Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
rowan

rowan

27-01-2011 om 10:36

Cito groep 3

Hoi allemaal,

Mijn dochter heeft net een citotoets gedaan in groep 3. De uitslag was onvoldoende. Ze heeft onvoldoende woordenschat volgens de juf.
De toets was door ongeveer 10 kinderen in de klas onvoldoende gemaakt.
Ik vind dit jammer en het verbaast me, want wij zijn volgens mij wel ouders die voldoende de woordenschat stimuleren door lezen en praten. Wij zijn ook gewoon hoog opgeleid.
Wat kan ik doen om de woordenschat van mijn dochter op peil te brengen? De juf suggereerde al om naar Klokhuis te kijken, maar dat komt onder het eten en gezamenlijk eten vind ik net even belangrijker.
Graag suggesties. Het Kerstrapport was wel goed trouwens.

Rowan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

27-01-2011 om 10:43

Inzage

Voordat je je druk gaat maken, zou ik eerst eens vragen of je de cito mag inzien. Mijn zoon had ook zo'n cito toets in groep 2. Hij noemde een caravan een camper en dat is dus fout. Of wat dacht je van een fluitketel. Kansloos. Noemt hij een waterkoker maar dat wordt dus wel fout gerekend.

Ik zou daarom eerst om inzage vragen. Kijk wat je dochter niet weet en of jij dat belangrijk vindt. Kan je daarna besluiten of oefenen wel of niet nodig is.

Jolanda123

Jolanda123

27-01-2011 om 10:45

Vraag eens....

of je een lijst kunt krijgen van woorden die gebruikt worden.

het zou namelijk kunnen zijn dat je kind een prima woordenschat heeft, maar dat dat allemaal woorden zijn waar een kind niet op getoetst wordt.

Als jij weet welke woorden gevraagd worden, dan kun je die ook makkelijker in je eigen taalgebruik verwerken.

Idd

hier een hb-dochter, groep 2 overgeslagen, begin groep 3 al Avi-uit en ze las alles wat los en vast zat. Altijd hoge A (A+) op alle cito's...met uitzondering van woordenschat. Wat hierboven wordt gezegd: dingen als fluitketel, het land eggen, cassetterecorder dat soort dingen. niet zo raar dat ze daarbij geen idee had wat het was. Ik twijfel niet aan de woordenschat van mijn dochter, maar wel aan de toets.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-01-2011 om 11:51

Rowan

"Ze heeft onvoldoende woordenschat volgens de juf"
Dat kan, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het enige dat je weet, is dat ze die toets slecht heeft gemaakt. Niet meer en niet minder. Het is als ouder belangrijk om dat voor ogen te houden. Natuurlijk kun je je wel afvragen waarom ze die toets slecht heeft gemaakt. Misschien is ze inderdaad niet zo vlot met taalontwikkeling. Maar misschien had ze buikpijn tijdens de toets. Waren er buiten leuke vogeltjes om naar te kijken. Was ze afgeleid door een klasgenoot die steeds moest hoesten. Snapte ze niet wat de bedoeling was. Had ze de uitleg van de juf even gemist. Of kwamen er plaatjes langs die ze niet herkende.
Kortom: er kunnen zoveel redenen zijn waarom een kind een toets onvoldoende maakt. Bovendien is het grote nadeel van dit soort toetsen, dat kinderen langs een standaard meetlat worden gelegd, ze suggereren dat ieder kind op dezelfde volgorde bijvoorbeeld woorden leert. In groep 3 word je geacht (ik roep maar even wat hoor) een schoorsteen, een fluitketel en een koffiezetapparaat te kunnen herkennen. Jammer dus als kind vanuit huis alleen een waterkoker en de espressomachine kent, die had ze waarschijnlijk moeiteloos kunnen benoemen. Maar ja, die werden niet gevraagd.

