Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2013 om 18:41

Dmt

Mijn dochter (groep 7) heeft de citotoetsen achter de rug. Dit is prima gegaan. Spelling A, Rekenen A en ik dacht voor begrijpend lezen een hoge B dit keer. Ze leert makkelijk.
Dochter heeft altijd al moeite gehad met de DMT-test. Zoals ze het zelf omschrijft zijn haar ogen sneller dan haar mond en dan gaat ze hakkelen. Ze heeft dit keer een C gehaald. Omdat dit in principe onvoldoende is heeft ze een AVI-tekst mogen doen met de IBér, wat hieruit is gekomen weet ik niet. Dit is in groep 4 ook een keer gedaan en toen deed ze het beter, maar ook niet geweldig.
Nou schijnt het zo te zijn dat dit lezen (technisch?) niet iets is waar ze op afgerekend kan worden wb. het schooladvies. Maar is dit echt zo? Heeft iemand van jullie ervaring hiermee? Dochetr wil graag naar de HAVO.

Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama

Mama

06-02-2013 om 19:06

Hier

Mijn dochter las in de lagere groepen altijd wat langzaam. Er werd flink getraind op snel technisch lezen. Toen ze in groep 6 of 7 kwam haalde ze voor de DMT altijd een A. Ik vond het waardeloos. Want ze las dan wel snel maar begreep er niets van. Ook thuis, als ik het vroeg, las ze razend snel. Want dat moest van school...
Als ik dan navroeg waar het over ging had ze werkelijk geen idee. Ik heb er veel moeite voor gedaan om haar weer langzaam te laten lezen. Ook de juf op school heeft veel tijd gestoken in langzaam lezen. Ze haalde op begrijpend lezen een D. En op technisch lezen een A. Heb je niets aan.
BIj mijn kind ging het motorisch snel lezen veeeel te snel voor haar begrip in de hersenen. En je hebt er meer aan dat je een tekst begrijpt dan dat je het op kan ratelen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2013 om 21:08

Tuurlijk

Beter de tekst goed begrijpen dan ratelen en het niet volgen.
Dochter leest heel mooi. Heeft volgens de juf een mooie voorleesstem. Gebruikt daarbij de leestekens ook goed.
Ik vind het ook niet zo belangrijk verder. Maar kan het haar tegenwerken bij het schoolresultaat? De middelbare school van haar keuze gaat af op het schooladvies en kijkt niet naar de eindcito. Als zij op zo'n onvoldoende tussen de A's wordt ondergewaardeert zou ik dat jammer voor haar vinden.
Ik weet dat ze nog anderhalf schooljaar heeft te gaan. Mocht ik het idee krijgen dan we er iets mee moeten, dan hebben we nog de tijd ervoor.

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2013 om 21:09

Pffff

"schoolresultaat" moet natuurlijk zijn schooladvies. Geen idee hoe ik hier nou weer aan kom.

Dendy

Annet

Annet

06-02-2013 om 21:20

Dmt niet belangrijk voor schooladvies

De belangrijkste scores zijn rekenen en begrijpend lezen. Voor de eindcito tellen alleen mee: rekenen, taal (begrijpend lezen, spelling, woordenschat) en studievaardigheden.
Mijn kinderen scoren ook lager op DMT dan op de rest, terwijl ze allebei voor hun 7e verjaardag avi-uit waren en goede taalscores hadden.

Een volmondig nee

Mijn dochter zit nu in groep 8 en heeft altijd slecht gescoord op de DMT. Hoger dan een C is het nooit geworden. Begrijpend lezen doet ze prima, altijd een A of een B. Ze heeft nu havo-vwo advies. Ze had ook een hekel aan de DMT en een gloeiende hekel aan voorlezen. Ze leest echt prima voor, niks mis mee. Thuis leest ze graag voor aan de kleintjes in de familie. Ik denk dat sommige kinderen gewoon niks met de DMT hebben. We hebben het wel eens besproken bij een 10minuten gesprek. Juffen gaven aan dat ze er niet veel waarde aan hechtten en ook wel zagen dat het begrijpend lezen prima was. En o ja, er was iets met de normering, die is en keertje aangepast, strenger geworden of een andere telling of zoiets, niet meer het aantal woorden binnen een bepaalde tijd, maar het aantal foutloze woorden of zo en dat er dan woorden tussen staan die het kind in de bijbehorende avi redelijkerwijs niet gehad heeft? Ik weet het niet meer.

Wat ik wel weet is dat ik dit jaar nog niks van de DMT heb gezien of gehoord. Niet van dochter, niet op het rapport, niet bij het 10 minuten gesprek en uiteraard ook niet bij het advies gesprek. Of ik heb niet opgelet, of het komt helemaal niet meer voor in het programma van groep 8. Het zou ook nog kunnen dat ie nog niet afgenomen is, of pas recent en dat we dat dan pas terugzien op het tweede rapport. Maar dat wordt dan wel pas na de Cito, en na het definitieve schooladvies. Dus mijn antwoord is een volmondig nee.

P

P

07-02-2013 om 07:45

Dendy

Ik zou me niet zo'n zorgen maken, dit is zeker een havo/vwo uitslag.

Verder heeft ze niet nog anderhalf jaar, de meeste definitieve adviezen vallen in december/januari.

Ze heeft gewoon moeite met woordjes lezen zonder context, nou fijn... geen idee waar je dat later voor nodig hebt!

Afgeschaft?

Aan het begin van het schooljaar vertelde de IB-er hier op school dat de DMT toets niet meer verplicht is en daarom bij ons op school is afgeschaft. Het is blijkbaar dus niet belangrijk.

P

P

08-02-2013 om 10:03

Toevallig

Toevallig vandaag een gesprek gehad op school met de IB en de dyslexiebegeleidster: die laatste vindt de DMT toetsen ook volstrekt niet nodig en onhandig. Leuk om te testen maar ze kent genoeg kinderen die gewoon op een normaal AVI niveau zitten maar uitvallen op de DMT en ze vraagt zich ook af wanneer je in je verdere leven losse woordjes moet kunnen lezen.

Het is alleen handig in groep 3 als het nog moeilijk gaat om hele zinnen te lezen.

Ik zei het al: de overige scores duiden op een havo/vwo kind, ik zou me er geen tel druk om maken dat ze hiermee niet op de havo zou kunnen komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.