Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

05-08-2013 om 17:10

De middelbare school

Dochter gaat in augustus naar de middelbare school en m'n nekharen staan nu al overeind. In juni was er een kennismakingsbijeenkomst. Daar werd op het hart gedrukt dat je via de site van Iddink echt voor 1 juli de boeken moest bestellen, anders was je te laat. Nou, wat doe ik: daags na de bijeenkomst wil ik inloggen op de site: is de lijst er nog niet! Gebeld met school en met Iddink: tja, duurt even. Grr! Uiteindelijk op net op tijd de boeken kunnen bestellen die vervolgens na zes weken binnenkomen. De helft is nieuw de andere helft is gebruikt, niks mis mee. Maar drie boeken zijn zo oud, verkreukt, opgelapt dat ik ze niet wil; deze boeken gaan gewoon geen schooljaar meer mee en dan mag ik ze gaan betalen aan het einde? Dacht het niet. Bellen met Iddink: goh, echt? Kunt u een foto mailen? Zucht. Een aantal leermiddelen is digitaal, via de site van Iddenk moet je erbij kunnen. Mooi niet, ik heb geen activatiecode. Hoe kom ik daar aan? Helpdesk weet 't niet en de school is nog dicht. Magister. Van school krijgen we voor de vakantie een brief dat dochter snel moet inloggen en haar gegevens moet controleren. Inloggen lukt niet; meekijken, inderdaad, het lukt niet. Mail naar school: eh, het kan pas vanaf 5 augustus. Vandaag is het 5 augustus: ingelogd, melding: Magister werkt pas vanaf het nieuwe schooljaar. Zucht. In dezelfde brief staat dat de leerlingen een Magister app kunnen downloaden, dochter wil deze downloaden op mijn telefoon (heeft zelf nog geen smartphone), dat lukt maar we kunnen niet inloggen: school heeft zich nog niet aangemeld. Vraag ik nou zo veel? Of is dit het topje van de ijsberg en staat er ons nog veel meer te wachten van dingen die niet goed gaan dan wel niet geregeld zijn? Ik weet 't: ik ben van de planning, ik wil alles geregeld hebben voor het zo ver is, maar toch.

Rustig aan

De middelbare scholen zijn ook in de relaxstand. Als de school straks begint is het nog vroeg genoeg om al die eletronische dingen te regelen, grote kans dat d e mentor het uitlegt in de klas.
Je wil te snel. Kan allemaal nog wel.

Lie

Lie

05-08-2013 om 18:42

Inderdaad

Relax

Als Iddink de boeken moet vervangen dan vragen ze inderdaad een foto. Wat ik doe is van slechte boeken sowieso een foto maken, zodat ik -als er problemen zijn- kan aantonen hoe kind ze ontvangen heeft. Daarna lap ik ze op met wat plakband of lijm.

Maar het inleveren is zo'n chaos dat er nooit wordt gekeken naar de staat van boeken. Een keer had ik een boek waarvan de kaft volledig los hing en er pagina's miste en andere waren ingevuld. Die heb ik laten vervangen en dat ging eigenlijk best soepel.

Het digitale lesmateriaal zou ik de school nu echt niet mee lastigvallen, ze heeft het toch nog niet nodig? Net als die (bizar slechte) Magister-app. Komt allemaal heus wel.

Vic

Vic

05-08-2013 om 18:51

Bizar slechte app?

Ik ben juist ontzettend blij met die app. Met een druk op de knop kan ik zien hoe laat mijn dochter uit is, cijfers, afwezigheid. Wat vind je er zo slecht aan?
Hier begint school weer over drie weken. Boeken hebben we nog niet, en we moeten nog op vakantie, maar dat zal allemaal wel goed komen

Iddink

Als een boek van Iddink niet goed is moet je dat op de site van Iddink melden, zijn ze nog bruikbaar dan lever je ze gewoon aan het eind van het jaar in en krijg je geen rekening. Zijn ze niet bruikbaak, omdat er bv veel in geschreven dan meld je dat in het commentaar vakje en krijg je gewoon nieuwe opgestuurd, de oude stuur je gratis terug.
Nog nooit een foto hoeven mailen en ook nog nooit problemen gehad met rekeningen ofzo.
De inlogcodes hebben ze bij ons niet nodig gaat allemaal via magister.

