Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Brugklas vwo simpel??

Dochter zit nu in de brugklas VWO.
Ik hoor regelmatig dat de brugklas echt goed te doen is, en dat het pas in de 2e moeilijk wordt.
Dochter toont flinke inzet, direct uit school doet ze haar huiswerk en leert hard voor toetsen. Gemiddeld 2 uur per dag. Zonder morren dus we zijn erg trots.
Hiermee staat ze tot zover overall gemiddeld een 7. Helemaal prima, maar wel wennen voor haar na haar 9ens op de bs. Ze haalt ook wel eens een mager zesje voor hard bikkelen.
Dus ik vind niet persé dat het haar makkelijk afgaat.
Haar 2 vriendinnen halen idd 8en met de avond van tevoren doorlezen, heel frustrerend trouwens. Maarja dat hoort erbij.
Maar hoe moet het volgend jaar dan wel niet voor haar zijn, als de brugklas makkelijk wordt gevonden.


Brugklas.

Een brugklas is een brugklas op welk niveau dan ook. Nieuwe vakken, veel verschillende docenten, huiswerk, plannen, vaak een eind fietsen en nieuwe klasgenoten.

Mijn zoon ging in de brugklas weer om 21.00 uur naar bed, doodmoe.

Later zie je steeds meer splitsing in de kinderen die er idd hard voor moeten werken en degene die het aan komt waaien.
Ik haalde vroeger ook een 8 met alleen even doorlezen, tot ik dat ook niet meer deed en de stof toch langzamerhand wat moeilijker werd. Toen kwamen alsnog de onvoldoendes. Pubers.....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-09-2017 om 22:15

Nee joh

De brugklas is hartstikke lastig. Allemaal nieuwe vakken, lange dagen, huiswerk plannen, veel meer huiswerk. Voor heel veel verse vwo'ers is het echt een beetje schrikken dat ze ineens moeten werken voor hun zevens. En dat je ineens bij allemaal kinderen in de klas komt die op hun basisschool de beste van de klas waren, maar dat niet allemaal kunnen blijven op het vwo.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-09-2017 om 22:37

Onze oudste die afgelopen schooljaar eindexamen heeft gedaan heeft vanaf de brugklas er hard voor moeten werken. Ieder jaar was aan het begin weer even wennen en flink aanpassen aan een nieuw ritme en verhoogde snelheid en weer wat hoger niveau. Brugklas was voor haar misschien wel het minst stresserend, maar dat kwam omdat ze heel erg goed geleerd had om te plannen en dat ging haar het eerste jaar heel makkelijk af itt een boel klasgenoten.

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 22:40 Topicstarter

Aagje

Doordat ze gelijk uit school gaat zitten, goed vooruit werkt en (met mijn hulp) toetsen knipt en op tijd leert, is er idd geen stress. Alleen niet de 9ens waarop ze hoopte (alleen voor de niet-leervakken tekenen en wis)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-09-2017 om 22:42

Tsssss, die post was nog lang niet af

Ik wilde uiteindelijk nog zeggen dat ik niet te veel voorspellende waarde zou hechten aan de eerste weken van de middelbare school. Het is niet zo dat nu hard werken betekent dat ze het straks niet meer zal kunnen. Of te veel er aan moet doen dat het straks niet meer lukt.

Als ik ook naar je andere draadje kijk, zou ik zeggen: probeer er wat minder bovenop te zitten en wat minder snel te denken dat het vast niet goed komt. Steun je dochter, maar laat het verder wat meer los....

Aagje

Jackie

Jackie

26-09-2017 om 22:45

de tweede vond ik juist makkelijker

Ik vond het pas in de 4e klas heel moeilijk worden (en dat jaar gingen ook nog mijn ouders scheiden en startte ik op een nieuwe school). Daarvoor vond ik het ook allemaal meevallen, maar ook niet zo makkelijk dat ik met even doorbladeren een 10 haalde. Een heel pagina vol franse woordjes moesten er wel even ingestampt worden. Ik denk dat ik elke dag tussen een half uur en een uur aan huiswerk zat, gemiddeld. In de vierde klas iets meer.
In de 5e vond ik het trouwens weer makkelijker worden en de 6e was bijna alleen maar herhaling. Die jaren herinner ik me ook als veel leuker, dan heb je natuurlijk al je profiel gekozen en moeilijke vakken laten vallen.
Ik had het dus wel redelijk makkelijk. Wat overigens helemaal niet voordelig heeft uitgepakt voor me want tijdens mijn studie kwam ik er er achter dat ik nooit goed heb leren leren en doorbikkelen. Toen moest ik wel even het wiel opnieuw uitvinden wat betreft plannen en zo.

