Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

13-08-2015 om 19:38

Budget schoolspullen

Wat vinden jullie een redelijk budget voor schoolspullen op de middelbare school? Het gaat dan om agenda, schriften, kaftpapier, pennen e.d., geen dure rekenmachines want die heb ik bij de boeken gekocht. Dochter (4 vwo) heeft de afgelopen jaren een budget gekregen maar heeft dit jaar duur ingekocht en moet zelf bijleggen.


Jessica O

Jessica O

13-08-2015 om 19:50

vandaag

Voor het eerst wezen shoppen. Schriften, mappen papier ed ongeveer 30 euro. Agenda zat op 12 ofzo. Denk dat ik hem 50-60 euro budget zou hebben gedaan. Vrij royaal zag ik nu. Hij kon helaas niet alleen shoppen, vandaar dat we zelf ter plekke de portemonnee hebben getrokken

Barvaux

Barvaux

13-08-2015 om 20:06

dat doe ik niet

Ze bedenken hier wat nodig is en dat koop ik dan. Oudste heeft slechte ervaringen met actionschriften dus hij wil ze alleen nog maar van de V&D en dat mag dan van mij. Jongste bleek het afgelopen jaar een ster geweest te zijn in het proppen van schriften tussen boeken in plaats van in de map ofzo dus het ene na het andere schrift ging verder zonder kaft. Nou ja, eigen schuld.

Hier dus geen budget maar blijkbaar doe je dat omdat ze zelf haar spullen koopt? Dan moet je optellen:

Kaftpapier: 3/4 euro per rol
Schriften: euro per stuk
Agenda: etc
Pennen: etc

Kijk even in een folder en bereken de gemiddelde prijs en dat is dus haar budget, dat kunnen wij niet zomaar zeggen, ligt aan de aantallen.

Moni

Moni

13-08-2015 om 20:06

Hier niets

Ik betaal in de brugklas een basisvoorraad en daarna betalen ze alles zelf mu.v de agenda. In de praktijk neem ik wel eens kaftpapier of een multomap mee van de action.
Ik denk dat je dochter moet houden aan het zelf betalen van de overschrijding. Ik zou ook stoppen met een budget. Verhoog desnoods het zakgeld met 2 euro per maand en dan is het helemaal haar verantwoordelijkheid.

Katniss

Katniss

13-08-2015 om 20:20

Optelsom

Voor de brugklas had ik het budget berekend, 30 euro + 15 voor de agenda. Destijds kocht ze bij de Hema en Action. Inmiddels heeft ze een voorkeur voor A4 schriften met harde kaft, waarin ze dan kekke tabjes plakt voor de verschillende vakken. Die schriften kosten een paar euro per stuk, maal 5 periodes, dus dat tikt wel aan. Ook ieder jaar een nieuw etui, voor de leuk. Ze zit dus nu al boven de 45. Overigens heeft ze wel al wiskundeschriften t/m de zesde, die ik heb gekocht, omdat ze bang is mis te grijpen

Barvaux

Barvaux

13-08-2015 om 20:22

nou simpel toch

Wat is het probleem nu? Ze wil meer geld dus vanwege haar dure tabjeshobby?

Katniss

Katniss

13-08-2015 om 20:33

Gewoon een vraag

Ik ben benieuwd of ik aan de lage kant zit met haar budget.

Barvaux

Barvaux

13-08-2015 om 20:36

vind van niet

Nee, dat vind ik niet, in VWO5 moet dit allemaal niet meer zo van belang zijn vind ik. Niet de duurste schriften en kaftpapier en agenda dus ze zou hier prima van rond moeten komen. Mijn zoon heeft ook voor het eerst een hele simpele agenda van 4 euro gekocht. Nieuwe etui? Ook niet nodig vind ik in de vijfde. Ze had dus, als ze dat zo graag wilde, goedkoper kunnen doen met de agenda en geen etui moeten kopen. Budget is budget.

