Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De trend: een te hoog schooladvies.

Ik heb zo juist de nieuwsbrief van onze school gelezen. Hierin stonden de schooladviezen die zo juist zijn gegeven aan de leerlingen van groep 8.
HAVO: 23%
HAVO/VWO: 17%
VWO: 23%

Er zijn in totaal 65 leerlingen in de groepen 8.

Dit betekent dus dat 63% naar HAVO of hoger gaat. Bijna een kwart gaat zelfs naar het VWO. Is dit niet wat veel? Dit kan toch nooit kloppen? Ik krijg het idee dat de school te hoge adviezen afgeeft of zie ik het fout? Hoe is dat bij jullie?


bij ons

Bij ons is dat ook wel het geval. 60% HAVO of hoger. Het hangt er natuurlijk voor een groot deel af waar de school staat, maar ik denk dat het wel redelijk normaal is. In achterstandswijken zal het wellicht 70% VMBO zijn waardoor je gemiddeld 'goed' uitkomt.

moeder

moeder

22-03-2014 om 12:51

waarom kan dit niet kloppen?

Waarom kan dit niet kloppen? Ja, het is hoger dan het landelijk gemiddelde. Maar er zijn ook scholen (oa in wijken met veel laagopgeleide ouders) waar het gemiddelde een stuk lager ligt. Waarom suggereer je nu dat de trend is dat om te hoog te adviseren? Zijn het trouwens de schooladviezen, of zijn het de cito-scores?

amy2

amy2

22-03-2014 om 13:01 Topicstarter

schooladviezen

Het betreft hier de schooladviezen van dit jaar.
Bericht de media niet al jaren dat ouders het VMBO het liefste vermijden? Vandaar de vraag of het wellicht niet een trend is om te hoge adviezen af te geven. Persoonlijk vind ik dit een slechte zaak aangezien er dan ook meer zullen afstromen.

Inanna

Inanna

22-03-2014 om 13:04

hier niet hoor

Achterstandswijk hier.
Ik heb de exacte cijfers van dit jaar niet, wel die van vorig jaar en ik weet dat het niveau van de huidige groep 8 lager ligt dan dat van de groep 8 van vorig jaar. Was er vorig jaar nog 1 leerling met VWO advies, dit jaar is er geen. Ook geen met HAVO/VWO trouwens.

VWO 4,5%
HAVO/VWO 4,5%
HAVO
VMBO theoretische / gemengde leerweg 55%
VMBO basis / kader beroeps gerichte leerweg 36%

De leerlingen met basis/kader krijgen allemaal LWOO

Zoon zit nu in een gymnasiumbrugklas (ja, hij was die ene leerling met een VWO advies) en er zijn wel scholen die meer vertegenwoordigd zijn dan anderen, ik denk dus ook dat het veel afhangt van in wat voor wijk een school staat.

moeder

moeder

22-03-2014 om 13:21

denk het niet

"Vandaar de vraag of het wellicht niet een trend is om te hoge adviezen af te geven."
Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland gaat, maar de scholen hier (middelgrote stad) zitten er (gezamenlijk) behoorlijk bovenop. Middelbare scholen hebben een broertje dood aan basisscholen die niet goed adviseren, dus ze houden elkaar scherp, monitoren de voortgang van leerlingen, verschillen met de cito's etc.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-03-2014 om 14:27

Even out of the box...

Maar zou het niet kunnen dat er juist landelijk te laag geadviseerd wordt. En dat de school van Amy2 daar niet aan mee doet.
Hier ook al jaren soortgelijke adviezen in deze witte Vinex-wijk. Dit jaar nog extremer. Zelf geen vmbo advies, laagste was vmbo-t/havo. Maar dochters klas scheen dan ook een buitengewoon slimme klas te zijn.

