Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Discussie HAVO

In De Gelderlander stond een artikel, waarin gewag werd gemaakt van tegenvallende examenresultaten, met name op de HAVO. Naast dat artikel heb ik het ook al gehoord van mensen die op scholen werken: de examenresultaten van HAVO vallen tegen.
Deze week buigen zich op veel scholen leerkrachten, directie etc. over de vraag waardoor dat komt.
In de Gelderlander worden door twee mensen mogelijke redenen aangevoerd:
- het soort leerling op de HAVO is anders dan voorheen, namelijk meer praktisch gericht en minder theoretisch; HAVO moet daarom geen VWO-light zijn, maar meer gericht op praktische vaardigheden;
- er is sprake van een daling van het gemiddelde CITO-cijfer bij de leerlingen die aangenomen worden op de HAVO. Met name druk van ouders om hun kind toch vooral niet op het VMBO te plaatsen zou daarin een rol spelen.
- van mensen uit het onderwijs hoor ik dat er gekeken wordt naar het eigen concept en de eigen inspanningen (zinvol, maar het verklaart niet waarom het landelijk een probleem is).
Nu is het eenvoudig voor te stellen, dat uit argument 2 argument 1 voortvloeit. Dat zou betekenen dat op de HAVO eigenlijk de betere VMBO-leerlingen zitten (en op het VWO de betere HAVO-leerlingen).
Herkennen jullie dat er op scholen een lager slagingspercentage is voor HAVO, lager dan in voorgaande jaren en wat denken jullie dat de oorzaak is?

Tsjor


MK

MK

09-07-2017 om 15:25

nee

Bij ons op school was het slagingspercentage op het VWO dit jaar 100% en op de HAVO 93%. Niks mis mee zou ik zeggen.

Ik ben juist bang dat dit soort discussies het alleen maar nog moeilijker maken om op te stromen vanuit het VMBO, dat men nog hogere drempels opwerpt. Wat er tegelijkertijd weer toe gaat leiden dat ouders er alles aan gaan doen om hun kind direct op de HAVO te krijgen.

Het is eigenlijk weer gewoon een kip-ei verhaal.

Pooh bear

Pooh bear

09-07-2017 om 15:29

Maar

Als het dit jaar ineens is. Kan het dan niet zo zijn dat het dit jaar gewoon wat lastiger was.

Ik denk...

Toenemend berldschermgebruik.....

Dit zorgt voor....

- steeds mindertijd en aandacht voor schoolwerk. ( beeldscherm is een opdringerige aandachtvrager en tijdverslinder)
- afnemende concentratieboog ( zowel op school als thuis, tijdens studie en huiswerktijd. Kinderen raken er steeds meer aan gewend dat alles wat ze doen in brokjes van een minuut of 3,4 gaat...
- steeds minder inzien dat kennis noodzakelijk is ( je kunt het toch opzoeken!) maar......... steeds minder kennis IN je hoofd leidt tot steeds minder 'kapstok' waar je nieuwe kennis aan op kunt hangen, en steeds mindef inzicht in verbanden tussen al die losse flodders kennis. Niveau daalt.

Ingrid

Triva

Triva

09-07-2017 om 15:38

kan niet

Als een leerling Havo 5 heeft gehaald kun je niet zeggen dat de lagere slagingspercentages voortvloeien uit 'ander soort leerlingen'. Die waren namelijk al veel eerder afgestroomd tenzij de havo de toetsen versimpeld heeft.

MK

MK

09-07-2017 om 15:52

Ik kan me het ook niet voorstellen, want ik heb juist het idee dat het onderwijsniveau elke 10 jaar een stukje stijgt. Kinderen leren nu echt moeilijkere dingen dan in mijn tijd, de verwachtingen van school liggen veel hoger.

