Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jeanne45

Jeanne45

09-04-2018 om 23:36

Docent verlaagt cijfer van toets

Een docent heeft voor een vak dat al afgerond is dus niet opgehoogd kan worden met andere toetsen eerst een 5 gegeven. Eindcijfer is vervolgens gemiddeld een 5. Ik zie dat hij vergeten heeft de 1 (eerder toets gemist dus dit was inhaaltoets) weg te halen. Ik mail hem of hij de 1 nog even weg kan halen. Dan staat kind weer een 6 (belangrijk ivm overgang).

Wat doet de docent?

Hij verandert de 5 in een 4, zodat het eindcijfer toch een 5 blijft.

Saillant detail: bij de oorspronkelijke toets kon iedereen simpel een voldoende halen, maar kind was toen ziek.

Schandalig gedrag van docent. Hoe demotiveer je een leerling?

Wat zouden jullie nou doen?


@nnemoon

@nnemoon

10-04-2018 om 07:16

Wat is de reden?

Ga in gesprek met de betreffende docent en vraag hem wat de reden is. Heeft hij zich misschien vergist of heeft hij echt een bedoeling hiermee. Misschien als je zijn kant van het verhaal hebt gehoord, heb je een ander beeld van de situatie. Ik ken je kind niet en/of de situatie maar ik mag aannemen dat een docent in het algemeen niet zomaar cijfers gaat veranderen om een leerling dwars te zitten.

Docent Nederlands

Docent Nederlands

10-04-2018 om 07:28

Kind zelf

Heeft je kind nou wel of niet een inhaaltoets gemaakt? Dat is me niet duidelijk.

In het kader van het aanleren van zelfredzaamheid hanteren we bij ons op school het beleid dat kinderen zelf en actief achter hun docent moeten aangaan om de 1 in Magister weg te krijgen. Dat kunnen ze doen door om een inhaalproefwerk te vragen. Wil een docent geen inhaalproefwerk geven, dan haalt hij of het cijfer weg of zet er een cijfer in dat op dat moment het gemiddelde cijfer van dat kind is. Komen de kinderen niet vragen om een herkansing, dan blijft de 1 staan.
Dat het een makkelijke toets voor de rest was en jouw kind toen ziek was doet niet terzake.

Jolien

Jolien

10-04-2018 om 08:27

zel vragen

Als je kind zelf niet weet waarom dat gebeurd is, dan zou ik het het kind even laten navragen.

Juffie

Juffie

10-04-2018 om 08:27

Nou

Inhaaltoetsen moeten wel vergelijkbaar zijn met de reguliere toets natuurlijk. Ik weet niet of ik het goed begrepen heb, maar als kind voor een gemaakte toets een 5 heeft gekregen en dit cijfer is ingevoerd, dan kan de docent dit cijfer niet meer zomaar veranderen in een 4. Of betreft het de inhaaltoets? En is de 1 weggehaald en daarvoor in de plaats een 4 neergezet en is dat het cijfer wat kind voor de inhaaltoets gehaald heeft (volgens de docent dan)? Maar waarom denkt jouw kind dan dat het een 5 was?

Jeanne45

Jeanne45

10-04-2018 om 08:39

inhaaltoets

"Heeft je kind nou wel of niet een inhaaltoets gemaakt? Dat is me niet duidelijk."

Ja

Kind heeft inhaaltoets gemaakt.
Die was ongelofelijk moeilijk, terwijl iedereen die de oorspronkelijke (makkelijke) toets gemaakt had een 6 of hoger had.

Docent heeft vervolgens de 5 ingevoerd in Magister maar was vergeten de 1 weg te halen.

Vervolgens gevraagd de 1 weg te halen (heb ik gedaan, was ivm vergaderingen handig als het snel gebeurde).

Toen hij de 1 weghaalde zag hij vermoedelijk dat kind op een 6 gemiddeld uitkwam en heeft de ingevoerde 5 toen vervangen door een 4 zodat kind op gemiddeld een 5 uitkwam.

Jeanne45

Jeanne45

10-04-2018 om 08:43

dwars zitten

"maar ik mag aannemen dat een docent in het algemeen niet zomaar cijfers gaat veranderen om een leerling dwars te zitten."

