Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elisa

Elisa

19-05-2013 om 13:32

Cito entree heel slecht, wat nu

Mijn zoon v 11 zit in groep 7. De uitslag v zijn cito was onder t landelijk gemiddelde. Hij heeft add, dwz een concentratiestoornis. Maar daar blijft t niet bij, hij houdt niet v school, wil niets leren of maken, ik moet overal achteraan zitten. Daarnaast is ie als de dood dat ie blijft zitten, maar ja, met zulke slechte resultaten, ik weet niet wat verstandiger is. Zijn gewone schoolprestaties zijn ook niet om over naar huis te schrijven, gemiddeld matig of krap voldoende. Wie herkent dit? Ik ben overigens alleenstaande moeder v drie. Pa woont met zijn vriendin 60 kilometer verderop en maakt zich hier totaal niet druk om ons. Wie heeft er advies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe schat jij je zoon in?

Belangrijkste vraag is in mijn ogen: past de score bij jouw kind of is de score veel lager als dat je op basis van groep 1 t/m 6 mag verwachten?
Er zullen altijd kinderen onder gemiddeld scoren, en dat is niet erg, sommige kinderen kunnen nu eenmaal minder goed leren als andere. Het is wel erg als de scores en het soort vervolg onderwijs dat die scores duiden niet bij je kind horen. Dus wat voor vervolgonderwijs geven deze entree-toets scores aan? Wat voor soort vervolgonderwijs zien de leerkrachten van groep 6 & 7 als passend bij jouw kind? Hoe zijn de scores in het leerlingvolgsysteem over de afgelopen jaren? en vooral: hoe schat jij je kind in?

anana

anana

19-05-2013 om 15:53

Idem

Eigenlijk ook geen advies. Wel iemand met zoon die hetzelfde heeft alleen zit hij ondertussen in groep 8. Entree en cito ver onder het gemiddelde. Kaderadvies gekregen waar hij en wij blij en tevreden mee zijn.
Wat vind jij, wat wil je voor je kind? Ben je tevreden met een laag vmbo advies of moet er naar je idee meer inzitten?
Onze zoon heeft ook een slechte motivatie, concentratiegebrek. Toch lijkt hij wat verstandiger te worden als ik luister naar hoe hij zijn toekomst ziet.

Prakje

Prakje

19-05-2013 om 19:41

Geen advies, wel herkenning

Hier een zoon die op basis van de methode toetsen en werkhouding een Vmbo-T/Havo advies heeft van zijn leerkracht. Helaas heeft zoon de cito-toets op kader nivo gemaakt.

Nu gaat hij dus naar een vmbo-kader school. Halsoverkop nog moeten zoeken

Wat iedereen ook beweert, de middelbare scholen gaan toch echt op de cito af en niet op het advies van de leerkracht. Onze zoon heeft meer in zijn mars, helaas niet als het om cito toetsen gaat.

Achteraf hadden we misschien toch een cito training moeten doen met hem. Helaas was hier ook de cito-entree afgeschaft, dan hadden we het wellicht zien aankomen..

Tango

Tango

19-05-2013 om 20:47

Wat zegt juf/meester?

Zie titel.
Ik zou gauw een gesprek op school aanvragen als je deze score wel erg veel lager vindt dan wat je verwacht had of als je je zorgen maakt over de schoolontwikkeling van je kind. Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed dat je dit niet al gedaan hebt gezien wat je schrijft: snel afgeleid, moeilijk tot werken te zetten, mogelijk zitten blijven etc. Ik kan me niet voorstellen dat je hier niet al over in gesprek bent gegaan.
Overigens valt er na de entree-toets nog best wat winst te behalen. Dochter hier scoorde ook heel slecht op de entreetoets (VMBO-Basis). Op de NIO haalde ze een IQ van precies 100. Schooladvies was uiteindelijk VMBO-T. Na de entreetoets is ze dan ook flink aan het werk gegaan, want VMBO-basis wilde ze echt niet. Eigenlijk wilde ze nog liever HAVO en wij zien haar dit ook wel doen. Dus een school gekozen waar ze evt. na de brugklas nog naar HAVO kan doorstromen.

bertje1

bertje1

20-05-2013 om 10:09

Wat verwachtte je?

verwachtte je een hogere score op basis van school-loopbaan? en anders: als hij onder het gemiddelde scoort, dat kan toch? niet ieder kind is gemiddeld of boven gemiddeld? (daar is het een gemiddelde voor , er zijn ook kinderen die 10 of 30 scoren bij de entreetoets, dat hoort er nu eenmaal bij.