Mamvantwee

Mamvantwee

27-01-2011 om 12:58

Niet druk om maken joh

Alle mogelijkheden voor een 'slecht' gemaakte cito zijn al genoemd. En daarbij: als de juf nu pas naar aanleiding van de cito zegt dat je dochter een onvoldoende woordenschat heeft dan is dat raar. De cito moet dienen om het beeld van de school te bevestigen en/of om te zien of de lesmethode aanslaat, maar er kan niet opeens een nieuwe diagnose uitrollen. En dan nog: over een half jaar is er weer een ronde, en pas in groep 8 gaan we eens serieus worden (hoewel ik daar ook wel een mening over heb, maar dat is iets anders).

groet, mamvantwee

Guinevere

Guinevere

27-01-2011 om 13:22

Ik vermoed

Ik vermoed dat 10 kinderen een C of lager hebben gehaald op één onderdeel. Bij 20 kinderen in een klas, is dat dus heel normaal. Als juf de citoscores toch wil opkrikken, dan mag ze zelf wat harder aan het werk met de groep.
Het klokhuis is natuurlijk altijd leuk om naar te kijken. Verder het Jeugdjournaal (misschien nog niet leuk voor groep 3) en Willem Wever. Meestal kijkt onze zoon dat allemaal via Uitzending gemist, en dan vooral de onderwerpen die hij zelf leuk vindt. Ik geloof trouwens dat mijn zoons CITO-score op woordenschat dramatisch laag was. Dat zegt bij hem niets over zijn woordenschat, wel over de manier waarop hij een toets aanpakt ("Huh? Moet ik iets doen? Wat dan? Waar?").

rowan

rowan

27-01-2011 om 13:44

Hengel en stengel

Mijn man heeft de toets ingezien en vond dat er nogal wat strikvragen in zaten. Bijv. " Welk water is ondiep?" Had mijn dochter aangekruist water tot je middel. Over het juiste antwoord valt te twisten. " wat is een stengel" Had mijn dochter een hengel aangekruist, terwijl ze echt wel de betekenis van een "steel" weet. Ik zag al op citotrainer.nl dat de betekenis van het woord friteuse wordt gevraagd. tja en die hebben wij niet!

In de klas hadden een stuk 8 kinderen een D gehaald en 2 kinderen een E. Het is een klas van 30.
De juf had het verder alleen over de woordenschat. Maar ik ga zelf nog een beetje info vragen, want ik weet nu wat meer door jullie info.

Rowan

rowan

rowan

27-01-2011 om 13:47

Mamvantwee

Goede suggestie van je. Ik ga zeker aan de juf vragen of de toets haar beeld van mijn dochter bevestigd.

Hanne.

Hanne.

27-01-2011 om 14:19

Zeker doen

Mijn groep 3 kind had de 'woordenschat test' (geen idee welke) ook niet goed gemaakt. Met als gevolg een 'matig' op z'n rapport voor woordenschat.

Wij verbaasd, kind z'n woordenschat is bijna net zo groot als de mijne. Juf gaf aan dat zij zich er ook over verbaasd had. Ze had de test zelfs nog een keer nagekeken om te zien of ze geen fout had gemaakt.

Conclusie was dat iedereen die het kind kent z'n woordenschat prima vindt, alleen de toets niet. Ach, die negeer ik dan maar. (maar vind het erg jammer dat juf dat niet kan)

Yaron

Yaron

27-01-2011 om 15:25

Juf

Hier een juf die bij ondiep "water tot aan de middel" goed zou rekenen, vorig jaar bij een 10 minuten gesprek hebben we het met haar over de Cito toetsen gehad. Toen liet ze zien dat er over veel dingen te twisten valt en dat zij sommige dingen wel goed rekent terwijl dat volgen Cito niet goed is. Ik zou het er zeker met de betreffende juf over hebben, maar er zelf niet over in zitten.