Dat je dochter 'slechts' zevens haalt kan ook komen doordat het gewoon een spannende tijd is met allemaal nieuwe dingen. Ik vond de eerste ook enger dan de tweede. En oh ja, bij ons was het altijd stoer om te zeggen dat je er maar weinig tijd aan had besteed of helemaal niet had geleerd. Het is dus goed mogelijk dat niet iedereen in de klas vertelt hoe lang ze er aan hebben gezeten.
En alsjeblieft niet nu al zorgen maken over de 2e klas

MK

MK

26-09-2017 om 22:46

onzeker?

Ben je gewoon zelf niet te onzeker over je dochter? Ik kan me draadjes herinneren dat jij twijfelde of ze überhaupt het VWO wel aankon. Nu staat ze een 7 gemiddeld en vind je het niet goed genoeg... ik snap dat niet.

Mijn kind zit ook in de VWO brugklas en haalt voldoendes, maar alles is net voldoende. En hij leert er goed voor, maar er wordt gewoon heel streng genormeerd. Klasgenoten halen 8-en, maar er zijn er ook die dikke onvoldoendes scoren. Als mijn kind gemiddeld een 7 stond zou ik er gewoon trots op zijn, dat gaat het toch helemaal prima? Waarom is dat niet goed genoeg?

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 22:48 Topicstarter

Dat

heb je goed gezien...
Ik ben er bijna nog drukker mee dan zij...
Ik moet het idd meer loslaten denk ik, ik zit ook constant op Magister, sick...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-09-2017 om 22:51

En tja

het is even moeilijk om te merken dat je niet meer fluitend negens haalt maar met goed werken zevens. Misschien blijft het zo, misschien verandert het. Wie weet.
Wij hebben altijd geprobeerd dochter ervan te doordringen dat het kan dat anderen met minder inzet hogere cijfers halen en dat er ook kinderen zijn die net zo hard werkten als zij maar voor wie de resultaten minder zijn. Uiteindelijk heeft het niet zoveel zin om je af te meten aan anderen, kijk naar jezelf en als je inzet goed was is het balen als je een onvoldoende hebt en kun je blij zijn met een voldoende. Zoiets.

Aagje

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 22:53 Topicstarter

Ik ben supertrots op haar inzet. Maar je hebt gelijk, ik kijk teveel naar het gemak van haar vriendinnen en ben dan direct bang dat ze er teveel voor moet doen.
Verder gaat alles heel relaxed en positief hoor. Maar het is idd mijn onzekerheid voor haar of het niet te zwaar is...
Ben misschien nog steeds perplex van het vwo advies, opeens in groep 8.

Zevens

Zevens zijn prima in de brugklas. Met al die nieuwe indrukken is dat een hele mooie prestatie waarmee je dik overgaat. Mijn oudste wilde per se op elk rapport voor alle vakken minimaal een zeven staan. Dat is hem gelukt maar leverde best wel stress op. Onzinnig wat mij betreft. Niemand kijkt ooit nog naar je cijfers van de brugklas

Mijn ervaring met vwo (gym), dat elke overgang best wel weer even een stap is. Maar dat kinderen daar ook snel aan wennen. Als je zevens haalt in de brugklas val je misschien in het begin van de tweede even terug, maar als het wennen achter de rug is komt dat weer goed.

Ik zou het belang van hoge cijfers echt loslaten als ouder, want stel je voor dat je die druk en stress op je kind over brengt. Dat is toch wel het laatste wat ze nu kan gebruiken. Laat haar juist voelen dat je vindt dat ze het geweldig doet en dat je zeker weet dat het helemaal goed gaat komen. Er gebeurt zoveel (sociaal) dat ook enorm belangrijk is in deze jaren. Daar moet ook ruimte voor zijn.

Mijn jongste is net op twvo begonnen en heeft het nog wel erg makkelijk. Maar het is een ander kind, andere school en misschien beginnen ze in een rustiger tempo omdat veel in het Engels is. Ik weet het niet. Ik weet alleen dat hij voor wiskunde een onvoldoende gaat krijgen omdat hij de toets maar voor de helft af had. Ik vind dat helemaal niet erg. Ik denk juist dat hij daarvan leert.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-09-2017 om 22:58

Magister

Hou daar mee op, zou mijn advies zijn, met dat constant in Magister loeren. Dat doen wij alleen als er een bijzondere reden is, anders niet.

