Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pol

pol

07-06-2016 om 10:23

Cijfers op het VO

Ik ben heel benieuwd naar de cijfers van jullie kinderen op het VO.
Hier een kind in de brugklas die een 8.7 gemiddeld staat, laagste is een 7.9, hoogste een 9.3. Ik kreeg gisteren te horen dat dit uitzonderlijk goed is maar ik vond/vind het vrij normaal. Hoe zijn de cijfers van jullie kinderen?


bieb63

bieb63

07-06-2016 om 21:01

Pol, ik snap het niet helemaal

Ik heb geen idee wat het bs advies was, maar gezien het feit dat jij haar huidige cijfers/gemiddelde 'normaal' vindt, neem ik aan dat ze dergelijke cijfers ook op de bs had. En dan wordt er natuurlijk geen HAVO advies gegeven...... Dus dat stukje snap ik al niet.
Verder: je zegt dat ze in de brugklas zit en dat ze HAVO doet. Wat bedoel je? Een brugklas is altijd gemengd. Anders zit je gewoon (bijv. op een gymnasium of op een VMBO-TL) school in de eerste....
Dus er klopt iets niet. Leg eens uit.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-06-2016 om 21:07

Bieb

De eerste klas op een gymnasium heet ook gewoon de brugklas hoor. Verder zijn cijfers altijd een beetje ondoorzichtig op veel basisscholen. Allemaal zevens kan prima tot een vwo-advies leiden (als de cito's hoog zijn), en je kind kan met allemaal achten een havo-advies krijgen. Sterker nog, mijn kind haalt achten, maar stevent met haar cito's rechtstreeks op kader af

vlinder72

vlinder72

07-06-2016 om 21:10

havo

Bij mijn zoon in 2 Havo zijn zulke hoge cijfers uitzonderlijk. Het meisje dat zo hoog staat gaat volgend jaar inderdaad naar 3 VWO.

Bijj hem in de klas staan kinderen voor vakken een 5, 6, 7 en hier en daar een 8.

op het VWO zijn uitschieters naar boven gebruikelijker. Logisch want hoger kan je niet.

Hier ook opstromen

Als je in de onderbouw een 7,5 of hoger gemiddeld staat en ook een 7,5 gem op de clustervakken stroom je in principe automatisch op. Van havo 1 naar vwo 2 , maar ook van vmbot 2 naar havo 3. Tenzij je echt niet wil.
En er zijn heel scholen met enkelvoudige brugklas hoor. Zolang opstromen maar gewoon kan vind ik dat ook helemaal niet erg.

Bieb63

Hoe kom je erbij dat een brugklas altijd gemengd is?
Er zijn sowieso heel categorale mavo's, havo's en vwo scholen.
Maar ook op bv onze hele brede scholengemeenschap is de brugklas homogeen, vmbobasis, vmbokader, mavo, havo, vwo en gymnasium.
Je kan wel elk jaar op of af stromen maar er is 1 niveau per klas hier

bloemetje

bloemetje

07-06-2016 om 21:46

Bieb

Bieb, wat een bijzonder reactie. Beetje argwanend, komt het over. Hoezo spreek je niet van een brugklas als deze niet gemengd is? Hier kinderen op en categorale school, en zelfs daar spreken de meeste ouders en leerlingen over 'brugklas'.

bloemetje

bloemetje

07-06-2016 om 21:47

Pol

"Ok, het is dus niet zo uitzonderlijk goed begrijp ik."

Misschien even opnieuw de berichten lezen. De meesten zeggen juist dat het wél uitzonderlijk goed is.

bieb63

bieb63

07-06-2016 om 22:00

bloemetje

Het heet niet voor niets een 'brug'klas..... Maar goed, wellicht noemen sommige mensen een eerste gym ook brugklas.
Waar het om gaat: je zit in de eerste van het VO (brugklas of niet) en je zegt dat je kind op de HAVO zit. Dat zou dus of een pure HAVO school betreffen (dus geen VWO of VMBO-TL erbij), want anders zit je in een brugklas VMBO-TL/HAVO of HAVO/VWO. Dus een school die alléén HAVO heeft? Bestaat dat? En verder: als deze cijfers voor moeder normaal zijn, dan waren dat blijkbaar ook de cijfers op de bs. Wat doe je dan op een HAVO school? Dat advies is dan toch ook nooit gegeven.
Ik vind het een vaag verhaal. Dus vandaar de vraag aan TS.