Half a twin

Half a twin

13-08-2015 om 20:39

2VWO

Dochter hier had 20 euro mee van mij, omdat haar vriendin dat ook mee had gekregen van haar ouders. Ik kreeg nog terug. Een 1 D agenda was wel leuk maar niet handig, ze is verslaafd aan haar franse etui van 5 jaar oud, die kon nog best een jaartje.
Geodriehoek was nog heel, passer en rekenmachine ook dus voor ruim binnen 20 euro klaar. Als ze net als vlrig jaar toch nog extra schriften nodig heeft dan krijgt ze die.
ze was overigens naar HEMA en Action geweest. V en D was te ver fietsen.

25 euro was t budget

voor dochter (6VWO) en die heeft ze precies opgemaakt Wat ze meer zou uitgeven is aan haar zelf. Daar heeft ze een baantje voor.
Agenda had ze zelf al eerder gekocht.
Zoon krijgt geen budget, daar koop ik 2 rollen voor die ik tegenkom. Hem interesseert t niet zo wat er om zn boeken heen zit, als t maar niet opvalt.Map hoeft ie niet, die is nog goed.
Schriften idd hier niet meer van de action, ze klagen allebei dat ze niet fijn schrijven, snel doordrukken. Die van de kruitvat vinden ze wel fijn.

gloria

gloria

13-08-2015 om 21:10

geen idee

Dochter gaat naar brugklas en we hebben alles nog samen gekocht. Overigens nog heel weinig, ze moet eerst maar gaan zien wat ze het fijnst werken vindt.
Ik koop de basis van wat nodig is, en dan een goedkope variant, hoeft niet het allergoedkoopste als iets duurder beter werkt. Maar wil ze duurder vanwege mooier oid legt ze het verschil bij. Hebben we bijv bij etui gedaan omdat ze graag een duurdere had.
Wil ze volgend jaar een nieuwe en is deze nog goed mag ze m zelf betalen.
We kopen met en met wat we zo tegenkomen dus geen idee wat ik kwijt ben. Hebben bijv nog geen agenda of tas.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-08-2015 om 21:13

Goh

Vorig jaar ging dochter naar de 1e en toen mocht ze van mij los op de schoolspullen. Dat heeft ze voornamelijk bij de action gedaan. En ruim, want dit jaar heeft ze weinig nodig nog.
Ze schrijven in de werkboeken, alleen voor wiskunde een paar nieuwe schriften nodig. Katten doet ze met van die hoekje en die gebruikt ze gewoon nog eens. Ze heeft nieuwe potloden nodig. En nieuwe schoenen. En verder volgens mij niets.
Agenda wordt niet gebruikt.

30 euro

Beide meiden een budget gekregen van 30 euro. Alles wat ze meer willen kopen is voor eigen geld. Dat geldt ook voor de rest van het schooljaar. En als we eens een keer bij de Action zijn verdwijnt er wel eens een pak schriften in mijn mandje maar over het algemeen zijn het eigen kosten.
Voor de brugklas gingen we naar de V&D en zochten ze van alles uit...dat doen we dus niet meer. Wat een geld betaal je daar. Hema is hier nu favoriet.

Lian

Lian

13-08-2015 om 21:31

niet veel

Twee zussen, bovenbouw. Kopen samen kaftpapier, zodat ze wat meer soorten hebben. Ze hadden nog redelijk wat, hebben alle 2 een rol gekocht bij de hema en de v en d, verder hebben ze alle twee bij de hema een ringbandschrift gekocht waar 5 vakken in kunnen, wat pennen, potloden en gummen, rekenschriften, etiketten. Samen waren ze een euro of 25 a 30 kwijt. Agenda was 6 euro pp, ze willen niet meer zo'n plaatjesding, is groot en kinderachtig. Ze gebruiken hem toch niet veel want magister.
In de brugklas was dat heel anders en vooral van brugklas naar de tweede klas. Daar kregen ze een budget en daar gingen ze dan overheen. Ze wisten van tevoren dat als ze er over heen gingen, ze bij moesten betalen. Nu moeten ze heel hard lachen dat ze dat toen deden. Ze vinden dat toch een onderbouwdingetje, al die schriften etc
Met zoon moet ik nog even inventariseren maar die heeft behalve een agenda niet veel nodig. Dus ik moet nog met hem naar de stad maar we hebben nog ruim 2 weken voor school weer begint.

