Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Okie Dokie

Okie Dokie

11-02-2015 om 12:05

DLE rekenen van 23 naar 40

Mijn zoon 16 jaar, met laaggemiddeld(disharmonisch profiel ook) IQ heeft veel moeite met rekenen. Hij wordt ook gehinderd door ADHD en NLD. Dus moeite met concentreren en door de NLD laag ruimtelijk inzicht en dus zeer slecht in rekenen.
Hij heeft op een speciale basisschoool gezeten en zit nu op een Praktijkschool. Hij heeft in de loop der jaren extra hulp gehad bij rekenen maar was van zichzelf uit nooit genoeg gemotiveerd. Een jaar heeft hij bij een remidial teacher gezeten en daarnaast hebben wij altijd geholpen met oefenwerk. Uiteiendelijk zijn we daar een jaar geleden mee gestopt omdat het trekken aan een dood paard was.
Inmiddels heeft hij een idee om naar een ROC te willen.Dus begint e eindelijk toch iets van intrinsieke motivatie te ontstaan. Nu heb ik begrepen dat je daar op verschillende gebieden een DLE van 40 moet hebben. Met de talige dingen komt hij daar makkelijk aan maar met rekenen zit hij op een DLE van 23.
Heeft iemand enig idee hoe haalbaar het is om te gaan werken naar die 40 DLE?


Marie

Marie

11-02-2015 om 12:22

Wat heb je begrepen?

Van wie heb je dat gehoord over die DLE van 40? Ik heb er nog nooit over gehoord namelijk. Waarom gaan jullie niet gewoon bij een ROC in de buurt langs? Er zijn nog open dagen en vaak hebben ze de komende tijd ook open avonden.

Hij kan altijd niveau-1 (heet nu entree-opleiding) proberen volgens mij:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-toelatingseisen-voor-het-middelbaar-beroepsonderwijs-mbo.html

En van daaruit opstromen naar Niveau-2 en hoger.

Maar in elk geval begin met het bezoeken van een ROC.

Grenswaarde

DLE < 40 maakt toelaatbaar tot het Pro onderwijs.
Wie dat wil ontstijgen zal dus een DLE >40 moeten hebben.

Het is waar dat de wet geen toelatingseisen stelt, maar de MBO school moet toelating wel beperken tot lln die geacht worden het taal- en rekenniveau te halen. Vaak zijn daar afspraken over.

Okie dokie, het verschil in DLE 23 en DLE 40+ is het 'normale' rendement van 20 maanden (2 schooljaar) rekenonderwijs.

Jouw kind heeft in 6 jaar een rendement van 2 jaar gehad (DLE 23) Het is best mogelijk dat er met wat meer motivatie sneller rendement te halen is, maar het is realistisch om te verwachten dat van 20+ naar 40+ gaan toch tussen de 2 en de 6 jaar zal duren.

Ja, tegen die tijd mag hij ook naar het MBO.

Misschien ligt zijn grootste kans om rekenen te leren trouwens buiten school.

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 14:07

zei ik al

Ik heb je al eerder gezegd dat MBO1 geen toelatingseisen vraagt. Waar staat die DLE van 40? Ga eens kijken bij een ander ROC.

Verder vermoed ik juist dat als je jaren lang hebt lopen trekken aan een dood paard je opeens bijna niet meer hoeft te trekken als hij gemotiveerd is. Gewoon een boek uit groep 5 te pakken krijgen en beginnen.

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 14:09

kijk

'Toelatingseisen BOL niveau 1 / AKA/Entreeopleiding

Voor jongeren zonder vooropleiding is er een AKA/Entreeopleiding. Met de Entreeopleiding leer je hoe je moet werken binnen een bedrijf. Als jij nog niet weet wat je wilt worden, dan is de Entreeopleiding ideaal voor jou. Voor de meeste studenten is het een opstapje naar een vervolgopleiding op mbo niveau 2. Ook als je wilt gaan werken, is de opleiding een goede keuze.

Niveau 1 Assistentopleidingen / AKA/Entreeopleiding

Je wordt opgeleid voor een functie, waarbij je eenvoudige werkzaamheden onder leiding van een vakman uitvoert.
Duur: ½ - 1 jaar

- Geen diploma, enkele jaren voortgezet onderwijs
- Praktijkonderwijs
- Minimaal 16 jaar
- Positief instroomadvies van de toeleverende school'

http://www.a12.nl/mbo%20opleidingen/toelatingseisen

Misschien doet die praktijkschool van jouw zoon zo streng maar ze moeten gewoon een positief instroomadvies geven. Daar hangt geen DLE op rekenen van af.

