Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De Cito toets in de brugklas

Ik ben er pas geleden achter gekomen dat je in de brugklas ook Cito's hebt. Denk je er vanaf te zijn na de Basisschool krijg je die ellende weer op het VO

Mijn vraag is wat voor consequenties heeft die Cito in de brugklas? Stel een leerling, 1 VWO, maakt die toets slecht MAAR heeft uitstekende cijfers. Moet zo een leerling dan afstromen of doubleren? M.a.w. wat zijn de consequenties?


Dalarna

Dalarna

26-12-2013 om 21:30

Pff Amy

Nee een kind hoeft niet af te stromen, het kan wel gebruikt worden als doorslaggevende middel als je kind in een bespreeksituatie komt (positief dan wel negatief).

Mijn zoon op de havo haalde voor het rekendeel dik VWO niveau, voor taal net onder VWO niveau en voor Engels onder vmboT niveau. Ik weet zeker dat er heel wat klasgenoten lager scoorden (alleen niet zo laag voor Engels) en niemand heeft hoeven afstromen.

amy2

amy2

26-12-2013 om 21:51 Topicstarter

dankjewel

Dalarna. Wat is het nut dan van deze toets? Er zullen toch niet veel bespreek-leerlingen zijn.

Dalarna

Dalarna

27-12-2013 om 10:20

Amy

Dat weet ik niet precies, het interesseert mij eigenlijk niet zo, misschien ter bevestiging van wat de basisschool heeft geadviseerd.

Laat al dat gedoe eens los joh, het komt heus wel goed. Niet te druk over maken, straks zit je kind op het VO en dan moet je het gewoon leren te laten gaan, komt allemaal goed.

Dalarna

Dalarna

27-12-2013 om 10:38

meer info

http://www.cito.nl/nl/Onderwijs/Voortgezet%20onderwijs/cito_volgsysteem_vo.aspx

Je kunt dus zien wat de vorderingen van de kinderen zijn. Alleen maar naar de cijfers kijken geeft niet een al te goed beeld omdat de toetsen worden gemaakt en nagekeken door leerkrachten. Ze zijn niet landelijk. Met de cito's kun je je leerlingen vergelijken met de rest van Nederland.

De vorderingen van mijn zoon met Engels liepen dus behoorlijk achter....

Hangt samen met verplichte eindtoets bo

Die Cito toetsen op het vo zijn om te kijken of leerlingen (taal en rekenen) bijleren en of ze qua niveau in lijn zijn met het niveau dat bij het diploma gevraagd word.
En ja: in beginsel zit het toetssysteem zo in elkaar dat leerlingen wel degelijk kunnen afstromen. Het is namelijk ook zo dat iemand die voor alle vakken voldoende haalt maar niet voor de verplichte taal en rekentoets, dat die geen diploma krijgt.
Maar het is allemaal nog in op- en aanbouw, dus hoe heet de soep precies gegeten gaat worden, weten we nog niet.

Dalarna

Dalarna

27-12-2013 om 22:19

Miriam

Volgens mij is de hier bedoelde CITO toets iets heel anders dan de rekentoets waar jij het over hebt. Mijn zoon kreeg dus een aanduiding zoals bij de entreetoets waarbij ze aangeven waar je zit qua mavo/havo/vwo niveau voor wiskunde, Nederlands en Engels.

De rekentoets was iets heel anders en daarbij is het ook een andere manier van becijferen (je moet een voldoende hebben).

mijn ervaring

Op de VO school van mijn dochter worden de Cito 0 1 2 3 toetsen afgenomen. De uitslag kregen we als ouders uitgedrukt in referentieniveau's. De volgende uitslagen stonden op de briefjes en de uitslag die bij de resultaten van je kind horen wordt omcirkeld: <1F, 1F, >1F, 2F, >2F, 3F, >3F en 4F.

Kinderen die onder het streeftniveau van hun jaar/onderwijsniveau scoren krijgen verplicht bijles. Ik heb al kinderen met een 9 voor wiskunde in de rekenbijles zien zitten. Het zou me niets verbazen als de uitslagen van deze cito toetsen zou megen in de beslissing om een leerling te lagen overgaan of om het niveau te bepalen na de dakpanbrugklas. Het zou me eerder verbazen als het niet zo was. Alles wordt in het onderwijs tegenwoordig langs een meetlat gelegd.

