MoederSterretje
28-05-2022 om 19:11
De masturbatieles van mijn kind op school (groep 3) Gesloten.
Mijn dochter (Groep 3) heeft op school de "Jouw lichaam is van jou"-les gehad en direct had dit effect. Ze meent dat zij nu alles met haar lichaam mag doen. Je zult begrijpen dat ik daar anders over denk. Je lichaam verminken of misbruiken vind ik echt niet ok. Ook niet als je dat zelf hebt besloten. Nou begrijp ik dat dit niet de bedoeling was van de makers. Maar ze hebben blijkbaar erg weinig fantasie wat betreft de belevingswereld van de kinderen. Toevallig kwam ik het volledige filmpje tegen en kon ik het bekijken. De titel van de les bleek een understatement te zijn, want de inhoud bleek ook nog de eerste masturbatie-les van mijn kind te zijn. Die de school, net als vele andere scholen, aanbiedt aan kleine kinderen zonder
dat de ouders dat weten. Met teksten als "...als je je geslachtsdeel met de hand aanraakt
krijg je soms een lekker kriebelig gevoel" te zien is een schommelend meisje met een touw tussen de benen met de uitleg dat dit erg plezierig kan zijn. De les is te zien op schooltv.nl.
https://schooltv.nl/video/jouw-lichaam-is-van-jou-je-lijf-is-van-jou/
Dit programma wordt aangeboden zonder dat de ouders daarvan op de hoogte zijn. Onder het mom van bescherming van kinderen tegen seksueel misbruik worden kleine kinderen aangezet om seksueel actief te zijn. Natuurlijk is het goed om seksueel misbruik tegen te gaan. Echter dan maar alle kinderen seksueel actief te maken en alles goed vinden als ze het maar zelf doen en/of plezierig vinden, lijkt mij het andere uiterste. Buiten het feit dat dit niet altijd waar is (uit huis geplaatste kinderen die geen zeggenschap over hun eigen lichaam hebben en gedwongen worden in instellingen te verblijven, bijvoorbeeld, of het feit dat je in Nederland als vrouw niet mag kiezen voor een keizersnede en gedwongen wordt een bevalling natuurlijk te volbrengen, zijn maar 2 voorbeelden van geen zeggenschap hebben over je eigen lichaam) is het erg aanmatigend te denken dat dit goed is voor (alle) kinderen.
De meeste kinderen zijn echt niet met seks bezig op de leeftijd van 7 jaar en zullen, God zij dank, nooit in aanraking komen met perverse figuren die in de film getoond worden, grijpend in de kruis van een kind. Hoe zijn deze beelden, die normaal in films voor boven de 16 jaar vertoond mogen worden, plotseling te rechtvaardigen? Omdat hun doelstelling goed is? Volgens mij zijn deze beelden net zo pervers als de beelden in de voor de jeugd verboden films. Deze glijdende schaal richting totale normloosheid is blijkbaar iets waar de ouders geen inspraak laat staan zeggenschap in hebben.
Ik weet dat ik, door dit onderwerp ter sprake te brengen, het op dit forum actief groepje tegen de haren in strijk. Het groepje dat alle kritiek of fouten van de kant van het onderwijs ontkent. Maar ik hoop op reacties van andere ouders en een echt gesprek over dit onderwerp, omdat ik weet dat er ook ouders zijn die gewoon goed onderwijs voor hun kleine kinderen wensen, in plaats van onderwerpen welke tijdens puberteit besproken dienen te worden. Deze stiekeme en extreme vroege voorlichting, aan kleine kinderen in de onderbouw van de lagere school, gaat naar mijn mening te ver.
MoederSterretje
30-05-2022 om 15:01
Googleisjevriend schreef op 29-05-2022 om 18:23:
[..]
Ik ben dan wel geen lerares maar ik denk dat ik ook best in staat ben om dit uit te leggen. We hebben vaker uitgelegd dat niet alle mensen goede bedoelingen hebben en voorbeelden daarbij , uitgelegd op kinderniveau.
Maar misschien begrijp ik je verkeerd?
Ik denk dat je het heel goed verwoordt hebt hier: "op kindniveau" uitleggen. Dit lijkt volledig zoek te zijn op scholen. Men denkt elke mogelijke volwassen informatie zo maar aan een kind aan te bieden, zonder dat dit verkeerd uitpakt. Ouders worden zo wie zo regelmatig bekeken als juist degenen die een verkeerde invloed op hun kinderen hebben en tegen wie het kind beschermd dient te worden.