Lisetje

Dalarna

Dalarna

06-08-2013 om 16:43

Wat een haast

Je wil echt veel te veel en je maakt je veel te druk. Stop daarmee.

Bij Iddink kon ik mijn mailadres achterlaten als je school de gegevens nog niet had doorgegeven en ik kreeg keurig een mail toen dat wel was gebeurd.

Foto's maken van boeken met problemen is normaal, ze hebben ook geen zin in heen en weer gestuur van boeken voor niets natuurlijk.

Al die andere zaken: echt, heb niet zoveel haast, het is echt niet de bedoeling dat je dochter dat al voor school begint kan en moet gebruiken. Dat komt wel.

Je hoeft niet alles geregeld te hebben vooraf. Wij kregen die code voor magister ook pas na een week of 2 ofzo.

Tineke

Tineke

06-08-2013 om 16:53

Haha

Het komt wel goed, echt waar. In de vakantie moet je niet zoveel willen, komt allemaal wel ná de start van het schooljaar.
En verder: laat los! Je kind krijgt op school uitgelegd hoe of wat (bijv. met de activatiecodes) en zal daarmee ook zélf aan de slag moeten. Ik begrijp dat zo'n nieuwe fase best spannend is, al helemaal voor moeders, maar maak je nou niet onnodig druk. Straks gaat je kind gestresst naar school om ontbrekende activatiecodes of niet-werkende apps die (voorlopig) helemaal niet nodig zijn. Relax, is voor iedereen beter.

marinade

marinade

07-08-2013 om 09:13

Marieke

Ter geruststelling: vanaf volgend jaar weet je: het komt wel goed. En als dat niet zo is, dan ligt dat in de regel niet aan verstrekte inlogcodes
Zo aan het einde van de eerste schoolgaand maar eens je dochter vragen, zij gaat er tenslotte heen, niet jij (en ja, je wordt iets minder belangrijk als ouder van dan op het basisonderwijs).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-08-2013 om 12:42

En om je vraag te beantwoorden

Ja dit is nog maar het topje van de ijsberg.

Bij mijn oudste waren de licenties het eerste jaar pas rond de herfstvakantie geregeld. Een wat lamme mentor en een wat lamme zoon zullen daar ook vast wel een rol in gespeeld hebben.

Ik ben in ieder geval niet anders gewend dan dat zaken pas in een heel laat stadium bekend gemaakt en geregeld worden. Gelukkig kunnen ze zelf steeds meer en wordt dat dus steeds minder jouw probleem.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Vic

Vic

07-08-2013 om 14:01

Vlotjes

Geheel onverwacht kwamen gisteren de boeken en inmiddels zijn ze alweer bijna allemaal gekaft. Dat is eigenlijk mijn klusje maar dochter vindt het toch leuker om het zelf te doen dit jaar, behalve als ze een achtstehands boek met slappe kaft heeft.

Tink

Tink

07-08-2013 om 20:34

En hier

Ook Iddink, en een paar boeken die er schandalig uitzagen, eentje leek wel in het water gelegen te hebben en het andere zat vol kruimels en hing half uit de band. Ik heb meteen gebeld en hoefde geen foto te maken (heb dat later overigens wel gedaan), voor die 2 boeken krijgen we een nieuw en van 2 andere is melding gemaakt van lichte beschadigingen.

Nu nog even uitvinden hoe dat terugsturen werkt, want dat kan ik op de site van Iddink niet vinden. Op de bon die ik direct per mail kreeg toegestuurd staat iets vaags over een Kiala-punt, maar ik weet niet of het ook echt alleen via zo'n punt kan of dat ik het pakketje ook gewoon op de post kan doen. (Geen idee waar hier een Kiala-punt zit, ik zal eens googelen.)