Ja, dat is wel wat hij feitelijk doet.

Hij vindt dat kind niet goed in zijn vak is omdat hij die - ongelofelijk moeilijke - opdracht niet goed gemaakt heeft. Maar die was eerst een 5 waard en opeens maakt hij er een 4 van.

Overigens is er al wat aan vooraf gegaan en docent was al geïrriteerd. Heb dus het gevoel dat hij kind echt wil straffen/pesten door dit zo te doen.

Jeanne45

Jeanne45

10-04-2018 om 09:50

Docent Nederlands

"Dat het een makkelijke toets voor de rest was en jouw kind toen ziek was doet niet terzake."

Meen je dat?

Wat is de gedachte daarachter?

Dus docenten kunnen leerlingen een hak zetten door ze wen megamoeilijke inhaaltoets te geven?

Heb je op scholen niet met redelijkheid te maken?

Maar overigens is dit een ander aspect.

Belangrijkste is dat docent een eerder ingevoerd cijfer verlaagt om het kind een 5 als eindcijfer te geven.

Zou toch niet mogen gebeuren?

Wat moeten we nu doen?

jolien

jolien

10-04-2018 om 10:30

hoe weet je dat

Hoe weet je zo zeker dat de docent kind een hak wil zetten? Heeft je kind dat gevraagd aan docent? Heeft je kind gevraagd waarom de docent dat cijfer verlaagd heeft (hoe zeker was die 5, dus)? Heeft je kind deze gang van zaken met de mentor besproken? Zijn de andere vakken wel ok, zodat het zich eventueel een onvoldoende voor dit kan veroorloven (zo nee, kan het die andere vakken nog ophalen)?
En er komt nog een laatste blok. Als je kind dan even flink vlamt voor dit vak, dan kan het toch nog die 6 halen?

mutsje

mutsje

10-04-2018 om 10:53

Jeanne

WE moeten niks doen, je kind moet in actie komen. Het is niet aan te tonen dat kind een moeilijkere toets heeft gehad dan de anderen. Dat zegt jouw kind.
Als ouder moet je je kind zelf dit probleem laten op te lossen en niet zelf ertussen te gaan staan. Dus je kind gaat eerst het gesprek aan met leraar en als dit geen bevredigend antwoord oplevert dan naar de mentor.
En een docent kan altijd zijn cijfer aanpassen in magister, meestal gaat het omhoog na klacht van een leerling of zo. En ja, naar beneden is raar maar mag dus ook. Je kind moet ervoor zorgen dat ie de toets mag inkijken om te zien hoe er genormeerd is om te achterhalen of het terecht is dat cijfer naar beneden ging.
Ik ben met je eens dat de gang van zaken niet echt netjes lijkt, maar kind moet dit zelf oplossen.

Jeanne45

Jeanne45

10-04-2018 om 11:58

Jolien

"En er komt nog een laatste blok. Als je kind dan even flink vlamt voor dit vak, dan kan het toch nog die 6 halen?"

Zoas ik al schreef, het vak is al afgerond. Hij Jan dir van dus niet meer ophalen. Dat is her erge.

Verder schreef ik ook al dat deze 5 echt heel vervelend is voor de overgang. Vanzelfsprekend kan kind proberen andere vakken goed te doen, maar hierdoor komt kind sowieso in de bespreekmarge en zonder deze 4 voor die opdracht (in plaats van de eerder ingevoerde 5) gaat kind (bij niet afzakkende gemiddelden voor andere vakken, wat niet voor de hand ligt) gewoon over.

En bespreekmarge is bijzonder vervelend en onzeker en mogelijk met grote consequenties voor kind.

Ik ben vooral benieuwd hoe VO-docenten hier tegenaan kijken. Om een ingevoerd cijfer te verlagen als iemand vraagt om de 1 die er per ongeluk nog stond weg te halen.

Dora

Dora

10-04-2018 om 12:01

gesprek?

Dit lijkt me wel aanleiding om een gesprek met de docent aan te vragen. En daar dan open in te gaan en dit uit te leggen. Want jij weet ook niet het hele verhaal, maar het klinkt wel erg vreemd.

