Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder31

Moeder31

08-02-2020 om 13:17

Cito voorlopig advies groep 7

Hallo,
Ik heb een vraagje mijn zoon zit in groep 7 en heeft deze cito scores gehaald.

Spelling 1
Begr lezen 1
Woordschat 2
Rekenen 3
Spelling ww 3
Beg luisteren 3

Welke voorlopig advies zou hierbij passen. Gedrag en werkhouding zijn overigens goed. Welke cito telt mee en welke niet?


Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-02-2020 om 13:24

Vmbo-t

Op de basisschool van mijn jongste werd de methode ‘duidelijk en rechtlijnig’ gehanteerd. We kijken alleen naar de Cito rekenen en begrijpend lezen, en de laagste van die twee bepaalt het advies.

Moeder31

Moeder31

08-02-2020 om 13:37

En de andere scores dan?

Met andere woorden de 2 en 1 score tellen niet mee? Of scheelt het per school?

Moeder31

Moeder31

08-02-2020 om 13:38

Wat als het een hoge 3 score is voor rekenen?

Floria

Floria

08-02-2020 om 13:45

Hoog

Maar wat is hoog? Een hoge iii is nog altijd geen ii. Net een i is ook net geen ii meer, maar dat lees ik bijna nooit in die termen

Wat was het vorig jaar allemaal? Anders kun je er helemaal niets van zeggen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-02-2020 om 14:08

Nee

Op de school van mijn kind zou je hier geen havo van kunnen praten, al ga je op je kop staan. Mijn jongste had voor spelling een II en voor DMT I+ maar dat bleken volstrekt nutteloze kunstjes. Nu had ze qua BL-score eigenlijk naar basis gemoeten maar school zag gelukkig wel in dat dat echt niet passend was.

Floria

Floria

08-02-2020 om 14:13

DMT

Mijn I+ers scoorden op DMT standaard een III, maar dat is inderdaad helemaal niet relevant.

Begrijpend luisteren en werkwoordsspelling heb ik nog nooit als cito op hun rapporten gezien, volgens mij. Woordenschat volgens mij ook niet.

Moeder31

Moeder31

08-02-2020 om 14:54

Dmt

Dmt is een 1+

Guera

Guera

08-02-2020 om 15:03

Ligt eraan

Ligt erg aan school en aan methodetoetsen etc.
Dochter had I op begrijpend lezen. Soms een II en soms een III voor rekenen en IV voor dmt en spelling. Ze kreeg havo advies. Zit in de 2e en lijkt mooi te staan voor overgang naar de 3e.....school had goed ingeschat dat ze dat best kon. Sec op deze scores zou een ander wellicht vmbo-t gekregen hebben....

Floria

Floria

08-02-2020 om 15:04

maar

daar heb je dus niets aan

vlinder72

vlinder72

08-02-2020 om 15:06

Tja

Mijn dochter had overal een 1 op behalve rekenen daarvoor scoorde ze standaard een 4.

Ze kreeg een vwo advies en zit nu in 3VWO.

Je weet het gewoon niet. Ik ben blij dat de cito bij ons op school niet allesbepalend was.

Floria

Floria

08-02-2020 om 15:15

Het zal vast niet moeten mogen, maar je eigen houding en opleiding spelen ook nog steeds een rol.

Vmbo tl

'Wanneer je overwegend I-scores hebt voor rekenen, begrijpend lezen en (in mindere mate) voor spelling en woordenschat, krijg je een vwo advies en kun je naar zowel atheneum als gymnasium (Grieks en Latijn). Bij overwegend II-scores is je advies havo. Maar vanaf III tot en met V kom je op een VMBO-advies uit.'

De meeste scores zijn III, dus ik denk ook vmbo tl

Moeder31

Moeder31

08-02-2020 om 15:56

Mijn vraag is word er naar alle citos gekeken of zijn er citos die niet meetellen in het advies?

Floria

Floria

08-02-2020 om 16:03

Welke

Die vraag is al een paar keer beantwoord voordat je hem net stelde

Maar dan nog, niemand hier heeft ervaring met jouw school en hoe ze in geval van twijfel besluiten.

Rekenen en begrijpend lezen

Tellen altijd mee, de rest soms (afhankelijk van de school).

Moeder31

Moeder31

08-02-2020 om 19:59

Voorlopig

En hoe voorlopig is voorlopig? Kan het nog veranderen? Of houd school eraan vast?

Floria

Floria

08-02-2020 om 20:10

Groep 7

Stel je kind scoort dit al jaren, dan is het niet te verwachten dat er in groep 8 ineens anders wordt gescoord.
Je weet zelf wel wat je kind de voorgaande jaren heeft gescoord en of die lijn gelijk blijft, oploopt of afloopt. Dat weten wij niet.

Bij mijn kind op school komen de scores van groep 6-8 op het adviesformulier.

