Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

11-05-2016 om 16:53

Concentratie en te hoog niveau; hand in hand?

Weten jullie of concentratieproblemen en een te hoog niveau hand in hand kunnen gaan?


Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-05-2016 om 17:33

Ik begrijp de vraag niet, geloof ik. Volgens mij gaat het gelijk op. Goede concentratie kan leiden tot een hoger niveau. Slechte concentratie kan ertoe leiden dat het 'eigenlijke' niveau niet gehaald wordt. Als je met slechte concentratie een hoog niveau doet, is het niet te hoog.

Alicia

Alicia

11-05-2016 om 17:43

nou

Ik kan me wel voorstellen dat je gedachten steeds afdwalen als de stof te moeilijk is. Misschien bedoel je dat?

als je bedoelt

Met 'hoger niveau' dat iemand overvraagt wordt, ja ik denk zeker dat dat concentratieproblemen kan geven. Punt is dat concentratieproblemen er ook voor kunnen zorgen dat iemand een niveau dat hij/zij cognitief aan zou moeten kunnen niet haalt.
Dan is het dus een beetje een kip-ei verhaal...

Heidi*

Heidi*

11-05-2016 om 19:12

Ja, dat bedoel ik

Onze zoon van net 14 is zo'n dromer. Het wordt steeds erger. Hij draait krullen in zijn haar en kijkt starend om zich heen. Hij kwam van de basisschool met Havo advies en doet nu 2 vwo omdat hij goede cijfers haalde en zo hard werkte. Vanaf de voorjaarsvakantie is hij gaan verslappen en heeft een achterstand van vijf weken. Het tempo en de stof lijkt nu te moeilijk worden en zijn concentratie neemt enorm af. Hij heeft zelf de hele meivakantie op z'n kamertje gezeten om de achterstand weg te werken. Dat is nog niet helemaal gelukt, maar ik vind hem zo'n harde werker! Echt heel knap, maar ik heb ook met hem te doen omdat vwo volgens mij een maatje te groot is. Zijn mentor hebbik gisteren inmiddels ingelicht.
Ik denk als je mij een boek geeft waarvan ik weinig begrijp dat ik het ook niet kan lezen.

maria

maria

11-05-2016 om 19:21

Wat een vertrouwen

Waarom ga je er meteen van uit dat vwo te hoog gegrepen is? In je bericht klinkt weinig ter ondersteuning van die veronderstelling.
Ik zou daar niet te snel van uit gaan.

Misschien is hij wel verliefd?

Heidi*

Heidi*

11-05-2016 om 20:21

Maria

Omdat z'n cijfers misschien slecht zijn?

Ja maar

Pubers hebben ook andere ontwikkelingsopdrachten als sociale en emotionele groei, hun lichaam met gierende hormonen kan soms energie vreten, of ze zijn allesabsorberend verliefd. Daar help je ze zo goed mogelijk doorheen en denk liever niet direct aan niveau, of hij kan het toch niet.
Het is eerder de afleiding dan het niveau denk ik.

Alicia

Alicia

12-05-2016 om 09:01

hard werken

ik weet niet hoe 'hard' dat harde werken is. Maar ik kan me wel voorstellen dat iemand geen zin heeft om zes jaar lang op zijn tenen te lopen. Als dat nodig is om vwo te doorlopen, kun je je inderdaad afvragen of dat wel zo handig is. Vooral omdat de kans bestaat dat hij dan de rest van zijn leven ook (net) boven zijn niveau moet blijven functioneren, waar hij misschien helemaal niet gelukkig van wordt.

Wat wil je zoon zelf?

wow

Hele vakantie aan zijn achterstanden gewerkt? Zoveel vlijt zou ik niet ontmoedigen! Ik zou het even afwachten, zien of hij het nog haalt dit schooljaar.
Je kunt wel duidelijk maken dat hij van jou niet perse vwo hoeft te doen (mocht je het idee hebben dat hij het gevoel heeft dat het 'moet') maar als het zijn eigen wens is, dan zou ik hem daar vooral in steunen.

maria

maria

12-05-2016 om 09:13

nou

Dat harde werken deed hij ook al op de havo, als ik het goed begrijp.
Hard werken staat niet synoniem voor op tenen lopen trouwens. Ik vind 'hard werken' juist positief te noemen.

