Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Silas

Silas

05-02-2013 om 15:01

Cito 2013

Kind komt zojuist binnen, de eerste dag zit erop.
Wat vonden/vinden jullie kinderen van de cito.
Als het goed is worden er een aantal vragen besproken in jeugdjournaal vanavond.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Simone

Simone

05-02-2013 om 15:53

Mijn zoon

was superzenuwachting vanochtend maar het viel reuze mee. Alleen wereldorientatie vond hij erg moeilijk. Eerste dag er op zitten en nu is hij voor morgen niet meer nerveus nu hij weet hoe het gaat en wat voor een soort vragen hij krijgt

sinas

sinas

05-02-2013 om 16:08

Nog een cito draadje welja

zie ook mijn posting in het andere draadje.

Molleke

Molleke

05-02-2013 om 16:09

Mijn dochter

Was een klein beetje zenuwachtig. We hebben in principe de school al gekozen. Op deze school wordt vooral naar het advies van de leerkracht gekregen en hecht niet zo heel veel waarde aan de cito. In de regio waar ik woon komt loting (nog) niet voor. Dus er ligt geen enorme druk op dochter. Ze doet haar best Ze vond het vanochtend makkelijk gaan. Een paar pittige vragen maar overhet algemeen vond ze het meevallen. Op naar dag 2!

Silas

Silas

05-02-2013 om 17:26

Sinas

Loopt er een ander draadje dan. Zo ja dan heb ik die niet gezien maar volgens mij zijn die niet algemeen maar gaan ze over specifieke onderwerpen zoals ziek tijdens cito.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wereld oriëntatie

dochter had 2 keer taal, 1 keer rekenen en wereld oriëntatie. En dat laatste vond zij ook erg moeilijk, ze snapte er weinig van. Oei. dat is geen fijn idee.

maar taal en rekenen vond ze niet zo moeilijk gelukkig.

lily

lily

05-02-2013 om 17:47

Rekenen

Zoon doet de niveautoets maar vond toch ook het rekenen nog steeds erg moeilijk. Dat is ook hetgeen wat hem anders zwaar valt. Ook hier het (kader) advies al binnen, advies basisschoolleerkracht is bindend in deze regio. Taal en wereldorientatie ging prima volgens hem

P

P

05-02-2013 om 18:59

Beetje flauw hoor sinas

Er is elk jaar veel aandacht voor de cito op dit forum, mag het even? Je hoeft toch niet mee te lezen?

mama 5

mama 5

05-02-2013 om 19:11

Hier

Gisterenavond een raar gevoel in de buik, maar vandaag ging het wel met de zenuwen.
Ze vond het wel gaan. Rekenen zag ze wel tegenop, ze dacht dat ze het nooit zou kunnen, maar het was allemaal toch wel aardig gelukt. Ze heeft in ieder geval alles kunnen maken in de tijd.
Wereldorientatie vond ze juist heel erg makkelijk, voor haar gevoel had ze die allemaal goed (dat zullen we nog wel eens zien ) 'Het waren allemaal vragen over dingen waar we het op de natuurclub altijd over hebben.' Het waren volgens haar wel veel dingen die je net moest weten.

Gruffalo

Wereldorientatie telt niet mee in de einduitslag, dus dat scheelt weer.

skik

sinas

sinas

05-02-2013 om 19:35

Ja heel flauw p

Maar overal waar je kijkt, leest, luistert komt die CITO voorbij. Maar, vooral niet belangrijk hoor, want de meeste scholen nemen toch het schooladvies over. Waarom dan die enorme media-aandacht en zelfs hier?

Het andere draadje ging over ziekte, ja, maar ook over zenuwen en over dat het toch niet zo belangrijk is. Zucht Maar ok, ik zal me er verder buiten houden.

