Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

13-08-2015 om 19:38

Budget schoolspullen

Wat vinden jullie een redelijk budget voor schoolspullen op de middelbare school? Het gaat dan om agenda, schriften, kaftpapier, pennen e.d., geen dure rekenmachines want die heb ik bij de boeken gekocht. Dochter (4 vwo) heeft de afgelopen jaren een budget gekregen maar heeft dit jaar duur ingekocht en moet zelf bijleggen.


Mams

Mams

06-08-2020 om 09:49

Oké dan

Hier een kind dat na de zomer naar de brugklas gaat. Hij heeft een north face rugtas van €55,- gekregen en school heeft een lijstje aangeleverd met spullen die aangeschaft moeten worden. In de trant van balpen, potloden, gum, schaar, prittstift, 1 schrift met vakjes, passer. Denk dat het bij elkaar max €15,- kost. En dat is het. O ja, gymschoenen met niet-afgevende zool. Gymkleding wordt verstrekt vanuit school. Laptop ook. Geen boeken dus ook niets te kaften.

Flavia

Flavia

06-08-2020 om 09:50

HaT

Bij jullie school hoeven de woordenboeken nooit meegenomen te worden, mijn dochter heeft ze wel mee moeten nemen en de genen die ze niet mee hadden konden de opdracht met de woordenboeken van thuis later komen in halen.

Welke woordenboeken (uitgever) maakte dan weer niet uit, het ging om het leren opzoeken.
Ik vond het een erg leuke opdracht: zoek woord x op en welk woord met betekenis staat daarvoor, welke staat boven aan de bladzijde. En dan krijg je dus verschillende antwoorden met verschillende woordenboeken. Vandaar dat de oefening op school gedaan moest worden, dan werd het ook 1 op 1 nagekeken met de leerling. En zo breiden ze ongemerkt toch hun vocabulaire uit.

Half a twin

Half a twin

06-08-2020 om 09:56

Nooit is niet helemaal waar.

Inderdaad een keer voor zo'n leren opzoeken opdracht en tijdens tentamens mochten er woordenboeken mee. Maar daarvoor hoef je niet voor ieder kind eigen boeken te hebben daar kunnen ze prima samen mee doen.
Van dat incidenteel meenemen gaan ze ook niet stuk, dus nu oudste dit jaar examen heeft gedaan mag jongste ze nu af een toe meenemen voor zijn tentamens en examens.

specht

specht

06-08-2020 om 10:09

lenen

Ook wij hadden met onze 4 kinderen een set woordenboeken een altas enzovoorts.
Toen bleek dat 2 kinderen een periode beide de atlas op hetzelfde moment nodig hadden op school, mocht een kind atlas van de school gebruiken. Ook school vond het overdreven om voor een paar weken een tweede atlas te kopen.
Bij het examen en heel soms bij een SO woordenboek geleend van een vriendin van mij, want lenen van eigen vrienden ging meestal niet, omdat de SO altijd op dezelfde dag en zelfs tijd waren.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

06-08-2020 om 10:29

ha, grappig (o.t.)

de dochter van TS is inmiddels vast al lang van school af!

Half a twin

Half a twin

06-08-2020 om 10:35

Nou inderdaad

Moest zelfs mijn oude nick van stal halen om hier te kunnen posten volgens de forum regels.
Dochter ging toen naar de tweede, is inmiddels geslaagd. Heeft zo'n coronadiploma in de schoot geworpen gekregen. (Volgens sommigen dan, ze heeft er 6 jaar keihard voor gewerkt.)
Nu spullen voor komend studiejaar aan het verzamelen volgens dezelfde principes.

Katniss

Katniss

06-08-2020 om 10:40

Jazeker

Het kind uit de OP heeft dit jaar haar bachelor afgerond. Ze houdt nog steeds van mooie spulletjes. De voorspelling over haar jongere zus is uitgekomen, we gebruiken nog steeds restjes kaftpapier. Ook wel wat nieuw gekocht, maar dan 3 rollen inpakpapier van Ikea, dat is stevig en blijft lang mooi.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-08-2020 om 10:55

Nou het wordt allemaal gebruikt thuis

Bosatlas meteen in de eerste klas. Thuis dus, bij het maken van het huiswerk. Vraag is alleen of je daarvoor meteen de nieuwste versie nodig hebt. Als je examen in Aardrijkskunde doet wel, in de onderbouw red je je vaak ook wel met een eerdere versie. Dat ding hoeft trouwens nooit mee naar school want daar zijn ook atlassen voor bij toetsen en later examens. Woordenboek voor Nederlands wordt meteen in de eerste thuis gebruikt, voor de andere talen weet ik niet. Die woordenboeken gingen wel mee naar school. Bij examens en toetsen namen de oudsten ze vaak (bij examens altijd eigenlijk) mee.
Bosatlas en woordenboeken zijn bij ons voor gemeenschappelijk gebruik.

