Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

07-09-2016 om 22:38

discussie succesvol aangaan met school over op kamp gaan en geld

Mijn dochter is gestart in de vierde en volgende week start de introductie met een kamp. Dit kamp is niet gratis, integendeel en ik wil eigenlijk niet betalen, maar dan mag mijn kind niet mee. Een alternatief heeft school niet, nou ja, anders dan deze dagen in studiezaal verblijven met een opdracht. Daarmee wordt het doel van de introductie, de kennismaking, niet gehaald en dat wil je als ouder ook niet. Het is een spagaat waar ik ook niet goed raad mee weet. Ik kaart het ieder jaar op school aan, maar krijg geen respons.

De kinderen vinden zo'n uitje ongelooflijk leuk, het ís ook leuk, maar het tijdens schooltijd, het is ongeveer verplicht in ieder geval is de groepsdruk groot. Begrijp me goed: het gaat er niet om dat ik het niet kan betalen, maar het is een principe: ik wíl niet betalen onderwijs is in Nederland gratis, dit is lestijd dus dient de school hiervoor te zorgen. School mag er geld voor vragen, maar het is vrijwillig. Ouders moeten een keuze hebben en die keuze, het alternatief is er niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/documenten/brochures/2014/03/26/schoolkosten-en-onderwijstijd) Er zit een PDF bij met nog meer informatie en wat mij betreft is de tekst heel duidelijk.

Hoe ga ik dit gesprek met school aan zodat ik gehoord word?


Theekopje

Theekopje

07-09-2016 om 22:52

Hoe kaart je het aan?

Om te voorkomen dat mensen je datgene aanraden wat je al doet: hoe kaart je het tot nu toe aan dan, als je dat ieder jaar doet zonder succes?

niet

Dit ga je niet winnen. De cultuur van schoolreisjes en kennismakingskampen is in Nederlandse scholen enorm diep geworteld en jij stelt dat systeem in zijn diepste wezen ter discussie. Dat win je niet.

Er is wel een alternatief, ze kan een opdracht krijgen en die op school maken. Er wordt dus wel onderwijs aangeboden.

Uitzonderingen worden wel vaak gemaakt voor ouders die niet kunnen betalen, maar dat is jouw bezwaar niet. Je wilt niet betalen en vindt niet dat scholen dingen moeten organiseren op kosten van de ouders. Ik vind dat een verdedigbaar standpunt, maar eigenlijk wil je dan dat die kampen en reisjes worden afgeschaft. Wel kampen maar geen bijdrage gaat namelijk financieel niet lukken, school gaat dat echt niet structureel uit eigen middelen doen.

Waar je wel mogelijk met enige kans op succes een discussie over aan kunt gaan is hoe duur en luxe die reizen zijn. Ik heb het op dit forum al vaker aangehaald: op mijn oude school waren er reizen in het voorlaatste jaar, maar sommige waren duurder dan andere (een week Rome vs fietsen in de Ardennen), en er waren ook meerdere opties voor activiteiten als fotografieles, en kanoles in de plaatselijke grachten, die praktisch niets kosten. Zo was er voor iedere beurs wat. Een reuze sympathieke benadering waarvan ik zou willen dat alle scholen dat zo deden. Maar jij zegt dat het jou niet om het geld gaat, en dan is dit ook geen oplossing.

Als je wilt dat er een beter lesprogramma is voor weigeraars, dan moet je denk ik meer ouders aan je zijde krijgen en samen een vuist maken, want voor éen dissident gaat de school geen volwaardig alternatief lesprogramma optuigen.

Maar goed, dat is mijn pessimistische benadering, misschien zien anderen meer mogelijkheden.

Groeten,

Temet

Principe's

Die zijn soms gemaakt om overboord te gooien.
Jeetje, schoolreisjes en kampen waar kosten aan verbonden zijn bestaan al zolang er scholen zijn.

Ben het wel eens met Temet dat een keuzemogelijkheid qua prijskaartje wel prettig is.

Volgende week is het kamp en nu wil je voor het zoveelste jaar je principe's weer kenbaar maken. Verwacht je nu wel respons van school? Of toch maar gewoon dat geld overmaken, dan kan je dochter gezellig mee.