Okie Dokie

Okie Dokie

11-02-2015 om 14:51

oke bedankt

De informatie die ik dus van de mentor krijg klopt gewoon niet? Dat is wel heel stupide.
Barveaux, leuk dat je meedenkt maar je komt af en toe behoorlijk irritant uit de hoek; in dit geval geval met je 'ik heb het je al eerder gezegd'. Dat is bovendien niet waar want dat zei je vlg. mij tegen Polletje ☺

Maar jongens echt, moet ik nu constateren dat een mentor mij onzin zit te verkopen?
En twee tot zes leerjaren rekenen; Mirjam heb je enig idee hoeveel oefenuren dat zijn?
En Barveaux; ik vrees dat je geen gelijk hebt met je suggestie dat zoon het ineens vanzelf gaat doen. Dat is misschien heel positief gedacht; leuk, maar niet reeel. Zoon heeft altijd erg veel ondersteuning nodig gehad, zelf als hij gemotiveerd is voor iets; dat is heus niet anders nu hij een doel voor ogen heeft. Minder, daar ga ik van uit maar ook dat ik hier een heleboel energie in zal moeten steken.
Voor het vak, de groenkant die hij gaat kiezen heeft hij het rekenen wel echt nodig.

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 14:55

tja

Er zitten er hier niet veel met een kind op praktijkschool en ik onthoud niet eens namen van nicks...

Ik vind het jammer dat je niet zelf wat onderzoek hebt gedaan en ja, ik had het je gezegd het kan zijn dat de PRO geen positief advies geeft maar dat mogen ze dus wel gewoon doen.

Je zei dat zoon wellicht nu wat meer gemotiveerd is, nou dan moet je het nu toch ook gewoon gaan proberen? Of je laat het die vriend doen?

Barvaux

Barvaux

11-02-2015 om 14:57

en

Wie weet heeft hij dyscalculie, dat heeft mijn nichtje ook (plus dyslexie) die is ook begonnen op PRO en is nu blijven hangen op MBO3 vanwege rekengezeur maar ze werkt al een jaar of vijf.

Marie

Marie

11-02-2015 om 14:58

mentor

Wij kunnen hier vanaf onze pc ook niet zien hoe "up-to-date" de kennis van zijn mentor is en of hij dus wel of geen onzin verkoopt.

Wij gaan uit van de informatie die wij tot onze beschikking hebben en daar staat toch echt dat er voor de entree-opleiding geen eisen zijn:

http://www.groenonderwijs.nl/142.php

Niveau 1 is een assistentenopleiding. Als assistent voer je eenvoudige praktische werkzaamheden uit aan de zijde van - en in directe aanwezigheid van - een leidinggevende.

Toelatingseisen BOL: geen toelatingseisen Toelatingseisen BBL: minimale leeftijd 16 jaar

Ik denk dat de mentor gelijk heeft

Ik denk dat er toelatingseisen gesteld worden en dat er afspraken zijn tussen scholen voor praktjkonderwijs en mbo scholen.

Praktijkonderwijs is in beginsel eindonderwijs. Leerlingen die het volgen krijgen geen kwalificatieplicht.

Dat de wet geen toelatingseisen noemt, betekent niet dat er onvoorwaardelijk recht is op toelating. Hetbestuur van de school beslist.

Kijk anders op de website van de mbo school. Misschien kun je daar iets vinden.

Ik kan je niks zeggen over het aantal oefenuren. Dat ligt er ook aan hoe er geoefend wordt (klassikaal of 1:1).
De schatting gaat bovendien helemaal voorbij aan wat ik maar 'bezinktijd' noem.
Het meeste leren doen kinderen niet op het moment dat ze het krijgen aangeboden, maar als ze er over dromen, het naspelen of een spel- of realiteitssituatie zich voordoet waarin het geleerde terug komt. Soms kun je het kwartje horen vallen.

Soms valt het nooit. Dat kan ook.