Een vriendin van me heeft het hele eindexamenjaar van haar zoon als een fanatiekeling in Magister gekeken. Stond soms huilend bij mij in de kamer omdat er iets anders op stond dan ze verwachtte. Zij was soms in paniek en dacht met grote regelmaat dat zoon het zeker niet zou halen. Uiteindelijk slaagde hij met vlag en wimpel.

Kortom, laat het inderdaad wat meer los. Zit er wat minder bovenop en gun je dochter het om de dingen zelf uit te zoeken en eventueel op haar gezicht te gaan. Daar leert ze ook van.

Aagje

Magister

Het lijkt me niet echt leuk voor een kind om nooit thuis te kunnen vertellen welk (goed of slecht) cijfer je hebt gehaald, omdat je moeder het altijd al weet.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-09-2017 om 23:02

Precies Drietje

Dat is ook een goed punt. Dat was de kritiek van mijn pubers op mijn vriendin die alle cijfers van haar zoon al wist voor hij het kon vertellen. Soms zelfs voor hij het wist. Vonden ze echt stom en vervelend voor die jongen.

Aagje

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 23:06 Topicstarter

Jullie hebben gelijk

ik ben er teveel mee bezig. Dochter vindt het allemaal wel gezellig dat samen huiswerk maken. Maar daar moet het bij blijven, ik help, en zij moet het uiteindelijk doen. En dat gaat prima. En idd, geen zorgen maken dat anderen 8en halen met 1x doorlezen, dat is niet de norm.

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 23:11 Topicstarter

Verder

Heb ik mijn onzekerheid nog niet op haar overgebracht gelukkig, ze is heel blij en relaxed. Heeft nog genoeg vrije tijd vindt ze, en geniet van onze complimenten voor haar inzet. Dus dat gaat echt lekker.
Ik ga direct magister van mn tel verwijderen

Verschillen

Nergens op het VO zijn de verschillen zo groot tussen kinderen als op het vwo. Daar heb je de 'gewone' vwo'ers, maar ook de hyperintelligente hb-ers. Qua IQ kan dat verschil zo groot zijn als tussen havo en kader (even heel grof gezegd). Dus er zijn altijd uitzonderingen die heel makkelijk negens halen en straks een pakket kiezen met vier extra vakken. Er is nu eenmaal niets boven vwo. Maar de meesten moeten echt wel werken hoor. En de een heeft moeite met talen, de ander met wiskunde, dus dat verschilt ook nog eens enorm.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-09-2017 om 23:14

Samen huiswerk maken?

Doe je dat omdat je nu al zeker weet dat het nodig is? Of gewoon zodat jij zeker weet dat ze het doet en zij het wel gezellig vindt? In het geval van het laatste zou ik zeggen: laat haar het zo veel mogelijk zelf doen. Dan kan ze beter uitvinden wat bij haar past. Zal ze ook wel een keer struikelen maar dat is niet erg. Als er echt een probleem is, is het wat anders natuurlijk.

Aagje

Goed zo

Weg met magister. En ik zou met het huiswerk er ook niet naast gaan zitten hoor. In de buurt zijn en beschikbaar zijn voor vragen en dode momenten, een knuffel en wat lekkers is goed genoeg, vind ik. Ik overhoor wel voor alle toetsen. Tijdig, zodat zoonlief nog wat kan leren als hij het niet goed kent.

Aagje

Wij denken er precies hetzelfde over

Nienke

Nienke

26-09-2017 om 23:16

magister

Ik heb ook vriendinnen die constant op magister kijken. Dan komt het kind thuis en heeft het niets meer te vertellen want moeder weet al via magister dat wiskunde uitviel en dat het een 8,1 had voor geschiedenis en helaas een 3,8 voor biologie. Ik heb in de hele tijd dat mijn dochter op het VWO zat misschien 10 x op magister gekeken. Ik vertrouw mijn kind hierin, gun haar haar verhalen en gun haar ook om dingen op haar tijd te vertellen.
Cijfers in de brugklas zeggen ook niet alles. In de bk had ze minimaal achten met niets doen. Daarna sloeg de puberteit hard in en met niets doen gaan je cijfers later niet omhoog. Ze is een keer blijven zitten en heeft haar diploma uiteindelijk meer dan prima gehaald.
Ja, de middelbare school is even wennen, zowel voor je dochter als jij. Heb vertrouwen in je dochter, straal dat ook uit naar haar. Dan gaat het voor haar ook gemakkelijker en het kan anders zelfs averechts gaan werken. Je dochter volgt haar eigen pas en komt er wel. Loslaten dus en vertrouwen hebben.
Misschien daarom handig als je met jezelf afspreekt dat je maar 1 x per week kijkt op magister? Je verandert verder toch niets en het is/voelt voor iedereen wellicht wat relaxter. En er kunnen verhalen verteld worden die nieuw zijn.

