Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jamie

Jamie

24-11-2015 om 16:13

De schoolcarrière van je kind ligt vaak al op 11-jarige leeftijd vast.


Jamie

Jamie

26-11-2015 om 15:08

oja

Ook in navolging op IJsvogeltje: de 'slechte' mavisten trekken gewoon het hele havoniveau omlaag in de vierde. Juist op het moment dat ze een profiel hebben gekozen en hard aan de slag willen met vakken die ze beter liggen komen er een hoop ongemotiveerde (want ze weten niet wat ze willen op het mbo) leerlingen bij. Prima maar dan wel met een cijfer op je examen wat nog 1,5 punt omlaag kan.

Ik denk dat het gat tussen mavo en havo groter is dan tussen havo en vwo maar los daarvan: je moet gewoon een minimaal aantal punten halen om toegelaten te worden op een niveau hoger.

En als we het toch al over de overstap mavo-havo hebben: waarom is er geen overstap basis-kader? Dat zou in 1 jaar kunnen en leerlingen hebben dan een jaar ingehaald en ook de basisleerlingen weten niet altijd goed wat ze moeten kiezen op het mbo.

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 15:09

oja

en ik weet waarom het er niet is: kader geeft geen startkwalificatie... Toch een gemiste kans vind ik!

Noet

Noet

26-11-2015 om 15:18

jamie (iets ot)

"Ja, dat is best een goed idee om een boekenlijst mee te geven, biebabo is toch gratis."

Bieb abo is lang niet overal gratis, hier gaat de prijs dit jaar zelfs flink omhoog.

Fransien

Fransien

26-11-2015 om 15:22

Biebabonnement

Dat is (bij wet) gratis voor kinderen tot 12 jaar. Peuters van 2 kunnen al een biebabonnement krijgen, en dan is het de vader of moeder die de boeken uitkiest en leent.

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 16:34

nou idd

Nog nooit gehoord van een bieb die niet gratis is op basisschoolleeftijd. Hier is dat gratis afgelopen met 14 jaar en elders met 18.

Injel

Injel

26-11-2015 om 19:19

precies

'Toen ik eindelijk de basisschool verliet slaakte ik een zucht van verlichting. Jarenlange verveling was eindelijk afgelopen. VWO was een verademing.'

Dat geldt ook voor mijn dochter, die verveelde zich vreselijk op de basisschool, ondanks compacten, verdiepen, verbreden en plusklas. Nu zit ze heerlijk op haar plek.

He bah Jamie

"de 'slechte' mavisten trekken gewoon het hele havoniveau omlaag in de vierde. Juist op het moment dat ze een profiel hebben gekozen en hard aan de slag willen met vakken die ze beter liggen komen er een hoop ongemotiveerde (want ze weten niet wat ze willen op het mbo) leerlingen bij."

Wat een nare generalisatie. Er komen echt niet zóveel matige, ongeveerde, kweeniewatikanderswil mavisten naar de havo dat ze het hele (héle nog al liefst) havoniveau naar beneden trekken. Ook voor prima havisten wordt de bovenbouw pittiger, al hebben zij een profiel gekozen dat bij hen past. Zesjeshavisten en gesjeesde vwo'ers die denken dat de havo een makkie wordt leveren ook een bijdrage.

skik

Jamie

Jamie

26-11-2015 om 22:17

skik

Kopieer dan de laatste zin vd alinea ook even mee... dit is niet eerlijk zo. Het was ook nog steeds een vorm van doorborduren op de reageerders die vinden dat je ook met zesjes naar de havo mag Daar ben ik het dus niet mee eens, dat is hetzelfde als iemand met een rapport met alleen vijfjes van havo 3 naar havo 4 laten overgaan.

Elfje

Elfje

26-11-2015 om 23:15

Nou.. vooruit...

Onze bieb is NIET gratis voor jeugd: je betaalt van 0-18 jaar 13 euro p/j. Zie: http://www.dok.info/service/tarieven-2015.html

Dus nee, bibliotheken zijn niet altijd gratis voor schoolgaande kinderen.

Service van de zaak Jamie

"Prima maar dan wel met een cijfer op je examen wat nog 1,5 punt omlaag kan."

Je laatste zin ook geciteerd.