@Emma

@Emma

08-09-2016 om 08:06

Je kunt in de medezeggenschapsraad gaan zitten en daar zul je horen dat het gewoon zo is en dat er in alle gevallen voor iedereen onderwijs wordt aangeboden. Er zijn vaak potjes voor wie het niet kan betalen. Misschien kun je bewerkstelligen of voorstellen dat de kosten omlaag gaan.
Ik zit nu voor de derde keer in een mr en het gaat ieder jaar over kosten van uitjes, daar kun je dus goed het gesprek met de school voeren.
Zeker als je de uitjes kunt betalen zijn er genoeg andere dingen op scholen om je druk over te maken.

Triva

Triva

08-09-2016 om 08:21

zo zit het

Vorige week in het nieuws: Onderwijs moet gratis zijn, school kan wel geld vragen voor iets maar als je niet wil of kan betalen MOET er een gratis alternatief zijn. Als die er niet is mag je kind gratis mee. Dat alternatie is er wel: op school een opdracht maken. Met andere woorden: dit win je niet!

IJskoud de beste

Er is maar een manier om dit wel te 'winnen' en dat is inderdaad gewoon niet meegaan en staan op dat vervangende programma. Dat dan ook nog zinnig moet zijn.
Laten we wel wezen: in theorie is kennismaking wel degelijk wel mogelijk. Met een leuke app bijvoorbeeld. Leun achterover en laat het aan de experts van het onderwijs over om er iets op te verzinnen.

Als kind thuisblijft dan is dat voor de school ineens een groot probleem.
Zeker als jij verwachtingsvol en pro-actief de inhoud van het lesprogramma blijft volgen.
De werkelijkheid is dat er helemaal geen lesprogramma is.
Daar kun je een klacht over indienen en melding van maken bij de Inspectie.

Dit gedoe moet je kind wel willen.
Als je kind die strijd niet wil, dan kun je 'm niet beginnen.

Vergelijkbaar: mijn kinderen moesten om deel te kunnen nemen aan allerlei leuks op de schoolcomputer een heel vervelend contract tekenen. Niet tekenen was niet meedoen. Ik heb niet getekend, mijn kinderen hebben braaf niet meegedaan, maar dat leverde binnen een week al verontwaardigde docenten op: jouw moeder moet tekenen want jij moet meedoen.
Waarmee de kwestie uiteindelijk bij de hoogste directe zeer eenvoudig werd: als meedoen moet van school dan hoef ik niet te tekenen.

Mijn kinderen vonden dit spel met de machten uiterst vermakelijk en speelden het ijskoud mee.

De strijd over schoolkamp wilden ze niet voeren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-09-2016 om 10:01

Pffff

Je kind vindt het een leuk uitje, zo'n kamp helpt heus wel mee bij het elkaar leren kennen en je kunt het betalen. Kan je je energie dan niet beter steken in iets anders? Ga in de mr, daar kunnen ze je vast wel gebruiken.

School biedt een vervangend iets aan, dus winnen ga je dit niet.

Betaalde je op de Basisschool ook niet voor de schoolreisjes?

Op school van dochter gaat iedereen in de 3e survivalen in de Ardennen. Dochter is net terug. Geweldige week gehad. Tuurlijk kost dat geld, voor mensen die aantoonbaar niet kunnen betalen is er een potje. Als je niet meegaat is er een programma op school. Dat is fijn voor de kinderen die niet meewillen. Maar als je kind wel mee wil, waarom zou je hem of haar dan bewust gaan buitensluiten?

Wat hierboven al werd geschreven, soms zijn principes er om overboord gegooit te worden.

principes

Principes zijn leuk, maar nooit over de rug van je kind(eren). Je kind wil graag mee, en je hebt het geld. Mijn tip: zoek iets anders om je in vast te bijten.

precies

Uit de mail van Miriam volgt nog eens waarom je dit niet gaat winnen. Je vraagt van je dochter dat zij afziet van een leuke activiteit, waar ze zin in heeft, waarmee ze zich uitdrukkelijk buiten de groep plaatst, en waarbij ze in plaats van die leuke activiteit iets moet gaan doen (opdracht, gewoon onderwijs) waar ze naar verwachting in het geheel geen zin in heeft.

En dat met een puber.

Ik zou mijn energie liever in wat anders steken.