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 15:55 Topicstarter

Afstromen

Ja, dat gebeurt dus steeds minder. Stel je voor, van HAVO naar VMBO! En dat omdat Pietje slechts 0,003 punt tekort had om over te gaan (als niet onrealistisch voorbeeld). Afstromen van HAVO naar VMBO is een ramp, dus veel scholen doen er alles aan om de 0,003 erbij te smokkelen, inleverdata te verlengen tot voorbij de uitreiking van de rapporten etc. etc. totdat er op een dag niet meer gesmokkeld kan worden.

Tsjor

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 16:02 Topicstarter

De beeldschermen

Ingrid T, dat kennis niet meer relevant is omdat je het toch wel op kunt zoeken; en dat de concentratieboog bijzonder klein geworden is, dat hoor ik ook veel van onderwijsmensen.
Omgekeerd zijn de beeldschermen wel de toekomst. Kennis kán snel opgezocht worden.
Maar het zou een verklaring kunnen zijn, waarom de VWO-resultaten wel goed blijven en de HAVO-resultaten niet; als je bedenkt (theorie) dat VWO-leerlingen niet zomaar gaan knippen en plakken, maar willen weten wat ze doen, terwijl HAVO-leerlingen niet zo kritisch zijn op bronnen van kennis, samenhang met andere deelgebieden etc.
Alleen levert dat nog geen plan voor de toekomst op: de beeldschermen blijven.

Tsjor

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 16:09 Topicstarter

Dat kan je particuliere mening zijn en wellicht heb je op sommige deelterreinen gelijk, maar klachten over Nederlands en rekenvaardigheid (bijvoorbeeld) zijn echt van deze tijd en klinken tot op de universiteit.
Als ik vergelijk met wat wij in groep 7 (toen klas 5) moesten leren aan grammaticale ontleding en ik zie wat mijn kinderen moesten kunnen in groep 8, dan is het verschil erg groot. Als je de taal niet voldoende beheerst, dan heb je moeite met begrijpend lezen en dus schiet je dan in bijna alle vakken tekort.
Dat zou overigens weer een andere visie zijn op het probleem.

Tsjor

Triva

Triva

09-07-2017 om 16:09

nounou

'Maar het zou een verklaring kunnen zijn, waarom de VWO-resultaten wel goed blijven en de HAVO-resultaten niet; als je bedenkt (theorie) dat VWO-leerlingen niet zomaar gaan knippen en plakken, maar willen weten wat ze doen, terwijl HAVO-leerlingen niet zo kritisch zijn op bronnen van kennis, samenhang met andere deelgebieden etc.'

Vind je dat niet erg kort door de bocht. Deze leerlingen zijn opgegroeid met internet en weten echt wel dat ze niet zomaar moeten gaan knippen en plakken. Sterker nog: dat wordt mijn kind op vmbo-basis ook gewoon geleerd. Erg denigrerend weer als havisten zo dom zijn. Verder: knippen en plakken doe je niet op een eindexamen.

MK

MK

09-07-2017 om 16:10

non issue

Maar het is altijd al zo geweest dat ze slagingspercentages op de HAVO lager waren dat op het VWO? Simpelweg omdat veel meer kinderen de stap VMBO-HAVO maken dan van HAVO-VWO. Kinderen waarbij je van te voren weet dat ze het misschien niet allemaal gaan halen.De HAVO-VWO route is minder noodzakelijk omdat je ook via de HBO-P route op het WO kan komen. Op onze school is het echt maar een heel klein groepje dat de overstap maakt van HAVO naar VWO.

Het komt op mij over als komkommertijd nieuws waarover de zogenaamde deskundigen dan weer hun plasje mogen doen.

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 16:11 Topicstarter

Gemakkelijk

om een poging tot analyse weg te zetten als denigrerend naar havisten toe; alsof ze zo dom zijn. Het gaat niet over dom. het gaat wel over tegenvallende examenresultaten: ongeveer 15% haalt het examen niet.

Tsjor

Tsjor...