In de praktijk op die school: op de 0 en/of 1 toets geen 2F halen voor havo/vwo is bijles krijgen ( Bijles is 1 tot 3 uur per week gedurende het hele schooljaar in kleine groepjes, zonder kosten voor ouders). De vwo-ers werden geacht bij de 2 toets minimaal >2F te halen en bij de 3 toets 3F of hoger.

Ik denk niet dat je kind meteen een niveau moet afstromen als zo'n toets tegen valt, maar ik denk wel dat je een probleem hebt als dat steeds gebeurt. Ook omdat je straks geen diploma krijgt zonder reken en taal toets.

Precies

Dalarna, zie de uitleg van Wiske. Het heeft alles met de referentieniveau's te maken. Dus met de verplichte eindtoets basisonderwijs (0 meting) en de verplichte taal en rekentoetsen bij het examen (eindmeting, verplicht te halen niveau anders geen diploma). De Cito toetsen zijn tussenmetingen (wordt er bij geleerd, is de leerling op koers van het verplichte eindniveau).
Het lastige is dat sommige scholen sommige delen van deze hele keten al hebben ingevoerd, andere scholen nog niet en dat verplichte eindniveau moet ook nog komen. Maar het komt.

Angela67

Angela67

28-12-2013 om 17:24

(beetje ot) vraag over referentie niveaus rekenen

ik lees in een vd postings over de referentieniveaus rekenne. Wat mij niet duidelijk is, of ze per klas een referentieniveau hebben. Dus wat je in brugklas moet kunnen op 1f/2F/3F niveau, wat in de tweede klas, enzovoort tot en met eindexamenjaar. Is dat bekend?
Of krijgt elke deelnemer altijd dezelfde soort sommen en kun je daar het eerste jaar minder van dan aan het einde van je schoolloopbaan (als het goed is tenminste. . .)?
Hoop dat iemand hier iets meer van weet?
groet,
Angela

misschien bij school

Nee, tussentijdse doelen zijn niet wettelijk vastgesteld. Ze kunnen wel in een methode of leerlingvolgsysteem vastgesteld zijn. Als de school bindende tussendoelen hanteert, moeten die in het schoolplan staan.

Angela67

Angela67

28-12-2013 om 18:02

ok, maar hoe toetsen ze dan?

dank voor je reactie, Mirjam, maar dan vraag ik me nog steeds af: krijg je dus in de brugklas gewoon de vragen die je aan het einde vd schoolcarriere moet kunnen beantwoorden? Of worden er tussentoetsen gemaakt. Misschien dat er ouders zijn wier kinderen al wat ervaring hebben ermee?
gr Angela

Toetsen

De toetsen zijn steeds andere geweest. De 3 toets was beduidend moeilijker als de vorig toets volgens dochter.
De school hanteert de eisen zoals ze tot dan toe bekend waren vanuit de overheid. Aan het einde van VMBO moet 2F zijn gehaald, aan het einde van HAVO/VWO 3F. School hanteert deze streefniveau's: eind brugklas VMBO 1F, havo/vwo 2F. (eind brugklas is de 1 toets). Kinderen die op de 0 toets (begin brugklas) dat niveau nog niet halen krijgen extra lessen op school naast het reguliere programma, tot aan de 1 toets. Haal je op de 1 toets het verwachte niveau niet dan volgen bijlessen tot aan de 2 toets.
Voor de 2 toets (eind tweede klas) verwacht de school van havo/vwo leerlingen minimaal >2F, van VMBO leerlingen >1F. Haal je dat niet dan volgen er weer verplichte extra lessen tot de 3 toets. Die is ind derde klas havo/vwo, ik weet niet wanneer die 3 toets op het VMBO wordt afgenomen.
Haal je de 3 toets niet dan krijg je weer verplichte bijlessen tot het eindexamen voor Havisten, of in het begin van de 5e klas een nieuwe toets voor VWO leerlingen en daarna weer verplichte bijlessen tot het examen als je het niet haalt.