Je had het in het eerste deel over de 'slechte' mavisten. Dat zijn toch niet dezelfde leerlingen die met een 7,5 gemiddeld naar de havo doorstromen? Of zijn die laatsten ook niveauverpestend?

skik

Bianka

Bianka

27-11-2015 om 08:52

vooralsnog

Vooralsnog heeft mijn kind in havo4 meer last van afgestroomde VWO'ers die denken dat ze alles (beter) weten en niet op hoeven te letten (en door leraren heen praten) dan van ingestroomde vmbo'ers die doorgaans beter gemotiveerd zijn want je wordt niet zomaar toegelaten op de havo.

Jamie

Jamie

27-11-2015 om 09:42

skik

'Je had het in het eerste deel over de 'slechte' mavisten. Dat zijn toch niet dezelfde leerlingen die met een 7,5 gemiddeld naar de havo doorstromen? Of zijn die laatsten ook niveauverpestend?'

Precies wat je zegt inderdaad. Het is wel handig om ook de loop van het draadje in gedachten mee te nemen voor je iets zo kort gaat citeren. Het ging er om dat veel mavisten niet weten wat ze moeten kiezen op het MBO en dan dus naar de HAVO willen. Er werd gezegd dat iedereen dat moet kunnen, ook als ze met de hakken over de sloot het mavo-examen hebben binnengehaald. Dat noem ik dus 'slechte mavisten' die, als je dat toestaat, het havoniveau in de vierde omlaag halen. Daar ben ik gewoon tegen. Ik vind dat er wel eisen moeten zijn om te mogen opstromen, net zoals je dus niet met allemaal vijfjes van havo 3 naar havo 4 mag.

Jamie

Jamie

27-11-2015 om 09:45

Bianka

Daar ging het dus om. Iemand vond dat je elke mavist moet toelaten op de havo, daar was ik het dus niet mee eens. Er moeten wel eisen worden gesteld en niet zomaar iedere mavist die ongemotiveerd voor havo kiest omdat men toch niet weet wat te doen op het mbo toe gaat laten.

Verder is een school vooral fout bezig als ze te lang wachten met vwo'ers te laten afstromen. Dat moet je doen na vwo3, als ze eerst vwo4 hebben gedaan heb je een probleem want dan moeten ze weer naar havo4. Die groep zou je eigenlijk bij elkaar moeten zetten en inderdaad niet tussen de gewone havo4. Ik ken er overigens eentje die daarvoor naar een andere school is gegaan zodat die toch nog wat nieuws had. Het is ook een hele strenge school; huiswerk niet af is een flink probleem. Kind maakt dus nu opeens wel al het huiswerk. Hij paste gewoon niet op de eerste, wat vrijere school.

viola

viola

27-11-2015 om 09:54

ongemotiveerd, Jamie

Waarom is een leerling die na de mavo naar havo wil ongemotiveerd?
Die leerling is dan toch gemotiveerd om de havo te gaan doen?
Sorry, maar ik begrijp je echt niet.
Of bedoel je vooral dat leerlingen zo vroeg mogelijk een uitgestippeld pad voor ogen moeten hebben van hun toekomst?
En vind je vooral dat leerlingen die 'niet weten wat ze willen' gedemotiveerd moeten worden?

Het hele 'eisen-verhaal' begrijp ik sowieso niet zo goed. Waarom toch al die eisen aan leerlingen? Waarom niet wat meer eisen aan scholen?
Wat doet school om te motiveren, leerlingen te helpen pad uit te stippelen, om leerlingen vast te houden?

Jamie

Jamie

27-11-2015 om 10:12

viola

Ik ga niet de hele discussie hier samenvatten, dan moet je die lezen.

Het ging om leerlingen die niet weten wat te kiezen op het MBO, of van ouders die niet willen dat hun kind naar een ROC gaat en dan is dus de enige mogelijkheid om door te gaan voor een startkwalifciatie de HAVO. Met goede cijfers zijn ze van harte welkom, net zoals je van harte welkom bent om na de HAVO het VWO te gaan doen.

Minder slim is om dat te gaan proberen als je met de hakken over de sloot het diploma hebt gehaald. Mij is verteld dat de cijfers dan gemiddeld 1,5 punt omlaag gaan. Als je van mavo naar havo gaat en daar strandt ben je waarschijnlijk 18 en heb je nog geen startkwalificatie. Als je dan niets meer wil kom je dus zonder kansen op de arbeidsmarkt.

