Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yura

Yura

05-04-2013 om 09:30

Cijfer kwijt

Mijn zoon was het eerste semester heel slecht in economie, maar we zijn met hem bezig gegaan en het kwartje viel en de vieren bogen om naar (dikke) achten. Helaas is een 8,4 in het tweede semester niet op magister verschenen. Zoon heeft de lerares meerdere malen eraan herinnerd, zowel mondeling als per mail en hij heeft ook op de man af gevraagd of ze het misschien kwijt was, waarop ze ontkennend antwoordde. Inmiddels is het tweede semester in magister al lang afgesloten en kan het niet meer ingevoerd worden, er wordt verder ook over gezwegen.
Nu lijkt het erop dat juist dit cijfer voor zoon wel of niet zijn overgang kan betekenen. Ze moeten gemiddeld een 6,5 staan voor alle vakken obv de afgeronde cijfers. Met die 8,4 staat hij afgerond een 7 voor economie, nu een 6. Ik denk erover om de lerares een e-mail te sturen met cc aan de teamleider en mentor. Is dit verstandig? De kopie is niet zozeer om haar zwart te maken (hoewel ze aardig verzaakt in mijn ogen, dit is niet het enige), maar zodat het feit bekend is straks in de rapportenvergadering.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Heidi*

Heidi*

05-04-2013 om 09:54

Dat is toch zichtbaar?

Dat hij 1 cijfers mist en de andere leerlingen niet? of ga ik nu te kort door de bocht?
Ik zou er zeker even een mailtje aan wagen met cc naar de teamleider, omdat je zoon zelf al alles heeft geprobeerd.

Doen

Ik zou het ook doen. Heel aardig mailtje ervan maken, vol met kreten als 'kennelijk iets misgegaan', 'technische storing' 'wellicht heb ik niet goed gekeken, maar...', om maar duidelijk te maken dat je de juf helemaal niets verwijt en volledig uitgaat van haar goede trouw.

Als zij al heeft toegezegd dat e.e.a. zou worden aangepast dan moet je dat ook even vermelden.
(''u heeft toen gezegd dat deze 8.4 alsnog in het systeem zou worden verwerkt, maar helaas is er kennelijk iets misgegaan want voor zover wij kunnen zien is het cijfer toch niet verwerkt. Is er inderdaad sprake van een technische storing of hebben wij iets over het hoofd gezien' - dat werk)

En Heidi heeft een goed punt: als hij 1 cijfer minder heeft dan zijn medeleerlingen is duidelijk dat er een cijfer is verdwenen.

Succes ermee

Temet

P

P

05-04-2013 om 10:11

Mailtjes nog bewaard?

Heeft je zoon die verzonden mailtjes nog?

Yura

Yura

05-04-2013 om 10:16

Hele klas

Ik was niet helemaal duidelijk, maar het cijfer is voor de hele klas niet verwerkt. Er is wel een vakje open gebleven in magister. Maar ik zal er inderdaad over mailen op de manier die jullie aan geven. Zal ik dan wel of niet die cc's doen? Ik wil wel graag dat het bekend is dat hij dat cijfer mist, als ik een reactie krijg van haar heb ik het ook zwart op wit, want die 8,4 is alleen in de klas voor gelezen. Maar dat zal bij haar misschien kwaad bloed zetten. Overigens weet ik niet hoe groot de kans is dat ze blijft, ze is zwanger en komt uit een traditioneel gelovige omgeving, dus dat hoeft misschien geen afweging te zijn (zoon kiest het vak wel in zijn profiel en heb nog een jonger kind op die school).

Yura

Yura

05-04-2013 om 10:18

Ik denk dat zoon zijn mailtje nog wel heeft, maar ik geloof niet dat zij daarop gereageerd heeft.
Maar ik ga een mail opstellen en laat die even aan man lezen en dan verzend ik hem. Mogelijk dat ze op een ouder wel reageert.