Amare

Amare

13-08-2015 om 22:21

Goh

Voor 30 euro kom ik niet ver. Agenda, kaftpapier, schriften, een nieuwe passer, vullingen, waarschijnlijk een nieuwe rugtas.

Mikke

Mikke

13-08-2015 om 22:59

Niks nodig

Hier hebben ze bijna niks nodig. De oudste (5v) wil geen agenda, vorig jaar niet gebruikt, alles gaat in z'n telefoon. Jongste (3v) wil er een van de Hema, de andere agenda's vindt hij te kinderlijk, groot, onhandig. Verder wat schriften, paar rollen kaftpapier en dat was het. De rest hebben we allemaal nog. Kaftpapier en schriften ook, maar daar moet wel wat bij. Wat ze uitgeven? Ik gok 25 euro, samen dus.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-08-2015 om 07:55

Hier ook budget hoor

Niet meteen, maar vanaf het tweede jaar vo. Het was omdat we een enorme voorkeur merkten voor heel dure spullen en het feit dat er alsmaar meer moest komen. Nu steken we ze het eerste jaar goed in de spullen en krijgen ze daarna een budget van €30,- en alles wat daar boven komt moeten ze zelf bijleggen. Toen werden ze ineens wel prijsbewust. Hierbij gaat het dus alleen om kaftpapier, etuis en inhoud, schriften enz. Niet om (al dan niet grafische) rekenmachines, het keyboard enzovoorts.

Aagje

Half a twin

Half a twin

14-08-2015 om 08:05

Amare

Tas zat niet bij het budget. Die heeft ze apart gekregen en kan wel een aantal jaar mee. Voor de brugklas vorig jaar hebben we samen spullen gekocht en gewoon wat nodig was. Nu had ze budget en dan komt vanzelf het besef dat dingen nog wel een jaartje mee kunnen. Etui hoeft niet ieder jaar nieuw, net als kleurpotloden die zijn na een jaar e ht nog niet op.

Els

Els

14-08-2015 om 08:24

Hier geven ze er niets om

Mijn beide jongens maakt het niets uit. De goedkoopste schriften en een etui (die ze al hebben vanaf de basisschool) met daarin het hoogstnoodzakelijke (meer pennen, potloden, gum en puntenslijper). Natuurlijk geo, rekenmachine. Agenda is niet nodig. Lekker makkelijk hoor! Ik koop bij de groothandel een voorraad van alles en dan nog moet ik opletten of ze wel nieuwe schriften pakken. Jongste (nu naar de 2e) presteerde het vorig jaar om zijn laatste semester geschiedenis de aantekeningen overal, door het hele schrift, tussendoor op de nog lege plekken te schrijven!

Esther

Esther

14-08-2015 om 08:35

hier niets

Het eerste jaar ga ik 1 keer mee winkelen en zijn de kosten voor mij. Daarna worden ze geacht alle schoolspullen te betalen uit hun reguliere zakgeld. Dat heeft hier nog nooit op problemen gestuit. Dure schoolspullen betekent gewoon minder geld voor andere dingen. Mijn kinderen kunnen die afweging goed maken.

Evanlyn

Evanlyn

14-08-2015 om 08:46

esther

Hoeveel zakgeld krijgen ze dan? Want hier betalen ze niets. Nou heb ik hier ADHD'ers rondlopen die grootverbruikers zijn van geodriehoeken en zo. Laatst helaas zelfs een rekenmachine - uitgeleend en geen idee aan wie. Kind besefte wel dat dat niet de bedoeling was en heeft het uit schaamte een half jaar stil gehouden, waarbij ze op de toetsen alles met hoofdrekenen deed. Pfff, zo streng ben ik toch niet? Hopelijk komt het nog goed...