Het overgrote deel van de havo/vwo leerlingen haalt het door school gewenste niveau eind 3e klas. Er zijn ongeveer 350 leerlingen in de bovenbouw van havo/vwo op dochters school maar er is maar een klasje met ongeveer 15 bovenbouwleerlingen die de extra lessen krijgen dit schooljaar.

Ik weet niet wat ze in die bijlessen doen precies, maar ik neem aan basisvaardigheden extra oefenen. Dochter heeft altijd al de toetsen gehaald, toch wel tegen mijn verwachtingen in soms, ze was geen goede rekenaar op de basisschool en blinkt ook nu absoluut niet uit in wiskunde. Mijn conclusie daaruit is dan ook dat de toetsen absoluut haalbaar moeten zijn. Al hoor/lees je vaak heel andere meningen, ik denk echt dat minstens 95% van de leerlingen die toetsen kunnen halen als de school (PO & VO) de lessen en voorbereiding er op serieus aanpakken.

lineaire moeilijkheidsgraad

Lees deze site eens door. http://www.taalenrekenen.nl/ref_niveaus_taal/ is heel informatief. De theorie achter het model gaat uit van de simpele veronderstellig dat leerlingen, naarmate ze langer op school ztten, meer kunnen.. elk jaar een beeetje meer. Logischerwijs zijn de toetsen dan ook elk jaar een beetje moeilijker. Er komt meer ontleden bij. Werkwoordspelling, moeilijker woorden, etc.
Ik moet het nog maar zien trouwens. Mijn veronderstelling is dat dat niveau dat basisschoolleerlingen in groep 8 kunnen halen, globaal ook het eindniveau is.

Angela67

Angela67

28-12-2013 om 21:54

ok dank jullie

. . . ik ga met deze info 'gewapend' eens informeren bij de middelbare school van oudste (zit nu in brugklas; wel resultaten 0-cito gehad maar niets over reken/taal referentieniveaus, vandaar).
gr Angela

vooruitgang

Dochters resultaten zijn niet heel sterk verbeterd in de loop van het VO, op de 0 toets haalde ze al 3F voor taal, op de 1 & 2 toets haalde ze >3F, op de 3 toets haalde ze 4F. Voor rekenen voldeed ze steeds net aan de minimale door school gestelde niveau's.
Maar ik denk dat een sterke sprong voorwaarts wel mogelijk is voor kinderen die slecht onderwijs hebben gehad op de basisschool. Als er hiaten zitten in de kennis die is opgedaan op de basisschool, dan zal bijspijkerles zoals de VO school van dochter die biedt zeker zin hebben. In de brugklas heeft trouwens bijna de helft van de kinderen 1 of meer uren bijles per week. In de tweede klas is dat al een stuk minder en in de derde klas weer minder. De kinderen kunnen de stof dus wel aan, maar ze moeten wel de juiste kennis op de juiste wijze aangerijkt krijgen. Ik denk dat je ook zelf je kind kan bijspijkeren als de resultaten onvoldoende zijn, zoals je ook kan oefenen en bijspijkeren voor de groep 8 cito.

oei

excuses voor mijn taal- en spelfouten.

Annet

Annet

28-12-2013 om 23:08

Hier pas een rekentoets in de vijfde klas (gym)

Oudste kreeg een aantal weken geleden een oefentoets voor rekenen. Als ze die niet halen, moeten ze extra gaan oefenen op de punten waar ze te slecht op scoren. Ik geloof dat eind van het schooljaar de echte toets is. Eerder is dit nooit aan de orde gekomen.
Van een taaltoets heb ik nog niets gehoord.
Jongste in brugklas heeft nog geen cito-toets of andere toets gehad. Ik zag wel ergens staan dat ze in de tweede klas een soort algemene toets doen.

eigen keuze

Scholen mogen volgens mij zelf weten of ze wel of niet tussentijds de vorderingen van hun leerlingen toetsen ten opzichte van de referentieniveaus. De school van mijn dochter gebruikt de cito 0 1 2 3 toetsen voor taal, rekenen/wiskunde en Engels.

