Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De staat van de ouder 2021

https://tinyurl.com/destaatvandeouder2021

Het rapport over het onderzoek is vandaag uitgekomen bij Ouders&Onderwijs, jaja, van de overheid daarom twijfelde ik even of het niet onder 'Jeugdzorg' geplaatst zou moeten worden bij Off topic discussies. De staat van de ouder 2021.

Een heldere uitkomst: ouders willen kleinere klassen

"Ouders willen massaal kleinere klassen. Grote klassen gaan volgens ouders ten koste van de onderwijskwaliteit. Bovendien gaan hun kinderen met minder plezier naar school en voelen ze zich minder veilig in een grote klas. Dit is een van de conclusies uit de Staat van de Ouder dit jaar op basis van onderzoek onder ouders."

Beetje open deur lijkt mij. Dat wil toch in principe iedere ouder/kind? Grote klassen zijn ook niet 'bedacht' omdat dat beter voor kind zou zijn. Heeft vooral te maken met ruimte gebruik/geld/personeelstekort

Leen13

Leen13

14-04-2021 om 11:30 Topicstarter

Wat er mooi aan is is dat het zoveel doelen dient die leerkrachten en ouders verbindt. Leerkrachten kunnen in kleinere klassen beter lesgeven, de verwachting is dat het beter is voor van alles als 'Passend Onderwijs', het voorkomen van leerachterstanden, de sociale veiligheid en nog veel meer. Geconcentreerd in dit ene feit: regel kleinere klassen en natuurlijk zijn er meer dingen die verbetering behoeven maar voor al die dingen ben je met een kleinere klas al een heel stuk op streek.

Win-win dus.

De gemiddelde groepsgrootte in het basisonderwijs is 23 leerlingen, 2/3e van de klassen heeft minder dan 26 leerlingen en 2% van de  klassen bestaat uit meer dan 30 leerlingen. Verder is er geen wetenschappelijk onderzoek bekend dat aantoont dat grote groepen een ongunstig effect heeft op de cognitieve of sociaal-emotionele vaardigheden. Lijkt mij verstandiger hierop te sturen dan op emoties van ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.