Agenda

Hier alleen een agenda nog aan te schaffen. Inderdaad alweer jaren geleden een hele voorraad geodriehoeken, gummen, puntenslijpers, kleurpotloden e.d. bij de Action aangeschaft. Er is nog van alles.
Stoffen kaften worden hergebruikt en er zijn nog nieuwe.
Schooltas gaat al jaren mee. Soms nieuwe gymschoenen of gymkleding.
Door het jaar heen nog weleens een lijmstift of schriften aan te schaffen. Hier dus geen budget.

Lusithania

Lusithania

14-08-2015 om 09:39

Hier

De oudste is gemakzuchtig en vindt zelfs boeken kaften niet belangrijk, die heb ik alleen drie nieuwe kaften gegeven.
De jongste gaat na de zomer naar het speciaal onderwijs en voor haar wilde ik ruimer uitpakken, helaas vond ze dat helemaal niet nodig .

Hortensia

Hortensia

14-08-2015 om 11:09

lowbudget schoolspullen

De basisspullen heb ik zelf altijd betaald, extraatje zoals kekke agenda's of trendy schriften waren altijd voor hun rekening, maar daar hadden ze geen behoefte aan. In een propvolle rugzak sneuvelen dure schriften en multobanden net zo makkelijk als de koopjes van de Action.

Ik heb toen ze naar de brugklas gingen geïnvesteerd in lowbudget geodriehoeken, (kleur)potloden, puntenslijpers etcetera.
Agenda's werden nooit gebruikt.
Kaften investeerde ik wel meer geld in, die goedkoopjes van de Action vielen tegen de herfstvakantie al uit elkaar.
Geodriehoeken gewoon van de Action, passers wel van wat betere kwaliteit want voor de Action geldt: alles wat kapot kan, gáát ook kapot (laatst weer in een computermuis gestonken die na een week de geest gaf - ik leer het ook nooit!). Een Actionpasser valt snel uit elkaar of de benen wijken tijdens het werken, maar een Action-geodriehoek zal niet snel uit elkaar vallen en de gummetjes doen het uitstekend

Ik weet dat sommige middelbare scholen qua materiaalgebruik nogal eens eisen stellen. Ik herinner me nog, toen mijn oudste naar de brugklas ging (alweer jaren geleden) hoe elk artikel een bepaald merk moest hebben en hoe ik me suf zocht naar het streng voorgeschreven A5 schriftje met ruitjes van zowel 5 als 10 mm. Die van 10 waren nergens te vinden! Ik heb toen maar een ringband met A4 ringbandinterieur met 10mm ruitjes gekocht. Dit is alweer jaren geleden en weet je... Dat ruitjespapier ligt nog steeds in de kast omdat in de praktijk alleen de ruitjes van 5 mm werden gebruikt!
En ook dure kleurpotloden. Voor het inkleuren van aardrijkskundekaarten en zo vind ik een doos dure kleurpotloden echt over the top. Ik had destijds nog de vereiste Caran d'Achekleurtjes liggen uit mijn eigen hobbyvoorraad, maar toen mijn zoon aangaf dat ze er eigenlijk niets creatiefs mee deden heb ik ze met zijn instemming snel weer teruggeruild voor een doos goedkope potloden.
De dure Aristo Geodriehoek werd gepropagandeerd omdat die onbreekbaar was, maar mijn bloedjes hebben het echt nog nooit voor elkaar gekregen de veel goedkopere lowbudgetdriehoeken te vernietigen. Wel om ze kwijt te raken, maar dat zou met een dure ook wel zijn gebeurd.