Ja, daar ben ik het dus niet mee eens. Natuurlijk zijn er eisen om iets omhoog te gaan. Als je je mavo-examen hebt gehaald heb je lang genoeg de tijd gehad om uit te puberen en eens te laten zien wat je wil. Wil je dus naar de Havo: schouders eronder en alles op een 7 en hoger, dat moet je niet willen met een zesjesinstelling. Waarom zou je die leerling de kans geven? Laat na 16 jaar eens wat zien zeg.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-11-2015 om 10:24

Kansen

Jamie, het lijkt alsof je wil zeggen: iedereen moet kansen hebben. Maar mijn gemotiveerde kind mag er vooral geen last van hebben. Dus als andere leerlingen minder gemotiveerd zijn dan jouw kind (en dat gebeurt nogal eens, als ik jou goed begrijp), dan vind je dat onwenselijk en moeten er dus maar meer 'eisen' aan die kinderen komen.

Daar ben ik het niet mee eens. Kansen geven is ook echt kansen geven. Aan iedereen. En niet alleen aan de kinderen die gemotiveerd en braaf toch wel goede cijfers halen.

Het probleem is dat de laatste jaren vooral aan de leerlingen extra eisen worden gesteld, en niet aan de scholen. Of beter gezegd: de scholen wimpelen hun verantwoordelijkheid op de leerling af. In plaats van het verbeteren van het onderwijs, zijn ze gaan selecteren aan de poort. De leerling staat niet meer centraal in het onderwijs, maar is de belangrijkste risicofactor voor het onderwijs geworden. En dat wordt vergoelijkt door bijvoorbeeld te roepen dat kinderen niet op hun tenen moeten lopen.

En ouders doen daar aan mee. Die zijn oprecht gaan denken dat je vooral niet te hoog mag inzetten. Of denken dat opstromers veelal ongemotiveerde donders zijn die het niveau naar beneden halen. Dus we moeten als maatschappij die ongemotiveerde donders dan maar afschrijven ofzo? Verplicht achter de vuilniswagen laten lopen? Zo fout dat de leerlingen als probleem worden neergezet.

Kakkerlakken

"het lijkt alsof je wil zeggen: iedereen moet kansen hebben. Maar mijn gemotiveerde kind mag er vooral geen last van hebben."
Ik heb bewust Jamie weg gelaten, want hoewel de geur uit haar schrijfsels opstijgt, is ze helemaal niet de enige en zeker niet de eerste.
Zo over leerlingen denken is algemeen.

Het is - ik roep het al jaren en wat fijn dat er eindelijk herkenning is - precies het gevoel dat opstijgt over leerlingen die een beetje ouder zijn dan de rest.

Alsof het kakkerlakken zijn. Overlast bezorgers.
Die van de mavo, gadver, die ruiken naar seks en sigaretten.
Ze steken gruwelijk af bij de kuikentjes van de Havo. Hoewel die twee jaar later ook weer tot kakkerlak verworden zodra zij naar het vwo willen stapelen. Gadverdamme kijk ze nou, met die haren overal.

Vroeger, toen stapelen nog gewoon was, was het dan ook tamelijk gewoon om die van de mavo en de havo waarvan het hoofd der school vermoedens had, door te sturen naar de moedermavo.
Net zo gesubsidieerd en naar keuze toegankelijk vanaf het 16e jaar.
Toen nog.

Die weg is ook afgesneden.

De kakkerlakken dienen zich zo snel mogelijk richting MBO of HBO te begeven.
De doelgroep van het voortgezet onderwijs is beperkt tot de vanzelf - liefst zonder enige begeleiding - van start naar diploma doorglijdende leerlingen.

Jaina

Jaina

27-11-2015 om 10:54

Mavo-havo

Ik zou zeggen dat het mavo diploma op zichzelf genoeg zou moeten zijn als bewijs van toelating naar de havo. Ik zie echt niet in waarom er nog meer eisen worden gesteld. Ja, ik snap het vanuit de school. Meer kans dat die mavo leerling dan ook echt de havo afmaakt en slaagt. Voor de leerling vind ik het echter geen voordeel. ook een wat minder goede leerling zou die kans moeten hebben. We hebben het tenslotte wel over leerlingen die hun mavo diploma al hebben. Dat diploma staat toch ook ergens voor? Als dat diploma zelf nog niet goed genoeg is om toegang tot de havo te verschaffen dan zou die aansluiting beter moeten. En dit is ook helemaal geen nieuw en spectuaculair idee. Tot een aantal jaar terug stelden scholen die extra eisen ook helemaal niet en waren er genoeg leerlingen met krap behaalde diploma's die aan de havo begonnen.