Groeten,

Temet

lieverdje

lieverdje

08-09-2016 om 10:18

Ik kan het me wel voorstellen hoor

Er zit nog een gebied tussen niet kunnen betalen en wel kunnen betalen. Ik weet niet wat zo'n meerdaags uitje kost, maar zeg voor het gemak even €200,- Niet heel veel geld, maar wel een bedrag dat je niet dagelijks zomaar uitgeeft. Als dat een jaarlijks terugkerend iets is, en er zijn bovendien nog meer uitjes of je hebt nog meer kinderen op die school, dan kan ik me voorstellen dat je daar bedenkingen bij hebt. Wij hebben nog geen kinderen op het vo, maar ik verbaas me wel altijd over de verhalen van kennissen over hoeveel leukigheden op zo'n school, waar makkelijk vanuit wordt gegaan dat je daarvoor wel even in de buidel tast. Wat dacht je bijvoorbeeld van de jaarlijkse wintersport met school, waar bijna de hele klas aan meedoet? Dan is zo'n introductiekamp vast minder duur, maar gaat misschien wel net om zoveel geld dat je geen geld meer overhoud voor leuke dingen die maand, als gezin.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-09-2016 om 10:29

Lieverdje

Ik kan het mij ook voorstellen. Maar het ging erom wat de ts gaat bereiken met haar principes. Ik denk dat het enige resultaat is dat ze volgende week een bloedchagarijnige puber in huis heeft

mirreke

mirreke

08-09-2016 om 11:32

Nou ja, principes nooit over de rug van kinderen...

Daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor. Dan kan een school dus eigenlijk altijd alles maken...

Een kennismakingskamp als dit is feitelijk een soort wurgsituatie: inderdaad wil je niet dat je kind buiten de boot valt, en daarom moet je meedoen. School geeft geen volwaardig alternatief programma. Als het doel van het kamp kennismaking is, is het maken van opdrachten in de gymzaal of waar dan ook, absoluut niet gelijkwaardig. Daar zou je een punt van kunnen maken.
Wat zou werken is meerdere kinderen die niet hieraan meedoen, waardoor de school feitelijk wordt gedwongen wel een volwaardig alternatief op te zetten.

Als je dit erg hoog zit, zou ik inderdaad in de MR gaan, en anders dit punt uitgebreid bij de MR aankaarten, en zorgen dat een ouderlid hiermee wordt belast.

Overigens, onze kinderen zitten op scholen die allemaal geen betaald kamp organiseren aan het begin van het schooljaar. De ene heeft een sportdag, de andere helemaal niets, of een programma gewoon op school. School van jongste doet aan een kamp op terrein van de school zelf, zelf tentjes meenemen. 1 nachtje. Kan dus ook...

Merel

Merel

08-09-2016 om 13:53

Principes overboord

Schoolkampen behoren tot de dierbaarste herinneringen uit mijn jeugd.
Dit mag je je dochter niet onthouden, zeker niet als zij er ontzettend veel zin in heeft.
Hoe haal je het in je hoofd?!

Wat kost dat kamp?

Een van de punten waarop ik de school op de shortlist heb gezet is vanwege de bescheiden schoolreizen. De duurste grote reis is 500 euro (niet verplicht) in de derde en vierde zijn er excursies naar Europese hoofdsteden. Die zijn min of meer verplicht, en zijn bij het overzicht van de vrijwillige ouderbijdrage terug te vinden. De Prinzipenreiter kan die 60 euro inhouden, en dan mag je kind niet mee. Ik heb ooit uit ergernis een tientje ingehouden voor een excursie naar het plaatselijke museum. Nooit iets van gehoord, en de kinderen moesten tot hun spijt er toch voor de zoveelste keer heen.
Dat had ik niet in mijn hoofd gehaald bij een betaalbaar schoolreisje waar ze wel zin in hadden gehad.

Ik vind het veel kwalijker als scholen ineens uitwisselingsprojecten naar China of reisjes naar IJsland en Japan gaan organiseren waar alleen de happy few mee kunnen. De toenemende tweedeling in het onderwijs, daar maak ik me druk over.

Maar bijdehande, vermogende ouders die moeilijk gaan zitten over een paar tientjes,daar rispt bij mij het maagzuur van op.

Triva

Triva

08-09-2016 om 16:37

Lieverdje

Niet overdrijven, vziw moeten ze loten voor die wintersportreizen, zijn ze absoluut NIET verplicht, dus heel anders als waar het hier om gaat en val je echt niet buiten de boot als je niet gaat. Mijn zoon mocht van mij maar wilde niet eens vanwege dat loten, teveel kans dat hij met een groepje onbekenden uit zo'n grote school opgescheept zou zitten.

