Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yvonne

Yvonne

29-11-2012 om 11:54

De kantjes eraf en slordig - tips?

Afgelopen week het 10-minuten 'gesprek' gehad over onze jongste, 10 jaar, groep 7. Steeds terugkerend zijn de opmerkingen over slordigheid, het snelst klaar willen zijn, onleesbaar handschrift, na uitleg toch nog eens vragen. Nu ben ik op zoek naar praktische tips voor thuis en op school.
Iemand ideeen of misschien ervaringen?

Yvonne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

29-11-2012 om 13:18

Calligrafie?

Ik vond het rond die leeftijd heel leuk om met een calligrafeerset te werken, en dat was ook goed voor mijn geduld en handschrift. Kan ze mooie persoonlijke kerstkaartjes maken bijvoorbeeld.

Wat zegt hij of zij er zelf over?

Annika

Annika

29-11-2012 om 13:40

Slordig

Ik zie bij ons op school van die briefjes hangen waarin fysiotherapeuten kinderen met slecht handschrift en slechte fijne motoriek schijnen te kunnen helpen (ben natuurlijk nu de naam vergeten...)

Ik vraag me wel af wanneer dat echt nodig is. Mijn zoon heeft ook een zeer beroerd handschrift en schrijft niet soepel. Aan andere fijn motorische dingen merk ik eigenlijk niet zoveel (op zo'n klein ds-je heeft hij geen enkel probleem).

Yvonne

Yvonne

29-11-2012 om 17:03

Calligrafie en motoriek

Mmmm. Mijn inschatting is dat calligrafie niets voor hem is, hij vindt het gewoon niet zo'n probleem. Hij kan het zelf toch lezen? (hij weet natuurlijk gewoon nog wat er staat). Kleuren en knutselen doet hij eigenlijk ook niet meer.

En inderdaad, wat Annika ook zegt: zijn overige motoriek lijkt prima in orde. Hij zal zeker ongeoefend zijn want hij schrijft natuurlijk zo min mogelijk, maar hij kan het wel.

Ik kan wel een 'schrijf-oefen-regime' opzetten en dat min of meer afdwingen maar ik weet niet of ik daarmee dan ook bereik dat hij leert dat hij meer stap-voor-stap en volledig zijn taken moet volbrengen?

zeppie

zeppie

29-11-2012 om 17:28

Als je ervan

Overtuigd ben dat het de mindset is en niet niet kunnen (maakt natuurlijk nogal wat uit in de aanpak) helpt misschien wat bij ons wel hielp: uitleggen dat onleesbaar betekent dat het fout is , ook al staat het goede antwoord er misschien. Oudste had een weektaak die klassikaal werd nagekeken en soms op steekproef door de leerkracht. Vond het heerlijk als ik het alvast nakeek dus kon m op die manier vast laten proeven van hoe dat voelt; het goede antwoord dat fout gerekend wordt. Dat ging op een gezellige manier hoor en het hielp wel. Oudste is toen zelf ook gaan zoeken hoe leesbaarder te kunnen gaan schrijven, opeens leek dat toch wel nuttig

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

zeppie

zeppie

29-11-2012 om 17:28

Als je ervan

Overtuigd ben dat het de mindset is en niet niet kunnen (maakt natuurlijk nogal wat uit in de aanpak) helpt misschien wat bij ons wel hielp: uitleggen dat onleesbaar betekent dat het fout is , ook al staat het goede antwoord er misschien. Oudste had een weektaak die klassikaal werd nagekeken en soms op steekproef door de leerkracht. Vond het heerlijk als ik het alvast nakeek dus kon m op die manier vast laten proeven van hoe dat voelt; het goede antwoord dat fout gerekend wordt. Dat ging op een gezellige manier hoor en het hielp wel. Oudste is toen zelf ook gaan zoeken hoe leesbaarder te kunnen gaan schrijven, opeens leek dat toch wel nuttig

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

29-11-2012 om 17:34

Ja, eens met zeppie

Ik denk dat hij het zelf moet leren ervaren, dat als iemand zijn hanepoten en afgeraffelde werk niet goed kan lezen, het simpelweg slecht beoordeeld wordt. Dat is een wijze les die hem levenslang kan bijblijven. Misschien wel handig dat hij er op deze leeftijd tegenaan loopt, beter nu dan als ie 25 is! (ja, hier ook zo'n kind, en ik wrijf 'm dat ook flink in, niet leesbaar=fout).

Fiorucci

Fiorucci

29-11-2012 om 18:28

En...

Als je het gaat afdwingen zonder verstand van zaken, kweek je klachten als hoofdpijn en schouder/rugklachten. Een goede kinderfysio kan ermee aan de slag.

