Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elsbeth

Elsbeth

10-04-2013 om 15:28

Cito en adhd?

VOor de cito/LVS zijn er aparte toetsen voor kinderen met dyslexie. Maar zijn er ook aparte toetsen voor kinderen met bijv ADHD of moeten die de reguliere toets doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Info van cito

Bedoel je zoiets? http://www.cito.nl/nl/onderwijs/primair%20onderwijs/toetsen_speciale_leerlingen.aspx. Ik kan uit dit bericht niet opmaken of het nou een op de (leer)stoornis aangepaste toets is maar wel van hetzelfde niveau en inhoud als de andere leerlingen of dat het een toets voor lagere niveau's is. Ik denk eigenlijk het laagste. Dan heb je er voor een ADHD'er die de stof cognitief wel aan kan maar wiens ADHD hem in de weg zit niet echt iets aan.

Bij mijn weten is/was er geen aparte toets voor dyslecten, zij krijgen dezelfde toets als de andere leerlingen, alleen dan eventueel in een gesproken versie.
Apart zitten van de groep en extra tijd hoort geloof ik altijd wel tot de mogelijkheden.

skik

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-04-2013 om 16:52

Elsbeth

Hoe zou een aangepaste versie voor ADHD'ers er volgens jou moeten uitzien? Hier ook een ADHD-kind, maar ik zou niet weten hoe CITO te toets zou moeten aanpassen zodat het beter bij hem zou passen. Nog even los van de vraag of ADHD een reden zou moeten zijn voor aanpassingen.

Elsbeth

Elsbeth

10-04-2013 om 17:32

Skik, ik bedoel deze!

Bijna, skik, maar ik bedoel deze, voor het gewone BO:
http://www.cito.nl/Onderwijs/Primair%20onderwijs/toetsen_speciale_leerlingen/zorgleerlingen.aspx

Ik vroeg me af of bij andere kinderen met ass (en die zijn er wel een aantal hier op oo) ook dergelijke aangepaste toetsen krijgen. Die zijn toch niet lager qua niveau?

Elsbeth

Volgens mij is het uiteindelijk allemaal hetzelfde, die speciale toetsen. Ze staan misschien wel onder verschillende kopjes, maar het lijkt er op dat er buiten de gewone standaardcito een toets is voor zorgleerlingen, of ze nou op het reguliere bo, het sbo of het clusteronderwijs zitten. Ik krijg de indruk dat die speciale toetsen voor zorgleerlingen bestemd zijn voor kinderen die lage scores halen. Omdat ze minder dan gemiddelde cognitieve capaciteiten hebben of omdat hun stoornis ze belemmert de score te halen die je bij hun intelligentieniveau zou mogen verwachten. Ik denk niet dat die toetsen stoornisspecifiek opgezet zijn, bijvoorbeeld prikkelarmer ingedeeld dan de reguliere toetsen. Maar misschien kan een leerkracht hier uit de praktijk meer over vertellen?

skik

Mamvandrukkekids

Mamvandrukkekids

11-04-2013 om 09:34

Elsbeth

Het lijkt me dat een toets gemaakt achter de computer zou kunnen helpen. Mijn drukke kids kunnen zich vaak beter concentreren achter de computer. Bv een som overslaan geeft de computer aan, dus dat is er weer een puntje bij. Verder merk ik dat ze meer gefokust zijn achter de computer. Ik vind het een heel goede vraag! Maken dyslectische kinderen de cito's niet op de computer? Ik dacht zoiets gehoord te hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.