O, die wintersportreis

Die was hier in de eindexamenklas. Na de hoofdschoolreis in V4/H4. Mijn kinderen moeten altijd al 1/3 van de grote schoolreizen zelf ophoesten (van oudste zoon werd in V5 de Romewens subiet een Berlijnwens). Van een skireis just for fun was het van meet af aan duidelijk dat we die niet gingen betalen. Zelf hadden ze het er niet voor over. Ik kreeg nou niet bepaald de indruk dat ze door hun afwezigheid in een sociaal isolement zijn beland. Er gingen heel veel kinderen niet mee.

Marieke

Marieke

08-09-2016 om 21:15

kind gaat gewoon mee hoor

Kind gaat gewoon mee op het kamp, dat ga ik haar niet onthouden. Ik wil ook niet dat zij de dupe wordt van mijn principes. Maar: het kamp kost 175 euro, nu heb ik vlak voor de vakantie de boeken en zo besteld voor de vierde, de boeken zijn gratis, maar daar komt het volgende bij: de rekenmachine (zo'n heftig geval, dochter heeft wiskunde B en D in haar pakket), proefwerkpapier, gym T-shirt met logo van school, kluisje, kopieertegoed op de schoolpas, beroepskeuzetest en nog een paar dingetjes, samen goed voor een bedrag van ongeveer 160 euro. In klas 3 een excursie van het vak Duits: 2 dagen op pad, 90 euro. Voor de vakken aardrijkskunde, wiskunde, natuurkunde en gym: 3dagen op pad, 185 euro. En dat allemaal binnen het half jaar. Voor de vakken was het wel degelijk verplicht: er moest onderzoek gedaan worden, in groepen aan een presentatie werken en aan het einde moest er een eindproduct liggen. Hoppa, samen ruim 600 euro! Ik kan dat nog steeds betalen, maar we zijn in plaats van drie weken, twee weken met vakantie gegaan, ergens houdt het een keer op. Ik vind het domweg belachelijk. Wat een farce, gratis onderwijs! Je zult eens vier kinderen op de middelbare school hebben!
Als school in een vakantie een wintersportreis organiseert, kies je er zelf voor of je kind wel of niet mee gaat, hier heb ik geen keuze, want ja, mij kind thuis laten, dat wil ik ook niet. En waarom zou ik principes overboord moeten gooien? Omdat ik het niet kan 'winnen'? Ik hoor andere ouders ook klagen, maar veel hebben het idee: dat win je toch niet. Natuurlijk is er een potje (klein potje trouwens, maar dat terzijde), maar dan moet je als ouders met de billen bloot; je hele financiële handel en wandel moet op tafel komen. Wil je dat? Ik vind het nogal wat. Dus houden we onze mond en betalen we. Nou, als we allemaal zo blijven denken, blijven de scholen dit gewoon doen! Er is namelijk wèl geld, scholen krijgen een lump sum financiering en bepalen in grote zelf waar het geld aan uitgegeven wordt. De grootste kostenposten zijn de salarissen en het gebouw, voor de rest is het keuzes maken. Ik wil een keuze hebben en die heb ik niet en dáár moet het gesprek over gaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-09-2016 om 21:31

Ja maar

Ik zou dus wel principieel gaan doen over proefwerkpapier en gymkleding. Wat een flauwekul. Heb ik ook nog nooit gehoord eerlijk gezegd.

Lente

Lente

08-09-2016 om 21:51

Die 160 euro dit jaar

De rekenmachine kost ca 100 euro. Vervelend maar gelukkig wel eenmalig. Zou nog een leuke discussie zijn of die door school geleverd moet worden. Tenslotte is die noodzakelijk voor de bètavakken.
Het jaarlijkse schoolgeld is dus 60 euro. Dat is niet extreem hoog, wel iets aan de hoge kant..
Maar wat ik wel vreemd vind ik het gymshirt en de beroepskeuzetest. Proefwerkpapier hebben we hier ook maar dat is zo'n klein bedrag dat ik dat negeer.

Die uitstapjes van vorig jaar zijn enorm duur. Ik denk dat wij in de derde iets van 120 euro kwijt waren voor drie schoolse uitstapjes. Het verschil zit denk ik in de overnachtingen. Die kwamen hier niet voor in de derde.