Hemf

Hemf

26-09-2017 om 23:17 Topicstarter

Aagje

Nou ja samen, zij zit aan de keukentafel en ik rommel aan of kook. Maar ik ben er dus wel als ze een vraag heeft. De middagen dat ik niet thuis ben doet ze het zelf en uit zichzelf.

Cijfers zijn relatief

Tuurlijk haalde je kind op de basisschool negens, ze behoorde tot de besten van de klas. Daar zat ze met kinderen die naar t vmbo gingen. Zij moeten ook voldoendes halen, dus grof gezegd halen zij zessen en zevens, havo-kinderen zevens en achten en de vwo’ers achten en negens.
En nu op t vwo is de normering strenger, alle kinderen zijn daar slim. Ieder jaar wordt t moeilijker, sneller en meer, laat haar los, zij moet t diploma halen, jij hebt er al een

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-09-2017 om 00:15

En tel je zegeningen

Eigenlijk heb ik er een hekel aan als iemand dat zegt, maar toch, wat fijn dat ze zo uit zichzelf plant en hard werkt. Ik heb er hier een die haar maakwerk op school in de pauze afraffelt, en het thuis al heel wat vindt als ze zich tien minuten (al zuchtend en steunend) laat overhoren. Dat moet ik doseren en zorgvuldig afwegen waar ik een issue van ga maken, want vaker dan twee keer per week krijg ik er niet door. Die haar Franse woordjes voor een proefwerk twee keer doorleest, 3 minuten, en dan vervolgens enthousiast vertelt dat ze toch maar mooi een 6,8 heeft gehaald.

De mijne

Vergeet nog steeds elke dag na school in zijn agenda en op magister te kijken. Kijkt me heel verdwaasd aan als ik vraag of hij huiswerk heeft Doet vervolgens wel netjes wat ie moet doen (vrijwel alleen leerwerk, rest is op school 'af').

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-09-2017 om 08:34

relax!

Anderen schreven het ook al: laat het nou wat meer los.

Volgens mij heeft je dochter het prima voor elkaar. En nee, het is niet (echt niet) de norm om met niets doen 8'en te halen. 8'en en 9'ens zijn natuurlijk sowieso niet meer de norm op de middelbare school, dat is logisch toch? De groep is een stuk homogener dan op de basisschool - en niet iedereen kan met kop en schouders boven de rest uit steken. Als ze nu een 6 haalt, betekent dat een 'VWO 6', een voldoende voor het VWO dus. En een 7 is een ruime voldoende. Voor het VWO. Twijfel nou niet zo aan haar!

Het jaar is bovendien nog maar net begonnen, ze is net een paar weken bezig. Denk je echt dat je nu al voorspellingen kan doen voor de benodigde inzet volgend schooljaar? Laat lossss....

MK

MK

27-09-2017 om 09:14

trots

Ik zou trots zijn op je dochter, die doet het geweldig! Hier ook een VWO brugklasser in huis die ik nog echt achter z'n broek moet zitten om huiswerk te gaan maken. Ik moet het echt samen doen, anders gebeurt er niets. Of leest hij het 1 keer door en denkt dan dat hij het wel weet. Hij is namelijk nogal overtuigd van zichzelf

Hij baalt nog steeds enorm van het vele huiswerk en denkt ook echt dat hij hierin een keuze heeft om het te laten liggen. Z'n cijfers zijn minimaal voldoende, hij zou veel beter kunnen. Hopelijk is deze periode een soort wake up call, dat hij gaat inzien dat het niet allemaal vanzelf gaat. Want hij schrikt wel van z'n cijfers. Op de basisschool was hij immers een slimmerd die een klas had overgeslagen.