Ik heb overigens gehoord dat het doorgaans bekenden van de ouders zijn die het kind stiekem misbruiken, of stiefouders (30% meer kans op misbruik als het niet de eigen kinderen zijn). Er is totaal geen onderzoek aanwezig dat aangeeft dat dit voorlichtingsprogramma werkt. Eerder omgekeerd, kinderen zijn nieuwsgierig en gaan (veel te vroeg) nog meer op zoek naar deze spannende informatie.
Meesje
30-05-2022 om 15:01
Nu was ik nieuwsgierig. Net 'Poes' gegoogled. Ik krijg alleen maar katten. Sites over katten, katten plaatjes en katten filmpjes. Kennelijk heb ik een heel braaf algoritme
MoederSterretje
30-05-2022 om 15:03
Meesje schreef op 30-05-2022 om 15:01:
Nu was ik nieuwsgierig. Net 'Poes' gegoogled. Ik krijg alleen maar katten. Sites over katten, katten plaatjes en katten filmpjes. Kennelijk heb ik een heel braaf algoritme
Schemerlampje
30-05-2022 om 15:06
Meesje schreef op 30-05-2022 om 15:01:
Ik ook. 😁
Ysenda
30-05-2022 om 15:10
Nou ik heb het filmpje net bekeken, het is voor 7-8 jarigen, en ik zie werkelijk helemaal niets van wat jij er in ziet. Ik denk dat mijn kind op jongere leeftijd (4-5) al veel verder was voorgelicht dan dat filmpje zo heel netjes uitlegt. En in ongeveer dezelfde woorden.
Sexueel actief maken van dit filmpje? Het woord sex komt er niet eens in voor. Het gaat expliciet over ongewenst aanraken niets anders.
Dus waar je dat allemaal vandaan haalt geen idee, je kind heeft het in elk geval niet van dit filmpje.
Lisabette
30-05-2022 om 15:53
Ik heb het filmpje gister ook met een van mijn kinderen gekeken. Altijd goed om nogmaals goed aan kind duidelijk te maken dat niemand aan hem mag zitten. Enige wat kind vroeg of zijn haren dan ook van hem waren. Dan hoeven we het van hem voortaan niet meer te wassen of te kammen. Daarna is hij rustig overgegaan tot de orde van de dag. Hier heeft het filmpje dus duidelijk weinig impact op kind zelf gehad.
SuzyQFive
30-05-2022 om 15:57
MoederSterretje schreef op 30-05-2022 om 15:01:
[..]
Ik denk dat je het heel goed verwoordt hebt hier: "op kindniveau" uitleggen. Dit lijkt volledig zoek te zijn op scholen. Men denkt elke mogelijke volwassen informatie zo maar aan een kind aan te bieden, zonder dat dit verkeerd uitpakt. Ouders worden zo wie zo regelmatig bekeken als juist degenen die een verkeerde invloed op hun kinderen hebben en tegen wie het kind beschermd dient te worden.
Ik heb overigens gehoord dat het doorgaans bekenden van de ouders zijn die het kind stiekem misbruiken, of stiefouders (30% meer kans op misbruik als het niet de eigen kinderen zijn). Er is totaal geen onderzoek aanwezig dat aangeeft dat dit voorlichtingsprogramma werkt. Eerder omgekeerd, kinderen zijn nieuwsgierig en gaan (veel te vroeg) nog meer op zoek naar deze spannende informatie.
Als er mensen zijn die ervaring hebben met op kindniveau uitleggen zijn het leerkrachten wel. Veel ouders kunnen dat dus niet.
En zoals eerder gezegd, in het geval van mijn stiefkinderen vond de misbruik dus niet plaats door een ‘bekende’ maar door de moeder zelf. Het was dus heel wenselijk geweest dat er op school op deze manier aandacht aan besteed was. Gelukkig zijn we er zelf achter gekomen.
En je geeft aan dat er geen onderzoeksmateriaal beschikbaar is en vervolgens trek je zelf een ongefundeerde conclusie, alleen maar om je eigen punt te maken.
Bakblik
30-05-2022 om 16:50
Ainne schreef op 30-05-2022 om 15:57:
Ah, dezelfde TO als die van het Kanjertrainingtopic. Succes.
Ik deed in die reden al niet mee.
Viva-amber
30-05-2022 om 18:50
MoederSterretje schreef op 30-05-2022 om 15:01:
[..]
en gaan (veel te vroeg) nog meer op zoek naar deze spannende informatie.