Verder zou ik me nog niet te druk maken. Ook hier begint de school over anderhalve week en ik heb nog niet eens iets gehoord over Magister. Komt vanzelf wel. De eerste week hebben ze toch nog geen proefwerken

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-08-2013 om 22:27

Terugsturen...

Je krijgt volgens mij de nieuwe boeken en een formulier en daarmee moet je de afgekeurde boeken terugsturen. Wij hadden dit vorig jaar aan de hand en ik moet zeggen dat dit soepeltjes door Iddink opgelost werd.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Tink

Tink

08-08-2013 om 17:29

Formulier

Het formulier heb ik al, dat werd binnen een uur na mijn telefoontje toegestuurd per mail. Maar over de wijze van terugsturen staat daar verder niets op, alleen een aanduiding: 'Info voor het Kiala Punt - kleef hier de Kiala retour sticker'. Waaruit ik concludeer dat het via een Kiala-punt moet.
Ik ben er inmiddels achter dat ik daarvoor helemaal de stad in moet. Niet erg handig, maar goed.

Fiorucci

Fiorucci

08-08-2013 om 18:42

Tink

Ja, dan kun je het afgeven bij een Kialapunt, meer hoef je dan niet te doen. Je krijgt dan een bewijs van ontvangst.
Bij Van Dijk kun je een formulier op de site invullen, je krijgt dan een mail dat er een nieuw boek wordt toegestuurd en dan later nog een mail wat je moet doen met het oude boek. Meestal kosteloos terugsturen, maar dan via Post nl.

Tink

Tink

08-08-2013 om 21:11

Ja snap ik

Het is alleen onhandig omdat ik er de halve stad voor door moet. PostNL punt is nog geen km hier vandaan

Fiorucci

Fiorucci

09-08-2013 om 08:57

Tink

Zeker, ik heb mazzel, de benzinepomp vlakbij is een Kialapunt. Ik vermoed dat Kiala goedkoper is voor Iddink.

Stenna

Stenna

10-08-2013 om 01:08

IJsberg

wat betreft de kloof tussen wat de school beweert dat NU moet en wat er in werkelijkheid door school klaar of geregeld is: ja, dat is het topje van de ijsberg. Welkom in het voortgezet onderwijs.

marie

marie

11-08-2013 om 17:03

Rooster op website

Hoi Marieke,
Over het alles van te voren willen regelen herken ik wel, zo ben ik ook wel.
Daarom vind ik het altijd wel prettig dat het lesrooster van het nieuwe schooljaar altijd al in het begin van de zomervakantie op de website van school staat, dan kan ik alvast dingen regelen m.b.t. muziekles en sporten e.d.
Met Iddink hebben we geen ervaring, hier regelt school zelf de boeken (wel zo gemakkelijk). En wat betreft Magister, dat komt vanzelf wel goed is mijn ervaring.
succes

Dalarna

Dalarna

11-08-2013 om 18:44

Marie

Hier wisselt het rooster vier keer per jaar (in de praktijk betekent dat meestal 2x per jaar).

Dat betekent dus niet dat je afspraken voor muziekles kan maken omdat je kind toevallig wat eerder thuis is op maandag, dat kan dus gewoon weer veranderen.

Marie

Marie

11-08-2013 om 20:08

Hier ook

Hier wisselt het rooster ook nog wel een paar keer, maar eigenlijk nooit zo erg dat ze ineens 3 lesuren later uit zijn ofzo. In elk geval kunnen we voorlopig even vooruit.