Niet waar

Ik herhaal het maar weer (net als in dat andere draadje). Dat is belangrijk om praatjes uit de wereld te helpen.
"Maar, vooral niet belangrijk hoor, want de meeste scholen nemen toch het schooladvies over. "
Dat is niet waar.
Er zijn complete regio's waar de eindcito-score het zwaarst telt. Er zijn enkele regio's die vooruitlopend op wetswijzigingen niet op de eindCIto afgaan, maar op de tussenCito's vanaf groep 6.
In die gevallen wordt aan basisscholen voorgeschreven bij welke score ze welk advies moeten geven. De scores worden in de selectieprocedure doorgegeven aan het vo die het allemaal nog even narekent (heeft het bo wel het juiste advies gegeven?).
"Wij vinden het advies belangrijker dan de eindCito" is een misleidende schijnbeweging.
De scores tellen.
Is het niet die van de eindcito, dan wel die van de tussentoetsen vanaf groep 6.
Groet,
Miriam Lavell

sinas

sinas

05-02-2013 om 20:24

Het was ook licht sarcastisch bedoel miriam

omdat er juist wel vaak enorm aan getild wordt! En dan wordt het ook nog zo breed uitgemeten overal waardoor het ook geen wonder is dat al die kinderen bloednerveus aan die CITO beginnen!
Ik ben voorstander van de manier waarop het in mijn tijd ging. Wij kregen gewoon een "oefentoets". Dat was natuurlijk de echte CITO, alleen, wij wisten dat zelf niet eens.

Oke

Maar het is al zo verwarrend allemaal.
En ik snap dat je terug wilt naar vroeger, maar dat gaat niet meer gebeuren.
Tegen de tijd dat de eind Cito in mei wordt afgenomen en dus niet meer mee kan tellen bij toelating, begint de paniek in groep 6 al. Bij elke tussentoets. Leerkrachten zijn ook zenuwachtig namelijk. De resultaten die leerlingen behalen zijn de resultaten waarop zij worden afgerekend.
Groet,
Miriam Lavell

sinas

sinas

05-02-2013 om 20:41

dat is de ellende. En ondertussen zitten we met zijn allen een enorme druk op de kinderen te leggen. HEb het niet gehoord, maar in het jeugdjournaal schijnt een meisje gezegd te hebben : ik moet goed scoren, want ik wil naar een school waar je minstens een score van 535 voor moet hebben . Bizar!

Skik

skik, dank ik wist dat helemaal niet en dochter ook niet. scheelt weer!

ik heb een kennis waarvan de zoon altijd hoge a-scores heeft gehad gedurende zijn schooltijd, en hij heeft een onderdeel van zijn cito verknald. hierdoor 1 punt te laag voor het vwo, en hij moest naar de havo. niks herkansing, geen nio of gesprekken met de basisschool.
dus tsja... ik maak me toch wel enigszins zenuwachtig, laat het dochter (hopelijk) niet merken.

Silas

Silas

05-02-2013 om 21:10

Wat moet ouders doen dan

Wat zouden ouders moeten doen dan.
Helemaal niets meer laten merken bij de kinderen? Met 12 jaar mag een kind toch wel (of juist niet) wel bewust zijn de cito ivm met VO.
Wat is wijsheid..
Ik weet dat als ik niets had gedaan (daar hoort ook omkopen op allerlei manieren bij) bij de oudste dat hij absoluut was gestopt en gaan werken met 16 jaar.
Nu gaat hij naar het hbo.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

sinas

sinas

05-02-2013 om 21:15

Wou dat ik het wist

Maar in elk geval zou de media er niet zo bovenop moeten zitten, dus ik denk dat ik als mijn kinderen in groep 8 zitten rond de CITO tijd de TV in de ban doe (en overige media).

Dochter

Mijn dochter snapt alle media-heisa over de toets ook niet. Maar hier telt ie niet mee dus dat scheelt. Het definitieve advies op basis van LVS en visie leerkrachten is er al.
Evengoed was het vandaag wel een beetje spannend. Tafels staan anders, paar kinderen zitten ergens anders met de digitale toets en overal hangen bordjes 'stilte'.
Wel fijn dat ze hierna de focus gaan leggen op de leukere dingen. Afgelopen maanden stonden wel heel erg in het teken van taal en rekenen.

Nuchter en relaxed

Hier een heerlijk nuchtere puberreactie. Hoe ging het: oo, goed. Moeilijk? Neuh. Ze was meer bezig met de film die ze 's middags in de klas mochten kijken en waarover gestemd ging worden. Gisterenavond was ze waarschijnlijk wel wat zenuwachtig want ze kon haar draai niet vinden en heeft de hele avond languit op de bank gelegen. Blijkbaar is het niet cool om zenuwachtig te zijn. Cito? "Mwah en dan komt dat saaie jeugdjournaal zeker alle avonden met zo'n filmpje omdat het over de Cito moet gaan......". Ogenschijnlijk dus relaxed, maar vooral dus een puberhouding: ik me druk maken, echt nie, doe normaal!