Als ik terugkijk op de middelbare schooljaren van mijn kinderen was ik uiteindelijk toch niet al teveel geld kwijt omdat in de praktijk toch vooral in werkboeken werd geschreven en de vereiste dure materialen net zo makkelijk vervangen konden worden door lowbudget. Dat had ik wel geleerd na het eerste schooljaar van mijn oudste!
Ik had een bulkvoorraad schriften en ringbandinterieur (uiteindelijk werden die het meest gebruikt) in de kast die ik uit de aanbieding had ingeslagen en potloden en zo konden ze van mij krijgen omdat ik vanwege mijn hobby toch al een stevige voorraad had.

Agenda's hadden ze niet nodig en verder zijn mijn kinderen totaal ongevoelig voor merken en trends, dat scheelt ook

Oh, en vergeet ook niet te investeren in printercartridges voor werkstukken want je zult altijd zien dat de inkt op is als er 's avonds een paniekerig kind met een usb-stick voor je neus staat ("moet morgen ingeleverd worden en de printer op school is stuk!"). Omdat ik die zelf ook gebruik komen ze vanzelfsprekend voor mijn rekening.

Wat het gebruik van lowbudgetspullen betreft: ik vind het voor het MBO soms wel anders liggen. Jongste gaat dit jaar naar het MBO en heeft hiervoor o.a. creatieve materialen nodig. Daarvoor is wat meer kwaliteit nodig dan een doosje kleurpotloden van de Action en een tekenstift van de Hema, omdat het echt daadwerkelijk bedoeld is voor de creatieve kant van de opleiding en uiteindelijk ook voor een portfolio.
Omdat ik zelf graag creatief bezig ben en het kwaliteitsverschil tussen een doosje krasserige lowbudgetpotloden en Caran d'Ache of Derwent en een Sakura tekenpen ken, en omdat een gewoon schetsblok toch echt wat anders is dan een non-bleeding markerblock, heb ik hier in geïnvesteerd. Wel met de kanttekening dat hij voor zijn kladjes en schetsjes misschien toch beter de kladblokken, lowbudgettekenpennen en -(kleur)potloden kan gebruiken (maar dat doet hij sowieso wel)

Die spullen heb ik ook betaald omdat hij zijn spaargeld al heeft afgedragen voor de laptop die hij ook nodig had.

Half a twin

Half a twin

14-08-2015 om 11:20

Duur waar het moet, low budget waar het kan.

Kleurpotloden van Bic (gescoord bij Action voor 1,49) blijken net zo goed te kleuren als de verplichte doos Bruynzeel dus na die bruynzeeldoos komt er navulling van Bic.
Passer inderdaad wel van een wat duurder merk, omdat Action zo uit elkaar valt. Geo was een krijgertje, op een open dag deelde een school geodriehoeken uit, die kun je gewoon gebruiken ook al ga je naar een andere school.
Dure tas, die moet de boeken goed beschermen, maar een goedkope gymbroek, kwijt is kwijt ook duur raakt zoek.