Inanna, ik schrik van het niveau op jouw school. Nu was de slimme klas van mijn dochter ook bepaald niet zonder problemen, maar als ik dit staatje zo zie geloof ik niet dat dit een school zou zijn voor mijn kinderen. Of vul ik nu vanuit mijn vooroordelen te veel in?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-03-2014 om 14:35

Hier ook niet hoog

De school heeft de exacte cijfers niet vrijgegeven, maar in mijn dochter's klas zitten 24 kinderen. Met daarin 3 die naar het VWO of HAVO gaan. De rest heeft een lager advies. Vorig jaar was de gemiddelde score 534. Het VO vraagt hier 538 voor HAVO.
Deze school heeft ook niet zo'n beste naam. Onze jongste is naar een andere school in de wijk gegaan en daar was de gemiddelde cito-score 539,4. Hoger dan gemiddeld dus.

Ik woon in een regio waar het opleidingsniveau lager is dan gemiddeld. Met veel (groene) vmbo's en 1 middelbare in de buurt die volledig VwO aanbiedt. Een zelfstandig gym is hier niet te vinden.

Evanlyn

Evanlyn

22-03-2014 om 15:49

welnee

De trend is juist om te laag te adviseren. Dan zit je als basisschool namelijk altijd goed. Presteert een kind (te) goed, dan heeft de basisschool toch maar een prima VMBO-klantje afgeleverd. Of dat VMBO-klantje misschien ook HAVO had kunnen doen, interesseert niemand. Misschien kan hij/zij nog opstromen, maar daar zitten ook wel haken en ogen aan. En in elk geval wordt de basisschool daar niet boos om aangekeken, terwijl dat wel het geval is als de school HAVO advies geeft en het kind moet afstromen.

Evanlyn

Ik vraag het me af hoor...

Voor de basisschool zijn mooie uitstroomcijfers ook belangrijk, want daar kijken nieuwe ouders naar en die willen toch vaak liever een school met mooie resultaten.

Melle

Melle

22-03-2014 om 16:27

Kan toch?

Bij ons op school was het ook niet echt gemiddeld verdeeld:

Iedereen was netjes verdeeld over vwo, havo/vwo en havo, en er was één kind met vmbo-advies. Ik weet dat in elk geval één van de havo/vwo-kinderen uiteindelijk in de tweede naar een gymnasiumklas is gegaan, dus dat advies was zeker niet te hoog. Bij mijn eigen kinderen klopt het ook prima (maar die waren ook vrij duidelijk, zeg maar )

Mira

Mira

22-03-2014 om 17:22

het zou kunnen.....

Houden ze de oktober grens aan of januari grens? Ik ken een school die overgegaan was naar de januari grens en er toen achter kwam dat de cito veel slechter gemaakt werd. Toen zijn ze weer terug gegaan naar de oktober grens. meteen ging het weer stukken beter en veel meer VWO adviezen. Ik geloof dat er 50 procent naar het VWO gaat momenteel. De school staat wel in een heel rijke wijk.

Dalarna

Dalarna

22-03-2014 om 18:14

amy

Zo gek is het inderdaad niet, momenteel gaat ongeveer 50% naar havo of vwo en die klas (hoeveel leerlingen waren het?) levert dus 60%. Nou ja een andere school maar 40. Hoger adviseren heb IK nog niet meegemaakt, ouders kunnen zo veel willen.

Dalarna

Dalarna

22-03-2014 om 18:22

oh sorry

Het aantal was al bekend. Zit er ook een kind van jou tussen eigenlijk?

creabea

creabea

24-03-2014 om 10:15

ik dacht altijd....

.... dat bij een gemiddelde populatie ongeveer 50% van de leerlingen naar het vmbo gaat, de overige 50% naar havo/vwo, waarvan er meer naar havo gaan dan naar vwo.

om het mysterie van te hoog, dan wel te laag adviserende basisscholen op te lossen: zijn er ook cijfers van hoe goed de kinderen het doen op het vo? Als bijvoorbeeld een groot deel van de vwo-kinderen van een bepaalde basisschool afstromen, zou je kunnen denken dat die school dus te hoog inzet.

creabea

creabea

24-03-2014 om 10:28

Mira

dat kan volgens mij ook veel uitmaken, of er veel 'vroege' of 'late' leerlingen in de klas zitten. Ik ken ook een school met een bizar hoge vwo-uitstroom (bijna 80%) waar ze veel vaker de oktobergrens hanteren.