Lou

Lou

06-02-2013 om 09:03

Op d'r sloffen

Dochter heeft het reuze naar haar zin gehad op de eerste Citodag. Ze deed in de klas haar pantoffels aan ("ik ga het gewoon halen op m'n sloffen") en zette haar tafel vol met geluksdingetjes en edelsteentjes.
's Avonds kregen man en ik nog een soort compliment: "Andere ouders zeuren zo. Die zeggen de hele tijd: goed je best doen hoor. Gelukkig doen jullie dat niet." Dat klopt, want zij doet uit zichzelf al zo ontzettend haar best, wij hopen vooral dat ze een beetje rust in haar kop weet te houden en zichzelf de tijd gunt om alles goed te lezen, want de fouten die ze maakt zijn bijna altijd terug te voeren op gejaagdheid. Dat was mijn enige tip: Neem De Tijd. Verder wilde ze liever over andere dingen praten. Of eigenlijk helemaal niet praten maar tv kijken

Kurzweil?

Ik ben benieuwd of er kids zijn die de citotoets in Kurzweil gedaan hebben? Het kon na een proef vorig jaar voor het eerst.
Zoon gaat het volgend jaar doen ben dus wel benieuwd naar ervaringen.

Lisetje

Silas

Silas

07-02-2013 om 16:23

Voolopige uitslag

Zoontje komt thuis met een (voorlopig) advies
Weliswaar iets aan de lage kant maar niet heel erg slecht.
Ben benieuwd of er meer scholen zijn die ook een voorlopige score geven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nee

hier geen voorlopige uitslag. dochter geeft aan de cito niet zo goed te hebben gemaakt, maar we weten niet of dat komt doordat ze wereldorientatie niet goed heeft gemaakt of dat het ook bij de 'gewone' vakken is.

het zal dus even spannend worden tot begin maart!

Silas

Silas

07-02-2013 om 23:22

Gruffalo

Wereldorientatie wordt niet meegenomen in de uitslag
Maar dit wist je waarschijnlijk al

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dat wist ik al uit een ander draadje. Gelukkig maar dat het niet mee telt!

Hier

Dochter heeft alleen de verplichte onderdelen gedaan, dus geen wereldoriëntatie. Vond ze helemaal niet erg
Een voorlopige uitslag komt er bij ons denk ik niet. Maar hier telt de cito ook nergens voor mee dus de uitslag maakt niet uit. Evengoed leuk om te weten hoe ze het heeft gemaakt uiteraard.

Een derde soort regio miriam

Voorlopig advies geven wij voor de cito. Het advies wordt soms bijgesteld na de cito, als het heel positief uitvalt bijvoorbeeld.
Miriam jij schrijft: "Er zijn complete regio's waar de eindcito-score het zwaarst telt. Er zijn enkele regio's die vooruitlopend op wetswijzigingen niet op de eindCIto afgaan, maar op de tussenCito's vanaf groep 6. In die gevallen wordt aan basisscholen voorgeschreven bij welke score ze welk advies moeten geven. De scores worden in de selectieprocedure doorgegeven aan het vo die het allemaal nog even narekent (heeft het bo wel het juiste advies gegeven?)."
Nou wij vallen niet onder die twee soorten regio's. De VO scholen in de omgeving gaan in gesprek met ons en cito is daar helemaal niet leidend. En de tweede soort regio kunnen we ook niet zijn, want niemand schrijft ons voor welk advies we moeten geven. Belachelijk gegeven.

Voorbeeld?

Geerke, als het goed is ligt jullie werkwijze vast in een document. Heb je daar een link van? Of anders: over welke regio (stad/omgeving of samenwerkingsverband) heb je het?
:En de tweede soort regio kunnen we ook niet zijn, want niemand schrijft ons voor welk advies we moeten geven. Belachelijk gegeven."
Fijn.
Maar dat wordt wel de landelijke norm (passend onderwijs). Ik vermoed zelfs dat dat in jouw regio al zo is. In dat geval telt de eind Cito inderdaad helemaal niet (maar de tussentoetsen wel en het basisschooladvies is daar dan 1:1 van af te leiden.).
Overigens kan ik me niet voorstellen dat er overleg is over alle leerlingen. Dat lijkt me veel te veel werk.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.