ilsepilse

ilsepilse

12-08-2013 om 12:17

Hard werken

zul je je leven lang moeten doen als je ergens wil komen...
ik heb 2 zoons, eentje heeft havo gedaan en had makkelijk vwo kunnen doen, wij hebben alles gedaan om hem zo ver te krijgen, maar school werkte ook niet mee. Nu zit hij op de hogeschool in Amsterdam, heeft wel al wat meer ambities dan een paar jaar terug (gelukkig), jongste had advies vmbo en dat was idd wel goed want hij heeft er hard aan moeten trekken om het te halen, 2 heel verschillende kinderen.
Toen ik 22jr geleden naar NL kwam viel me idd op dat ouders / kinderen een 6jes cultuur hebben, in Belgie probeerde je zo hoog mogelijk te scoren wat soms ook veel stress teweeg bracht, maar hier is het net omgekeerd, niet te hard werken, wordt je moe van...
Jammer want er zit briljant talent in NL.
Dochter van mijn nicht is hier forensic science komen doen als eerste lichting, en iedereen keek op dat ze allemaal 10en had....een 6je was toch voldoende? Maar zij heeft wel nog 2 jaar in Lausanne gezeten, en ben trots op haar als tante

Sukran

Sukran

13-08-2013 om 01:38

Ilsepilse

De 6-jes cultuur is triest maar waar. Wij wonen al lang in het buitenland en groeien door zoon mee in een omgeving waar goede cijfers worden beloond. Daar zijn we blij mee. Als we met familie zijn, valt het contrast op, hoe er door de kinderen onderling wordt gepraat over school. KInderen van mijn zus zijn op cruciale leeftijd verhuisd van Nederland naar het buitenland. Net middelbare school af in Ned (op lagere school groep overgeslagen). Eentje kon door naar universiteit, de ander kwam terecht op College. Mijn zus zat destijds behoorlijk in de piepzak. Verhuizen met pubers.... Beide kinderen zijn ouders zo dankbaar dat ze deze stap genomen hebben! Ze kunnen vergelijken en verbazen zich nu over de 6-jes cultuur maar hebben hun eigen ideeën waar dat aan ligt. Waar ze nu zijn, wordt hard werken beloond. Meer kans om aangenomen te worden op de universiteit van je keuze plus kans op een beurs. Als je na universiteit met een studieschuld zit van minimaal US$20.000,- wil je daar echt wel je best voor doen! In Nederland ben je al snel een nerd, uitslover, als je goede punten wilt halen en kop boven het maaiveld past sowieso niet in de Nederlandse cultuur van 'Doe maar normaal, ....'.
Een van de kids zei het heel mooi: "Nederland is te klein om groot te kunnen groeien". De kinderen van mijn zus hebben nog steeds contact met vrienden uit Nederland en zien met verbazing hoe anders het is en hoeveel meer stimulerend de studie-omgeving is waarin zij zitten vergeleken met hun Nederlandse vrienden.
Het is jammer dat het zo is, want je hebt gelijk, er zit briljant talent in Nederland. Maar ja, alleen al dat geneuzel met twee verschillende bachelor-mogelijkheden (HBO en Universiteit), hoe verzinnen ze het. Als Nederland internationaal mee wil (blijven) doen, zal er wat moeten veranderen.

Tineke

Tineke

13-08-2013 om 09:03

Ilsepilse en sukran

Wat heeft jullie relaas te maken met de administratieve rompslomp van de aanvang van het VO? Ik zie de link niet helemaal...

Sukran

Sukran

13-08-2013 om 12:46

K. heksenvet, helemaal gelijk

Sorry, je hebt gelijk. Hoort niet in deze draad.
Overigens vind ik wel dat Marieke met recht 'moppert'. Gelukkig geruststellende woorden en zal het zo'n vaart niet lopen maar als er niet ingelogd kan worden, lijsten er niet zijn, je overal achteraan moet bellen om te horen dat de gegeven informatie toch niet klopt....tja, dan zou ik ook gaan twijfelen en me afvragen of dit alles is wat je mag verwachten van school/instanties mbt de communicatie van zaken omtrent school.
Nogmaals excuus voor de draadvervuiling.

ilsepilse

ilsepilse

15-08-2013 om 11:08

Sorry

verkeerde draadje niet id gaten..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.