Ik snap alleen niet zo goed hoe dat harde werken in verhouding staat met het krullen draaien.
Of is hij gestopt met hard werken? Kelderen daarom de cijfers?

(wat ik lees is dat hij vooralsnog goed presteerde. Zelfs zo goed dat hij kon opstromen. Om te kunnen opstromen moet je doorgaans veel hoger scoren dan om te mogen blijven.
Een poos minder presteren is mi heel gewoon en kan legio oorzaken hebben. Natuurlijk kan niveau te hoog zijn maar ik begrijp echt niet waarom je daar meteen naar reikt.

maria

maria

12-05-2016 om 09:16

en inderdaad

Inzet en motivatie spatten vh scherm.
Zelfs al zou vwo tikkie hoog liggen, als hij dat met hard werken redt, waarom niet?
Vooral belonen dit allemaal!

Als je je zorgen maakt om concentratie, eens kijken naar add oid?

Li

Li

12-05-2016 om 10:30

concentratie

Hier is een slimme puber met concentratieproblemen goed geholpen met "white noise" op haar mobiel. Googe het maar eens. Ik zou er zelf niet aan moeten denken, maar ik heb makkelijk praten.

Perfectionisme

@Heidi, Hoe weet je dat hij in de meivakantie echt hard gewerkt heeft? Hoe heb je dat gecheckt?
Het is zo in strijd met zijn concentratievermogen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar als ouder enige ervaring dat het niet altijd klopt .
Zo kan een leerlinge op slimme wijze zelftoetsing van bv wrts-lijsten beïnvloeden. De ouder ziet mooie testresultaten maar heeft niet gemerkt dat de testen een variant hebben waarbij je mbv hulp vraag het antwoord kan opvragen. Ouder blij, kind blij.. tot de volgende toets in de klas. Vandaar mijn vraag.

Het niveau hoeft niet te hoog te zijn, maar misschien heeft hij moeite met het tempo.
Of het tempo is te hoog, of hij steekt teveel tijd in het perfectioneren. Het is belangrijk uit te zoeken waar het euvel ligt. Wilt hij het te perfect, dan kan hij mbv begeleidng bijgestuurd worden. Leerproces.
Als het tempo het euvel is, lijkt het mij beter om op de havo verder te gaan.
Zoek uit of perfectionisme de boosdoener is.

Nog een jaar aanzien

Het zou best kunnen dat je de juiste conclusie trekt. Vraag hem vooral wat hij zelf wil. Ik vind zijn inzet prijzenswaardig, maar ik denk niet de combinatie buitensporig hard werken in combinatie met magere resultaten het recept voor een fijne puberteit is. Vakanties zijn er om te ontspannen. Een kind dat zich in de onderbouw al twee weken de blubber moet werken zit niet op het juiste niveau. Een concentratiestoornis zou ik zeker niet aan denken, als dat al niet op de basisschool speelde.

Je kunt het nog een jaartje aanzien zonder dat hem een jaar verlies oplevert. Vraag het aan docenten en zijn mentor hoe zijn werkhouding in de klas is. Haalt hij lagere cijfers door slordigheid of gebrek aan inzicht en begrip. Mocht het niet beter worden dan is er niks mis met een overstap naar de havo. Met zoveel inzet verdient hij hogere cijfers.

lieverdje

lieverdje

12-05-2016 om 13:17

eens met Kenfan

natuurlijk is het goed dat hij z'n best doet, maar het is wel zonde dat hij daar de hele vakantie aan heeft besteed! En hij zit pas in de 2e, daar zou het nog makkelijk moeten zijn....

