Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sporty

Sporty

19-01-2013 om 20:07

Cios

Wie kan me meer vertellen over het Cios en het toelatingsexamen? Wat moet je doen? Waar wordt op gelet etc? En hoe bevalt de opleiding?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

20-01-2013 om 10:51

Hmz

Heeft de opleiding dan de toelatingseisen niet duidelijk geformuleerd? Daar zou ik bij de opleiding om vragen.
Wat ik weet: sport-medische keuring en motorische test. Je moet handig zijn met bal en bepaalde turnoefeningen, zoals radslag, handstand, arabier, salto, etc. Topsporters worden so wie so toegelaten.

P

P

20-01-2013 om 15:27

Apart

Ik ken genoeg topsporters die echt geen radslag, handstand of arabier kunnen, maar dat zijn dan gewoon teampsporters!

Fiorucci

Fiorucci

20-01-2013 om 15:51

Ja, dat verbaasde mij ook, een topsporter wordt zo toegelaten, een ander moet goed kunnen turnen. Vreemd.

Tineke

Tineke

20-01-2013 om 16:46

Compensatie

Geen idee hoor, misschien was het slechts stoer doen van diegene die dit mij vertelde. Hij zegt in elk geval bijlessen gym te hebben om alle kunsten te kunnen vertonen op het toelatingsexamen.
Maar ik kan me wel voorstellen dat wie geen topsporter is, moet kunnen laten zien dat hij erg sportief is, handig met lichaam.

P

P

20-01-2013 om 18:10

Tja

Ik weet niet of ik dat wel zo eerlijk vind, niet iedereen is gebouwd voor een ratslag of weet ik veel wat. Je kunt dat toch niet als harde eis stellen?

Net of je bij de pabo een harde toelatingseis hebt voor wat betreft prachtig een muziekinstrument kunnen bespelen!

P

P

20-01-2013 om 18:11

Site

"Deze testen bestaan uit een motorische vaardigheidstest en eventueel (voor kandidaten met VMBO kaderberoepsgerichte leerweg) een intakegesprek/-test. Als je bent geslaagd voor de test vindt er geen loting meer plaats en ben je dus toegelaten tot de opleiding. Over de toelating en intake bestaat een aparte brochure. Deze wordt je toegestuurd als wij je aanmeldformulier hebben ontvangen. Je wordt pas toegelaten als je de toelatingstesten positief hebt afgesloten en medisch bent goedgekeurd."

Als er werkelijk ratslagen en hoe heten die andere dingen nodig zijn als toelatingseis dan hadden ze dat er wel opgezet.

Zware opleiding

Wat ik weet wordt er inderdaad heel veel geëist. Ik zal het even vragen, buurvrouw doet de opleiding (en is de godganse dag sportief bezig inderdaad).

Internet

Kijk anders ook eens op internet rond. Via "cios toelatingstest" krijg je op google van diverse scholen pdf'jes met de eisen. En die zijn inderdaad niet mals. (Voor wie niet kan turnen lijkt Haarlem een goede, daar hoeft het niet. Voor zover ik kan zien in Goes en Limburg wel, en niet weinig ook.)

Een neef van me heeft trouwens de opleiding gedaan, die was laaiend enthousiast. 't Is inderdaad ook iemand die heel erg blij wordt van de hele dag sporten, en hij heeft 'm in de tijd die ervoor stond afgerond.

3 jaar geleden

Heeft mijn zoon de Cios test en sport en bewegen gedaan.

Op Cios ( Arnhem)
Hij moest een lesje geven
Hij moest 12.5 meter onder water zwemmen plus vele banen
Soort stormbaan
Algemene gym onderdelen
Intake gesprek.
4 van de 5 moesten voldoende zijn.

Helaas speelde zijn blessure op en was hij net te laat op de stormbaan, 1 minuut. Hij ging er al vanuit dat hij op de alg gym onderdelen waarschijnlijk onv zou scoren. Jongens en handstand/ratslag enzo is meestal geen supercombi.
Op sport en bewegen was hij in twee plaatsen wel aangenomen, maar dat wilde hij niet. Hij doet nu laatste jaar OA en gaat in augustus naar de Pabo, had hij anders na CIOS willen doen.

Was wel erg zwaar, de test, zijn blessure kreeg de genadeklap en hij is later ge-opereerd, was maar goed dat hij geen Cios deed toen, anders was hij een tijdje uit de running geweest.

Jean

Tineke

Tineke

21-01-2013 om 12:53

Rad of rat? (o.t.)

Ik schrijf als enige radslag, zie ik. Is het echt ratslag?

Radslag

Ik heb het niet opgezocht, maar het lijkt me niet meer dan logisch dat het radslag is. Je draait rond, net als een rad. Niet als een rat.

skik

Fiorucci

Fiorucci

21-01-2013 om 16:42

Klopt

Het is radslag.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

23-01-2013 om 10:10

En als we dan toch bezig zijn

Het is sowieso

Die radslag is voor de meeste mensen toch niet zo'n probleem? Zelf heb ik een post HBO sportopleiding gedaan waar die radslag ook onderdeel van was. Ik ben ontzettend niet sportief, stijf als een hark en lichtelijk motorisch gestoord en toch lukte het. Meestal is het vooral een kwestie van durven en dat is voor de meeste sporters geen probleem.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

23-01-2013 om 10:13

Sporty

Ik zou me wel even verdiepen in de werkgelegenheid. Hier in de stad zit een cios en ik hoor alleen maar van mensen dat het een leuke opleiding is waar ze niks mee kunnen. Veel stromen er dan ook direct door naar de sporthogeschool waarna ze wel een baan vinden. Maar dat moet je willen, nog 4 jaar erachteraan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango

Tango

23-01-2013 om 22:50

Snap 'm even niet

Je schrijft: Ik ben ontzettend niet sportief, stijf als een hark en lichtelijk motorisch gestoord maar je hebt wel een post HBO sportopleiding gedaan. Met welke reden kies je dat dan?
Ik ben zelf namelijk ook niet sportief, stijf als een hark etc. en kan dus ook echt geen radslag.

Lang geleden

Lang geleden heb ik zelf het Cios gedaan. Bij de toelating keken ze meer naar de breedte. Niet of je in één sport goed was. Je moest dingen laten zien van atletiek, turnen (het niveau dat je op school krijgt is voldoende), maar ook van spel en zwemmen. Ik heb toen nog een tijdje zwemles genomen omdat ik daar niet zo goed in was. Motto: een alles kunner komt er wel. Als je alleen goed bent in voetbal kom je er waarschijnlijk niet. O ja, je moest ook nog een lesje geven.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

28-01-2013 om 18:32

Tango

Omdat ik anders helemaal niet aan een baan kom Als je tegenwoordig een pabo diploma haalt mag je nog geen gymlessen geven. Dat kun je wel als je een aanvullende opleiding doet. Even 1,5 jaar kiezen op elkaar en grenzen verleggen dus

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.