Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cijfers in de klas voorlezen - is daar een voordeel aan?

Zoon zit in groep 5 en heeft regelmatig toetsen. En voor die toetsen krijgen de kinderen cijfers. Nu hoor ik dat juf de uitslagen van die toets in de klas voorleest, dus Pietje heeft X, Marietje heeft Y...
Mij lijkt dat niet zo'n geweldig idee eigenlijk. Vooral niet voor de kinderen die regelmatig een 4 halen. Zoon zit er in het geheel niet mee en heeft geloof ik ook niet het idee dat dit voor andere kinderen zielig is, ik ben op zich niet van plan om dit bij de juf aan te kaarten, maar vraag me gewoon af: waarom doen juffen dit? Is dat om te voorkomen dat iedereen gaat zitten smiespelen "wathadjijwathadjij", wat de les dan weer ophoudt? Zie ik misschien spoken en is het helemaal niet vervelend om steeds hardop te horen dat je een 4 hebt, omdat iedereen het toch wel weet?

Hoe denken jullie hierover? Ik ben met name ook geïnteresseerd in de mening van de onderwijzenden hier.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

29-03-2013 om 11:14

Pffft nee

Mijn jongste maakt zich al genoeg zorgen om de lage cijfers op zijn rapport en die ziet niemand (hoop ik). Hij heeft er echt geen behoefte aan dat de rest weet wat zijn cijfers zijn. Overigens is het laagste cijfer op een rapport hier een 5,5. Als het lager is staat er onv.

Toen hij vorig jaar voor topografie de antwoorden bij de juf mocht zeggen en zo de ene tien na de andere haalde (men kon meeluisteren) werd dat weer oneerlijk gevonden door de rest. Die hadden namelijk WEL hard geleerd. Ze hadden alleen geen idee hoeveel uur mijn zoon daar in had gestopt en het andere keer met dyslexie haalde die cijfers ook niet.

Dus nee, ik zie geen enkel voordeel en als de reden is dat ze gaan smiespelen over wathadjij dan geef je de cijfers maar de laatste minuut van de dag.

P

P

29-03-2013 om 11:17

Herstel

Het andere keer moet zijn het andere kind!

Overigens was die ook jaloers

Geen voordeel

Ik zie daar geen voordeel aan, integendeel. Het werkt meten aan een ander in de hand (en daarmee pesten etc). Natuurlijk meten ook kinderen aan elkaar maar daarom hoeft dat niet nog een keer extra gestimuleerd te worden.

P

P

29-03-2013 om 12:23

Overigens

Als er al voordelen zijn dan haal je die tegenwoordig voldoende uit het feit dat er overal adaptief onderwijs wordt gegeven en dat begint al bij de zonnetjes, maantjes, sterretjes en raketjes in groep 3. Vanaf dat moment kan een klas feilloos weten wie goed is in taal en later ook in rekenen. Hier heb je tot in groep 8 standaard al drie rekengroepen in het rekenboek.

hkh

hkh

29-03-2013 om 12:28

Bij ons ook!

Zelfs de CITO scores worden hier doorgegeven ;-(.

Ik vind het absurd, mijn dochter is een van de betere van de klas (dat klinkt aroogant maar is niet zo bedoeld)en zij vindt het ook heel vervelend...

Gisteren nog (ze zit in groep 7, heeft de juffrouw tegen een medeleerlinge gezegd dat mijn dochter de slimste van de klas is en ws wel een 123 score gaat halen ? Neem aan dat ze dan op NIO oest doelt maar dat is toch belachelijk ? Hoezo voeren ze de druk zo op ? Ik heb 2 weken geleden nog gezegd dat dochter daar nog helemaal niet mee bezig is...en wij ook niet.

En voor de rest van de klas ook niet leuk dat zij als voorbeeld wordt gesteld. Ze hoeft er weinig voor te doen, dat is alleen maar een kadootje. En de rest zien we wel.

Ik denk dat ik de leerkracht er nog even op aanspreek.

Bij jongste dochter in groep 5 wordt er niet over cijfers, zonnetjes/maantjes etc gesproken in de klas. Dus zal ook aan leerkracht liggen.

Maar ik vind het ook echt belachelijk. Kinderen vertellen het toch wel onderling aan elkaar.

Groet,

HKH

Vic

Vic

29-03-2013 om 12:39

Tja

Ik kan me van vroeger ook wel herinneren dat het zo ging, zowel op de lagere school als op het v.o. Hier doen ze het volgens mij niet op de basisschool. Tenminste, ik hoor überhaupt nooit cijfers voorbij komen van mijn groeper 4. Op het v.o. gebeurt het wel. Dochter kreeg laatst zelfs een mail van een docent, waarin hij zei dat er goed was gescoord op een toets 'met zelfs tienen voor Jantje, Marie en Janneke'.
Ik weet ook nog wel hoe dat vroeger ging. Dan begon een docent met de onvoldoendes, en als hij dan bij de 6 was en je was nog niet genoemd kon je opgelucht ademhalen

Temet

Temet

29-03-2013 om 12:49 Topicstarter

Rapport

Hier op het rapport dan weer geen cijfers (in groep 5 dus) maar voldoende-goed etc. en de letters van de citotoetsen die zijn afgenomen. Maar voor tussentijdse gewone toetsen dus wel cijfers.