Juffie

Juffie

10-04-2018 om 12:22

Moeilijk te beoordelen

Gaat het nu om een toets of een opdracht? Zou het zo kunnen zijn dat een deadline verstreken is en dat daar het punt aftrek vandaan komt?

Vreemd

Best vreemd. Bij mijn zoon op school mag een eenmaal ingevoerd cijfer op magister nooit verlaagd worden, wel verhoogd. Klinkt inderdaad als willekeur en het heeft nogal consequenties. Ik zou zoon naar de leraar laten gaan, wordt hij niet gehoord, dan ga je zelf. Nog geen duidelijke uitleg, dan samen naar de mentor.

Jeanne45

Jeanne45

10-04-2018 om 12:40

Juffie

"Gaat het nu om een toets of een opdracht?"

Eerst had kind een makkelijke toets (eigenlijk gezamenlijke klassenopdracht - iedereen die er was had een 6 of hoger). Toen was kind ziek.

Nu heeft docent in eerste instantie voor de vervangende opdracht een 5 in Magister ingevoerd. Toen ik mailde en vroeg of hij de 1 (die er per ongeluk nog stond) weg wilde halen, veranderde hij de 5 in een 4.

"Zou het zo kunnen zijn dat een deadline verstreken is en dat daar het punt aftrek vandaan komt?"
Nee, de deadline heeft kind gehaald (ik heb die deadline zwart op wit en weet wanneer kind het heeft ingediend).

Jeanne45

Jeanne45

10-04-2018 om 12:46

Juffie

Ik was inderdaad niet duidelijk.
Maar het 2e (vervangende) ding waar kind een cijfer voor heeft gehad is inderdaad een opdracht geweest, geen toets.
Maakt op zich niet uit.

Feit is: eerst een 5 ingevoerd in Magister.
En later, als docent ontdekt dat als hij (op mijn verzoek) de 1 weghaalt (die moest echt weg) en leerling op een 6 gemiddeld uitkomt, docent er een 4 van maakt, zodat kind gemiddeld net op een 5 uitkomt.

Dus opdracht die docent eerst als een 5 beoordeelt, beoordeelt docent opeens met een 4 omdat het hem beter uitkomt.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-04-2018 om 13:15

Jeanne

Ik zou het niet pikken. Gesprek met de docent en desnoods later met de directeur Je mag van een docent zorgvuldigheid verwachten. Een cijfer aanpassen zodat je op een ander eindcijfer uitkomt is in feite gewoon fraude.

Juffie

Juffie

10-04-2018 om 14:13

Nou, nou

Voordat je met termen als "fraude", "pik ik niet" en "deze docent komt het beter uit onvoldoendes uit te delen (is wel een hele bijzondere stelling trouwens)" op school aan komt zetten, zou ik eerst nog wat meer duidelijkheid willen hebben. Nu blijkt het dus al niet meer om een inhaaltoets te gaan, maar om een opdracht. Relevante vraag blijft of kind een deadline gemist heeft. In dat geval is het natuurlijk mogelijk dat de docent een 1 in magister heeft gezet i.v.m. het missen van de deadline en na de mail van moeder coulance heeft getoond door het bij 1 punt aftrek te laten. In dat laatste geval zou ik als ouder geen enkel bezwaar hebben tegen de consequentie.

Jan

Jan

10-04-2018 om 14:41

Volgens mij

Is de situatie vrij duidelijk. Ik zou een vriendelijke mail sturen aan de docent om te vragen waarom hij dit heeft gedaan. En als het antwoord onbevredigend is dan cc’tje richting de mentor.

Juffie

Juffie

10-04-2018 om 14:54

Sorry

Niet goed gelezen!

Dan zou ik inderdaad wel meer duidelijkheid willen hebben. Eerst is kind aan zet: misschien is er sprake van een misverstand. Zo niet, zou ik wel een mail aan docent met CC aan mentor sturen. Ik heb het naar beneden bijstellen van een cijfer, m.u.v. fraudegevallen, nog nooit meegemaakt, dus vind het wel vreemd klinken. Tip: probeer zo zakelijk mogelijk te reageren, dus zonder emotie en beschuldigingen.