Grafische rekenmachine kwam pas later, eerste jaren hadden ze een andere die niet zo duur was. Die hadden ze wel zelf. Misschien dat jongste die later kan gebruiken.

Voor jongste moesten we zelf een iPad aanschaffen, oudere kinderen zijn die dans ontsprongen.

Triva

Triva

06-08-2020 om 14:03

die bosatlas

ligt ook in de bieb....

Half a twin

Half a twin

06-08-2020 om 15:37

Alleen jammer

Dat de bieb niet 24/7 open is.
Vandaag huiswerk op gekregen dat morgen klaar moet was hier meer regels dan uitzondering.
Bieb sowieso 17.00 dicht en op donderdag gesloten. Dus vertrouwen op de bieb is onmogelijk.

Triva

Triva

06-08-2020 om 16:09

half

Elke bieb heeft zo'n atlas en ik geloof er niet zo in dat ze bij Aardrijkskunde huiswerk opgeven voor de dag erna. Zoveel uur aardrijkskunde hebben ze niet in de brugklas. Dat zegt de puber maar omdat die pas de avond ervoor er aan begint, dat is iets anders

ElenaH

ElenaH

06-08-2020 om 16:31

Triva

'en ik geloof er niet zo in dat ze bij Aardrijkskunde huiswerk opgeven voor de dag erna. Zoveel uur aardrijkskunde hebben ze niet in de brugklas. Dat zegt de puber maar omdat die pas de avond ervoor er aan begint, dat is iets anders '

Wat jij gelooft, moet je zelf weten. Maar wat je schrijft, is onzin.

Half a twin

Half a twin

06-08-2020 om 17:02

Geloof wat je wilt.

===Zoveel uur aardrijkskunde hebben ze niet in de brugklas.====

2 uur aardrijkskunde in de brugklas waarvan 1 uur op donderdag en 1 uur op vrijdag.
Iets met goed leren plannen. Dat er altijd nog iets tussendoor kan komen waar je tijd voor nodig hebt.
Een zeg niet dat het niet waar is, met 2 kinderen meegemaakt. En na vragen dat antwoord gekregen.

Triva

Triva

06-08-2020 om 17:39

ok jij wint

Net op donderdag dicht.... en ze fietsen geen enkele andere bieb voorbij, nou dan moet je er eentje kopen, op marktplaats ofzo.

Mijn jongste had geluk, hij had niet de meest uitgebreide bosatlas nodig op vmbo basis en hij kon zijn atlas gewoon lenen in de bieb....

Jasmijn

Jasmijn

06-08-2020 om 17:43

1x die bosatlas

Bosatlas is hier echt maar 1x gebruikt, door de oudste die Havo deed, de jongste deed VMBO en zij hadden blijkbaar andere lesmethodes.
Dus die bosatlas heb ik hier nog een tijdje bewaard, maar inmiddels is ie naar de kringloopwinkel gegaan.
Dus ik zou, zoals anderen ook adviseren, niet alles meteen kopen, mocht je het ineens nodig hebben is het vaak snel te leen via vrienden/kennissen, of alsnog nog te koop bij Bol. of Bruna ofzo (vaak heb je het de dag erop al)

Triva

Triva

06-08-2020 om 17:58

kringloop

Dat soort dingen zet ik op marktplaats

Rixt

Rixt

06-08-2020 om 18:14

Op school

Ik heb zoon gevraagd, nu examenklas vwo met aardrijkskunde in het pakket, Bosatlas hebben ze op school en als hij hem thuis nodig heeft kan hij via een code op z'n iPad de atlas bekijken. Woordenboeken gaan soms mee naar school voor een toets, gekocht bij de Action. De grafische rekenmachine is vanaf de vierde nodig en kon niet worden doorgegeven, want nieuwe versie.

ElenaH

ElenaH

06-08-2020 om 18:16

Nou

Mijn dochter heeft aardrijkskunde na de 3e laten vallen. Dus als iemand nog een tweedehands bosatlas zoekt ... 😀

Woordenboeken

Bleken alleen noodzakelijk bij het eindexamen.