bloemetje

bloemetje

07-06-2016 om 22:04

Bieb

Bieb, je hebt het mis. Ja, er zijn aparte havo-scholen. En ja, er zijn brede scholengemeenschappen met specifieke havo-eerste-klassen.
(dat zegt natuurlijk niets over TS, maar wel over jouw algemene aannames)

bieb63

bieb63

07-06-2016 om 22:06

blijkbaar

zijn er dus scholengemeenschappen met homogene eerste klassen. Oke, dat wist ik niet.
Maar het blijft voor mij vaag als je dergelijke hoge cijfers/gemiddelden normaal vindt, hoe dat dan op de bs was. Dan lijkt mij HAVO niet het advies. En waren de cijfers/gemiddelden op de bs lager (dus blijkbaar HAVO advies), dan snap ik niet dat je hier post alsof dit normale cijfers zijn.
Dus TS, leg eens uit hoe het nu precies zit, want ik snap de strekking van je post niet.

Bieb, cijfers basisschool

Ik lees lang genoeg mee in deze rubriek om te weten dat de rapportcijfers die in het basisonderwijs gegeven worden bepaald niet objectief zijn. Sommige scholen geven bij een spreekbeurt die voldoende is al een 7,5 en als iets beteris een 8,5, andere scholen geven in die gevallen een 6 en een 7 min. De ene school geeft veel kleine toetsen met coulante beoordeling, bijvoorbeeld 6 van de twintig topovragen fout is nog een 7, waar de ander 40 topovragen toetst met één punt per fout.

Er zijn zat ouders die denken dat hun kind wel minstens havo-advies krijgt omdat het bovengemiddelde rapportcijfers heeft maar er bij het adviesgesprek pas achter komen dat de Cito's wel degelijk allesbepalend zijn en dat hele rapport er weinig toe doet.

skik

Sanne

Sanne

07-06-2016 om 22:18

Normaal

Ik heb hier genoeg reacties gelezen van 'ze haalde alleen maar achten en nu mag ze toch niet naar de Havo'. En ik moet zeggen dat als mijn kind met weinig moeite zo hoog zou staan in de brugklas, ik ook niet geweldig zou denken, maar 'misschien is dat wel nirmaal in de brugklas'.

Maar los van de cijfers: wat wil je kind? Opstromen? Hoe hard werkt ze voor die cijfers? Is het vooral inzet of inzicht?

maria

maria

07-06-2016 om 22:56

Maar pol

Je kunt toch ook een gesprekje aanvragen en dit dan aankaarten?
Hebben jullie niet standaard gesprekken?
Ja, ik zou zeker voor vwo gaan. Kijk eens in de schoolgids voor opstroomeisen.
(toch wel fijn dit draadje. Dochter doet het nl heel goed in brugklas, hier nu geleerd dat dat dus niet hoeft te blijven! Doet al vwo trouwens dus hier geen sprake van ev opstromen)

bieb63

bieb63

07-06-2016 om 23:09

Skik

Dat weet ik en snap ik. Alleen ik begrijp de startpost in dat veband niet. Als Pol die cijfers normaal vindt en hier bevestiging zoekt EN met kort daarna de mededeling dat kind op de havo zit, begrijp ik niet het verband cq de vraag van haar openingsbericht. Dus eigenlijk: wat is nu precies de issue, waarom op havo, hoe was het op de bs, wat was het advies, hoe staat kind erin enz.

bieb

Of misschien hoef je niet zo ver door te graven en is de poster gewoon trots op haar kind. Kan het in haar omgeving niet echt kwijt, zoekt hier bevestiging en krijgt inderdaad veel reacties. Niks raars aan. Ik zeg niet dat het zo is, maar ik probeer de verwarring van Bieb met een eenvoudige verklaring weg te nemen.