Floria

Floria

08-02-2020 om 20:16

Maar

Wat had je zelf in gedachten en/of wat zou je willen? Ik proef dat je niet tevreden bent met het eerste antwoord, vmbo-t?

Moeder31

Moeder31

08-02-2020 om 20:28

...

Ik ben tevreden met alles wat me kind haalt. Zolang de advies maar eerlijk is. Ik was ben gewoon nieuwsgierig hoe anderen kijken naar de cito niveaus en ik merk dat de meningen onder de mensen wel erg verdeeld is hierin. De ene zegt tl de andere zeggen weer er is een goede kans op tl. Ik vind ook raar dat als je ook een 2 voor woordenschat scoort een 1 voor begrijpend lezen wat heel hoog zou meewegen en een 3 voor rekenen toch op een vmbo niveau komt ik scoorde vroeger 4 en 5 en kwam op de vmbo kader

Floria

Floria

08-02-2020 om 20:41

tja

"Ik vind ook raar dat als je ook een 2 voor woordenschat scoort een 1 voor begrijpend lezen wat heel hoog zou meewegen en een 3 voor rekenen toch op een vmbo niveau komt ik scoorde vroeger 4 en 5 en kwam op de vmbo kader"

Het is niet eerlijk, maar jouw opleiding kan ook meespelen. Of je beheersing van de taal.

Wij hebben ooit ons hoogste opleidingsniveau moeten invullen. Ik kan me niet voorstellen dat dat is omdat er nooit iemand naar kijkt.

Moeder31

Moeder31

08-02-2020 om 22:35

Kind word afgerekend

Ik ben een maatschappelijk werker die een hbo opleiding heeft afgerond lijkt me hoog genoeg toch...? Vreselijk dat mensen kunnen veroordelen op wat je ouders hebben gedaan?!

Moeder31

Moeder31

08-02-2020 om 22:36

Nederlands

Ik ben trouwens gewoon Nederlands

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-02-2020 om 22:57

Misschien valt het mee

Mijn oudste heeft destijds, maar dat is 9 jaar geleden, wel vwo-advies gekregen ondanks een consequente II voor rekenen. De rest was wel I en in groep 7 en 8 heeft ze niet meer met de taal- en rekenlessen meegedaan. Dat was dus wel een stevige rel geworden als daar een ander advies uit was gekomen.

daarom

DMT, AVI, woordenschat en begrijpend luisteren zijn allemaal deelvaardigheden van begrijpend lezen. Ze zijn vooral diagnostisch: als een kind laag scoort op begrijpend lezen, waar kun je dan het beste aan gaan werken? Het heeft geen zin om deze scores mee te tellen. Het gaat uiteindelijk om het totaalresultaat van deze vaardigheden, en dat is begrijpend lezen.*

Spelling, dat bepaalt de school zelf of en hoe ze dat meetellen. De resultaten verschillen ook heel erg van school tot school.

En verder kan de school natuurlijk allerlei andere dingen meetellen dan de cito toetsen. Zeker bij een discrepantie tussen begrijpend lezen en rekenen.

*Uitzondering: ernstige dyslexie. Bij de eindexamens mag je een daisy-speler gebruiken, maar bij de cito begrijpend lezen niet. Je kunt je voorstellen dat de cito begrijpend lezen op die manier geen goede voorspeller van schoolsucces is. Dus dan moet begrijpend luisteren meegewogen worden naast of in plaats van begrijpend lezen.

Floria

Floria

09-02-2020 om 07:42

Wat had hij nou in groep 6 dan? (En eerder.)

Bijvoorbeeld
Iii, ii, iii, ii, i voor begrijpend lezen
Iv, iv, iv, iv, iii voor rekenen
Geeft een andere indruk dan
I+, i+, i+, i, i en
I, i, ii, ii, iii

Moeder31

Moeder31

09-02-2020 om 07:54

Groep 6

Begrijpend lezen 1plus
Rekenen 3
Begrijp luisteren 1
Spelling 2

Moeder31

Moeder31

09-02-2020 om 07:55

Woordenschat

Woordenschat was 1 vergeten in het lijstje te zetten,

Rekenen

Is dus al langere tijd op vmbo-tl niveau.

Floria

Floria

09-02-2020 om 08:03

Hetzelfde dus

Afwachten dan maar.

Heb je trouwens wel eens gevraagd waarom rekenen achterblijft?

Ik heb dat bij de kleuters wel eens gevraagd over de taalscore. Dat vonden ze niet gek (denk ik dan ) en ik had ook helemaal gelijk, want die is later gewoon bijgetrokken.

Erin

Erin

09-02-2020 om 09:34

Wij

kennen de school niet en weten niet hoe die ermee omgaat. En het kind kennen we ook niet. Een havo-advies vind ik ook voorstelbaar, als je ervan uitgaat dat rekenen (3) en begrijpend lezen (1) het belangrijkst zijn. Dan is havo mooi ertussenin. Of een havo-vwo advies, als je ervan uitgaat dat begrijpend lezen het allerbelangrijkst is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.