Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

die 5,6-jes...

vind het zo frustrerend, ik zie dat dochter (1 VWO) goed en ook op de juiste manier leert, en de ene 5,6 na de andere komt binnen. Ok, het is voldoende, maar ik gun haar wel eens een 7 of 8 voor haar werk
En heel slecht van me, maar dan steekt het me dat haar vriendin een punt hoger haalt met een avondje van tevoren leren.
Ach, moest even m'n frustratie kwijt.


Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-11-2017 om 10:36

Tja

Aan haar inzet ligt het dus niet. Mijn dochter had ook vriendinnen die schijnbaar moeiteloos hoge cijfers haalden, en werd daar best onzeker van. Meer dan je best kun je niet doen, en andere mensen kunnen wel eens hoger scoren.
Allemaal 5,6 halen is overigens niet voldoende om over te gaan naar hetzelfde niveau. Het gemiddelde moet dan een 6,0 zijn. Haalt ze dat wel?

Hemf

Hemf

24-11-2017 om 11:03 Topicstarter

Dat ligt aan de school, 5,6 wordt hier afgerond naar 6. Dus ja. De vraag is tzt of zij en wij dat wil/willen. Maar dat zien we nog wel. Ze lijdt er gelukkig niet onder hoor.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-11-2017 om 11:11

Aankijken

Je hoort tzt wel hoe de school erover denkt. Heb je al eens gekeken waar het mis gaat op toetsen?

Triva

Triva

24-11-2017 om 11:20

hmm

Mijn zoon heeft in de eerste twee jaar vmbo-basis meer 5,6jes gehaald dan welk ander cijfer op 1 decimaal tussen 1 en 10 ook. Ik vermoed dat ze op zijn school een kleine onvoldoende vaak ophogen tot een 5,6 bij de zaakvakken.

Ik ben het overigens niet eens met Phryne dat het niet aan de inzet ligt. Dat weet je niet. Je weet alleen dat ze er voldoende tijd voor vrijmaakt maar of ze efficient leert weet je niet. Pas daar voor op, vaak gaan de cijfers na de herfst omlaag. Het leuke is er wel af, ze gaan de diepte in, er komt veel meer tegelijk.

Kaori

Kaori

24-11-2017 om 11:58

formuleren antwoord

Misschien is de vriendin wel beter in het formuleren van het antwoord.
Als zij wat breder antwoordt geeft kan het best zijn dat ze daardoor meer punten sprokkeld, terwijl een kind dat kort en krachtig formuleerd daar juist punten door mist.

Je dochter

had het in het begin van het schooljaar ook lastig als vriendinnen een hoger cijfer haalden en zij een 7 met hard werken? Meen ik me te herinneren. Nu zijn de cijfers dus wat gezakt. Wie weet leert ze toch niet op de goede manier, schrijft ze te weinig op of is t toch te zwaar. Bij wiskunde/natuurkunde/scheikunde scheelt t al als ze alle stappen opschrijft die ze maakt. Zo kan ze wat punten verzamelen en ziet de leraar wat ze doet in de som/opdracht.
Hier is een 5,6 niet voldoende om door te stromen. Die complete 6(van alle vakken min de creatieve en gym) is nodig om op nivo te blijven, zeker vanuit de brugklas.
Lastig om te zien als je kind zo hard werkt en t lukt niet zoals ze willen he?

Cursus

Ik heb mijn dochter begin van het schooljaar de cursus ‘ik leer leren’ laten doen. Is echt een aanrader. In elke stad is wel iemand die deze cursus geeft.
Dochter zit in gym 1 en moet ook harder werken dan de rest lijkt het wel. Ze vindt het niet leuk als klasgenoten opscheppen over hun hoge cijfers. Maar toch staat ze er best goed voor.

zebra

zebra

24-11-2017 om 16:07

lastig

het kan zijn dat ze niet goed of volledig formuleert, slordigheidsfoutjes maakt wat haar punten kost, vraag niet goed leest en daardoor geen (volledig) juist antwoord geeft. Dat zijn dingen die onze zoon destijds wel had.
Ik neem aan dat toetsen naderhand besproken worden in de les? Of anders zelf inzage vragen, desnoods per mail, aan de mentor of betreffende docenten?
Kan ook zijn dat het niveau toch te hoog blijkt te zijn.