Uitleg in andere woorden

http://www.kortlopendonderzoek.nl/leerprocessen_pdf/VVL106_De%20aansluiting%20van%20Praktijkonderwijs%20op%20Middelbaar%20beroepsonderwijs.pdf

Er wordt tamelijk uitgebreid uit de doeken gedaan hoe dat nu werkt mer Pro en Mbo.
Dat er individuele trajecten mogelijk zijn.
Maar natuurlijk wel volgens tussen pro school en mbo gemaakte afspraken.
Ik denk echt dat de mentor zou moeten weten wat er kan.

Maar je kunt ook de mbo bellen/mailen en vragen wat zij Pro leerlingen te bieden hebben.

Okie Dokie

Okie Dokie

11-02-2015 om 23:24

Mirjam

Dank je wel!

Toelatingseisen.

Sommige scholen hebben veel aanmeldingen en andere minder. Ik merk ook daarin dat bij genoeg leerlingen de selectie aan de poort strenger wordt. Dus praten op die school, voorlopige aanmelding via de website en oefenen met rekenen. Misschien krijgt hij een toelatingstoets om te beoordelen hoever hij zit met de rekenvaardigheden.
Er achteraan dus, en motivatie, een doel, helpt wel degelijk bij pubers om kwartjes soms wat sneller te laten vallen.
Misschien is het nu toch slim om voor de komende tijd weer bijles rekenen in te schakelen?

Niet mooier dan het is

Voor Pro leerlingen geldt dat niet. Zie ook http://www.rug.nl/news/2014/02/praktijkonderwijsmiddelbaarberoepsonderwijs (korte tekst)

Pro leerlingen worden verondersteld de referentiniveaus taal en rekenen niet te halen.
Dat is de harde werkelijheid.
Ik merk dat het me uitermate steekt als daar doekjes om gewonden worden. Katen we elkaar alsjeblieft geen Mietje noemen. Ja, Jan Kees heeft last van een slecht in elkaar gestoken rekentoets. Misschien, och arme, krijgt ie geen VWO diploma.

Maar Ruben van het Pro mag het niet eens proberen.
Dat krijg je als er geen recht op onderwijs is ( het recht op de kans ) en leerplicht is verworden tot de plicht om iets te leren: wie valt doet niet meer mee.

Daar is niks vriendelijk of begrijpelijk aan.

Barvaux

Barvaux

13-02-2015 om 09:57

miriam

Je kunt wel van alles roepen maar bijna 50% van de PRO leerlingen gaat naar het MBO: Koopman & Voncken (2012) laten zien dat 11% van de PrO-schoolverlaters in MBO1 zit en 38% in MBO2 t/m 4

http://www.kortlopendonderzoek.nl/leerprocessen_pdf/VVL106_De%20aansluiting%20van%20Praktijkonderwijs%20op%20Middelbaar%20beroepsonderwijs.pdf

Geen onzin kletsen

Verder lezen dan je neus lang is SVP

De entreeopleiding is dit jaar pas gestart ( niet in 2012 of daarvoor).
Lees de link ui # 14. Is een korte tekst.
Doe je ogen open.

Barvaux

Barvaux

13-02-2015 om 14:45

oja en dus

Ik kwam nog een draadje tegen uit 2011 waar je dezelfde bewering deed en om cijfers vroeg (men riep toen dat een bepaalde PRO een uitstroom van 50% naar het MBO had). Toen geloofde je het al niet.

Verder: entree is toch MBO1? Waarom zouden de cijfers van 50% naar 0% gaan?

Barvaux

http://publicaties.onderwijsinspectie.nl/xmlpages/page/onderwijsverslag-2011-2012-het-onderwijs-in-thema-s/opbrengsten-van-het-onderwijs/prestaties-rendement-uitstroom-vervolgonderwijs-verschillen-tussen-scholen/praktijkonderwijs

Volgens de Onderwijsinspectie stromen veel minder dan de door jou genoemde 50% van de pro-leerlingen uit naar het mbo. Bovendien strandt daar alsnog 39% op niveau 1 en 30% niveau 2.

skik

Na pro mbo 1 of 2.