Jeanne45

Jeanne45

10-04-2018 om 15:09

Juffie

Jij: "Nu blijkt het dus al niet meer om een inhaaltoets te gaan, maar om een opdracht."

Ik: Juffie, ik had het al uitgelegd:
"eerst had kind een makkelijke toets (eigenlijk gezamenlijke klassenopdracht - iedereen die er was had een 6 of hoger). Toen was kind ziek.
Nu heeft docent in eerste instantie voor de vervangende opdracht...."
Dus het gaat over een opdracht ter vervanging van de toets/klassenopdracht die kind gemist had. Helder toch?

"Relevante vraag blijft of kind een deadline gemist heeft."
Ik, al eerder, zie #15:
""Zou het zo kunnen zijn dat een deadline verstreken is en dat daar het punt aftrek vandaan komt?"
Nee, de deadline heeft kind gehaald (ik heb die deadline zwart op wit en weet wanneer kind het heeft ingediend)."

En ik heb al gecorrespondeerd met de docent. Hij heeft zelf aangegeven dat hij vindt dat kind het vak/de stof niet voldoende beheerst en dus een 4 op Magister zet. Maar eerder had hij voor die opdracht een 5 gegeven!

Er is in de aanloop naar deze opdracht wel veel gedoe geweest. Dus docent is, zoals ik al eerder schreef, geïrriteerd. Daarom heeft hij deze - hele moeilijke - opdracht (veel moeilijker dan de klassenopdracht die kind en andere leerling gemist hadden) aan de leerlingen geven. Maar om vervolgens eerst een 5 te geven en in Magister, en dan alsnog een 4 ervan te maken. Kan volgens mij echt niet. En staat gezien de consequenties niet in verhouding tot de ergernis die docent eerder rond de vervangende opdracht had gekregen.

Jeanne45

Jeanne45

10-04-2018 om 15:11

Juffie

"misschien is er sprake van een misverstand"

Leuk dat jullie zo positief denken, maar nee, daar is zeker geen sprake van! Dat is mij wel duidelijk uit de mail van de docent aan mij (in reactie op mijn verzoek die 1 te verwijderen).

Jeanne

Kan heel goed dat er geen sprake is van een misverstand, maar je moet tegenover die leraar doen alsof je denkt dat het hem daarin zit. Dan geef je hem een eervolle uitweg. Als je schande roept, gaan meteen de hakken in het zand.
Altijd doen alsof je ervan uitgaat dat de ander fatsoenlijk is, ondertussen wel alles vastleggen

Groeten,

Temet

Juffie

Juffie

10-04-2018 om 16:10

Jeanne

Zie #20 : inderdaad niet goed gelezen.

En wat Temet zegt.

Jolien

Jolien

10-04-2018 om 16:27

Ok, ik had gemist dat dit het eindcijfer was. Ik zou in zo'n geval eerst kind sturen naar leraar om uitleg (misschien was die 5 een voorlopig cijfer en is het definitieve cijfer die 4 (is bij ons wel eens gebeurd)), komt daar geen bevredigend antwoord op, dan kind naar mentor sturen (evt met afschrit van de mail die jij ontvangen hebt mee), komt daar weer geen bevredigend antwoord uit, dan kom jij pas in the picture. Ik zou wel eerst tot tien tellen en geen boze toon aanslaan en zeker niet zeggen wat je hier zegt. En de tips van Triva, #23, volgen. Het gezegde is niet voor niets dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.
Dat de klas een gemakkelijker toets had, staat hier los van. Jouw kind was er toen niet bij en zal het moeten doen met die opdracht. Misschien heeft de leraarvan tevoren daar voor gewaarschuwd om te voorkomen dat de halve klas awezig is tijdens die toets.
En ja, de komende tijd even het beste beentje voor zetten zodat op het eindrapport zo min mogelijk onvoldoendes staan. Dat heb je in eigen hand. Mijn ervaring is dat je nooit helemaal op belotes etc van leraren af kunt gaan en voora; dat je nooit op 1 vak blijt zitten/afstroomt (ervaring met 3 kinderen op dat gebied) wat leerlingen nog wel eens geneigd zijn te denken. Dus zorg dat je kind het in eigen hand houdt.
Zit je kind in de derde?

jolien

jolien

10-04-2018 om 16:29

correctie

triva moet zijn temet, #23

Mentor

Jeanne45: ‘En ik heb al gecorrespondeerd met de docent. Hij heeft zelf aangegeven dat hij vindt dat kind het vak/de stof niet voldoende beheerst en dus een 4 op Magister zet. Maar eerder had hij voor die opdracht een 5 gegeven!’

