Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Miraya

Miraya

26-10-2015 om 14:42

echt geen nachtwerk hoor

mijn dochter doet gymnasium, maar het is echt nooit later geworden dan 22 uur 's avonds. Als ze dan nog niet klaar is, heeft ze pech. Had ze maar eerder moeten beginnen. Maar ze mag gewoon niet langer door. Als je maar vier uur slaap hebt, maak je de toets echt niet beter.

Nur

Nur

26-10-2015 om 15:36

Creabea

Het is natuurlijk niet zo dat we dat elke week doen. De keren dat het gebeurd is door de slechte planning/vergeetachtigheid/uitstelgedrag van kind. School geeft alles echt op tijd op. Je kan het natuurlijk ook laten gaan en ze het zelf laten regelen en gewoon naar bed gaan. Dat vind ik ook geen verkeerde houding want het is natuurlijk gewoon hun eigen schuld en ze moeten ook zelf de consequenties van hun acties dragen. Maar tegelijk gaat het soms om belangrijke cijfers die een groot deel van het rapportcijfer vormen en ik weet dat we het nog wel af kunnen krijgen als we er even goed voor gaan zitten. Ik weet ook dat hij het alleen niet zou kunnen want helemaal in paniek. Dus ja dan help ik toch. En die keren dat we de hele nacht door zijn gegaan was natuurlijk ook niet gepland. Mijn hoop was toch wel om het voor een uur of 3 af te krijgen zodat we nog wat konden slapen.

En in mijn eigen baan werk ik ook wel eens de hele nacht door om een deadline te halen. Wederom niet iets wat ik elke week doe maar het komt wel eens voor. Misschien 1x per jaar gemiddeld of zo. Echt niet heel vaak.

lisbeth

lisbeth

27-10-2015 om 07:42

Vroeg klaar

Hier zijn we standaard voor 8 uur klaar, uitschieter naar half negen soms maar dat zijn uitzonderingen. Ik hoor van de klas van oudste ( gym 1) ook andere verhalen, tien uur 's avonds is geen uitzondering.
Ik hou wel de planning strak in de gaten, maar oudste met adhd heeft dat ook wel nodig.
Bij lesuitval blijft ze thuis, ik bel haar dat het tijd is om te vertrekken en verder regelt ze het wel. Dat vertrouwen heb ik wel in haar.

Voorbeeldfunctie ouder

Nur, ik vraag me af wat voor een voorbeeld je geeft aan je kind als je met hem tot twee, drie uur 's nachts door gaat of zelfs de hele nacht doorwerkt. Maak je het dan niet te belangrijk? Ik bedoel, als ze te laat aan iets beginnen, wil ik best een keer een uurtje helpen of vind ik ook goed dat ze wat langer door werken. Maar niet tot diep in de nacht en al helemaal niet de hele nacht. Ben je te laat begonnen, jammer dan. Thats's all in the game. En een onvoldoende kan je als het goed is best op vangen en zo niet...jammer dan. Er zijn belangrijkere dingen op de wereld. Volgende keer maar beter plannen. Mijn oudste heeft afgelopen zomer haar HAVO diploma gehaald. En heeft nog nooit langer dan tot een uur of elf doorgewerkt.
En mijn brugpieper moet om 21.15 uur stoppen met huiswerk en nog even relaxen voor slapen gaan. Soms krijgt hij ook niet af en gaat hij wel een enkele keer uurtje langer door. Dat kan gebeuren.
En ik help ze best met plannen en soms met huiswerk, bijv. overhoren of verslag door lezen. En ik help ze vooral met, vergeet je gymspullen, rekenmachine, tekendoos etc. niet. Maar ik help ze niet uren per dag. Volgens mij, als dat nodig is, zitten ze niet op goede niveau.
En dat je zelf hele nacht door werkt, is aan jou. Jij bent volwassen. Ik doe het zelf niet. Ik ben geen arts, de wereld draait gewoon door, als ik naar bed ga. Maar goed, dat moet iedereen zelf weten.

Noet

Noet

31-10-2015 om 18:37

Katniss

topo leren met een app gaat bij mijn moppie razendsnel, toets was hier ineens ook op donderdag ipv vrijdag en ik zag het blaadje zitten op dinsdag, maar met 10 minuten zat Zeeland er wel in.
Ging het maar zo makkelijk met rekenen.