Bo

Bo

24-11-2017 om 16:17

zoon

Mijn zoon zit ook in 1 VWO en zijn cijfers zijn ook nog niet geweldig hoor. Niet rampzalig gelukkig, maar hij krijgt binnenkort zijn 1e rapport waarmee hij niet over zou gaan. Ik denk wel dat het aan inzet ligt. Hij denkt er te makkelijk over en steekt liever tijd in zijn telefoon/ipad/PS4 dan in zijn huiswerk. Ik moet 'm thuis dus echt achter z'n broek aan zitten en helpen.

Er zijn kinderen in de klas die allemaal 8-en halen, maar er zijn er ook met vette onvoldoendes. Hier op school geven ze rustig een 1,8 voor een PW. Op de school waar jouw dochter zit doen ze dat volgens mij niet. Op onze school moeten ze ook (onafgerond) een gemiddeld 6,0 staan (voor alle vakken) om over te gaan.

Er komen nog veel toetsen aan en dus ook genoeg mogelijkheden om de cijfers op te halen. Ik maak me nu nog niet echt zorgen, misschien in maart wel.

Tip: kijk niet te veel naar anderen, daar maak je je dochter alleen maar onzeker mee. Terwijl er vast ook kinderen in de klas zijn die het veel slechter doen.

Hemf

Hemf

24-11-2017 om 19:06 Topicstarter

Zelf

zit ze er niet zo mee hoor Voldoende is voldoende. En ze kent ook leuke meiden op de havo
Vond het zelf eventjes frustrerend, maar VWO is geen must dus leuk als ze het aankan, en zo niet dan ook niet erg.
Wel zal ik haar de tips geven wb het formuleren en goed de vragen lezen.

Bo

Bo

24-11-2017 om 19:10

toets bekeken?

Heb je al weleens een toets bekeken? Zo kwamen we erachter dat zoon erg slordig is. Dit soort slordigheden kosten hem gewoon punten. We hebben gezegd dat hij kritischer op zichzelf moet zijn, ook wat betreft antwoorden formuleren. Hij geeft liefst een zo kort mogelijk antwoord en noemt niet altijd de dingen die een docent wil lezen. Terwijl hij het wel weet.

Hemf

Hemf

24-11-2017 om 19:17 Topicstarter

Ik heb wel eens wat toetsen gezien, ze krijgt ze niet altijd mee naar huis. De redenen zijn divers, soms slordig, soms gewoon vergeten zijn wat ze geleerd heeft, etc.
Haar manier van leren is goed, dat zie ik aangezien ze altijd beneden leert. Wellicht gewoon te zwaar, of even een dip. We Houden het in de gaten en ondersteunen haar. Maar zeker niet alles op alles voor het vwo.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-11-2017 om 21:56

Samenvatten, herhalen?

Maakt ze samenvattingen, en leert ze toetsen liever drie keer kort dan een keer lang, woordjes opschrijven tijdens het leren, zichzelf overhoren. Overhoor jij haar?

Hemf

Hemf

24-11-2017 om 22:07 Topicstarter

Phryne

Idd, veel herhalen, in stukken hakken, kaartjes, opschrijven, oefentoetsen, ik leg uit, ik overhoor.
Dat is het niet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-11-2017 om 22:13

Tja

Daar ligt het dus niet aan
Mijn dochter ging de eerste drie jaar op het vwo ook niet geweldig. Vaak stond ze halverwege het jaar wel voor vier vakken rond de 5,5 om dan met hooguit een 5 het jaar af te sluiten. Vanaf de vierde ging ze als een speer en ik denk dat ze in de bovenbouw hooguit vijf onvoldoendes in totaal gehaald heeft.
Ik heb het ook wel eens met de mentor besproken, die aangaf dat dochter prima scoorde en er heel wat kinderen waren die er slechter voor stonden.

Hemf

Hemf

24-11-2017 om 22:44 Topicstarter

Oh echt?

