Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dle achterstand nou ingelopen of niet?

Heb een vraag over de rekenachterstand van mijn zoon (groep 4).

Eind groep 3 had hij een DLE voor rekenen van 5. Een achterstand dus van 5 maanden.

Nu halverwege het jaar heeft hij een DLE van 11. Dat had nu eigenlijk 15 moeten zijn. Een achterstand dus van 4.

In mijn ogen heeft hij dus 1 maand ingehaald. Harstikke mooi, maar nog wel een achterstand.

Volgens juf heeft hij echter 6 maanden ingehaald en vindt dat duiden dat zoon leerbaar is en dat vermoeden van mogelijke dyscalculi daarmee niet opgaat.

Ik ben uiteraard blij met blije juf en deze verbetering, maar klopt haar redenering nou echt? Hij heeft toch geen 6 maanden maar 1 maand ingehaald?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

10-03-2013 om 21:16

Ja en ja

Hij heeft ten opzichte van vorig jaar 6 maanden 'bijgeleerd' hij is dus inderdaad leerbaar.

Die 6 maanden heeft hij bovendien in 5 maanden gedaan. Hij heeft dus 1 maand achterstand ingelopen. Dus hij heeft ook nog relatief snel geleerd.

Het lijkt me overigens wel zaak om extra aandacht aan rekenen te besteden. Op deze manier heeft hij 2.5 jaar nodig om de achterstand in te halen. Dan zit hij halverwege groep 6. Lijkt me prettig als hij iets eerder weer bij de les is.

jopi

jopi

10-03-2013 om 22:44 Topicstarter

Helder

Dank voor je heldere uitleg.

Ik hoor volgende week wat het advies van de IB-er gaat zijn.
Zoonlief krijgt al extra instructies en soms ondersteuning in de klas, en thuis oefenenen we bijna dagelijks. Dat heeft wel zoden aan de dijk gezet dus, maar inderdaad : nog 2,5 jaar wachten tot hij op nivo is (er van uitgaande dat hij deze leerlijn aanhoudt) is lang.
Maar ja, wat is wijsheid in dit geval?

Zou RT nog iets kunnen toevoegen op wat al gedaan wordt?

Hanne.

Hanne.

10-03-2013 om 23:58

Moeilijk te zeggen

Of RT wat toevoegt is natuurlijk moeilijk te zeggen. Is er al goed gekeken wat het probleem is. Mijn zoon heeft een vergelijkbare achterstand met spelling (en een gelijk 'inhaal patroon').

Hier is eerst goed gekeken waar het probleem zit. Hij krijgt bij de gewone spelling extra werkt (thuis oefenen) om te zorgen dat hij daar bij blijft. Daarnaast krijgt hij wekelijks RT om aan de specifieke punten waar hij achter loopt te werken. (en ook daar weerk huiswerk van). Dat laatste vind ik wel een meerwaarde hebben. Extra uitleg over hoe je verkleinwoorden maakt helpt nl geen bal als je niet snapt wanneer je ou en wanneer au schrijft...

P

P

11-03-2013 om 07:16

Tip

De achterstand gaat hij sneller inlopen als je ook met hem thuis gaat rekenen en vooral in de vakanties! En dan het liefst met de boekjes van school.

jopi

jopi

11-03-2013 om 20:11 Topicstarter

Doen we

Thuis oefenen doen we zoals gezegd al dagelijks. Rt ga ik zeker met ib- er bespreken.

Ik heb zo vaak idee dat sommen gewoon echt niet beklijven. Zoon moet soms nog nadenken over 4-3.. Met dyslexie in de familie herken ik het patroon van dingen tot in den treure herhalen, en dan de volgende dag weer net zo hard moeten nadenken over iets dat echt al 2 jaar op die manier getraind wordt.
Maar goed, eerst maar eens advies ib- er afwachten.

Dank voor het meedenken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.