Tja

Ik schrik wel een beetje van de ouder in het artikel die zegt haar pieper te overhoren tot half een in de nacht. ALs dat zo is, lijkt de ouder me nog eerder aan begeleiding toe dan de leerling.
Maar verder herken ik het wel: als moeder van een (ex)brugpieper (zoon zit nu in 2gym) en als docente en mentor in de onderbouw.
Ik zie het voor een deel als een gevolg van de slechte aansluiting tussen basisschool en middelbare school. Alleen al het leren beheren van een agenda neemt enkele weken in beslag, het plannen van huiswerk, vooral voor kinderen die van basisscholen komen waar (bijna) geen huiswerk de norm is, het inpakken van je tas volgens rooster in de avond, etc.. Ik begrijp de ouders die (tijdelijk) een stap terug doen in hun werk om zich te concentreren op de brugklas.
Aan de andere kant zou in principe de begeleiding van een (goede) mentor in de brugklas voldoende moeten zijn. Ik zou zelf willen pleiten voor 2 uur mentorles in de week voor piepers in plaats van een, maar dat gaat geen schoolbestuur goedkeuren, is te duur.
Sini

creabea

creabea

05-11-2015 om 09:18

even anders gedacht

zou het misschien ook kunnen dat het vo veeleisender is geworden wat betreft huiswerk en zelfstandigheid dan vroeger? De oorzaak van een slechte aansluiting van basisschool op middelbare school kan natuurlijk ook bij de middelbare school liggen.

Ik kan me van vroeger niet herinneren dat we ander huiswerk hadden dan topo en af en toe een spreekbeurt; minder dan de kinderen nu krijgen eigenlijk. En tegelijkertijd kan ik me ook niet herinneren dat er zoveel hulp nodig was bij huiswerk in de brugklas. Of zouden ouders veeleisender zijn geworden?
Wat ik me wel kan herinneren is dat er in de eerste en tweede klas wel heel veel kinderen bleven zitten of afstroomden. Misschien dat dat minder wordt geaccepteerd nu.

Onoverzichtelijker

Ik vind de digitalisering van allerlei onderwijsaspecten het schoolleven kan een kind en zijn ouders een stuk onoverzichtelijker maken.

Vroeger had je voor elk vak een boek. Tegenwoordig niet alleen een boek maar ook lesmateriaal in de elektronische leeromgeving of op een cd-rom. Vroeger had je aan een pen en een stuk papier genoeg voor je boekverslag, nu moet dat in een template dat bijvoorbeeld niet matcht met de software op jouw computer, of het moet geprint worden en is natuurlijk net je toner bijna leeg. Op veel scholen is Magister of een soortgelijk programma nog niet leidend, dus moeten de kinderen alsnog hun papieren agenda bijhouden, waardoor de info over twee plekken verspreid zijn.

Als vroeger het eerste uur uitviel had je mazzel als de telefoonboom je op tijd bereikte zoda je het eerste uur vrij was, tegenwoordig moet een leerling eigenlijk elke ochtend het digitale rooster checken om te kijken of er nog wijzigingen zijn en het misschien andere boeken mee moet nemen. Je tas de avond van te voren inpakken is geen garantie voor alles bij je hebben dat je nodig hebt.

Als je vroeger een docent iets wilde vragen kon je dat alleen doen als je hem zag en kreeg je direct feed back. Nu kan je hem wanneer je maar wil mailen. Of je antwoord krijgt is maar de vraag, je kan het een docent ook niet kwalijk nemen dat niet op alles (tijdig) gereageerd wordt als iedereen over elke scheet die hem dwars zit kan mailen.

Momenteel heb ik drie kinderen op het vo, ben ik daarmee 'klant' van Magister, ItsLearning en student.schoolnaam.nl en moet ik een lijstje bijhouden met al die wachtwoorden. Omdat alle informatie in principe altijd en direct beschikbaar is, wordt ook van jou als ouder verwacht dat je altijd en direct op de hoogte bent. Je hebt er als ouder echt een taak bij en voor leerlingen vind ik het vaak onoverzichtelijk en onrustig.

skik

vlinder72

vlinder72

05-11-2015 om 09:58

Vroeger had je vakken en af en toe een werkstuk (boekverslag of iets dergelijks). Tegenwoordig hebben ze voor alle vakken huiswerk. En iedere dag wordt dat gecontroleerd dus een keer iets overslaan zit er niet meer bij. En dan al die projecten. Een project voor biologie, geschiedenis, overlappende dingen. En dan met filmpjes, excel bestanden, fakebook pagina's etc. En dat komt niet in plaats van maar is en - en.

Mijn zoon is zoveel tijd kwijt aan het werken in projecten. Afspraken na school om filmpjes te maken voor weet ik veel welk vak en daarna moet hij ook nog al zijn huiswerk doen.

