risico's blootstelt (verkapte arbeidsovereenkomst). Met zelf geregelde stages kan ze alleen maar bij niet-fatsoenlijke bedrijf uitkomen, die haar niet waarderen en misbruik maken van haar. Niet doen dus. Vrijwilligerswerk kan natuurlijk wel, en er zijn ook organisaties zoals MDT die daar begeleiding en bemiddeling in doen. Maar ga niet zelf een stage regelen.

Qua financiën lijkt het me wel belangrijk om een realistisch bedrag aan kostgeld te vragen, zodat ze niet op haar luie reet gaat zitten. Of als je het geld kunt missen, dat je dat voor haar opspaart zodat ze daarmee aan het eind van het jaar een reis kan maken ofzo. Maar ze moet er niet aan wennen om haar hele inkomen aan luxe uit te geven en niets aan levensonderhoud. 

syboor schreef op 20-05-2022 om 10:30:

Ja, tussenjaar nemen. Mbo-3 en -4 is prestatiebeurs, dus als je daar eenmaal aan begint moet je het ook afmaken. Dan kan ze maar beter eerst goed rondkijken

Stage: Fatsoenlijke bedrijven doen geen stages zonder tussenkomst van een opleidingsinstituut, omdat het ze aan grote juridische risico's blootstelt (verkapte arbeidsovereenkomst). Met zelf geregelde stages kan ze alleen maar bij niet-fatsoenlijke bedrijf uitkomen, die haar niet waarderen en misbruik maken van haar. Niet doen dus. Vrijwilligerswerk kan natuurlijk wel, en er zijn ook organisaties zoals MDT die daar begeleiding en bemiddeling in doen. Maar ga niet zelf een stage regelen.

Qua financiën lijkt het me wel belangrijk om een realistisch bedrag aan kostgeld te vragen, zodat ze niet op haar luie reet gaat zitten. Of als je het geld kunt missen, dat je dat voor haar opspaart zodat ze daarmee aan het eind van het jaar een reis kan maken ofzo. Maar ze moet er niet aan wennen om haar hele inkomen aan luxe uit te geven en niets aan levensonderhoud.

Niet eens. Ik heb zelf ooit bij een gemeente (overheid) een vrijwillige stage (dus niet verplicht in het curriculum) gelopen, wel met een kleine vergoeding net als andere stagiaires.

Ik weet niet hoe je financiën eruit zien. Maar kijk es bij Intermijn. Heeft hier geweldig veel goed gedaan. We hebben 3 maanden gedaan en 50/50 betaalt. Kind heeft veel gewerkt om dit deels te financieren 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.