Je hoort vaak dat het in de bovenbouw juist minder gaat. Ik ben blij dat ze zelf zo ontspannen en blij is. Ze vergelijkt zichzelf ook niet meer qua cijfers met haar vriendinnen.

alex

alex

25-11-2017 om 12:47

Ja maar

als ze vergeet wat ze heeft geleerd dan klopt er toch iets niet aan haar leerproces, en valt daar wel te verbeteren.
Daar heb ik eerste jaar ook op ingezet: vooral kijken naar hoe je leert, experimenteren, uitproberen, evalueren. En toetsvaardigheden natuurlijk, want de stof kennen is niet altijd hetzelfde als een toets goed maken, dat zie ik hier goed.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je dochter al haar eigen modus gevonden heeft. Dat dit precies is wat ze wil: precies scoren wat nodig is.
Misschien ook wel uit verveling. Misschien is het te makkelijk voor haar of vindt ze de stof zo saai dat ze uitdaging zoekt in het strategische spel van precies genoeg inzet etc.
Kan ook redelijk onbewust verloren natuurlijk.

alex

alex

25-11-2017 om 12:54

Oh ja

En onderschat de groepsdynamiek van een klas niet.
Zo machtig vaak op deze leeftijd.
Het kan zijn dat je dochter een rol heeft gekozen (of toegewezen gekregen) waar ze graag aan vasthoudt. Groepsrollen liggen vaak vrij vast. Ze heeft een reputatie waar te maken van 'luchtig, relaxt, net voldoende scorend'.

Hemf

Hemf

28-11-2017 om 11:58 Topicstarter

5,7

en weer na uren leren een 5,7 voor Ned. Tja.
Nu had meer dan de helft vd klas wel een onvoldoende, maar toch.
Wellicht is VWO toch te zwaar, ze kende alles, maar legt op de toetsen dan het verband niet (altijd).
Ze had dan wel een eindcito van 545 (op het randje van VWO), maar het maakt het voor haar ook niet makkelijker dat ze absoluut niet leergierig is / totaal niet geïnteresseerd in de stof.
Stampen en onthouden kan ze prima, maar die VWO toetsen zijn wel andere koek. Zou goed kunnen dat Havo beter bij haar karakter past (iets meer reproduceren dan vooral verbanden moeten leggen).

Oefenen

Oefent ze wel? Bijvoorbeeld met oefentoetsen, oefeningen op internet. Mijn kinderen leren vrijwel niet met Nederlands, maar oefenen wel.

Hemf

Hemf

28-11-2017 om 13:14 Topicstarter

Drietje

Welke site gebruiken ze?

Bo

Bo

28-11-2017 om 14:02

oefentoetsen

Ik weet niet welke methode je dochter heeft, maar hier is dat Nieuw Nederlands en oefentoetsen staan achterin het hoofdstuk. Verder is op internet ook veel te vinden.

Mijn zoon heeft morgen een Engelse reading comprehension toets en hiervoor heb ik oefenteksten van internet gehaald om te oefenen. Je hoeft er niet voor te leren maar oefenen en de vraagstelling begrijpen helpt wel.

Erna

Erna

28-11-2017 om 15:40

Pas op met te veel doen om op niveau te houden.

Een herkenbaar verhaal: Mijn dochter (zie mijn eigen topic) had vorig jaar op VWO ook veel 5-en en 6-en voor de leervakken. Ze zat daarbij ook uren te leren (veel langer dan de anderhalf uur per dag die door school werd geadviseerd). Omdat ze maar net 5-en en 6-en haalde en wij niet wilden dat ze nog verder achteruit ging, en haar de kans wilden geven en graag zagen dat ze VWO ging doen, ging ik haar meer begeleiden en helpen. Zo was ze vaak 3 uur per dag bezig, zo ook in de vakanties en en weekenden. Achteraf gezien was dit de verkeerde weg, met Kerst kreeg ze een Rapport waarmee ze door kon naar VWO-2, dat was dan ook het voorlopige advies, iedereen blij zou je denken? Tegelijkertijd besefte ik ook dat ik haar niet nog 5,5 jaar elke dag kan ondersteunen. Ze moet het zelf ook kunnen, ook met minder tijd per dag, want anders komt er alsnog een dag waarop het te veel wordt en niet meer haalbaar is. Ik was bang dat school op deze manier haar naar VWO-2 zou laten gaan terwijl dat op de lange termijn niet haalbaar zou worden.