En op welk onderzoek is dat gebasseerd?
Pejeka1
30-05-2022 om 18:59
Zonne2017 schreef op 30-05-2022 om 11:08:
@pejeka : ik lees in jou schrijfsel een hang naar het ‘vroeger was alles beter’ syndroom.
Inhoudelijk : probeer maar eens een klas of een school te leiden zonder het aanleren, toepassen en sturen van sociale vaardigheden. Alleen de taak van de ouders ? Nee joh ! Zo ook met seksuele voorlichting. Als er grote groepen kinderen dagelijks bij elkaar komen, zoals op een school, hoort het er allemaal gewoon bij.
Met je eens. Ik maak me gewoon zorgen over het feit dat te veel kinderen met te weinig kennis van de basisvaardigheden als schrijven, taal, reken enz. van de lagere school komen tegenwoordig en dat er op basisscholen wel steeds meer aandacht lijkt te gaan naar onderwerpen die weliswaar ook bij de ontwikkeling van een kind horen, maar die ook gewoon thuis aangeleerd kunnen/horen te worden.
Viva-amber
30-05-2022 om 19:12
Pejeka1 schreef op 30-05-2022 om 18:59:
[..]
Met je eens. Ik maak me gewoon zorgen over het feit dat te veel kinderen met te weinig kennis van de basisvaardigheden als schrijven, taal, reken enz. van de lagere school komen tegenwoordig en dat er op basisscholen wel steeds meer aandacht lijkt te gaan naar onderwerpen die weliswaar ook bij de ontwikkeling van een kind horen, maar die ook gewoon thuis aangeleerd kunnen/horen te worden.
Dat filmpje gaat niet over seksuele voorlichting. Seks is een vrijwillige activiteit, misbruik niet.
Pejeka1
30-05-2022 om 19:21
Viva-amber schreef op 30-05-2022 om 19:12:
[..]
Dat filmpje gaat niet over seksuele voorlichting. Seks is een vrijwillige activiteit, misbruik niet.
En uiteraard mee eens. De vraag is alleen of je hele jonge kinderen daar al mee moet opzadelen. Kan tegenwoordig anders zijn, maar ik had destijds als kind van 8-10 jaar oud echt geen idee dat mijn penis een ander doel kon dienen dan te plassen...
MoederSterretje
30-05-2022 om 19:36
Elk kind is anders en ontwikkelt zich in een ander tempo. Als die van jouw graag met zijn piemel speelt, veel succes met het filmpje. Maar er wordt totaal geen rekening gehouden met kinderen die een fijn thuis hebben, ouders die ze niet misbruiken en vriendjes hebben die gewoon doen. Maar vooral kinderen die nog lang niet aan het onderwerp hoeven te denken. Kortom kinderen die graag gewoon willen spelen zonder dat ze bezig moeten zijn met de issues van afwijkende volwassenen. Maar ik begrijp het wel. Men is niet bij machte om het probleem van de volwassenen aan te pakken, dan maar alle kinderen "voorlichten" door ze beelden te laten zien die normaal in films van boven de 16 mogen. Dat is echt niet ok voor alle kinderen. Het is misschien wel ok voor die kinderen die nu misbruikt worden, hoop ik, maar ik betwijfel dat. Omdat kindermisbruik vaak voorkomt in situaties die te maken hebben met uithuisplaatsing of andere problematiek en deze kinderen al machteloos zijn omdat niemand naar ze luistert. Ondertussen hebben we steeds extremere omgang met dit onderwerp, waarbij mensen die gematigd denken geen inspraak hebben. Het filmpje gaat echt de grenzen voorbij van een normale omgang met kinderen (ook al is het doel misschien nobel). Het misbruikt naar mijn mening kinderen net zo goed als dit soort beelden op internet dat doen. De ouders die het te ver vinden gaan mogen niet eens kiezen om hun kind dit soort voorlichting iets later aan te bieden, aan het begin van de puberteit of vlak daarvoor (of eerder als dat inderdaad bij het kind past).
PS. op persoonlijke aanvallen van mensen op dit forum die hun mening koste wat het kost aan anderen willen opdringen (en vals worden als dat niet lukt) ga ik niet in, dat heeft toch totaal geen zin.
Viva-amber
30-05-2022 om 19:49
Natuurlijk mag je er iets van vinden, natuurlijk mag je het te expliciet vinden, ondankks dat je de boodschap snapt. Ik kan TO niet volgen dat zij dit een soort seksles noemt. Het is geen seksles.