Als ik het verhaal zo lees moet ik ook denken aan perfectionisme; misschien blijft je zoon steken in futiliteitjes en krijgt hij op die manier het werk niet af. Of het niveau valt toch een beetje tegen - niet dat hij het niet zou kunnen, maar hij snapt alles niet direct en valt dan stil. Ik heb er hier zo een (groep 7) die het niet vraagt als hij iets even niet begrijpt. En dan zit hij rustig een uur boven z'n lesje en gebeurt er niks. Ik kan me zo voorstellen dat je zoon zoiets overkomt, tenzij dat niet bij hem past (maar je zegt dat het een dromer is...?).

Hoe kan hij eigenlijk 5 weken achterlopen, wordt hij op het vwo misschien vrijer gelaten dan op de havo, en kan hij niet goed omgaan met minder structuur?

Triva

Triva

12-05-2016 om 16:57

Lieverdje

' En hij zit pas in de 2e, daar zou het nog makkelijk moeten zijn....'

Waarom zou het in de tweede nog makkelijk moeten zijn? Ik hoop toch echt dat iemand die op zijn niveau zit het niet 'makkelijk' heeft in de tweede en het opeens 'moeilijk' zou krijgen in de derde of vierde. Dan is er mijns inziens iets anders aan de hand. Als het nog makkelijk is is het niveau te laag, dat kan op het VWO omdat er niets boven zit maar dat is toch niet standaard zo voor elke leerling in ELKE tweede klas?

Alicia

Alicia

12-05-2016 om 17:02

makkelijker

' En hij zit pas in de 2e, daar zou het nog makkelijk moeten zijn....'

Ik denk juist dat het na de profielkeuze makkelijker wordt, omdat je dan alleen nog de vakken hebt die je zelf gekozen hebt. Nu sleep je nog alle verplichte vakken mee, ook vakken waar je helemaal niets mee hebt.

Heidi*

Heidi*

12-05-2016 om 19:17

Nou

@ Flanagan: Hij heeft echt hard gewerkt simpelweg omdat ik het zelf heb gezien. Hij had een maakachterstand van vijf weken en wilde het zelf gaan oplossen. Daar hebben we hem zeker om geprezen! Zo knap met zo'n chaotisch hoofd. Ik wil juist niet dat hij zo op z'n tenen moet lopen. We kregen de Cito vas binnen deze week en daar werd mijn gevoel bevestigd. Hij scoort op 13 onderdelen van de 17 ruim Havo en lijkt te zwak voor vwo.
We vinden zijn werkhouding ook heel fantastisch maar ik vind ook dat je niveau wel bij je moet passen en dat je niet onder continue druk moet staan.

Wij hebben juist aangegeven dat het van ons niet hoeft maar hij wil het zelf wel graag hoewel ik aanvoel dat het tempo wat te hoog ligt voor hem vooral bij wiskunde. School is bezig te kijken wat het nest bij hem past op ons verzoek. Het is een rustige jongen die fantastisch onder de radar blijft.
Juist omdat hij met 537 Cito van de basisschool kwam vind ik het zo twijfelachtig. Hij scoorde overigens 8 jaar op havo niveau behalve de eindtoets dus.

School moet wel leuk blijven vooral voor hem.

Heidi

Ik weet niet goed wat VAS is, want hier werken ze niet met vas.

Hier een kind met twijfel havo-advies in groep 7, havo-advies in groep 8, cito 538, paar jaar brugklas havo en toen overgestapt naar vwo. Ook een serieus en gemotifeerd kind. Zeker niet één die wrts-testen gaat manipuleren om ouders op de verkeerde been te zetten.
Vwo gaat goed, wel wat wennen aan het tempo. Na het derde jaar gaan de profielkeuzes in. Dat helpt.

Daarom vroeg ik aan of hier perfectionisme een rol speelt, want dat vergt energie. Misschien geeft huiswerkbegeleiding hem rust zodat hij beter kan ontspannen en leren, oa door huiswerk anders te plannen.
De komende maanden zijn uitermate geschikt om te achterhalen of hij het niveau aan kan, door zijn manier van leren onder de loep te nemen ( door een ervaren begeleider). Succes.