Om die reden hebben we haar met kerst los gelaten, wel overhoren als ze er zelf om vraagt maar gewoon zien wat ze op eigen kracht kan, want anders zouden we later met een kind op een verkeerd niveau vast zitten.
Met kerst was ze al echt leer-moe, ze maakte een emotioneel vermoeide indruk en had er geen zin meer in ZO hard te werken en kantje boord cijfers te halen, terwijl haar vriendinnen veel hoger scoorden. Ze heeft er toen een maand de brui aangegeven en haalde voornamelijk 2-en en 3-en. (dit was voor ons vreselijk frustrerend, maar ze moest het zelf doen!)
Inmiddels had iemand haar getest op intrinsieke vaardigheden (aanrader!) en daaruit bleek dat ze daar op een aantal punten heel slecht scoorde. Ook dat speelt een grote rol of iemand wel of niet VWO aankan ongeacht de cito-score.

Wonder boven wonder, vond de school haar met Pasen nog steeds VWO waardig het advies was dan ook 2VWO. Wij schrokken daarvan omdat we wisten dat ze dat niet aan zou kunnen, niet langdurig. Maar school had vooral gezien hoe hard ze in het begin had gewerkt, welke vragen ze in de les stelt etc. bovendien stond ze totaal een 7,2 gemiddeld doordat ze heel hoog scoorde op vakken als tekenen, techniek, handvaardigheid en gym. Het is een hele discussie geweest om haar op de HAVO te krijgen. Als ik dat eerder had geweten, had ik haar (hoe lastig ook) wat eerder los gelaten en bij haar (in haar belang) de rem er op gezet.
Ze wilde op dat punt ook liever naar een kleinere school, dus is ze begin dit schooljaar in HAVO2 gestart.

Op de HAVO liep het echter weer niet, weer uren leren en nu echt onvoldoendes. We hebben werkelijk alles uit de kast getrokken, andere leer methodes etc. Wat mij opviel was dat het tempo op HAVO2 hoger ligt dan in 1VWO, de hoeveelheid stof is ook fors meer, want het zijn geen brugklassers meer. Na 3 maanden tobben waarbij ze uiteindelijk overspannen was is uit unaniem besluit (zowel van school, ons als ouders en haarzelf) nu teruggeplaatst in VMBO-t.

Als ik dit toch eerder had geweten!
Mijn advies is daarom, laat het haar zoveel mogelijk op eigen kracht doen, niet langer dan 2 uur per dag werken met tussenpozen (20 minuten leren achter elkaar), ook niet als ze dat zelf wil. Redt ze het niet, dan kun je kijken of er wat anders speelt, maar het kan ook gewoon zijn dat het niveau te hoog is. Het risico is anders dat ze straks op het verkeerde niveau zit. Het niveau is niet alleen meetbaar door IQ of CITO-score, CITO kan heel veel zaken die ook meespelen niet testen. kijk ook eens naar de intrinsieke vaardigheden en laat haar daar eens op testen. Waak ervoor dat ze niet net als mijn dochter leer-moe wordt, wat vast gaat gebeuren als ze zo hard wil blijven werken en ze krijgt niet terug wat ze er in steekt, want dan wordt het een uitputtingsslag en raak je verder van huis.

Sterkte!

braam

braam

28-11-2017 om 16:42

niveau

Ik zou echt nu nog niet gaan nadenken over niveau hoor. Als dat echt niet past, dan merk je dat nog wel. Overstappen na de eerste kan altijd nog. Als de halve klas een onvoldoende heeft is een 5,7 gewoon een goed cijfer. En Nederlands is echt een lastig vak, ik ben daar goed in en vond het ook lastig mijn kind daarin te ondersteunen.