Anne Carin

Anne Carin

29-11-2012 om 19:09

Stabilo

Zoon hier had/heeft ook een slecht leesbaar en slordig handschrift. We kregen een aantal jaren geleden de tip om met een stabilo pen te schrijven. Sindsdien is het wel wat verbeterd. Zoon is nu 16 en kan wel netjes schrijven als het moet, bijv. bij een toets, maar dat kost wel meer tijd en inspanning.

Yvonne

Yvonne

30-11-2012 om 08:57

Aanpak

Afgesproken is in ieder geval dat ik er ook nog met de leerkracht over heb. Thuis hoeft hij niet zo veel werk te maken en het lijkt er soms een beetje op dat hij zijn schouders ophaalt over 'fout'. Anderzijds kan dat natuurlijk ook een houding zijn juist als signaal van het tegenovergestelde: onzekerheid/faalangst.

Mijn zoon schrijft overigens al langere tijd met een stabilo. Hij is van schrijfschrift overgegaan naar blokschrift, dat heeft wel iets geholpen.

Het heeft ook wel te maken, denk ik, met snel-snel. Hij wil als eerste klaar zijn en af=af, alsof de kwaliteit er niet toe doet.

Een idee (omdat hij weinig werk van school meekrijgt) zou misschien zijn om juist wel werk van school mee te nemen, dat door mij wordt nagekeken en dat dan onleesbaar ook echt fout wordt gerekend. En wat fout is moet opnieuw. Dus: in 1x rustig en goed is per saldo sneller.
Misschien dit dan eerst met hem bespreken om hem meer deelgenoot in het probleem te maken?

Het alleen al steeds netjes links beginnen met schrijven is al lastig, het begin van de zinnen schuift steeds verderop naar recht. Dat moet hij toch ook zien?

Merel

Merel

30-11-2012 om 10:11

Schrijfles

Ik kan me herinneren dat wij vroeger echt nog schrijfles kregen, in van die kleine schriftjes met dubbele regel. De hoogste voor de hoofdletters en de lange letters zoals h,t,k bijv. en de lage regel voor de a,e,i.o enz. Hebben onze kinderen dat eigenlijk ook zo geleerd? En zo ja, hoe lang is dat volgehouden. Ik kan het me namelijk niet herinneren.
Keek net even op plaatjes van 'handschrift" en "handwriting" op google en daar kom je natuurlijk heel veel tegen. Kan je niet eens met je zoon een paar hele slecht leesbare opzoeken en hem dan laten zien hoe dit is om te lezen? En dat het heel lastig is om de rest van je leven zo te moeten schrijven omdat je jezelf het nooit goed hebt aangeleerd. (natuurlijk school leert je schrijven, daarna moet je zelf je best gaan doen om het ook mooi te blijven doen). Ik herken het trouwens wel, dochter en ik schrijven mooi, man en zoon redelijk slecht. Man soms zelfs onleesbaar. Dan heeft ie iets op het boodschappenlijstje geschreven en komen de kinderen en ik er niet uit als we in de supermarkt staan, of erger nog, dan weet ie zelf niet eens meer wat er staat.
Als er iets van schrijfles bestaat is het misschien best leerzaam om hem daarheen te laten gaan, het zal allicht helpen lijkt me.

Merel

Ja wel hoor, volgens mij leren kinderen zo nog steeds schrijven. Ik heb bij zoon ook van die lijntjesschriften gezien. In groep 3, en wellicht ook nog in groep 4. Maar dan moeten ze het vziw gewoon kunnen. De zoon van Yvonne zit in groep 7.

Groeten,

Temet

lc

lc

30-11-2012 om 13:58

Niet alleen schrijven

Wanneer ik je bericht lees, is een slordig handschrift niet het enige dat speelt, maar is je zoon ook ongemotiveerd en doet hij minimaal wat nodig is. Is hier al naar gekeken?

Veel kinderen die wat slimmer zijn dan de rest van de klas komen heel ongeïnteresseerd en lusteloos over doordat ze op school totaal niet worden uitgedaagd (dat hoeft overigens niet te betekenen dat ze alleen maar A's halen op de cito). Vaak is de fijne motoriek van het schrijven ook niet super goed ontwikkeld.
Je zou eens op de site van bijvoorbeeld pharos (http://www.pharosnl.nl/) kunnen kijken of je wat herkent.
Succes

Merel

Merel

30-11-2012 om 21:47

Temet

Oh okee, ja mijn jongste zit al in de 3e van het middelbaar, dus het is wat langer geleden. Zoon schrijft trouwens nog steeds slordig, maar nog wel leesbaar en het afraffelen is met de jaren ook steeds minder geworden, hij deed dat vroeger ook wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.