Dus ja, jij kan het loslaten maar ik nog lang niet hoor. Zou wel willen, want ik heb er nu een baan bij lijkt het wel.

saar

saar

27-09-2017 om 09:50

samen doen

Hier een dochter in vwo3 die past in profiel dat je schetst van jouw dochter femh.
Wij deden het ook samen in brugklas, dwz op de manier die jij beschrijft. Als ik thuis was was ik vaak beschikbaar zo nodig, als ik niet thuis was dan deed ze het sowieso alleen want dat huiswerk moest altijd zo snel mogelijk af
Toch vind ik niet dat ze hulp 'niet nodig' had. Ik heb wel degelijk bijgestuurd hier en daar, en nog. Vooral qua mindset.
Ze raakte toch wel hier en daar flink onzeker of gefrustreerd als leren niet snel genoeg ging naar haar zin (ik ga dit nooooit leren) of als haar of schools planning niet zo haalbaar was.
Ook is ze vrij competitief en heeft echt moeten leren zich af te meten aan haar zelf, en niet aan de 1×doorlezenklasgenoten. Waarvan ik me soms ook wel afvraag of ze wel zo weinig leren. Een leergierig kind leert vaak juist heel veel, al valt het minder op omdat het onder hobby geschaard wordt. Een leergierig kind leest vaak al veel,leer je natuurlijk enorm van. Dochter leest geen letter die niet helemaal verplicht is, is allergisch voor alles wat maar een educatief luchtje heeft. Dat betekent dat ze wat meer op een schoolse manier moet leren, ook goed.
(Ik vraag haar nu wel nog vaker af, dat vindt ze fijn. Zo kwam ze gisteren bij geschiedenis tot een aha momentje, ze kwam erachter dat verontreinigd niet betekend dat er gereinigd is, er viel een kwartje ook wb een ander vak, waar ze niets van de inhoud begrepen had hierdoor Niet te geloven toch, vwo3? Een woordenschat van niks, maar ze leert haar tijd superefficient indelen, voordeel van erg lui zijn.

Ohja, ik was wel vaker beschikbaar maar heb wel altijd initiatief tot helpen bij dochter gelaten, heb me nooit bemoeid met haar planning oud en op mijn tong gebeten als ik vond dat ze weinig deed.

Hemf

Hemf

27-09-2017 om 10:01 Topicstarter

saar

"Ook is ze vrij competitief en heeft echt moeten leren zich af te meten aan haar zelf, en niet aan de 1×doorlezenklasgenoten."

ja dit herken ik zeker in mijn dochter. Maar ik ben geloof ik wel tot haar doorgedrongen dat ze daar niet naar moet kijken.

Nog even voor de duidelijkheid, ik ben supertrots op haar, kan het niet vaak genoeg zeggen, en dat weet ze en voelt ze. Maar ben idd wel wat onzeker of het allemaal niet te moeilijk blijkt. Maar dat wordt ook steeds minder als ik zie hoe snel ze bijv woordjes tot zich neemt en hoe snel ze de link bij Wiskunde legt, terwijl ik nog probeer de som te snappen...
Ze heeft het blijkbaar gewoon in zich. Maar wat ik zei, de meeste VWO-ouders zijn er naar toe gegroeid, en ik had opeens een VWO-er in groep 8. (ging opeens van gemiddelde havo cito's naar vwo cito's wat ook werd bevestigd in de eindcito). Ben misschien nog steeds perplex

saar

saar

27-09-2017 om 10:05

en nog

Femh, dochter hier doet het hartstikke goed en dat komt toch oa door zaken die jij ook beschrijft over jouw dochter. Dochter leert zichzelf en haar leertechnieken goed kennen, dat is wat lastiger als je 'niks' (methodisch) te leren hebt. Wat dat betreft bouwt dochter mi toch een voorsprong op, qua leervaardigheden.
Ze heeft soms wel een achterstand naar haar idee, in de praktijk klopt dit nooit. Ze laat zich dan wat meeslepen door haar paniek.
Ze heeft altijd alles prima op orde en de onvoldoendes die ze in 3jaar verzameld heeft zijn op 1 hand te tellen, dat geeft (haar) rust. Ze scoort op alle vakken gelijkmatig.
Ook en vooral heeft ze haar toetsvaardigheden flink moeten verbeteren. Erg frustrerend als je veel lager scoort dan nodig door slecht lezen, slordigheid etc. Blijft moeilijk voor haar maar is ze wel mee bezig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.