Ik lees niet anders dat er wel degelijk mbo mogelijk is na pro, of je hebt op mavo de verkeerde sector gekozen, of geen diploma of je wilt nog een algemeen jaar om te snuffelen. Daar zijn juist de mbo1 opleidingen voor bedoeld toch? En je moet minimaal 16 zijn.
Tijdens intake gesprek wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn, eerst een algemeen jaar (entreejaar) of je kan een keuze maken leren/werken mbo1/2 niveau.
Ik heb verschillende sites van allerlei mbo's bekeken, geen roc's overigens, ik heb niks met roc's. Is er niet een goede groenschool in jou omgeving Oki? Persoonlijk denk ik dat daar de begeleiding die je zoon nodig heeft beter is. Maar goed, ieder Roc is anders.
De groenschool in onze omgeving geeft op alle niveau's les en er is juist extra aandacht voor taal en rekenen. Kijken op de website van de school waar je zoon heen wilt bij een kopje "passend onderwijs" en "toelatingseisen".

Barvaux

Barvaux

13-02-2015 om 17:50

skik

Dat ze stranden staat los van dat ze er komen. Miriam zegt dat ze er niet komen en dat riep ze ook al in 2011 maar duidelijk is dat die informatie niet klopt. Ook staat in jouw link dat de uitval gelijk is aan andere MBO leerlingen.

Als je al het onderwijs van jouw link bij elkaar optelt kom je wel op 46% en binnen die 46% zit dus VMBO, een andere PRO, speciaal voortgezet onderwijs, MBO1 en MBO2 en dan vergeet je nog dat er 11% gaat werken EN leren (wat dat ook mag zijn want volgens mij doe je dat op het MBO ook).

Van maar 31% is bekend dat ze alleen gaan werken en Miriam denkt dat dat 100% is geloof ik.

Ik geloof dus dat die cijfers niet zover uit elkaar liggen als wat jij denkt.

Barvaux

Barvaux

13-02-2015 om 17:55

Miriam

De entreeopleiding is gewoon een nieuw woord voor wat vroeger MBO1 was.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/opleidingen-niveaus-en-leerwegen-in-het-mbo/entreeopleiding-in-het-mbo

en om daar te komen gelden maar twee regels:

Toelatingseisen entreeopleiding

Om een entreeopleiding te volgen moeten leerlingen voldoen aan de volgende voorwaarden:

de leerling voldoet niet aan de vooropleidingseisen voor toelating tot een opleiding mbo-2, mbo-3 of mbo-4;
de leerling is op 1 augustus 16 jaar.

Waarom zou een kind na praktijkonderwijs daar niet naar toe mogen?

Vroegtijdig schoolverlaten.

Daaronder worden de leerlingen geteld die school verlaten zonder startkwalificatie. Minimaal mbo 2 dus. Logisch dat je dan ook de pro leerlingen daar tegenkomt in grote mate. " Drempelloze" leerlingen worden ze genoemd.
Dat zegt idd niets over de toelating van de zoon van Oki. Het gaat om de toekomst van haar kind, dus de juiste school, de juiste begeleiding zoeken en er voor gaan. De "algemene cijfers" tellen niet voor het individu.

Barvaux

Ja, als je 'doorstroom' vanuit het pro naar een ander pro of naar vso meetelt, dan tikt het lekker aan. Maar goed, we hadden het over uitstroom naar het mbo.

Volgens de inspectie gaat 17% door naar mbo 1. Daarvan haalt 61% geen diploma de eindstreep. Ik neem aan dat die leerlingen die dat diploma niet halen daarna alsnog mbo 2, 3 of 4 gaan doen. De 2% leerlingen dat uitstroomt naar vmbo en van daaruit door gaat naar het mbo is in absolute aantallen verwaarloosbaar. Een start op het praktijkonderwijs is niet bepaald een de grote kans op een mbo-diploma die jij doet voorkomen. Zo met de natte vinger: 26.500 pro-leerlingen, 1750 halen er een mbo 1 diploma, 1200 halen een mbo 2 diploma. En misschien nog een paar leerlingen die via vmbo een mbo diploma haalt. Zo rond de 3000 leerlingen in totaal.

skik

Niet suf doen

#17 ja. Toen had ik ook al gelijk.
Die 50% uitstroom van jou is een budgetfoefje. PrO extra subsidie voor de doorstroom en het MBO kon de leerlingen na een jaartje alweer kwijt ( en 1,5 jaar subsidie vangen)
Het was en het is niet waar dat PrO leerlingen redelijke doorstroomkansen hebben in het MBO

#19 dat is stom. Lees die link. Is een korte tekst. Echt waar. Kun je lezen dat doorstroom alleen maar zinvol geacht wordt voor pro leerlingen van wie verwacht wordt dat ze ref niveau 2 voor taal en rekenen kunnen halen.
De meeste pro lln horen daar niet toe en zeker niet het kind van TS.