Je vroeg om herkenning (ja!) en oorzaken ( ik heb mijn rijtje gegeven..,)

Oplossen is een stuk lastiger....

Ingrid

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 16:16 Topicstarter

Altijd

'Maar het is altijd al zo geweest dat ze slagingspercentages op de HAVO lager waren dat op het VWO? ' Ja, dat is dan ook net het punt. Het punt is dat de slagingspercentages lager zijn dat voorafgaande jaren. Dat kan eenmalig zijn (moeilijker examen). Het kan ook structureler zijn (HAVO zit vol met leerlingen die eigenlijk op het VMBo thuis horen, bijvoorbeeld).
Voor jou wellicht komkommernieuws, maar op veel scholen wordt er nu gebrainstromd: wat is er aan de hand. en die brainstorm zal leiden tot aanpassingen. Dat kan alle kanten uit gaan. Het HAVO-traject wordt aangepast aan leerlingen die liever praktisch leren dan theoretisch; de instroom vanuit het VMBO wordt lastiger gemaakt (regering heeft net anders besloten); etc.
De brainstormen die nu door de docentenkamers en directiekamers gaan zullen waarschijnlijk gevolgen hebben voor het komende leerjaar. Scholen willen niet nog een keer zo'n terugval. Vandaar dat het zinnig is om er nu, vanuit ouders, over na te denken.

Tsjor

MK

MK

09-07-2017 om 16:17

Tsjor

Wat bedoel jij precies? Vind jij het niveau van ontleden in onze tijd beter dan in deze tijd? Ik niet namelijk. Mijn kind ging in groep 8 al veel verder met ontleden dan ik. Kreeg dingen die ik pas op de middelbare school kreeg. Ook met rekenen: wortels en de stelling van Pythagoras in groep 8. Dat kreeg ik pas in de brugklas. Ik was er juist erg verbaasd over. Ook werkstukken op de basisschool. Dat hoefde ik destijds nooit. Ik hield pas mijn eerste spreekbeurt in groep 7/klas 5.... nu doen derdegroepers dat al (heel goed!!)

Verder vind ik de opmerking die Triva citeert ook erg kort door de bocht. Het is altijd al zo geweest, mede omdat de 4/5 Havo populatie veel diverser is dan de 5/6 VWO populatie. Scholen weten dit vooraf en daarom werpen ze drempels op om stapelen tegen te gaan. Dit soort artikelen helpt ze erbij. Terwijl scholen zouden moeten denken in kansen.

Wat maakt het uit als een kind vanuit het VMBO de HAVO probeert en het lukt niet. Ons oppasmeisje is net geslaagd voor het VMBO en wilde dolgraag de HAVO doen. Mag niet want ze moet minimaal een 7,2 gemiddeld staan. Dat is toch ontzettend ontmoedigend??

mirreke

mirreke

09-07-2017 om 16:18

Slagingspercetages hier

90% vwo, 92% havo, 94% mavo.

Veel beeldscherm leidt ook tot minder lezen

En lezen is een belangrijke studievaardigheid. . Teksten begrijpen, verbanden zien. Maar ook een fatsoenlijke woordenschat opbouwen. Zelf in begrijpelijk Nederlands kunnen schrijven.

Op de school waar ik werk (lyceum) zien we de taalvaardigheid van (vooral) havisten echt al een aantal jaren achteruit gaan. Dat heeft zijn weerslag op de resultaten in heel veel vakken. Er zijn ook een aantal projecten opgestart om uit te zoeken waar het vandaan komt, en hoe het tij te keren...

Ingrid

Triva

Triva

09-07-2017 om 16:21

maar dan nog

de overstap van mavo naar havo kan zwaar zij maar dan halen ze het niet tot het eindexamen, ze halen namelijk havo5 niet.

Ik zie niet dat wat jij noemt allemaal een reden zou kunnen zijn waarom het dit jaar slechter is dan vorig jaar en alle jaren ervoor. Het VMBO bestaat al sinds 1999 en is altijd iets geweest waar sommige ouders hun kind niet willen hebben.