Lijkt mij toch tijd voor een vraagje aan de mentor of dit acceptabel is.

Jeanne45

Jeanne45

10-04-2018 om 17:11

Temet

"Kan heel goed dat er geen sprake is van een misverstand, maar je moet tegenover die leraar doen alsof je denkt dat het hem daarin zit. Dan geef je hem een eervolle uitweg."

Dat is een goede. In zijn algemeenheid.
Zal ik in mijn achterhoofd houden.

Vind het alleen wel heel raar om dat te zeggen, gezien zijn mail aan mij, waarin hij uitlegt dat hij bewust een 4,0 heeft ingevoerd. Maar aan de andere kant. Misschien schreef hij in de mail per ongeluk 4,0 EN heeft hij per ongeluk in Magister van de 5,0 een 4,0 gemaakt .

Jeanne45

Jeanne45

10-04-2018 om 17:15

Jolien

"Zit je kind in de derde?"

Ja, en hij staat al voor 1 vak een 5 (is naar verwachting geen 6 meer van te maken ) en daar komt deze (onterechte) 5 bij (welk vak afgerond is dus ook niet meer op te hogen). En beide vakken neemt kind mee naar de 4e.
Daardoor is het extra vervelend.

Kind heeft best veel goede cijfers en voldoende compensatie voor een vijf, maar met twee vijven is kind sowieso bespreekgeval en overgeleverd aan de grillen van het docententeam. Dat willen we dus voorkomen.

Docent Nederlands

Docent Nederlands

10-04-2018 om 18:03

Het is dus anders

Het is dus anders dan ik begreep. Je kind had een 1 omdat hij ziek was. Voor de inhaalopdracht had hij een 5,maar de leraar vergeet de 1 weg te halen. En als jij vraagt of hij die 1 weghaalt maakt hij van een 5 een 4.
Dat was niet wat ik eerst begrepen had.

En nee, dit vind ik niet kunnen. Ik heb weleens leerlingen waarvan ik vind dat hun taalbeheersing, grammatica, leesvaardigheid en spreekvaardigheid ovoldoende zijn, maar als zij telkens net een 5,6 halen op de proefwerken, hebben ze gewoon een eindcijfer 6. En dan kan ik niet ineens zeggen dat ik er een 5 van maak.

Toch wil ik je adviseren om te kijken of je kind het nu alsnog zelf kan oplossen. Lukt dat niet, mail dan de leerkracht en mentor in de cc. Houden wij niet van, maar helpt wel!

Ik ben namelijk ook ouder van een paar middelbare scholieren 😜

Ook docent

En ik vind t ook een raar verhaal. Ik zou ( zeker in het geval dit zo’n cruciaal verschil maakt voor he5venscijfer) als ouder evt het naadje vsn de kous willen weten. En evt de teamleider / afdelingscoordinator inschakelen als het antwoord je niet aanstaat. Een mentor is ook maar een collega van zo’n docent, en heeft weinig te zeggen over wat die precies uitspookt. Hij/ zij is in zo’n geval ook alleen maar intermediair richting schoolleiding. Ik ou in zo’n geval de mentor overslaan in de communicatielijn denk ik. Maar goed..,eerst de docent bevragen. Wie weet ( al lijkt t me sterk) is er een plausibele verklaring, maar zo niet...op de barricade. Ik spreek nu zowel als ouder vsn 3 pubers, maar ook als docent ( ik zie echt bij mijn eigen collega’s wel eens dingen gebeuren die geen schoonheidsprijs verdienen)

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.