De MR lijkt me een goed idee. En die ouderbijdrage gelijk korten op zaken die jij niet noodzakelijk vindt.

vlinder72

vlinder72

08-09-2016 om 21:54

dat is veel

600 euro is wel veel.

drie reisjes in een jaar?
Tshirt
proefwerkpapier
of dingen als kopieerkosten daar zou ik wel moeilijk over doen.

Wurg

Ik ben het wel met mirreke eens, alles wordt gepresenteerd als 'dat is toch leuk voor de kinderen, dat gun je je kind toch'. Je bent al snel een zeikerd en een pretbederver als je vind dat het allemaal wel een tandje minder kan. Voor simpelweg het geld niet hebben is begrip, voor meer principiële keuzes niet. En zo blijft het dus voortbestaan.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-09-2016 om 00:03

Tja

Ik vind dat juist leuk voor mijn kinderen.
School van oudste heeft ook regelmatig reisjes, niet zo extreem duur als op school van TO.

Als met een weekje minder op vakantie (en dat heet dan 2 ipv 3 weken)mijn kind een leuke reis kan bezorgen, met dito ervaring dan lijkt me dat een prima opoffering.

Ik heb hier bij de keuze voor school wel een beetje naar gekeken. Scholen zijn daar vaak best transparant over. Dus als je daar iets van vindt, moet je daar vooraf op in spelen. Of bij de MR gaan en daar aandringen op een volwaardig alternatief. Maar dan nog hè, hoewel ik best vind dat je kinderen niet altijd hun hoeft te geven, het blijft overr de rug van je kind.

Ja ze zijn duur, en Bosatlassen, rekenmachines, examenbundels maken het er niet beter op. Maar ik koop liever zelf eem jurkje minder dan dat ik op dat soort dingen ga bezuinigen.

Inderdaad extreem duur Marieke

Drie verschillende VO-scholen, midweken naar het buitenland maar redelijk sober. De speciale uitjes en uitwisselingsprogramma's zaten buiten schooltijd en waren vrijwillig. Proefwerkpapier of beroepskeuzetest betalen? Nooit meegemaakt.

Borg voor de kluissleutel, extra printtegoed, vrijwillige bijdrage, af en toe wat OV kosten, dat is 'm wel. En niet ieder jaar een schoolreis.

Sanne

Sanne

09-09-2016 om 01:13

Principe aanvechten

Je kunt prima je kind laten gaan en toch het principe aanvechten, daar heb je geen weigerkind voor nodig. Kind gaat en jij mailt met ouderraad, directie, gemeente, ministerie over het principe. Haalt handtekeningen op op school of online, benaderd Kamerleden met onderwijs in hun portefeuille over deze kwestie, schrijft ingezonden brieven naar kranten, zorgt dat je één of meerdere organisatie meekrijgt om het te agenderen etc etc.

Ik organiseer dat soort campagnes wel beroepsmatig. Heb je helegaar geen kind dat niet meegaat voor nodig.

Triva

Triva

09-09-2016 om 08:15

teveel

Dit is echt te veel in een jaar maar blijkbaar blijft iedereen betalen? Op de scholen van mijn kinderen komt dit echt niet voor hoor. Je hebt niet altijd de keus maar deze school had voor mij onderaan het lijstje gehangen.

Lieverdje

Lieverdje

09-09-2016 om 09:42

lichtzinnige uitgaven

Ik zou dus ook problemen met zulke uitgaven hebben, er wordt nogal lichtzinnig over gedaan. Stom van zo'n school, ook een verkeerd signaal wat betreft duurzaamheid en financiële opvoeding. Ik zie niet waarom je zoveel meerdaagse excursies moet doen en waarom nu weer een bedrukt t-shirt voor de gym, totaal overbodig.
600 euro (laat staan 2x 600 euro) is voor ons trouwens ook een bedrag waardoor er keuzes gemaakt moeten gaan worden. Dus inderdaad soberder/minder op vakantie (minder uit eten, minder uitjes) of een cursus/sportclubje minder.