Heb je eigenlijk een link naar de cijfers?

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 16:22 Topicstarter

Ja, dat vind ik, maar dat is geen particuliere mening. Wellicht ging ik eerder van de basisschool af dan jij en zat jij op de basisschool in de tijd dat 'men' van mening was dat de -d-'s en -dt's- eigenlijk niet zo belangrijk waren. Ik was vóór die tijd. en de 'niet-relevant' tijd heeft gelukkig weer een omslag gekregen waarin het wel relevant werd; maar nog steeds beperkter dan 'heel veel vroeger'.
Wiskunde zat overigens niet in het basisschoolpakket, rekenen wel, zodat ik de 3F-toets nog vrijwel probleemloos kon maken toen die eenmaal uit was. Op de ingebouwde valkuilen na.

Tsjor

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 16:26 Topicstarter

link

http://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/eindexamens-regio-arnhem-over-het-algemeen-goed-gemaakt~a2c90949/
Dit is de publiek toegankelijke informatie over een deel van gelderland, maar wat ik meekrijg uit andere streken (o.a. van zoon in amsterdam) is dat dit vergelijkbaar is met andere streken van het land.
En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, waarbij het net niet zo is.

Tsjor

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 16:31 Topicstarter

Trivia

In het genoemde artikel legt Rector Maarten van de Louw van het Olympus College het uit: "Wij hadden maar 41 leerlingen. Een aantal van hen bestond uit ex-havoleerlingen die we de kans hebben gegeven om het vwo te halen. De helft van hen is gezakt.’’
Dat 'de kans geven' bestaat vooral uit het laten overgaan van 4 naar 5 havo ook al komt Pietje 0,003 punten tekort (bij wijze van).

Tsjor

mirreke

mirreke

09-07-2017 om 16:37

Gelukkig gaf deze school

kinderen juist alle kans om te stapelen. Mijn twee oudste kinderen zijn stapelaars (havo-vwo en mavo-havo), op dezelfde school. Ik geloof dat de eis is dat het gemiddelde cijfer een 7 is. Ik kende vooral in de klas van de oudste veel jongeren (6 op een klas van 22) die daar (ook via andere scholen) na havo het vwo gingen doen.

Ik denk dat er niet meer gekeken moet worden naar slagingspercentages, maar naar bv. de verschillende achtergronden van de examenkandidaten. Ik vind het fijn om te weten of een school veel stapelaars heeft, en dus kinderen een kans geeft, of dat juist afhoudt.

Verder: blijkbaar steeg het slagingspercentage tot 2016, https://www.vo-raad.nl/nieuws/eindexamens-2016-stijgende-lijn-slagingspercentage-zet-door
Volgens zoon (havo) waren er dit jaar twee vakken waarbij de examens moeilijker waren geworden (een andere regeling, andersoortige examens). Dus dat kan ook een reden zijn. Het oefenen met bv. examenbundels was daarom voor die vakken niet echt relevant, omdat de examens waren veranderd.

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 16:37 Topicstarter

Ontmoedigend

MK;'Dat is toch ontzettend ontmoedigend??' En wat vind je dan van twee jaar HAVO doen om vervolgens niet te slagen? Terwijl de school vooraf al weet dat die kans heel erg groot is?

Tsjor

braam

braam

09-07-2017 om 16:39

Tsjor

Jouw citaat van die rector gaat over leerlingen die al havo examen gedaan die daarna "de kans kregen om" vwo te doen, dat heeft toch niets te maken met overgang van 4 naar 5 havo?

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 16:39 Topicstarter

Ook dat

zou een mogelijke verklaring zijn: 'Volgens zoon (havo) waren er dit jaar twee vakken waarbij de examens moeilijker waren geworden (een andere regeling, andersoortige examens). Dus dat kan ook een reden zijn. Het oefenen met bv. examenbundels was daarom voor die vakken niet echt relevant, omdat de examens waren veranderd.' weet je zoon ook welke twee vakken dat waren?