#21 Nee. Lees die tekst nou eens goed. .

Verder ga je opmieuw, waarom doe je dat toch steeds, voorbij aan het feit dat het bevoegd gezag beslist. PrO leerlingen ( niemand trouwens) hebben geen recht op toelating. Een PrO leerling weigeren wordt bovendien niet gezien als een aantasting van rechten, want.... Nou en verdomme, lees nou toch gewoon die korte tekst.

In wiens belang is het nou eigenlijk om stompzinnig te blijven beweren dat PrO lln ook nog alle kanten op kunnen.
Dat Is gewoon niet zo.
De mentir vam TS heeft gelijk.

Stompzinnig?

Yep, ik heb het stukje gelezen. Doorstromen naar niveau 2 is praktisch onmogelijk of de zoon van ts moet een flinke rekenachterstand wegspijkeren. Maar de vraag gaat niet over de toekomst, het doorstromen. Het gaat erom of hij kan starten op niveau 1. Traject werken/leren in het groen.
Op de groenschool hier wel.
Bbl niveau 1, stage en leren. Dan bieden ze nog 4 gradaties in extra ondersteuning. Ik heb hem aangemeld voor een intake gesprek
Nog sterker, de rekentoets komt dit jaar als extra bijlage bij het diploma, heeft geen invloed op toelating of zakken/slagen.
Volgend jaar wel, dus kan doorstromen naar niveau 2 lastig worden, dat school dat meeneemt in de komende ontwikkeling op rekengebied dat is zeker mogelijk.
Dus, intakegesprek aanvragen en kijken of het schip strand.

En de vloek was voor Barvaux bedoeld? Vloeken is een gebrek aan woorden.

Mbo/praktijkonderwijs

En juist mbo scholen met niveau 1 werken samen met het praktijkonderwijs. Waarl gaan de 16 jarigen die verder willen leren anders heen? Volwassenen zonder diploma of "die iets anders willen" zijn ook welkom. Gaan werken en leren en betalen schoolgeld zelf.

Ik heb me suf zitten lezen, tijd voor koffie en gebak.

In de war?

Heb je ook van de Groenschool gehoord dat de toelating voorwaardelijk is? Dat er binnen en uiterlijk met 4 maander een bindend avies volgt?

"Waar gaan de 16 jarigen die verder willen leren anders heen"

PrO lln mogen tot 18 jaar op het PrO blijven (maar dat hoeft niet). Daarna zijn ze klaar.
Alleen de uitzonderingen die goed zijn in taal en rekenen mogen verder.
De rest mag niet verder.

Weet jij zeker dat jet over een PrO leerling hebt?
Ben je in de war met vmbo?

De crux

"Een mbo-­‐instelling is in principe verplicht iedereen aan te nemen. Met dien verstande, dat de beoogde deelnemer redelijkerwijs in staat geacht mag worden de Entreeopleiding met succes, al dan niet met doorstroomrecht, te volbrengen en de Entreeopleiding daarmee de juiste plaats voor de deelnemer is."

Kijk aan, daar staat het met zoveel woorden. Toch nog selectie dus.

Barvaux

Barvaux

13-02-2015 om 21:51

Dank je wel

Dank je wel voor je laatste leesvoer met prachtig schema wat jouw hele verhaal (Ruben mag het niet eens proberen) volledig onderuit haalt. Vanuit PRO moet je dus 16 jaar zijn en niet voldoen aan de vooropleidingseisen voor toelating tot een opleiding mbo-2, mbo-3 of mbo-4 en dan kun je gewoon naar de entree-opleiding. Aanname is geen enkel probleem voor TS-kind. Na vier maanden krijgt 'Ruben' een bindend studieadvies en als dat positief is gaat hij op de route voor een diploma en bij een negatief studieadvies gaat hij op de route van de 'Regionale samenwerkingsstructuur' op weg naar 'wellicht' werk.

Barvaux

Barvaux

13-02-2015 om 21:53

Ja miriam

Toch een selectie maar dat mag de mentor van TS-kind niet doen op basis van de DLE op rekenen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.