Toevallig hoor ik net iets op de radio over een bericht van het Nibud over pubers en ouders die teveel voor ze betalen. De kinderen krijgen kleedgeld en zakgeld en hebben soms ook nog een bijbaantje, en toch betalen de ouders het beltegoed, schoenen etc. Er werd een bedrag van ruim 100 euro per maand genoemd dat vrij te besteden was aan snoep, uitgaan etc. Als ouders hun kinderen ook nog zonder probleem een week minder op vakantie gaan om ze dat leuke schooluitje te gunnen (sorry Ginny, ik ben het niet met je eens), vind ik het niet gek dat 'de jeugd' nogal verwend is.

Mijn oudste zit in groep 8 en wilde wel graag een telefoon waarop je Pokemon-go kunt spelen (hij heeft nog geen telefoon). Toen gingen we eens kijken wat een geschikte telefoon zou moeten kosten (moet er een zijn met vrij snel internet) en bleek dat na een globale zoektocht iets te zijn van tenminste €30,- per maand, voor tenminste 2 jaar. Dat is toch ruim 700 euro per jaar... we moesten zoon wel even aan het verstand brengen dat 700 euro wel een beetje heel veel geld is om een spelletje te spelen en totaal uit verhouding met andere uitgaven. Er zijn namelijk wel een paar kinderen in de klas (ook weer niet 'iedereen' die Pokemon spelen op hun eigen telefoon. Misschien kan het ook wel goedkoper dan die 30 euro per maand hoor, maar toch.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-09-2016 om 10:02

Dat kan Lieverdje

Is natuurlijk ook totaal afhankelijk van wat je er voor moet laten.
Ik vond hier 2 ipv 3 weken op vakantie best acceptabel. Sterker, wij zijn dit jaar maar 9 dagen weggeweest in de zomervakantie (andere reden), dus 3 weken klinkt mij sowieso al decadent lang in de oren. Ik ga ook niet op een houtje bijten voor de reisjes van mijn kinderen.

Oudste gaat binnenkort naar Tsjechië. Daar moesten we zelf de vliegtickets voor boeken. Ik was net een paar dagen te laat, waardoor de heenreis opeens een factor 10 duurder was. Dat zou ik ook niet gedaan hebben. In overleg met oudste en school kwam toen naar voren dat vliegen met dezelfde maatschappij, op dezelfde tijd, maar dan vanaf een luchthaven 100 km verderop ook een mogelijk was.
Ik heb wel flink gezocht voor een alternatief, maar ik ga echt geen 300 euro voor een vliegticket betalen (en dan ook nog eens bijna 300 euro voor de terugreis en reis en verblijf). Dit is namelijk al zijn 3e buitenlandreis. Nu zijn we voor net iets meer dan dan 300 euro klaar.

Dochter van een vriendin zit op een tweetalige school. Daar is het helemaal bizar met de reisjes. Zij laat haar dochter de helft van de reisjes zelfbetalen. Is ook nog een optie, mocht het allemaal te gek worden. Als ze het echt graag willen dan mogen ze zelf ook wel een beetje bloeden, lijkt mij. En als ze het het geld niet wastd is, weet je ook genoeg.

normaal

Lijkt mij normaal dat pubers ook zelf bijdragen aan dit soort uitjes. Mijn zoon is net terug van een week in Rome en dat heeft hij voor de helft zelf bekostigd. En dan komt hij ook nog thuis met voor elk gezinslid een souvenirtje. Held

Triva

Triva

09-09-2016 om 10:16

lieverdje

'Toen gingen we eens kijken wat een geschikte telefoon zou moeten kosten (moet er een zijn met vrij snel internet) en bleek dat na een globale zoektocht iets te zijn van tenminste €30,- per maand, voor tenminste 2 jaar. Dat is toch ruim 700 euro per jaar...'

Sorry maar dat slaat echt nergens op. Je hebt al een goede smartphone voor onder de 100 euro (tweedehands kan ook) en je kunt een internet abo aanschaffen voor onder de 10 euro. Voor 300 euro per TWEE jaar ben je klaar en dan kun je heel laag in die internetkosten gaan zitten want de rest van de dag kan je kind gebruik maken van wifi.

Triva

Triva

09-09-2016 om 10:17

Ginny

Ik begrijp dan weer niet dat school die reis niet in 1x aankoopt, dan kun je korting krijgen. Waarom ga je allemaal ouders zelf een vliegreis laten betalen? Dan komen ze met allerlei verschillende vliegtuigen aan? En dan? Ook allemaal eigen vervoer naar de verblijfplaats? Je kunt toch ook gewoon een bus nemen naar Tsjechië?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.