weinig kennis, veel vaardigheid

Ja, slecht onderwijs is altijd een factor natuurlijk. Van goed onderwijs leer je bij.
Maar de hoogste eindniveau's (4F) worden door een aantal leerlingen ook eind bo al gehaald. Dat komt omdat het vooral over vaardigheden gaat. Hoe handig en gewiekst ben je met spellen, vervoegen, delen en vermenigvuldigen.
Wie handig is, scoort hoog. Ook eind basisschool al. Alles komt in beginsel gewoon langs in de lessen. Het is geen nieuwe kennis.
Wie onhandig is, scoort niet zo hoog. En dat wordt ook niet veel beter. Ik denk dat je het kunt vergelijken met muzikaliteit en lenigheid. Het zijn vaardigheden die we in beginsel allemaal bezitten (baby). Als je nu maar voldoende oefening en spel hebt dat er aanspraak op maakt, dan blijft er ook een hoop van over. Bij de een meer dan de ander, maar ook in de ene cultuur meer dan in de andere waarmee eens te meer aannemelijk is dat het leerbare vaardigheden zijn.
Maar de vo school is daarvoor volgens mij gewoon te laat. Nou ja, wat er bij te schaven is komt neer op discipline en trage voortgang. Dan heb ik het over een jaar of tien of langer.
Maar we zullen zien. Ik vrees wel de eerst komende jaren een 'slachting' onder vwo en havo leerlingen. Mijn kinderen, de een is Ingenieur (ing) de ander Arts, zouden met deze eisen geen vwo diploma hebben kunnen halen.

vaardigheden

Vaardigheden kun je oefenen. Veel oefenen, net zoals veel oefening nodig is om een muziekinstrument goed te leren bespelen. Dus het overgrote deel van de leerlingen kan door veel oefenen de vereiste niveaus wel halen. Misschien inderdaad wel 30 minuten per dag of meer oefenen, net als voor een muziekinstrument.
Blijft de vraag over of dat een wenselijke ontwikkeling is. Daar ben ik voor mezelf nog niet zo zeker van. Maar het wordt op dit moment van bovenaf door de overheid opgedragen. Dus ben ik ondertussen toch wel blij dat de school van dochter het al jaren serieus aanpakt en dat die kinderen wel een goede kans hebben om aan de gestelde exameneisen te voldoen.

Dalarna

Dalarna

29-12-2013 om 13:46

Met

Met beterrekenen en beterspellen en volgens mij heb je ook een engelse versie kun je gewoon oefenen op al die niveaus en inderdaad een slim kind moet dat al aan het eind van de basisschool kunnen. Je hebt daar geen VWO voor nodig om hoger te kunnen komen. Het is gewoon een kwestie van oefenen.

Katniss

Katniss

29-12-2013 om 14:15

Beterrekenen.nl

Ik heb me daar eens op aangemeld, maar die sommen zijn echt helemaal niet eenvoudig. Met Excel lukt het natuurlijk wel, maar met alleen papier moet je nog goed opletten.

Niet slim maar getraind

Dalana zie http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1029200/2010/10/05/Reken--en-taaltoets-zal-mislukken.dhtml
Het gaat juist niet over slim, maar over getraind. Wie minder getraind is, scoort minder goed. Dat moet in (zelfs voor de) bo leeftijd gebeuren.
Het onderzoek waar dit artikel naar verwijst laat niet alleen zien dat veel allochtone leerlingen minder vaak aan de eisen zullen voldoen. Het laat ook zien dat lang niet alle leerlingen met een vwo of havo advies, het beginniveau hebben dat je zou verwachten als het inderdaad om een lineaire vaardigheid zou gaan.
Dit stuk waarschuwt voor het afrekenen van scholen op de behaalde resultaten. Dat zou niet helemaal eerlijk zijn en een tweedeling veroorzaken. Ondertussen zijn het diezelfde scholen die leerlingen al wel afrekenen op de vaardigheden. En is dat ook de bedoeling van de verplichte eindtoets bij het eindexamen: wie het niveau niet haalt krijgt geen diploma. Ook niet als je heel slim bent.

Dalarna

Dalarna

29-12-2013 om 19:39

miriam

Ik gaf niet voor niets die sites en zei dat oefenen helpt...
Slim zijn werkt behoorlijk mee, vaak heb je dan ook al meer geoefend en ben je verder gekomen op de basisschool qua rekenen en taal.