Katniss

Katniss

06-08-2020 om 19:28

Atlas

De Grote Bosatlas staat hier in de boekenkast. Mooi boek hoor. Voor de jongste heb ik hem nooit gekocht, en ze heeft er nooit naar gevraagd.

Pirata

Pirata

06-08-2020 om 21:28

Bosatlas

Ik heb net een nieuwe gekocht, voor zoon die havo ging doen.
Wat een mooi boek, ik heb er uren in gebladerd. En had spijt dat ik hem niet mee had op vakantie. Had ik fijn alles over de lokale grondsoorten en begroeiing kunnen opzoeken.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

06-08-2020 om 21:34

Bosatlas

Die staat hier fijn in de kast en af en toe mag hij eruit. Ik vind het een plezierig boek om in te bladeren. Natuurlijk, alles is online te vinden, maar ik vind het ook prettig om af en toe papieren kaarten met extra uitleg te bekijken. School is een aanleiding om er een te kopen. Nou ja, die aanleiding is hier lang geleden. Misschien ga ik een actuele kopen als de kleinkinderen naar de brugklas gaan, dat schiet al aardig op en de eerste brugklasser is een boekenwurm. Ik zie mogelijkheden

Triva

Triva

06-08-2020 om 22:05

oh voor de duidelijkheid

nee ik zet geen bosatlassen op marktplaats, ik heb ook een mooi boek met kaarten (geen atlas) maar noway dat dat soort dingen naar de kringloop gaan.

Piep

Piep

06-08-2020 om 23:47

Atlas

de oudste had nooit een atlas nodig thuis, dus voor de jongste kochten we er ook geen. Hij bleek juist voor veel huiswerk de atlas nodig te hebben, dus uiteindelijk moesten we er toch eentje kopen. Ook precies een druk die ze niet in de bieb hadden (en de bieb is een half uur fietsen en dus sowieso geen handige optie). Zelfde gold voor een muziekinstrument en woordenboeken. Het verschilt dus enorm per school.

Jasmijn

Jasmijn

07-08-2020 om 08:38

iemand anders een plezier mee doen

Ach, die bosatlas lag al jaren op de bovenste plank in een kast, met dezelfde gedachte als jullie schrijven, mooi boek om te bewaren, maar uiteindelijk deed er werkelijk niets mee. Ik heb hem in het begin echt wel eens opengeslagen om er even in te kijken, maar in een 'Marie Kondo' bui gewoon weggedaan. (3 jaar geleden ongeveer) nog geen spijt van gehad.
Op marktplaats verkopen; daar heb ik geen talent voor, of het 'loopt' niet hier in de omgeving, ik heb dat platform opgegeven, er komt toch niemand op af. Of ze gaan lopen moeilijk doen over verzendkosten, en dat voor 3 tot 4 euro, dan geef ik het net zo goed weg, is iemand anders er blij mee.

Mijntje

Mijntje

07-08-2020 om 08:42

verschilt

Verschilt per school. Hier wordt de bosatlas wel gebruikt. Soms moet die mee naar school tijdens een toets.
Ik heb mijn oude bewaard, maar die was natuurlijk verouderd voor mijn kind.

Flavia

Flavia

07-08-2020 om 10:30

vergelijken

ik heb meerdere edities van de bosatlas staan. Vooral bij geschiedenis is dat mooi om al die verschuivingen te laten zien. Zeker in het recente verleden op de Balkan.

Famke

Famke

07-08-2020 om 11:18

Ja, hier ook

Mijn oudste moet op school de transponeringstabel omgekeerd gebruiken, omdat ze een nieuwere editie heeft dan waar de school vanuit gaat. In het algemeen zijn we ervoor om gewoon de voorgeschreven boeken te schaffen, maar toen hebben we toch maar niet die oudere editie ook gekocht. We hebben ook wel oudere edities, maar die editie niet. Er komt tegenwoordig wel erg vaak een nieuwe editie uit.

ElenaH

ElenaH

07-08-2020 om 13:32

Famke

'Er komt tegenwoordig wel erg vaak een nieuwe editie uit.'

Misschien moeten we de regeringsleiders en de opstandelingen zeggen dat ze voortaan nog maar één keer per 10 jaar een burgeroorlog of afscheidingsactie mogen doen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.