Als je alleen gemotiveerde leerlingen op school wilt hebben dan is de school heel vlug heel leeg. Niet iedereen is even gemotiveerd en dat hoeft ook helemaal niet. Soms is een negatieve keuze (ik ga havo doen want ik weet niks anders) op dat moment de beste keuze voor het individu en die keuze hoeft helemaal niet slecht uit te pakken. Bevalt het niet kan je alsnog stoppen en anders heb je mooi een extra diploma en twee jaar meer de tijd om te ver zinnen wat je wil doen.

ps: uiteraard kan je ook havo-vwo lezen waar mavo-havo staat

Jaina

Jaina

27-11-2015 om 11:00

Het zal vast zo zijn dat gemiddeld gezien je cijfers op de havo 1,5 punt later zullen liggen dan op de mavo. Leuk om dat te weten maar ik vind niet dat je hier beleid uit moet maken. Dan hou je te veel vast aan het gemiddelde en te weinig aan het individu. Want er zullen leerlingen zijn die ook met een mager mavo diploma het wel reden op de havo. Misschien omdat ze een jaartje ouder zijn, misschien omdat het leerlingen zijn die altijd voor de minimum inspanning gaan, misschien omdat het leerlingen zijn die wat wilder zijn en af en toe eens een slechte periode hebben met lage cijfers die het gemiddelde omlaag halen...Dus ja, de individuele leerling zou gewoon een kans moeten krijgen om de havo te doen mochten ze dat willen na het mavo diploma gehaald te hebben. Dat diploma zelf zou het toegansbewijs moeten zijn.

Dat is nergens zo

Een diploma geeft op geen enkele school of opleiding recht op toelating.
Dat is nou precies wat wel zo zou moeten zijn.

Een tikje rechtsbescherming voor leerlingen. Gewoon één keer bewijzen dat je geschikt bent. Niet bij elke deur weer met nieuwe, andere en soms zelfs duistere toelatingsregels geconfronteerd worden.

Dat betekent trouwens ook dat je moet kunnen rekenen op onderwijs dat op elkaar aansluit. Niet op elke school een eigen invulling van de volgorde der dingen of het moment waarop en waarin schoolexamens worden afgelegd, deelonderwerpen worden getoetst, etc.

In feite moet je, als je de mavo hebt gedaan met 4 van de 6 vakken op vwo niveau, die 4 vwo vakken af kunnen maken met een vwo diploma. Deelcertificaten. Je moet daarvoor welkom zijn op een vwo school of desnoods een moedermavo. Gewoon omdat je dat zelf wil en omdat je hebt bewezen de vakken tot en met de 4e afgerond te hebben.

Dat dat niet kan. Dat jaren onderwijs als betekenisloos in het luchtledige verdwijnen en aanvankelijk gewichtig gebrachte verschillen - er lijkt een hemelsbreed verschil tussen een vmbo-k advies en een mavo advies - na 4 jaar ploeteren in rook op lijken te gaan - net zo makkelijk toegang tot mbo3/4, niet kunnen stapelen naar havo- dat is wat demotiveert.

Leerlingen worden besodemieterd waar ze bij staan.
Dan hebben we het nog niet eens over het bizarre feit dat vmbo geen sk oplevert, terwijl de meeste niveau's gelijk staan aan mbo2 dat wel een sk oplevert.
Alweer zo'n signaal dat vooral de indruk wekt dat het niet gaat over opleiden en kansen bieden, maar over ophokken en vast houden.

De vmbo-t binnen de scholengemeenschap

Is vaak het ondergeschoven kindje. Dat is goed merkbaar aan de docenten. Het geldt natuurlijk niet voor alle docenten, maar binnen een scholengemeenschap merkt een vmbo-t groep hoe tegen hen wordt aangekeken terwijl de havo-leerlingen en vwo-leerlingenen ook wat van kunnen. Hier weten de vwo-ers hoe ze met vleierijen meer tijd kunnen winnen voor het inleveren van een opdracht. Als een vmbo- t groep dat zou doen, worden ze neer gezet als ongemotiveerd luilakken.

De vwo-ers en havisten krijgen les van eerste graads docenten, (niet dat dat een garantie is voor goed onderwijs-). Maar die scheiding in kwaliteit en opleiding van docenten heeft wel enige doorwerking. Het is daarom niet te voorspellen hoe een vmbo-t'er op de havo gaat presteren. De vmbo-t'er krijgt daar namelijk wel les van de eerste graads docenten. De moeilijkheid voor een opstromende vmbo-t'er ligt niet bij voorbaat in de werkhouding, maar ook in de achterstand in materie en basis.