En voor het leren moet hij magister controleren. Daarna zijn boeken erbij pakken. Informatie uit ELO vissen maar ook eventuele presentaties uit zijn mail halen en van google Drive. En wee de gebeente als je iets over het hoofd ziet. Ik ben dus ook bezig om te zoeken in google drive of er ergens nog iets belangrijks staat want hij kan dat allemaal helemaal niet zelf. Hij is als dyslect al genoeg tijd kwijt met leren van woorden, teksten lezen etc.

Overigens is het bij ons nooit nachtwerk. Met een goede planning en veel vooruit werken in het weekend is hij door de week meestal vlak na het avond eten wel klaar. Maar het blijft chaotisch.

Jamie

Jamie

05-11-2015 om 10:00

Sinilind

Ja basisscholen bereiden kinderen niet goed voor op het VO maar dat komt omdat ze zo bang zijn voor het verder gaan in de stof met stevig werk op school. Nee, ze mogen alleen verdiepen en verbreden en leuke spellen maken rond een onderwerp. Daar leert een slim kind niet genoeg van voor het VO. Plannen kun je niet leren op de basisschool, niet op die manier die je nodig hebt op het VO.

Daarnaast snapt een leerkracht op het VO vaak ook niet hoe het thuis allemaal werkt, zeurt over dat magister invullen zo'n gedoe is en doet dat de middag ervoor eventjes. Lange termijnplanning werkt niet bij pubers dus knip het dan in stukjes.

Laat leren zonder cijfer controleren zodat leerlingen niet gaan denken; oh ik leer pas als het voor een cijfer is. Knip het in stukjes en maak kleine so-tjes zodat ze al geleerd hebben voor de grotere toets of doe een mondeling van vijf minuten waar willekeurig een kind een beurt krijgt voor een cijfer zodat ze gedwongen worden om kleine stukjes ook echt te leren en niet te wachten tot de toets.

(ik kan nog wel een uur doorgaan maar ik moet werken, daarom)

Half a twin

Half a twin

05-11-2015 om 10:11

kleine so of mo tjes

Op school van dochter werd voor de talen woordjes leren opgegeven en dan kon je mondelimg overhoord worden voor een cijfer. Iedereen leerde dus braaf voor iedere les de 20 opgegeven woorden, want ja je wist maar nooit of je aan de beurt was voor het mo.
Dit is nu afgseschaft, omdat de druk voor de leerlingen te hoog werd.

?!??!

Voor bruggers maar ook 2e klassers zoals mijn dochter is dit nu het eerste dat ze "skippen" door tijdgebrek om al jet maakwerk wel af te krijgen. Uiteindelijk moeten ze voor het proefwerk wel alle 150-180 woorden, uitdrukkimgen en voorbeeldzinnetjes kennen. Als je dan een week voor het proefwerk pas begint is dat wel heel veel

Ik vond die mo-tjes wel goed werken dat dwong de kinderen op tijd te beginnen, al was 21.00 bedtijd voor onze bruger vorig jaar soms wel aan de vroege kant, moest er nog even doorgeleerd of getypt worden aan het huiswerk.

Jamie

Jamie

05-11-2015 om 10:17

Dat komt omdat het dan zoveel LIJKT inderdaad, dan staan allemaal van die so/mo dingen op magister. Toch is het jammer dat ze het afschaffen want het is iets wat je bijv tot de kerst kunt doen. Daarna vind ik ook wel dat ze zo verstandig moeten zijn om te begrijpen dat je eerder moet beginnen.

De laatste keer dat ik keek

Dat geklaag over pubers die niet kunnen plannen blijf ik suf vinden.
Nee inderdaad, dat kunnen ze niet.

De laatste keer dat ik keek konden leerkrachten ook niet plannen. Er werden opdrachten gegeven met een volkomen idiote inschatting van tijd en dus met een onhaalbare deadline.
Dat is dan nog overkomelijk als je maar één leerkracht hebt, maar helaas zijn het er minstens 7 en bij gelegenheid soms wel 15 (ja, voor gym moet je ook wel eens een werkstuk maken).

De overlapping was lachwekkend en irritant want wie doet er onder al dit gedoe nu ook nog graag dubbel werk?

Los daarvan was er inderdaad een toenemend toezicht op het maakwerk. Gelukkig deden niet alle leerkrachten dat. Als dat zo was geweest dan hadden mijn kinderen werkelijk geen leven kunnen hebben naast school.

Hoe zit dat nu?