Verder hoor ik ook wel eens dat je op een zwarte school hier in de woonplaats veel sneller een vwo-advies krijgt dan op de witte scholen (ze zijn op de zwarte school allang blij dat ze een vwo-advies kunnen geven, wordt dan beweerd). Op een andere school hier ken ik een paar mensen met hb-kinderen die toch een havo-advies hebben gekregen, omdat ze het toch niet zo goed deden op school (iets met werkhouding enzo). Daar was ook een versneld kind bij, lijkt me ook raar (had dan niet versneld).

Dalarna

Dalarna

24-03-2014 om 11:10

creabea

Toch begrijp ik dat niet. Heb je meer kans om op het VWO te komen als je okt/nov kinderen bijna 3 jaar laat kleuteren? Gut dat is dan bij mijn septemberkind helemaal de mist in gegaan

creabea

creabea

24-03-2014 om 11:43

dalarna

Tja, ik heb zelf ook een novemberkind dat niet extra heeft gekleuterd (maar het is dan ook een heul slim kind. Het zal allicht uitmaken voor een hoop kinderen; de meeste kinderen presteren vast ook minder als je ze al op 4 of 5-jarige leeftijd naar groep 3 laat gaan. Als je iets ouder bent kun je veel dingen natuurlijk wel beter. Dat geldt ook voor topsport: het is algemeen bekend dat topsporters over het algemeen aan het begin van het kalenderjaar jarig zijn omdat dat in hun jeugd de oudste, sterkste, best presterende kinderen waren in de selectie (bv. bij voetbal). Ik heb een zwager die net de top niet heeft gehaald bij zwemmen, omdat hij in december jarig is en het altijd aflegde tegen jongens die bijna een jaar ouder waren.

Ik vraag me eigenlijk af hoe men vroeger tot die oktobergrens is gekomen... ik neem even aan dat die niet uit de lucht gegrepen is?

creabea

Eén van de criteria bij de beoordeling van een basisschool door de Onderwijsinspectie is schooladvies versus schoolloopbaan van de leerling. Zit een leerling in de 1e en 2e klas op het niveau dat de basisschool gegeven is, dan krijgen ze een plusje, stromen ze op of af, dan krijgen ze een minnetje. Scholen hebben er dus (eigen)belang bij juist te adviseren. Alleen zal je met te laag adviseren safer zitten dan met te hoog adviseren.

skik

Evanlyn

Evanlyn

24-03-2014 om 13:43

skik

Waar heb je dat gevonden? Ik dacht namelijk dat ze laag adviseren omdat zowel gelijk blijven als opstromen alleen maar pluspunten oplevert, en afstromen een minnetje. Maar kennelijk ligt dat ingewikkelder?

Katniss

Katniss

24-03-2014 om 14:24

Ik ben benieuwd

De gemiddelde citoscore van onze groep 8 van dit jaar was 536,5, bovengemiddeld dus heel erg goed voor een school waarvan je op grond van de populatie zou verwachten dat het benedengemiddeld zou zijn. Afgelopen jaren was het 534 of 535, wat ook nog prima was. Volgende week worden de uitstroomcijfers gepubliceerd, dus ik ben heel benieuwd.
In het jaar van oudste (2011) waren er op 23 leerlingen 2 met vwo-advies, en een stuk of 5 met havo/vwo of vmbo/havo. De rest had vmbo-advies (een leerling was al eerder uitgestroomd omdat hij 14 was). Volgens mij komt dat wel aardig overeen met de cito-scores.

Dalarna

Dalarna

24-03-2014 om 16:13

creabea

Nee ik geloof niet dat je meer VWO'ers krijgt door meer kinderen extra te laten kleuteren. Het zit er in of niet, dat heeft niet met lichamelijke kracht te maken zoals met sport want ze geven de kinderen die al vroeg goed kunnen sporten extra trainingen en juist dáárom worden ze beter. Een kind drie jaar laten kleuteren heeft totaal geen zin en is juist minder training.