Het is dus niet vreemd dat ik dit vreemd vind - ik begon al aan mezelf te twijfelen.

Groeten,

Temet

Koolmees

Koolmees

29-03-2013 om 18:06

Op vo wel

Mijn oudsten zitten op het VO en daar vind ik het wel heel zinnig om te weten 'wat de rest van de klas heeft'. Niet per kind uitgesplitst natuurlijk, maar als mijn kind een mager cijfer heeft, helpt het, als ik weet dat de rest van de klas ook een mager cijfer heeft. Ik kan alleen niet 100% vertrouwen dat wat mijn kinderen zeggen, ook de hele waarheid is.

Ach....

ik kan me van vroeger herinneren op bo en vo dat de cijfers ook altijd werden voorgelezen. Op het bo haalde ik alleen heel goede cijfers, op het vo zeker niet. De enige keer dat ik onder mijn tafel wilde kruipen (op het vo) was toen ik alleen maar tienen voor een vak had gehaald en die allemaal werden voorgelezen... voor de rest wilde ik eigenlijk vooral graag weten wat de rest voor cijfer had. Misschien is dat het voordeel wel van het voorlezen? Dat kinderen toch graag van elkaar willen weten wat ze hebben?

En wat die maantjes en zonnetjes en dergelijke betreft: mijn zoon (groep 4) weet perfect wie wat heeft. En hij houdt ook de cijfers van de boekbesprekingen in de klas bij.

En om dat pesten er weer bij te halen.....dat vind ik dan weer vergezocht. Als mensen iemand willen pesten vinden ze toch wel een aanleiding.

Voegt niets toe

Ik zie er geen voordeel in of doel, om de cijfers voor de klas voor te lezen. Kinderen weten het vaak inderdaad wel van elkaar, dat is ook niet zo erg. Mijn oudste zit in de plusgroep met rekenen, in de basisgroep met spelling, hij weet echt wel wie er in welke niveaugroep bij welk vak zit.
Ze leren wel dat iedereen weer ergens anders in uitblinkt (kan ook gym zijn, of muziek), maar ik zou cijfers toch niet voorlezen omdat ik daar gewoon geen nut van in zie. Het voegt niet iets toe of zo, vind ik.

Tja

de kinderen weten onderling toch wel hoe de vlag erbij hangt. Het is niet leuk als je steeds vieren haalt, maar als er meer vieren zijn dan geeft dat een band misschien.

En verder

herinner ik me van vroeger dat ik bij een matig cijfer tegen mijn moeder zei 'ja maar X en Y hadden ook een 5.'Waarop zij pareerde: 'en wie hadden er hoger?'

Meer dan je best kun je niet doen.

Hier

bij oudste (groep 6) gaan de kinderen hun cijfer bij de juf halen, die ze dan vrolijk met elkaar delen....

Pham

Mea Proefrok

Mea Proefrok

31-03-2013 om 09:42

Niet handig

Voorlezen in de klas is niet handig. Kinderen die laag hebben gescoord, vinden het meestal pijnlijk om hun vier komma drie hardop te horen. En sommige kinderen stellen het ook niet op prijs als de leraar zegt "Pietje, tien" en er wordt meteen 'nerd' gesist. Ik lees geen cijfers voor, puur om individuen dit soort momenten te besparen.
Neemt niet weg dat elk kind feilloos weet hoe de zaken ervoor staan in de klas. Mijn dochter zit in groep drie en weet precies hoe ze scoort en hoe zich dat verhoudt tot de prestaties van klasgenoten. Maar dat wisten wij vroeger op de lagere school ook, geheel zon-maan-en-sterrenloos.

Maylise

Maylise

31-03-2013 om 16:30

Hier

Op de school hier (niet in Nederland) lezen ze de cijfers hardop voor. Daarnaast staat er op elk rapport bij elk cijfer het gemiddelde van de klas en de specifieke positie van het kind in de klas op dat vakgebied.
Op de basisschool staat alleen het klassengemiddelde en een algemene ranking van de klas. Elke week wordt er een tussen ranking gemaakt die hard op wordt voorgelezen.
Het lijkt pop idol wel
Ik vind het klassengemiddelde wel handig om te weten maar dat ranking gedoe heb ik niks mee. Dat vind ik overbodig en voor kinderen die altijd in de onderste helft zitten is het ook niet leuk.
Kinderen weten heus wel van zichzelf en van elkaar hoe ze het doen maar daar hoef je niet nog extra de aandacht op te vestigen.

suus36

suus36

01-04-2013 om 09:39

Niet voorlezen

Ik lees ze nooit voor (groep 6). Lijkt me heel ongemakkelijk voor de kinderen. Ik deel wel toetsen uit met cijfer erop om mee naar huis te nemen. Dan zie je wel dat ze massaal hun cijfers roepen. Ik let op dat niemand onder druk wordt gezet om zijn/haar cijfer te geven. Want sommige kinderen willen het niet delen.

Ik kan me trouwens alleen van vroeger herinneren dat ze het op de middelbare school deden. En het allerergste vond ik als ze dan van het hoogste cijfer naar het laagste cijfer voorlazen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.