En doe nou niet alsof volwassenen wel kunnen plannen dus dat het niet aan de leerkracht zal liggen. In het onderwijs wordt de schuld altijd bij de luie leerlingen gelegd, maar in andere sectoren is het juist heel gewoon om het verwijt bij de producenten te leggen. Neem de bouw, altijd te laat. Ambtenaren, duurt altijd lang. Politiek, altijd te laat. Of het openbaar vervoer.

Het zijn maar zo wat voorbeelden.
Volwassenen kunnen ook niet plannen.

Je kunt schande spreken van de ouder die tot diep in de nacht het verkeerde voorbeeld zit te geven.
Maar wordt het niet eens tijd het werk zelf te beoordelen op haalbaarheid?
Is het zinnig? Is het wel af te krijgen?

De laatste keer dat ik keek waren er nogal wat opdrachten die in droge handelingstijd al niet uitvoerbaar waren binnen de beschikbare tijd. Definieer 'alleen nog even printen' maar eens in minuten en hou er rekening mee dat het papier op kan zijn en de inkt ook.

Oh, nog erger: dat je printer niet meer met je computer samenwerkt sinds je de laatste software-update deed. Dat merk je pas als je je oblong opgemaakte werkstuk wilt printen.
Bijvoorbeeld.

Vergeet je woordjes niet te leren.

Nur

Nur

05-11-2015 om 10:32

Projecten

In mijn tijd hadden we ook we ook elke dag flink huiswerk. Het verschil was echter dat het allemaal redelijk overzichtelijk was wat we moesten doen. Je had maakwerk en leerwerk en dat was het dan eigenlijk wel. Af en toe een keer een boekverslag of een soortgelijke opdracht voor een ander vak. De leraar gaf het huiswerk op in de klas en dat schreef je in je agenda. De enige plaats voor huiswerk. Verder viel er inderdaad niks te controleren.
Wat tegenwoordig zoveel tijd kost voor zowel leerlingen als de leraren zijn al die 'leuke'projecten waar ze dan wel weer opdrachten en zo voor moeten doen zodat het geldt als les.
En dat eindeloze werken in groepjes wat ze op sommige scholen doen, dat zuigt ook tijd. Veel meer tijd dat als je eens een keer iets zelf moet doen.
Ik heb dus helemaal niet het idee dat ze meer leren maar wel dat er veel meer onzinnigheid bij is gekomen die heel veel tijd kost. Ook van de leraren trouwens.

Nur

Nur

05-11-2015 om 10:36

Kooiker

Ik vind hard werken om iets af te krijgen geen slecht voorbeeld. Ik vind het ook geen slecht voorbeeld dat je uit solidariteit je kind blijft helpen. Natuurlijk moet het geen wekelijks iets worden dat je halve nachten werkt maar als het een paar keer per jaar zo voorkomt vanwege slechte planning zie ik niet wat daar slecht aan is. Het is natuurlijk ook nooit gepland of zo. We beginnen dan te werken aan het verslag oid. en voor we het weten is het dan al 23h of zo. En dan zien we dat het einde in zicht als we nog even doorwerken. En dat even is natuurlijk altijd langer dan gedacht want juist die puntjes op de i kosten tijd. Maar dan ben je er al bijna en is het zonde om te stoppen. En voila voor je het weet is inderdaad 3 uur.

Urenplicht

De Inspectie is scholen scherper gaan beoordelen op het uitvoeren van het minimum aantal uren. Dat is 1600 uur per jaar (inclusief huiswerk) waarvan 1000 uur op school.

De inspectie beoordeelt de papieren waarheid. De roosters. De verzuimregistratie en per vaksectie het werk dat wordt verstrekt. De vaksecties vullen daar formulieren voor in. Soms kopen ze projecten in (horend bij de methode) waar die administratie niet voor gedaan hoeft te worden.

Als de Inspectie tevreden is, uren voldoende uitgedeeld, dan is iedereen tevreden.

Niemand controleert hoeveel tijd het werk dat wordt uitgedeeld werkelijk kost.

creabea

creabea

05-11-2015 om 13:36

waarom niet in opstand komen??

Jee, dat is toch geen doen? Heb je, als ouder, dan niet de neiging om bij school te gaan melden dat het gekkenwerk is, zoveel inefficient groepswerk/huiswerk? Desnoods collectief: handtekeningactie, weet ik veel? Nur, ik vind het heel lief dat je solidair bent met je kind, maar het kan toch gewoon niet de bedoeling zijn dat je 's avonds laat moet doorwerken (nouja, de 4e of 5e misschien een keer). Ook als je kind niet kan plannen, kun je toch niet volhouden dat zulke werktijden normaal zijn?