Hier twee op een scholengemeenschap, ik bemerk een duidelijk verschil in denkbeeld bij docenten wat niveaus betreft. Ze lopen echt een stapje harder voor de hoogste niveaus. Een vmbo-t'er kan daar van mee profiteren als het eenmaal op de havo zit, maar moet wel eerst de gegroeide achterstand in de voorgaande jaren wegwerken.
Ik denk dat voor welk niveau dan ook , het belangrijk is voor de motivatie en werkhouding dat iedere ll zich gewenst voelt.

Jamie

Jamie

27-11-2015 om 16:14

Tuurlijk

Zet iemand maar weg die juist in dit draadje heeft gepleit voor 'elk half jaar serieus kijken of opstromen mogelijk is zodat mensen meer gemotiveerd raken om dat ook te doen' als iemand die bang is voor kakkerlakken die stinken terwijl ik gewoon ook een kind heb op het VMBO. Fijn weer.

Fijn ook dat er te kort wordt geciteerd en dus niet alles wat je zegt wordt meegenomen. Leg mij uit waarom je niet van havo 3 naar havo 4 mag als je wat te veel vijven hebt maar waarom je met een mavodiploma met alleen zesjes en het maximale aantal vijfjes en maar zes vakken wel naar havo 4 kan. Ik dacht dat we hier in een discussie zaten in de hoop met een goed plan te komen, vandaar dat halfjaarlijks opstromen en dat ik vind dat iemand na 16 jaar best kan laten zien dat het iets hoger kan halen dan zesjes. Als je dat dan nog niet door hebt: waarom opeens vier maanden later wel? Doe eens gek en zet eens vier maanden eerder de schouders er onder als je zo graag wil.

Jamie

Jamie

27-11-2015 om 16:17

Flanagan

Op de havo onderbouw, dus van 1-3 en dus vergelijkbaar met de mavo wordt over het algemeen les gegeven door tweedegraads docenten. Ik zie het punt niet. De leerlingen die uit havo3 komen hebben dezelfde soort leerkrachten gehad als die uit mavo4.

Eigen plannen maken

Het was niet mijn bedoeling om je neer te zetten...
Wat mij betreft gaat het helemaal niet over personen. Het gaat wel over gedachten.

"Leg mij uit waarom je niet van havo 3 naar havo 4 mag als je wat te veel vijven hebt maar waarom je met een mavodiploma met alleen zesjes en het maximale aantal vijfjes en maar zes vakken wel naar havo 4 kan."

Allemaal arbitraire keuzes volledig naar de smaak van de scholen.
Er is geen logica.
Wat ik heb proberen aan te geven is dat het gevoel dat jij bij doorstromende mavisten hebt niet nieuw is. Daar was vroeger ook een andere oplossing voor dan maar door laten gaan naar havo.

Ik ben erg voor de optie stapelen in de moedermavo.

Jouw gedachten leunen erg op de tegenwoordig gangbare formule mavo + 1,5 punt (7,5) = havo
Ook dat is een arbitraire formule die niet eens op alle scholen wordt toegepast. Het waarheids- of waarschijnlijkheidsgehalte is volgens mij twijfelachtig.

Ik geloof er niks van dat 16 jarigen in staat zijn om zichzelf op te werken tot een bestendige (veel) meer dan net genoeg scorende op alle vakken. Ik geloof helemaal niet in mantra's als 'dan zet je er maar wat eerder je schouders onder'.
Niet in de laatste plaats omdat volgens mij het merendeel van de leerlingen helemaal niet uit zichzelf voor stapelen zouden kiezen, het kan ze aan de kont roesten, maar door de ouders. Misschien niet eens om er meer te leren maar wel om het kiezen in het echte leven, welk beroep wordt het dan, nog even uit te stellen.

Misschien ook wel om de stap naar het mbo, naar de kakkerlakken getsie die hebben een relatie, nog even uit te stellen.

"Ik dacht dat we hier in een discussie zaten in de hoop met een goed plan te komen,"
Nou, nee.
Ik niet althans.

Plannen zijn betekenisloos zolang scholen alles zelf mogen weten en leerlingen niet eens een beetje rechtsbescherming of invloed hebben.
Mij lijkt het zinnig om voor die rechtsbescherming te zorgen.
Dan kunnen de leerlingen hun eigen plannen maken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-11-2015 om 17:15

Plan?