Verder is het heel simpel: de 1 okt grens bepaalt hoeveel geld de school krijgt. Voor elk kind wat op 1 okt op die school zit krijgt het het schooljaar erop geld. Dus als je dat 1 okt kind snel door laat gaan naar groep 2 krijg je daar een jaar minder geld op dan als je dat niet doet.

wizzer

wizzer

24-03-2014 om 16:45

Geld

Dat geldargument is wat mij betreft onzin. Natuurlijk krijgt een school minder geld voor een kind dat minder lang op school zit, maar dat kind hoeven ze dan ook minder lang les te geven.

Hanne.

Hanne.

24-03-2014 om 16:59

klopt maar

Dat klopt, maar voor een kind dat op 30 September start met school en de basisschool 8 jaar later verlaat krijgt de school een jaar meer geld dan voor het kind dat op 2 oktober start en ook na 8 jaar de school verlaat.

Hanne.

Hanne.

24-03-2014 om 17:08

alleen hele (school) jaren

Aanvulling:

De financiering van een school gaat in hele schooljaren en niet is niet afhankelijk van hoe lang een kind op school zit.

School krijgt geld nav het aantal leerlingen dat op 1 oktober op school zit. Een kind dat 2 oktober start telt niet mee een kind dat 2 oktober van school gaat wel.

En om het makkelijker te maken wordt er gekeken naar het aantal leerlingen het jaar er voor. Het aantal leerlingen op 1 oktober 2013 is dus bepalend voor de financiering voor het schooljaar 2014-2015.

Het kind dat op 2 oktober 2013 naar school telt dus pas mee voor de financiering van het schooljaar 2015-2016.

Erg onhandig als de school groeit!

Evanlyn en wizzer

Evanlyn, dat staat ergens op 1 van de 80 pagina's van een document van de Onderwijsinspectie, waarin de criteria voor het beoordelen van een basisschool wat ik een keer doorgespit heb. Ik heb het zo niet bij de hand, maar het is met wat googlen wel te vinden.

wizzer, als een school categorisch kleuterverlengt (zoals nu niet meer zoveel, maar vroeger veelvuldig voorkwam) heeft de school standaard een kwart klas meer leerlingen binnen de gelederen, waardoor het totaal aantal leerlingen hoger ligt. Dan kan net een grens om in aanmerking te komen voor congiërge-, directie- of onderwijsondersteuning, een extra lokaal o.i.d. bereikt worden. Kan best gunstig uitpakken dus.

skik

Dalarna

Dalarna

24-03-2014 om 18:26

wizzer

creabea vroeg naar hoe die 1 okt grens ontstaan is.... nou dat is het antwoord.

Dalarna

Dalarna

24-03-2014 om 18:27

Hanne

Voor een groeischool is er een uitzondering (die van ons is van 20 naar 500 gegaan in 10 jaar tijd).

Hanne.

Hanne.

24-03-2014 om 19:21

Je hebt groei en groei

Er is in april inderdaad nog een tussenmeting.

Als je flinke groei kan aantonen kan dat helpen.

Wij zijn na jaren van krimp 2 jaar geleden weer licht gaan groeien. Alleen de financien lopen nog 2 jaar achter. Met als resultaat dat we komend jaar groter zijn dan afgelopen jaar. Maar wel terug moeten van 7 naar 6 klassen.

tochmaarniet

tochmaarniet

26-03-2014 om 12:52

kwaliteit onderwijs/uitstroom

Hoe beoordeelt de inspectie of een school goed/slecht presteert?
Als je school boven of onder de norm presteert kan dat volgens mij toch iets zeggen over de schoolpopulatie en/of de kwaliteit van het onderwijs. Wordt er rekening gehouden worden met de populatie, bijv. door gebruik te maken van de weging ( hoogst genoten onderwijs ouders)?
Ik lees dat een basisschool plus- en minpunten krijgt voor het op/afstromen.., maar daar speelt o.a. ook de kwaliteit van het VO weer een rol.

Ja

De resultaten van de school worden gewogen aan de schoolpopulatie. Dus van een school met overwegend hoger opgeleide ouders worden betere resultaten verwacht dan van een school in een achterstandswijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.