Katniss

Katniss

14-08-2015 om 12:18

Duidelijk

Uit alle reacties blijkt dat we gemiddeld gezien in ieder geval niet laag zitten met ons budget
Dochter heeft graag mooie spulletjes en steekt veel tijd in het uitzoeken en combineren daarvan. Ook heeft ze best goede redenen om dingen op een bepaalde manier aan te pakken. Zo'n groot stevig (en duur) schrift is handig, omdat ze goedkope flodderschriftjes eerder kwijt raakt. Ze heeft bijvoorbeeld ook een sorteermap voor losse stencils die ze krijgt (en dan nog moeten we regelmatig op zoek naar losslingerende papiertjes). Volgens mij koopt ze ook ieder jaar wel 20 BIC-pennen en het is me een raadsel waar die dan allemaal blijven. Ik heb daar zelf overigens ook wel last van, volgens mij moeten er hier in huis minstens 150 pennen liggen, maar als ik er een nodig heb ben ik een kwartier aan het zoeken.
Vermoedelijk kunnen we tzt als jongste naar de middelbare gaat wel veel 'restantjes' gebruiken. Er blijft ieder jaar wel kaftpapier over (dat koop je immers nooit te krap), en het zal jongste, zoals ik het nu inschat, een worst zijn of ze 10 verschillende kaftpapiertjes in een schooljaar gebruikt. Jongste heeft overigens nu ook met veel plezier een mooie schoolagenda uitgekozen. Ik betwijfel of daar iets mee zal gebeuren
Oudste gebruikt haar agenda juist heel intensief, ook om vooruit te plannen. Volgens mij heeft ze dit jaar een redelijk basic agenda gekocht, maar ze is wel al de hele vakantie bezig met foto's selecteren die ze er dan in plakt. Vorig jaar had ze een foto-agenda van de HEMA. Die was best prijzig, dus het was ook wel vervelend dat hij bij de eerste regenbui helemaal gerafeld was. Ze heeft dus ook maar (zelf) een nieuwe meer waterdichte tas gekocht.

Hortensia

Hortensia

14-08-2015 om 12:51

foto-agenda

Kost wel wat, maar voor de liefhebber is het heel leuk, een foto-agenda! Ook voor gewoon gebruik van januari t/m december.

Ik bestel die van fotofabriek.nl (A5 spiraal, maar dan de gewone versie), daar kun je je foto's naar eigen inzicht indelen en neerzetten en zit je niet vast aan een lay-out die niet van het slot af te halen is.

https://www.fotofabriek.nl/producten/agendas/schoolagendas/

< 25 euro

Mijn jongens gaan naar de brugklas. Ze hebben allebei een rugtas gekregen die als het goed is die zes jaar mee gaat. Voor dit jaar hebben ze een Hema-agenda, wat kaftpapier, een stapeltje schriften en een etui met passer, geodriehoek, pennen, potloden e.d. aangeschaft. Dat redt je makkelijk voor minder dan 25 euro als het bij de Hema of Aktion vandaan komt en die paar dingen van de Schoolcampus merkloos zijn.

skik

Amare

Amare

14-08-2015 om 16:22

Rugtas

Zes jaar met een rugtas? Hier niet helaas. Zowel de eastpack als de dakine zijn al aan vervanging toe na 1 jaar.

Barvaux

Barvaux

14-08-2015 om 16:30

amare

Het is Eastpak en hier is die na 2,5 jaar vervangen, rits kapot en nee op zo'n manier dat die niet in de garantie viel.

Ik geloof ook niet dat er rugzakken bestaan waar je het zes jaar mee kan doen, ik zou er ook niet zo in staan. Het is al vervelend genoeg voor een kind als die na 2 jaar stuk is maar 1 jaar vind ik wel heel erg snel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-08-2015 om 16:36

Schoolspullen

Op de grafische rekenmachine (120 euro inclusief naamgravure en beschermetui) en een nieuwe agenda (1 Blik agenda; speciaal voor scholieren met ADHD, 17,50 euro) na heb ik alleen wat nieuwe etiketten moeten kopen voor zoon (4VWO). Toen hij naar het VO ging heb ik ook alvast een voorraadje basic geodriehoeken, pennen, schriften etcetera ingeslagen dus die hoeven niet meer gekocht te worden. Als kaft heb ik toen transparante plastic kaften gekocht en die gaan dus nu al ruim vier jaar mee. Ze zijn natuurlijk wel wat smoezelig geworden maar dat maakt zoon niks uit. De schriften zijn gewoon basic, uni kleuren en de etiketten gewone witte. Gelukkig is zoon wat dat betreft niet veeleisend De Eastpak rugtas en zijn etui gaan ook nog wel zijn verdere schooltijd mee. Wil hij een andere, mag hij deze wel zelf betalen. Maar goed, je kan die schoolspullen net zo duur of goedkoop halen als je wilt. Toch denk ik ook dat een budget van 30 euro niet te laag is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.