Elisa

Elisa

20-05-2013 om 11:54

Ik verwachtte

Iets beter dan dit en natuurlijk loopt ie onder begeleiding vh jeugdriagg. Maar daarom plaatste ik dit niet, ik wil gewoon weten of er anderen zijn die dit herkennen en horen wat die er mee hebben gedaan, en wat gebeurt er met n kind die helemaal niet wil leren? Hij zal toch ooit op eigen benen moeten staan

Tango

Tango

20-05-2013 om 15:14

Advies blijft hetzelfde

Ga met meester/juf in gesprek. Vraag wij hij/zij ziet en welk schooladvies er vanuit w.s. school gaat komen.
En wat wil je zoon zelf? Wil hij hoger dan dit? Dan zal hij er hard aan moeten gaan trekken. Hoe gaat hij dit aanpakken. En anders is wat lager instappen en van daaruit opklimmen natuurlijk ook prima.
Verder zijn er absoluut meer kinderen die niet willen leren, daarin is hij echt geen uitzondering. Dochter hier doet het ook liever niet dan wel. Moet eigenlijk een werkstuk schrijven maar zit liever met haar vriendin te kletsen vandaag. Omdat ze in groep 8 zit en haar advies al binnen heeft laat ik het nu maar een beetje. Ik benoem wel af en toe dat ze eens aan het werkstuk kan gaan beginnen. Zou ze in groep 7 zitten dan had ze er al lang aan gezeten, ik zou er dan echt meer bovenop zitten.
Wat maakt dat hij niet wil leren? Weet hij niet hoe hij het aan moet pakken? Misschien kun je meer samen met hem doen, hem op gang helpen.

Tineke

Tineke

21-05-2013 om 08:05

Vragen

Wil je zoon niet leren of kán hij niet leren? En wat heeft hij nodig om wel tot leren te komen? Op welke manier kan hij wel leren? Waar zit zijn talent? (muziek, sport, met de handen, creatief, etc.)
Kinderen met ADD blinken meestal niet uit in hun executieve vaardigheden, deze functies zijn niet bepaald goed ontwikkelt en dat kan hem volledig blokkeren bij het leren.

Karmijn

Karmijn

21-05-2013 om 09:16

Lichtpuntje

Een lichtpuntje bij die gebrekkige executieve vaardigheden, is dat de vaardigheden universeel zijn. Als je geleerd hebt hoe je informatie moet zoeken voor iets wat je boeit, kun je die paden ook gebruiken voor informatie zoeken voor een saai werkstuk. Daar zou ik dus in jullie geval op inzetten. Leervermogen trainen in allerlei situaties.
Uitje met het hele gezin naar de dierentuin? Laat hem de route uitstippelen, of de kaartjes regelen, of bedenken wat jullie kunnen gaan eten en drinken binnen jullie budget, of alles. Koekjes bakken? Laat hem de boodschappen doen, de benodigdheden klaarzetten, etc. En dat dan met veel dingen. Alles helpt. Van een bibliotheekbezoekje tot pannenkoeken bakken. Het is allemaal leerzaam. Het helpt allemaal om op school beter te functioneren.
Je kunt hem natuurlijk niet in het diepe gooien. Je zult hem moeten begeleiden, coachen bij deze activiteiten. Wij stellen dan veel vragen. Wat wil je weten? Waar denk je dat het handig is om te zoeken? En hulp vragen van die handige, aardige ouders, is natuurlijk een hele slimme strategie voor een kind dat een activiteit aan het plannen is. De truuk is, dat hij de regie heeft. Hij de leiding heeft.
Bij onze kinderen (waarvan de executieve vaardigheden niet om over naar huis te schrijven zijn), helpt dat heel goed.

Hier ook een tegenvaller!

Zoon heeft in groep 6 de entreetoets gedaan de uitslag was toen 75, nu in groep 7 39! We schrokken er erg van! Ik weet dat school van het cito een verwachte score voor de eindcito krijgt weet iemand of dat gebaseerd is op de entreetoets van groep 6 en 7 of alleen 7.

Lisetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.