"Ik dacht dat we hier in een discussie zaten in de hoop met een goed plan te komen,"

Ik geloof daar niet zo in. Hier een plan uitdenken en dan moet hopen dat iemand zegt: goh, wat een goed plan zeg, dat gaan we doen. Nee, dat gaat niet gebeuren.

Het belangrijkste wat we hier op het forum volgens mij kunnen bereiken, is dat ouders inzicht krijgen in het systeem. Inzicht krijgen in de werkwijze van scholen. Inzicht krijgen in hun eigen (gebrek aan) rechten en invloed. Dat maakt dat je als ouder veel beter weet waar je op moet letten en waar de addertjes onder het gras zitten.

Ouders willen heel graag geloven dat het onderwijssysteem in Nederland heel goed is. En dat de problemen die sommigen ervaren, vooral samenhangen met de leerling of met de ouders. Heel begrijpelijk overigens. jJe gaat toch een stuk minder rustig slapen als je weet dat je eigen kind ook zomaar de dupe kan worden van ons onderwijssysteem. Dus het is fijn als je kan zeggen: "het ligt aan de ouders, het ligt aan de leerlingen. Dat overkomt ons dus niet."

Bianka

Bianka

27-11-2015 om 17:27

die 1 1/2 punt

Hoe moet ik die 1 1/2 punt lager dan tl zien? Is dat 1 1/2 minder dan het gemiddelde eindcijfer, dus dat op de cijferlijst staat? 1 1/2 minder dan overgang tl3/tl4? 1 1/2 minder dan de gemiddelde pta's? 1 1/2 minder dan cijfer cse? Daar zijn nogal verschillen tussen. Voorlopig zijn bij kind cijfers redelijk vergelijkbaar met die behaald op tl. Niks 1 1/2 minder. Kind is wel laatbloeier, wij zijn blij dat kind de kans heeft gekregen het te mogen proberen op havo.
En ja, het kan gebeuren dat in VWO4 een leerling alsnog afstroomt. Als je altijd hard hebt geleerd, voldoende punten hebt gehaald om over te gaan, waarom zou je dan naar havo gaan na VWO3? In de bovenbouw VWO moet je wel wat meer kunnen dan alleen veel kunnen leren. Soms gaan leerlingen dan toch nog onderuit door tekort aan inzicht, niet aan tekort aan ijver. Of door iets simpels als hormonen. Maar een school kan je in dat geval ook door laten gaan op VWO, wel met een jaar doubleren (of nog idealer, zomerschool). Vaak bieden scholen een traject aan waarbij VWO4 leerling die niet het inzicht heeft, klaargestoomd wordt voor havo5. Soms wil/kan leerling dat niet, dan wordt het havo4.

Beeldvorming

@Jamie, #84, het gaat mij om de beeldvorming. Zelfs al hebben ze dezelfde docent voor vmbo als havo1-3, dan nog is hier het verschil in lesgeven zichtbaar. Als ze eenmaal zijn opgestroomd, vervaagd die stempel.

Alhoewel volgens een artikel in de trouw worden ook de havisten eerder gezien als doeners dan als denkers. Lekker zo'n beeldvorming, heel motiverend-.
Je had het over schouder er onder. Nu moet dat wel van twee kanten komen.

'sommige schoolleiders lijken havo-leerlingen qua houding meer op vmbo'ers dan op vwo'ers: ze zijn vooral doeners in plaats van denkers. '

http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/3781518/2014/11/03/De-havo-moet-minder-saai-worden.dhtml

Beeldvorming

Wat is er mis mee, als er verschil is tussen lesgeven in het vmbo en lesgeven op havo-niveau? Ik dacht dat dat juist de bedoeling was.

Hier komen trotse havisten over de vloer: wij zijn de doeners. Wij maken dingen af terwijl de vwoers nog zitten te denken hoe ze het moeten doen.

Aandekust

In het artikel wordt een sceptisch beeld geschets en die herken ik.

Er is niets mis met denkers en doeners. De doeners hebben door hun doen, meer ervaring in het herkennen van valkuilen en het praktisch handelen.
Er is niets mis met verschil in lesgeven, maar wel in de perceptie van de docent over het ongemotiveerd aanwezig zijn en de vergelijking met de hogere niveaus. Dat maakt het artikel m.i. ook duidelijk.

Flanagan

Als je het artikel in Trouw bedoeld waar je met een link naar verwees - daar kom ik niet bij en dat heb ik dus ook niet kunnen lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.