Heidi*

Heidi*

05-04-2013 om 11:33

Waarom kwaad bloed?

Dat verwacht ik echt niet hoor!
We zijn toch allemaal mensen en we maken toch allemaal fouten, je wilt je alleen maar indekken en dat is naar mijn mening helemaal niet gek.
De toon van het mailtje is natuurlijk wel belangrijk. Niet belerend en betweterig, want dan slaan de stoppen door.

Suze

Suze

05-04-2013 om 19:01

Zeker per mail en met cc!

Yura klinkt alsof ze ergens een steek heeft laten vallen. Omdat het zo belangrijk is voor zoon dat die 8,4 meetelt, zou ik zeker nu actie ondernemen. Misschien een van zijn oude mails als basis gebruiken en die doorsturen met jullie eigen tekst op een vriendelijke manier.

Als ze gezegd heeft tegen zoon dat ze hem nog zou in voeren, zou ik dat ook zeker in jullie mail zetten.

En ik zou het zeker cc aan mentor sturen, want heel soms willen mensen hun fouten toch verzwijgen en in dit geval hangt er teveel voor je zoon vanaf. Dus gewoon doen! En misschien vragen of ze ook even (binnen een paar dagen, of zeg voor dan en dan) kan laten weten hoe ze het regelt (je schreef dat het niet meer in Magister kan worden gezet) zodat ook jullie zien dat de cijfers toch meetellen.

Maar nu blijkt dat de hele klas het cijfer niet heeft gekregen, lijkt het me toch geen probleem. Dat is toch zo te bewijzen (met verklaringen van medeleerlingen) dat ze het proefwerk/de SO wel gehad hebben en dat de cijfers zijn voorgelezen, maar niet in Magister ingevoerd?

Succes.

Annet

Annet

05-04-2013 om 23:27

Alleen mailen aan mentor

Ik zou alleen mailen aan de mentor met een goede uitleg in chronologische volgorde. Meldt alle vragen die door je zoon gesteld zijn en de reacties daarop.
De mentor is degene die met de leraar gaat praten over het probleem.
Je kunt eventueel wel een cc naar de leraar sturen.

De hele klas

Ik denk niet dat de docent het cijfer kwijt is, je raakt niet alle cijfers van je hele klas kwijt. Was het geen proef so die niet meetelde voor het rapport? Wel balen als het zo`n mooi cijfer is. Zo had mijn zoon eens een proef so Engels. Hij was erg blij met een mooie 9. Helaas haalde hij dat niet bij de echte overhoring.
Er wordt dan van te voren wel aangegeven dat het een proef so is en dat hij niet meetelt voor het gemiddelde. De leerlingen zelf kijken van elkaar de toetsen dan na, terwijl de stof nog eens besproken wordt.

Yura

Yura

06-04-2013 om 11:26

Echt proefwerk

Nee het is een echt proefwerk dat 2x mee telde. Is ook niet zo moeilijk te bewijzen dat er een cijfer moet zijn. Als je in magister gaat dan staat er een leeg vakje tussen 2 cijfers, als je daarop gaat staan zie je onderin staan dat het gaat om een proefwerk over hoofdstuk zoveel en dat het 2x mee telt. De mail gaat er dit weekend uit, ik laat het wel weten of ik een reactie krijg. Bedankt voor het mee denken.

P

P

06-04-2013 om 15:50

Yura

Je zult echt een chronologische goede mail moeten opstellen, beginnen bij het begin (agenda kind met datum toets en of het een pw was of so), dan de cijfers (opgelezen in de klas) dan het missende blokje in magister met de vermelding waar het voor staat en hoe vaak dat blokje mee telt. Vervolgens de mailtjes die verzonden zijn (daar heb je gegevens van) met datum en tijd. Dan alles wat de leerkracht er over heeft gezegd en vervolgens het belang voor jouw zoon.