Moni

Moni

12-05-2016 om 20:57

Ik zou het aan hem overlaten

Hij is gemotiveerd en moet de kans krijgen te doen wat hij wil.
13 onderdelen ruim Havo. Ik neem aan 4 onderdelen VWO. Waarom zou je dan gelijk VWO wegstrepen?
Ruim Havo is echt voldoende basis om VWO aan te kunnen, zeker met zijn motivatie.

Ik zou er wat visolie (omega3) tegenaan gooien. Dat helpt voor de concentratie.
Het zou jammer zijn als de concentratie bepalend wordt. Dat zou de motivatie moeten zijn en de inzet.

Alicia

Alicia

12-05-2016 om 21:29

maar Moni

'Ik zou er wat visolie (omega3) tegenaan gooien. Dat helpt voor de concentratie. Het zou jammer zijn als de concentratie bepalend wordt. Dat zou de motivatie moeten zijn en de inzet.'

Maar verwacht jij dan dat die jongen de rest van zijn leven visolie gaat slikken? Want visolie helpt wel, maar geneest niet. Dus na het VWO, als hij gaan studeren (anders hoef je ook geen VWO te doen), kan hij zich nog steeds niet concentreren. Als hij gaat werken in een baan op academisch niveau, nog steeds niet. Wat doe je zo'n jongen dan aan?

Angela67

Angela67

12-05-2016 om 21:39

alicia

hoe ongelukkig is het kind? En hoe kan jij nou bepalen dat een 14 jarige geen wetenschapper kan worden?

Je kunt heel veel leren van uitgedaagd worden en daar oplossingen voor vinden. en als je jezelf dat geleerd hebt kun je daar prima vwo mee halen.
alsof een kind nooit meer leert omdat er concentratieprobleem zou zijn?
daar kun je ook mee leren leven en beter in worden.
Denk je dat al die vwo-jongens van 14 in 2 vwo wel goede wetenschappers worden? daar is toch wel meer voor nodig. En misschien heeft deze knul veel competenties die zijn mogelijk verminderd concentratievermogen compesneren.

Geef 'm kans bedoel ik dus! Geef 'm vertrouwen!
gr Angela

Bovendien

Is concentratie een van de zogenaamde executieve functies, die nog lang uitrijpen. Zeker tot zijn 23e is dat gebiedje in de hersenen nog in ontwikkeling.
Ik zou ook zeggen: geef hem visolie, laat hem voldoende bewegen als hij dat nog niet deed (heeft eveneens effect op dat gebiedje) en kijk het nog eens een tijdje aan. Doorslaggevend hierin voor mij zou zijn dat hij zelf graag wil.
Wat nog meer kan helpen bij concentratie: wiebelkussen, kauwgom, muziek. Zeker allemaal geen panacee maar wel de moeite waard om uit te proberen. En wie weet, als hij alles weer vlot heeft getrokken, is het misschien weer wat makkelijker om zijn aandacht erbij te houden. Als je weken achterloopt, is oplettend blijven in een les die je niet snapt, ook lastig natuurlijk.

Andere visie

Hier op OOL is VWO de norm en als daar obstakels in zijn dan wordt de portemonnee getrokken voor huiswerkbegeleiding en/of het wordt gezocht in de hoek van stoornissen en er wordt van school verwacht dat ze alle sticordi (stimulatie/compensatie/dispensatie) maatregelen uit de kast trekken.

Dat is een weg die je kunt gaan. Ik denk dat een goede havist met fraaie rapporten,die lekker in zijn vel steekt, tijd over heeft om zich sociaal,sportief of muzikaal te ontwikkelen uiteindelijk beter af is dan een tobbende, ploeterende vwo'er. Met de steeds zwaarder wordende exameneisen ben ik het met je eens dat behaalde resultaten en testuitslagen niet heel erg wijzen op vwo.