Tsjor

Li

Li

09-07-2017 om 17:06

Kweenie

Bij ons waren de resultaten op alle niveaus slecht, zo'n 85%. We zijn dan ook een zwakke school. Kwestie van teveel kansen geven. Maar ja, je weet niet van tevoren wie het gaan halen. Moet je dan maar geen kansen geven? Is het zielig om op die manier een jaar te verspelen, terwijl het niet zielig is als je via afstromen/niet opstromen een jaar verspeelt? Laat de keus aan het kind, niet aan de school.

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 17:15 Topicstarter

Braam

je hebt gelijk. Ik reageerde vooral op Trivia, die stelde dat leerlingen voor wie de overstap (VMBO/HAVO moeilijk is het eindexamen niet halen. Het citaat laat zien dat dat wel mogelijk is, ook al is het dan van HAVO naar VWO.

Tsjor

tsjor

tsjor

09-07-2017 om 17:18 Topicstarter

Van VMBO naar HAVO kost je 2 jaar voordat je gezakt bent. En er is een andere route mogelijk: MBO-4 naar HBO. Wat is daarop tegen?

Tsjor

V@@s

V@@s

09-07-2017 om 17:24

veel

Dat verplicht je twee jaar eerder te kiezen welke richting je uit wilt. Eerst havo stelt de beroepskeuze uit. Ook is het traject via havo korter en zijn havisten succesvoller in het HBO dan MBO'ers.

Triva

Triva

09-07-2017 om 17:29

hmm

'Dat 'de kans geven' bestaat vooral uit het laten overgaan van 4 naar 5 havo ook al komt Pietje 0,003 punten tekort (bij wijze van). '

Ik heb de 'bij wijze van' gezien en ik ben van mening dat een leerling die nét onder de grens zit maar waar gekeken is naar de oorzaak en waar ze de leerling toch hebben laten overgaan meer kans heeft om het eindexamen te halen dan een leerling die er net boven zat, waar niet naar gekeken was maar dat dit blijkbaar het niveau gewoon was.

Met andere woorden: net eronder of net erboven zegt niet veel over meer of minder kans op het halen: kijk naar de leerling.

'Van VMBO naar HAVO kost je 2 jaar voordat je gezakt bent. En er is een andere route mogelijk: MBO-4 naar HBO. Wat is daarop tegen?'

Je moet kijken naar de leerling, als die theoretisch is aangelegd is het in ieder geval een veel snellere route. Ik zou ook willen dat ze er in heel vmbo4 dan ook meer aandacht aan besteden; extra vak in ieder geval zodat je de vakken van de havo al hebt. Verder: mbo staat bekend als een grote puinbak dus daar stranden ook veel leerlingen omdat het zo slecht geregeld is.

'je hebt gelijk. Ik reageerde vooral op Trivia, die stelde dat leerlingen voor wie de overstap (VMBO/HAVO moeilijk is het eindexamen niet halen. Het citaat laat zien dat dat wel mogelijk is, ook al is het dan van HAVO naar VWO. '

Je laat zien dat de overstap van havo naar vwo wel kan om te bewijzen dat ex-mavoleerlingen niet stranden voor havo5? Interessant... Je kunt sowieso mavo/havo niet vergelijken met havo/vwo vind ik.

Angela67

Angela67

09-07-2017 om 17:42

Liever zakken

Dan vier havo overdoen.
Dat is mijn mening en ik ben blij dat school waar zowel jongste als oudste op zitten, dit kennelijk ook vinden. Je kunt met 2 vijven en de rest zessen naar 5 havo. Ik heb liever een keer extra vijf havo óf vavo voor ontbrekende certificaten dan 4havo nog een keer (levensbeschouwing, CKV, maatschappijleer, etcetera).
Gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.