Yura

Yura

07-04-2013 om 14:40

Verstuurd

De mail is verstuurd. Ik heb een schermprint van magister mee gestuurd daarin is te lezen dat het een proefwerk was en over welk hoofdstuk en dat het 2x mee telde. Ik heb vermeld wanneer het proefwerk is afgenomen en wanneer de cijfers zijn voor gelezen. Mailtjes van zoon heb ik nog niet aan gerefereerd. Ik wilde niet gelijk in de aanval gaan, zo van mijn zoon heeft er ook al 100 keer naar gevraagd. Heb gewoon gezegd: "mogelijk is het aan uw aandacht ontsnapt." Wel heb ik het belang van zoon vermeld dat hij hierdoor mogelijk moet doubleren, dat is meer voor de 2 personen in de cc, in de hoop dat als het cijfer niet opduikt men er in de rapportenvergadering rekening mee zal houden. En ook als startpunt als ik het hoger op moet zoeken, want hij gaat echt niet blijven zitten door slordigheid van een docent, desnoods roep ik juridische hulp in.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-04-2013 om 20:21

Bewijsmateriaal?

Ik zit nog met kinderen op de basisschool, dus ik weet niet goed hoe het tegenwoordig gaat op middelbare scholen. Maar ik kreeg vroeger m'n proefwerken allemaal mee naar huis, met het cijfer erop. Is dat bij jullie op school ook? Want in dat geval heb je een simpel bewijsstuk.

Yura

Yura

07-04-2013 om 21:25

Niet mee naar huis

Tegenwoordig krijgen ze proefwerken niet meer mee naar huis. Dat is vrij gebruikelijk zoals ik ook van andere ouders hier op OO begrijp. Het wordt in de klas besproken en dan moeten ze het weer inleveren. Ik vind dat zelf jammer niet alleen vanwege het bewijsmateriaal, maar ook omdat ik soms zelf even zo'n proefwerk wil zien als er bijvoorbeeld een slecht cijfer is behaald. Even kijken waar het fout gaat en waar ik misschien bij kan helpen.

zebra

zebra

08-04-2013 om 14:30

Yura heeft gelijk

want gemaakte proefwerken worden inderdaad zelden mee naar huis gegeven, wel naderhand in de klas besproken. Al heb je hier wel de mogelijkheid om als ouder de gemaakte proefwerken in te zien tijdens een 10 minutengesprek, dit kun je van tevoren ook aangeven.

P

P

09-04-2013 om 06:57

Hier komen alle proefwerken voor zover ik weet naar huis.

Nou hier nooit hoor. Die proefwerken zijn vaak methode gebonden en elk jaar hetzelfde. Die mgen niet in omloop komen

Gabrielle

Gabrielle

09-04-2013 om 10:13

Hier

Hier zijn wij ook lang niet alle proefwerken. De kinderen kunnen ze gezamenlijk nakijken in de klas en that's it. Heel sporadisch krijgen ze een proefwerk mee, so's meestal wel.

Yura

Yura

09-04-2013 om 10:56

Reactie gehad

Ze gaat het er deze week op zetten zegt ze, dus dat is mooi.

kaatje43

kaatje43

09-04-2013 om 16:13

Zeker niet alle toetsen mee naar huis

Ik zou zeker de leraar mailen en als zij niet reageert, de afdelingsleider in de cc zetten. Zeker als het om een belangrijk cijfer gaat. Hier ook wel eens gebeurd, trouwens. Ineens kwam het cijfer in het volgende kwartaal te voorschijn, he dat is raar;-(

Suze

Suze

09-04-2013 om 17:18

Mooi yura!

Fijn dat er meteen een positieve reactie is gekomen. Ik neem aan een reactie per e-mail?
Even vinger aan de pols houden, maar goed dat je toch actie hebt genomen. Heeft vast geholpen .
En fijn voor je zoon!

Yura

Yura

11-04-2013 om 16:36

Het staat erop

En inderdaad Suze, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat zonder mijn mail niet het geval was geweest. Maar goed, ik ben tevreden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.