Gretha

Gretha

29-12-2013 om 19:55

wat het meest helpt

Is denk ik inderdaad zorgen dat het niveau op het basisonderwijs om hoog gaat. Weg met het realistisch rekenen en 'gewoon' weer net als wij bladzijden met sommen. Hier een oudste die onlangs, zonder extra oefenen gewoon op het VWO een 9 haalde op de verplichte rekentoets. Zij heeft gewoon goed basisonderwijs gehad. Mijn conclusie na het bekijken van proefversies van de rekentoets is ook dat het vrijwel allemaal gaat om basisschool stof.

Alleen wordt deze stof daar niet meer voldoende ingeoefend. Het wordt wel behandeld, maar beklijft niet omdat de rekenboeken vol staan met tekst in plaats van met sommen.

Annet

Annet

29-12-2013 om 20:38

Voor vwo-ers valt het allemaal wel mee....

M. Lavell: "Mijn kinderen, de een is Ingenieur (ing) de ander Arts, zouden met deze eisen geen vwo diploma hebben kunnen halen."

Bij de toetsen halen op dit moment bijna 80% van de vwo-ers het gewenste niveau in rekenen. Voor degenen met wiskunde B in het profiel, ligt dat nog hoger.
Voor de 20% die dat niet halen, is met oefenen vast wel een voldoende resultaat te bereiken. Het niet kunnen halen van het diploma lijkt me zwaar overdreven.

Bij de Havo-ers ligt het veel moeilijker. Daar heeft bijna 30% het niveau gehaald. Deze scholen en leerlingen kunnen aan de bak.

Het grootste probleem ligt volgens mij bij de MBO-ers. Zij moeten hetzelfde als VWO en Havo (3F) terwijl ze dat op het BO gemiddeld gezien niet gehaald hebben. Dat is veel lastiger bij te werken.

Daar heeft Annet gelijk in

Hoe lager het onderwijsniveau, hoe meer leerlingen die moeite hebben het streefniveau te halen.
Ik geloof direct dat veel MBO leerlingen 3F niet zomaar even halen. De huidige MBO examenkandidaten zijn al 6 tot 8 jaar van de basisschool weg en in die jaren is er waarschijnlijk nauwelijks iets aan hun reken- en taalvaardigheden bijgeschoold. Ook lijkt mij 3F niet perse nodig voor de MBO leerlingen die na hun examen willen gaan werken, mede afhankelijke van hun studierichting & MBO-niveau.

Een 3F toelatingstoets voor het HBO lijkt mij beter. Dan kunnen MBO-ers die het niet halen wel hun diploma halen en werk zoeken.

1 op 5 nieten?

Ik ben niet zo optimistisch als jij Annet. Ik vind een score van 80% die 'het' haalt ook helemaal niet hoog. Dat betekent namelijk dat 20% het niet haalt. Dat is 1 op de 5 leerlingen. De veronderstelling dat dat met oefenen best wel goed komt deel ik niet, gaf ik al eerder aan, al geloof ik onmiddelijk dat een beetje druk op de ketel het niveau wel degelijk zal verhogen.
Ik ben overigens wel benieuwd waar je die cijfers vandaan hebt (80% vwo, 30% havo).
Je bewering over het mbo klopt niet. Het eindniveau van mbo 4 moet inderdaadn F3 zijn. Dat is logisch ook, want mbo 4 geeft (net als havo) toegang tot het hbo.
Maar voor de overige mbo niveaus is het eindniveau F3 voldoende.

Zal je altijd zien..

Kijk en dat bedoel ik nou. Niet gehaaid in spelling. Vergeet ik een l in onmiddellijk. Dat is lagere school werk. Maar dat soort fouten krijg ik er niet uit.

Geloof ik niet

Wiske, ik geloof niet dat lagere niveaus het moeilijker hebben. Het onderzoek van ITS/Kohnstamm liet dat ook niet zien. Globaal werden de niveaus toen al door 70% van de leerlingen gehaald. Zonder extra oefening. Best kans dat met oefening 80% de gewenste resultaten haalt.
Moeten we wel even nadenken over de vraag wat we met die 20% zakkers doen. Dat zijn er veel, vind ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.