Ik ben nu wel even benieuwd hoeveel tijd jullie kinderen sowieso besteden aan huiswerk per dag.

(het is duidelijk, ik heb nog geen kinderen op het vo)

mieke73

mieke73

05-11-2015 om 13:58

hier niet

Ik heb 3 kinderen in bovenbouw havo/vwo. De keren dat er na 10 uur s avonds nog aan school gewerkt is, is van alle 3 bij elkaar op 1 hand te tellen. Echt incidenteel dus. Een keer is er door eentje tot 12 uur gwerkt maar dat is echt het uiterste. In de onderbouw is niet zo heel hard gewerkt. Ik denk nooit langer dan tot 9 uur. Dat vele groepswerk herken ik niet zo. Er wordt wel in groepje gewerkt maar meestal valt dat allemaal wel mee. Of ze zoeken de partners misschien goed uit ) En ja, ze hebben wel eens een aantekening op magister maar als dat niet te vaak is, doen we daar niet te moeilijk over.

hier ook niet

2 kinderen op het VO (gym 2 en gym 4). We drinken elke dag 's avonds rond 20:30 thee samen en dan zijn ze altijd al klaar. 2x per week sporten ze 's avonds en dan wordt er helemaal geen huiswerk gemaakt. Wel doen ze wat meer in het weekend (overdag). Soms als er veel verslagen enz te maken zijn, is met name de oudste wel eens echt een paar uur bezig. Maar dat is al een uitzondering.

Nur

Nur

05-11-2015 om 14:06

Creabea

Ik heb te maken met twee verschillende middelbare scholen en dat verschilt wel per school en per kind. Onze zoon die niet goed kan plannen heeft ADHD en is behoorlijk chaotisch. Daarnaast zit hij op de vrije school waar ze uitblinken in bezigheidstherapie. Allemaal hele leuke dingen maar ze kosten allemaal heel veel tijd. Ik dacht eerst dat het een uniek VS fenomeen was.
Echter mijn andere zoon zit op een traditioneel gymnasium en ook daar wordt er steeds meer in groepjes gewerkt. Ze hadden in de 1e klas al twee projectweken waar veel veel voor moest worden gedaan. Daarnaast moesten ze voor geschiedenis en voor latijn een groepsproject doen wat vrij veel tijd in beslag nam. Nu kan deze zoon veel beter plannen en alles regelen dus dat gaat makkelijker. Alsnog vind ik die groepjes veel tijd in beslag nemen.

Hoeveel tijd ze met huiswerk doorbrengen verschilt per kind. De zoon met ADHD zit inmiddeld in de bovenbouw en ik schat gemiddeld 1,5 uur per dag maar wel met pieken en dalen. Daarnaast is zijn concentratie niet optimaal waardoor hij ook niet heel efficient werkt. De andere zoon is slim maar een perfectionist. Die zou het minder tijd kunnen redden als hij niet zo neurotisch alles af zou willen maken. Hij is ook zo'n 1,5 uur kwijt. En dochter die nogal van de minimale inzet is en vrij vlot verder is nog geen uur per dag. Maar het gaat dus wel in pieken en dalen. Soms moeten er in 1 week opeens meerdere dingen worden ingeleverd en zijn er nog twee proefwerken. Zeker als je daar geen rekening mee houdt of dingen vergeet zoals zoon met ADHD dan krijg je dus soms dus opeens heel veel werk in een week.

Huiswerk

Mijn kind (2VWO) zit een a drie uur per dag aan zijn huiswerk. Hij zou soms wat meer mogen werken van mij, nu is hij nog tevreden met zesjes maar hij is al een paar keer flink op zijn bek gegaan met een 3 omdat hij gewoon niet leerde. Ja en ook voor Frans, wat wel van de zotte is..
Huiswerkbegeleiding heeft hij sinds september, het begint zijn vruchten te werpen, maar is vooral nuttig op de dagen dat hij bij zijn vader is, omdat Pa geen tijd/energie heeft om hem te helpen met huiswerk,
Sini

Juliëtte

Juliëtte

05-11-2015 om 14:12

Wat voor mij nieuw is

Is dat het niet alleen veel huiswerk is (atheneum +), maar ook dat de leerlingen zelf aan het eind van een blok AL hun huiswerk zichtbaar nagekeken moeten hebben. Dat is me een rotklus! Hier help ik (veel) bij, het huiswerk zelf is al zo veel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.