Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Citotoets 2013 "uitgelekt"

Weer iets om ons over te kunnen verbazen. De cito van 2013 is op marktplaats te koop.
De toets gaat gewoon door en er wordt pas nader naar gekeken als de resultaten meer dan 25 procent verschillen!
Heeft iemand hier meer info over?
Als deze toets bekend is kan dat dus ook heel gemakkelijk met eindexamens. Zal in het stiekeme ook al wel een gebeurd zijn.
Wie garandeert een eerlijke toetsing?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Laura

Laura

30-01-2013 om 08:52

Verbazing en non-verbazing

Het verbaast mij niet dat die toets is uitgelekt. Er zijn veel mensen betrokken bij het logistieke proces en iedereen weet dat ook zo'n toets veel geld waard is. Ik verbaas me er meer over dat het nog niet eerder is uitgelekt.

Die 25% verschil begreep ik niet. Dat er een totaalverschil is over alle ll die die toets maken? Het zal maar een fractie zijn die een Citoexemplaar in zijn/haar handen krijgt. Op individueel niveau? Je maakt de toets 25% beter dan verwacht en je bent verdacht?

Mach

Mach

30-01-2013 om 09:05 Topicstarter

Laura

Nee, het verbaast me ook eigenlijk niet, hoor.
Ik denk dat er vast al wel een keer eerder een slimme medewerker iets heeft laten uitlekken naar familie oid. EN dat geldt natuurlijk ook voor de eindexamens van de middelbare school. Ook daar is vast in het verleden wel eens iets stiekem mee naar huis genomen.....
EN inderdaad ik snap de 25 procent helemaal niet! De kans dat er landelijk een verschil is van 25 procent lijkt me onmogelijk. Dan zou heel Nederland die toets moeten hebben en ook nog onthouden wat de goede antwoorden zijn.
Per individu is die 25 procent helemaal niet te bepalen.

Brianna F

Brianna F

30-01-2013 om 09:07

Maar

Dan koop je die test voor je kind (hoe fout ben je dan bezig) Kind scoort hoger dan verwacht, wordt vanwege die resultaten toch een niveau hoger geplaatst en valt daar alsnog door de mand.
Ik vind dat er teveel belang wordt gehecht aan zo'n cito. het is geen examen. Als die op internet staan dan is het pas alarmerend.

Annet

Annet

30-01-2013 om 09:14

Dit blijkt elk jaar wel te gebeuren

Die info hoorde ik van iemand die thuisonderwijs geeft en vaak op zoek is naar lesmateriaal. Het word je gewoon aangeboden.
Het verschil dit jaar is dat het in de pers is gekomen.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

30-01-2013 om 10:04

Heel slim

Hoe zouden die mensen dat na de citotoets doen dan? Dan zit een vmbo leerling op de havo en valt ie alsnog door de mand. Als het al lukt want er spelen meer factoren mee. Het is dus totaal zinloos.
Wacht, het kan wel. Dan ga je vanaf groep 4 de reguliere cito's kopiëren in de bieb van de pabo, 2 keer per jaar. Plus alle methodegebonden toetsen natuurlijk want daar mag niet teveel verschil tussen zitten. Nog iemand tips voor het voortgezet onderwijs, daar lijkt het me wat lastiger

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-01-2013 om 10:09

Eindexamens

Schijnen veel beter beveiligd te worden, want belangrijker. Dat hoorde ik gisteravond tenminste in de media.

Hanne.

Hanne.

30-01-2013 om 10:10

Kan wel nut hebben

Stiekem denk ik dat het wel nut kan hebben. Tuurlijk als je op een VMBO advies afstevent heb je er niets aan om een foutloze cito te maken.

Maar als je net op het grensje zit, dan kan een paar punten extra net het verschil maken tussen wel of niet op de school van jouw keuze toegelaten worden. Kan me voorstellen dat dat best erg interessant kan zijn.

bertje1

bertje1

30-01-2013 om 10:14

25%

ik vind die 25% belachelijk, als het 25% afwijkt van normaal, is dat volgens mij super veel!Dat zou dan betekenen dat een substantieel aantal mensen de antwoorden hebben lijkt mij. Maar als een aantal de antwoorden heeft en een hogere score heeft, dan heeft jouw kind dus mogelijk relatief een lagere score (eh volgt iemand het nog?)

Tijgeroog, eindexamens

Ik ben een paar keer surveillant bij staatsexamens geweest. De examenopgaven komen dan met het 'hoofd examens' in een verzegelde kist mee. Daarin zitten de enveloppen, die worden opengemaakt ten overstaan van getuigen die controleren of de enveloppe verzegeld is en of er in zit wat er op staat. Maar er kan natuurlijk altijd een medewerken van de examenmaker een exemplaar in zijn tas stoppen aan het einde van een werkdag.

skik

Nicky losh

"Dan ga je vanaf groep 4 de reguliere cito\'s kopiëren in de bieb van de pabo, 2 keer per jaar. Plus alle methodegebonden toetsen natuurlijk want daar mag niet teveel verschil tussen zitten."

Als je dat allemaal doet dan heeft je kind zoveel extra oefening gehaald dat het waarschijnlijk een hoger niveau haalt juist door al die oefening.

skik

Egel

Egel

30-01-2013 om 14:31

Mach/anderen

ik ken een examenmaker van het cito van heel dichtbij (wel enkele jaren met pensioen) en reken er maar op dat het eindexamen VO heel goed beveiligd wordt. Medewerkers met kinderen moesten ook een verklaring tekenen als hun kinderen eindexamen deden. Verder alles in kluizen natuurlijk. Verder zijn de examens altijd al jaren klaar, dus dat ligt over het algemeen niet zomaar even op een bureautje daar (ben regelmatig langsgeweest in Arnhem). Dus bij wijze van spreken, als je een van degene bent die zelf mee heeft geholpen aan opgave(s), ben je ze ook al min of meer vergeten, want ging dat nou over '13, '14 of '15? Ik weet niet hoe ze dat doen met computerbeveiliging en usb-sticks en dergelijke. Dat ga ik nog vragen!
Mijn kind in groep 8 maakt geen cito-eindtoets, maar verder vind ik dit wel erg....en hopelijk wordt het duidelijk wie dit naar buiten heeft gebracht.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-01-2013 om 17:49

Logisch

Logisch hoor, dat dit gebeurt. En het zal vast veel vaker gebeuren, maar dan wordt het niet door de media opgepakt. Een cito is niet vergelijkbaar met een eindexamen, dat streng wordt beveiligd en verzegeld. De cito-toetsen worden gewoon al een week van tevoren naar de scholen gestuurd. En daar lopen zoveel mensen rond, dat het volstrekt logisch is dat er wel eens wat 'lekt'. Ik snap de stress en de verontwaardiging dus niet zo goed.

Vertellen

Als ik mijn kind zou bijspijkeren met de toets, dan zou hij dat op school misschien wel vertellen, of stoer richting vriendjes.... Wat zouden ze dan doen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.