Ik heb hier een situatie gehad die heel vergelijkbaar is dan die Erna beschrijft, maar andere afloop/visie. Ik heb in de tweede heel veel geholpen. Altijd gezegd dat lage cijfers wennen waren aan de manier van toetsen, moeten leren hoe je het het beste aanpakt. Koste veel tijd, duurde lang voor cijfers omhoog gingen. Maar nu in de derde gaat het prima. Goede cijfers, nauwelijks hulp nodig. Was gewoon een hobbel die ze overmoest blijkbaar. Kan zijn dat het bij jouw kind geen hobbel is, maar kan ook zijn van wel. Daar kun je nu echt nog niets over zeggen.

Site

Dat zijn er verschillende. Bv Cambiumnet (of zoiets) en Bertekst. Gewoon googelen op 'oefenen werkwoordspelling dt' of 'taalkundig ontleden oefenen 1 vwo' en dan komt er altijd wel iets naar boven. Hetzelfde geldt voor de grammatica van andere talen. Verbuga is handig voor het oefenen van werkwoordsvormen in allerlei talen.

Ben het trouwens eens met de reactie hierboven: niet te lang laten leren. Twintig minuten per vak moet voldoende zijn, max anderhalf uur per dag (dat vind ik zelf al heel lang). Dat ze nu magere cijfers haalt wil overigens niet zeggen dat ze het niet aankan. Zolang ze lekker in haar vel zit is het prima. Misschien valt het kwartje wat later hij haar. Zo niet, dan merk je dat vanzelf en stroomt ze af.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-11-2017 om 17:26

Intrinsieke vaardigheden

Wat zijn intrinsieke vaardigheden? Ik ken wel intrinsieke motivatie en bij gebrek daaraan is het lastig garen spinnen.

Executieve vaardigheden?

Denk ik. Maar die kun je gewoon trainen.

Lente

Lente

28-11-2017 om 18:28

Als de helft van de klas een onvoldoende heeft, is een 5,7 een

goed cijfer. Dat betekent dat ze op dit onderdeel bovengemiddeld scoort. Dat is niet hetzelfde als een teken dat het niveau te hoog is.

Zolang je dochter tevreden is met hoe het op school gaat, zou ik het loslaten. Jij maakt je veel te veel zorgen. Ze zit pas in de brugklas. Laat haar haar eigen ding doen en help zonodig. Jouw zorgen kunnen haar onnodig beïnvloeden, ook al praat je er niet rechtstreeks met haar over. Ze zal het toch voelen.

Hemf

Hemf

28-11-2017 om 19:38 Topicstarter

Lente

Ik maak me geen zorgen, ik snap het alleen niet zo goed Maar een Nio waar een IQ van 124 uitkwam wil dus blijkbaar nog niet zeggen dat het je makelijk afgaat. Daar is meer voor nodig, interesse in de stof bijv
We kijken het aan. En letten er idd op dat ze niet te lang leert.

natuurlijk

is een IQ niet zaligmakend. Dan zouden er heel wat meer kinderen vwo en universitaire studies kunnen doen. Naast een voldoende hoog IQ is altijd nog meer nodig: inzet, motivatie, interesse, vertrouwen in het eigen kunnen (en vertrouwen/steun vanuit de directe omgeving), goede gezondheid, niet te heftige pubertijd, geen foute vrienden, sociaal welzijn, geen dramatische ervaringen, enz. enz.
IQ is maar zo'n klein onderdeeltje van een persoon... Je moet dat meer zien als een 'talent'. Je kunt ook een talent voor hardlopen hebben, maar als je niet oefent, of je ouders stoppen je vol met friet en hamburgers, of je laat je door vrienden beïnvloeden om te gaan roken, of je hebt geen motivatie/zin om er moeite voor te doen omdat je hoofd met andere dingen bezig is, dan zal dat talent nooit leiden tot boven gemiddelde prestaties.

Dat gezegd hebbende: zolang je kind aan de goede kant van de voldoendes zit en zelf graag verder wil op het vwo, zou ik vooral niets doen, Bied af en toe aan om te helpen/mee te kijken/te overhoren enz. En wacht verder af hoe e.e.a. zich ontwikkelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.