Aanbod van school

Hier kwam het aanbod van opstromen vanuit school. Het geval kan zijn dat de school van TS geen vwo biedt maar anders lijkt het mij dat de mentor in gesprek gaat met de ouders en het kind om de mogelijkheid te bespreken.
Als ze het volgend jaar op de havo net zo goed doet, zit ze m.i.een niveau te laag.
Maar een goede sfeer in de klas en fijne vriendinnen zijn ook belangrijke elementen voor de inzet van een leerling.
Een move hoeft niet altijd een succes te zijn. Het missen van je vrienden en de sfeer in de klas, kan het plezier negatief beïnvloeden.
Vraag aan je dochter wat zij wilt.

corine

corine

08-06-2016 om 10:57

Bieb

Bieb, hier een dochter die op haar eind rapport van de bs alleen mar achten, negens en zelfs diverse tienen stond,maar van de cito niets bakte.
De cito lag haar gewoon niet en verder na B en C kwam ze niet. Ondanks haar hoge rapport cijfers, dit warenechte cijfers,dus geen leuke hoge cijfers omdat de juf dat zo leuk vond, heeft ze met moeite havo advies gekregen en ging naar een gewone havo klas en dus geen combi klas.
Snap zelf ook niet zo goed waarom TS niet allamg met de mentor gesproken heeft over opstromen...

pol

pol

08-06-2016 om 11:23

gewoon

Wellicht is het woord "gewoon" niet goed gekozen in mijn openingspost. Ik bedoel hiermee dat ik dacht dat dit standaard de cijfers waren die alle kinderen hebben. Op de basisschool had ze dezelfde cijfers of zelfs hoger. Eindcito was 545 met een uitschieter naar beneden voor woordenschat. School durfde VWO niet te geven omdat het Nederlands niet uitstekend was.

Dankzij Pirata's post ben ik op zoek gegaan naar de opstroomeisen. "op alle theorievakken minimaal een 8 gemiddeld". Dat redt ze net niet omdat ze voor Nederlands een 7.9 gemiddeld staat. Voor 5 vakken staat ze een dikke 9, voor Engels bijna een 10 en voor 1 vak een 8.4.

We hebben enkele jaren in het buitenland gewoond (Ik werk voor een Internationaal bedrijf) en dus ben ik niet heel goed op de hoogte van het onderwijssysteem hier. Dus is het fijn als ik mijn vragen hier kan stellen.

vlinder72

vlinder72

08-06-2016 om 11:37

Een 7,9

Een 7,9 is gemiddeld een 8.

Dus neem nou maar contact op met de mentor. Heb je dit jaar dan nooit met de mentor gesproken en de cijfers van jullie dochter doorgenomen?

Pol

Ik denk toch echt dat je even met de mentor moet overleggen (eerst met je dochter natuurlijk). Een cito van 545 duidt echt op vwo-niveau en dat laat ze nu ook duidelijk in haar cijfers zien. Op die ene tiende voor Nederlands kan het toch niet blijven hangen lijkt me, zeker met je uitleg dat jullie in het buitenland hebben gewoond. Tuurlijk moet je dochter wel willen. Ik denk niet dat er veel leerlingen zijn in haar jaar met vergelijkbare cijfers, misschien wel geen een. Je moet wel even bekijken met je dochter hoeveel tijd ze besteed aan haar huiswerk. Als ze al uren per dag bezig is zou ik zelf twijfelen of opstromen handig is. Als ze het heel makkelijk en relaxed doet nu is havo echt te makkelijk voor haar.

De cijfers op de basisschool zeggen niet zoveel, dat is zo verschillend per school. Het gaat om de lvs-cito scores (voornamelijk begrijpend lezen en rekenen). Als die op een A of een I zaten dan is dat een vwo-score.

Lou

Lou

08-06-2016 om 11:50

vwo

Zo zie je maar hoe verschillend het er aan toe kan gaan. Mijn dochter had een lagere cito-score (543) en ook juist problemen met begrijpend lezen maar kreeg moeiteloos een vwo-advies. Vervolgens gold in de havo/vwo-brugklas de grens van een gemiddeld cijfer 7,5. Ze zit uitstekend op haar plek op het vwo. Juist gezien die verschillende normen en grenzen van scholen ligt een gesprek over opstromen inderdaad voor de hand voor je dochter.

Lynn

Lynn

08-06-2016 om 12:50

uren huiswerk

"Als ze al uren per dag bezig is zou ik zelf twijfelen of opstromen handig is. Als ze het heel makkelijk en relaxed doet nu is havo echt te makkelijk voor haar."