Met pelle eens

Het is heel normaal dat in een gemiddelde klas van de 30 kinderen 15 een E, D en C scoren. Want 50 procent van de gemiddelde klas valt in A en B. EN dus ook 50 procent in CDE.
Je kind wordt vergeleken met de rest van NL, waarvan een deel blijkbaar wel ondiep en stengel bij het goede plaatje kiest.

bibi63

bibi63

27-01-2011 om 22:01

Ondiep en verbanden

Waar het om gaat is ook vooral om de verbanden te kunnen zien. Als voorbeeld 'ondiep'. Natuurlijk kan een kind een plaatje waarbij iemand tot z'n middel in het water staat als ondiep beschouwen. Is niks geks aan: voor veel kinderen is ondiep een situatie waar je kan staan zonder kopje onder te gaan. Maar..... het gaat om het zien van verbanden en de logica. Als je 3 plaatjes ziet of diepte, waarbij in het ene plaatje iemand tot z'n enkels in het water staat, het andere plaatje tot z'n middel en het 3e plaatje tot z'n kin, en er wordt dan gevraagd bij welk plaatje ondiep hoort. Dan moet dat natuurlijk het plaatje zijn tot de enkels. Het gaat dan niet om de discussie of tot de middel ook ondiep is of als zodanig, terecht, beschouwd kan worden, maar om de vraag die gesteld wordt en het logische antwoord (het verband) wat erbij hoort.
Evenzo goed als met de stengel. Natuurlijk kun je een hengel ook een soort van stengel noemen. Maar als er een plaatje bij staat van een 'echte' stengel, is dat de keuze die je zou moeten maken. Dus het geheel overzien.
Gr. Bibi

Woordenschat oefenen

Ben het ook helemaal met bibi eens.
En woordenschat vergroten doe je door veel lezen en voorlezen. EN inderdaad wat educatieve programma´s kijken. Er zijn woorden die je zelden in spreektaal gebruikt, maar in boeken veel voorkomt. Daarom worden deze toetsen in de bovenbouw ook leeswoordenschat genoemd.
Het heeft natuurlijk weinig zin om nou net precies die woorden uit je hoofd te leren die in de Cito van groep 2 voorkomen. Dat zijn er maar weinig, dan zou elk kind een A hebben.
De toets heeft juist de bedoeling een soort schifting te maken zoals Pelle als zei. Kijken hoe willekeurige niet van te voren expliciet geleerde woorden bekend zijn bij kinderen. En dan val je in een bepaalde categorie met een heleboel andere Nederlandse kinderen. De helft van Nederland zal altijd in CDE vallen. Kan niet anders met dit systeem.

May

May

28-01-2011 om 08:41

Hier ook slechte cito

Wij moeten woensdag naar school om de resultaten van de cito te bespreken. Zoon leest thuis prima, maar kijkt volgens mij te veel naar de vogeltjes buiten. Bij het eerste tien-minuten gesprek trok de juf al meteen de conclusie 'dat het er misschien wel niet in zat'. Dat ging mij echt te ver voor een zes-jarige die net een paar maanden op school zit..

May

May

28-01-2011 om 08:42

Correctie

Hij zit natuurlijk niet een paar maanden op school maar een paar maanden in groep 3.. Het is nog vroeg..

rowan

rowan

30-01-2011 om 10:46

Oefenen en praten

Ik denk dat de uitslag van cito toch wel redelijk klopt voor mijn dochter. Ze is niet iemand die veel vragen stelt en ook niet een echte prater. Ik heb wat citotraining met haar op internet gedaan en het viel me op dat ze inderdaad veel eenvoudige woorden nog niet kent. Bijv. De vraag " wie is de traagste" van de dieren kon ze niet beantwoorden, terwijl het antwoord (de slak) toch voor de hand lag. Ik denk dat wij er bij haar -en misschien ook bij onze jongere dochter-, teveel van uit gaan dat ze bepaalde dingen wel weet. We stellen haar in onze taalgebruik nu wat meer vragen en doen iets meer aan interactief lezen, waarbij we af en toe controleren of ze wel begrijpt wat er gezegd wordt.
De citotraining op internet vond ze trouwens heel leuk. De woordenschat oefening deed ze minder, maar de overige oefeningen gingen wel goed.
Groeten Rowan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.