Maar ik ken je zoon natuurlijk niet. Zijn docenten en jij hebben meer kijk op zijn intellectuele capaciteiten dan wij hier op het forum.
Zaak is het waarom hij op het vwo wil blijven: is het puur eergevoel,ziet hij een overstap naar havo als een afgang, hangt hij aan een vriendengroep,of heeft hij al een beroep op het oog waarvoor een universitaire opleiding noodzakelijk is. Dat zou ik proberen te achterhalen. En daarbij zinsnedes als " cijfers niet hoog genoeg" "vwo te moeilijk voor jou" vermijden. Maar wel vragen naar met welke cijfers hij tevreden is, hoeveel uur per dag hij nodig denkt te hebben voor zijn huiswerk, wat jij een aanvaardbare norm daarin vindt.

Onderbouw gemakkelijker

De onderbouw is misschien zwaarder wat betreft het aantal vakken. Maar in principe draait het bij veel vakken nog veel om reproductie en kun je met hard werken een heel eind komen. Zeker bij de betavakken wordt niet tot het gaatje gegaan om te voorkomen dat alfa's met potentie voortijdig struikelen.

Als eenmaal een profiel is gekozen, wordt er veel meer inzicht gevraagd omdat er vanuit gegaan wordt dat het kind aanleg heeft voor de gekozen vakken.

Als je eind V3 met keihard zwoegen net aan overal zesjes of magere zeventjes voor staat, kun je aan de bovenbouw vwo een zware dobber krijgen.

Vwo niet de norm

Vwo hoeft niet de norm te zijn. Er is niet eens een garantie dat hij met een havo-diploma, de schoolbanken zal verlaten., wanneer er sprake is van een verkeerde planning en tijdgebrek. Een belangrijk aspect in een schoolfase.
Welke ook los staat van welke stoornis dan ook.

Waarom het inschakelen van een extern bureau? Omdat menig puber aanwijzingen over planning etc, eerder accepteert van derden dan van een ouder. Ze kunnen ook openlijker zijn en eerrlijker. Het is voor een kind veiliger om aan een derde uit te leggen hoe je iets aanpakt, zonder risico op eventueel commentaar.

Tempo

In de bovenbouw. Gaat het tempo inderdaad omhoog. Maar als je profiel bestaat uit vakken die je interesseren en je liggen, hoeft een hoger tempo niet het struikelblok te zijn. Het gewicht kan juist nu als een hangijzer om de nek hangen daar hij in de onderbouw nog te maken heeft met vakken die veel energie en tijd vergen, wat ten koste kan gaan van het totale pakket. Zodat hij in tijdnood komt. Een goede planning levert tijd op.

Alicia

Alicia

13-05-2016 om 12:56

kenfan

Ik ben het helemaal met je eens. Een kind dat op 2/3e van de vakken op havo niveau scoort, moet je niet dwingen om VWO te doen.

Alicia

Hoezo 'dwingen'? Daar is toch helemaal nergens sprake van?

En als een kind het nou zelf heel graag wil? Zeg jij dan: nee hoor, dat mag niet, want dat is te hoog gegrepen voor jou. Of zeg je: toe maar, probeer het maar. Ik steun je, en als het niet lukt dan heb je het goed geprobeerd en is er nog niets aan de hand.

Jippox

Ik ben niet Alicia, maar als ik na beraad met capabele docenten ervan overtuigd zou zijn dat een veertienjarige echt beter op zijn plek was op de havo, dan zou ik als ouder niet aarzelen die beslissing te nemen. Een teleurstelling omdat je iets niet haalt is rot en even slikken, maar een jaar tevergeefs ploeteren is erger. Een jaar is lang voor een kind van die leeftijd. En altijd maar de slechtste van de klas zijn omdat je op een "uitdagend" niveau zit, doet ook wat met een kind. Vwo is niet zaligmakend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.