"uren" is een rekbaar begrip.

Als je dochter 2 uren per dag bezig is en deze geweldige cijfers haalt, zou ik haar zeker stimuleren op te stromen, ook gezien de cito score van 545. Als ze er 4 uren per dag mee bezig is, dan kan je twijfelen of het handig is.

Maar als ze zulke goede cijfers haalt door gewoon braaf 2 uur per dag huiswerk te maken, haalt ze op het vwo vast ook voldoendes als ze braaf haar huiswerk maakt.

Het is vaak veel makkelijker voldoendes te halen op het VWO dan een 8 op de havo. Gewoon doen, ik zou er niet over twijfelen (tenzij er echt andere dingen meespelen).

Dus zeker een gesprek met de mentor voeren en ze moeten wel hele goede argumenten hebben als ze haar niet willen laten opstromen. Post die argumenten dan maar hier, mocht dat het geval zijn. Kijken/denken wij wel mee .

NB Hier kind met volgens mij ook 543 en zit op het gymnasium na vwo-advies. Je dochter had gewoon VWO-advies moeten krijgen, denk ik.

Lente

Lente

08-06-2016 om 14:39

Snel de mentor benaderen

Niet meer wachten. Het is al bijna vakantie. Nou ja, dat hangt van jouw regio af.
Mail dat je graag een gesprek wilt met school over het opstromen naar een VWO-klas. Graag op korte termijn.

knor

knor

08-06-2016 om 15:00

opscheppen

Je zit op een anoniem forum, met een onbekende nickname, en dan stel je je vraag om op te scheppen??? Wat een aparte veronderstelling. Niemand kent Pol, noch haar kind, wat heeft ze er dan aan om op te scheppen? Beetje argwanend hoor.

Debbie

Debbie

08-06-2016 om 16:37

vwo

Beetje vreemd dat school zelf niet komt met eventueel overstap naar vwo.

Mijn zoon doet Vmbo t/havo en in januari zijn er 2 meiden naar havo/vwo gegaan omdat ze overal een 9 stonden die gaan nu verder op vwo.

Hier krijgen ze 4 keer een rapport op het tweede rapport word een voorlopig advies gegeven voor het 2de leerjaar.

Belle

Belle

10-06-2016 om 13:40

Super

Geweldig dat je kind het zo goed doet. Bij de ouderavond kun je bespreken of de leerkrachten vinden dat het nivo goed is. Dat heeeft niet alleen te maken met de punten, maar ook met werkhouding.

Zou me er geen zorgen overmaken. Als het nivo te laag zou zijn, zullen de leerkrachten dat wel aankaarten

reactie

Hier waren de cijfersvan mijn jongste in de brugklas ook zo hoog. Ik kon de waarde ervan niet helemaal goed inschatten omdat ze in een heterogene brugklas m/h/v zat. Ik vind je vraag dus niet vreemd hoor. Ben het verder eens met het advies om snel gesprek op school aan te vragen of overstap naar vwo aan de orde is.

@skik wat naar voor je zoon (en voor jou). Sterkte.

Alkes

Dank, het is een waar tranendal zowel sociaal als qua cijfers, kind is doodongelukkig. Heeft nooit wat hoeven doen op de basisschool en is dus nu bezig om te leren leren.

Jee, zit je dochter al in de brugklas, fijn dat het zo goed met haar gaat. Leuk je hier weer te zien!

skik

skik

Tijd gaat nog sneller dan je denkt, want dochter zit inmiddels al in derde.
Herkenbaar wat je zoon nu meemaakt (niet bij eigen kinderen, maar wel in mijn omgeving). Het lijkt me ook behoorlijk lastig. Ook het idee dat je het eerst zo goed deed, dat het daarna niet lijkt te lukken. Frustrerend.

Nvt

Nvt

16-07-2020 om 12:52

Slecht

Ik weet niet meer wat ik moet doen, mijn kind haalt voor science een 7,2 voor gym een 8 en drama een 9 maar de rest zijn alleen maar 5,5 voor Frans, 5,9 voor wiskunde, geschiedenis 5.3 de rest zijn allemaal 6,5, en hij staat gemiddeld een 6.3. Dit is super slecht wat kan ik doen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.