Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Asha

Asha

06-11-2012 om 14:11

Brugklas havo/vwo > dochter

Hallo allemaal,

Dochter van 12 zit momenteel in de havo/vwo brugklas en heeft tot dusver 4 onvoldoendes gehaald. Iets wat ik persoonlijk heel jammer vindt !

Heb er al een stevig gesprek met haar over gevoerd en zoals ik het nu zie is het te wijten aan gemakzucht, het snel afraffelen van het huiswerk (ben al klaar hoor, mam !) en dan binnen een uur al weer beneden staan. Kan ze nl. leuke dingen gaan doen die uiteraard vele malen leuker zijn dan huiswerk (wat ik ook snap)..

Maar die 4 onvoldoendes zitten me dwars. Het gesprek over meer inzet tonen, proberen je cijfers op te krikken, geen afraffelen meer maar echt de tijd nemen om goed te leren, vooruit werken etc.... lijken wel binnen te komen, maar nu nog de praktijk nog he...

Zijn 4 onvoldoendes nog goed op te halen ? En wat ik ook niet terug vindt: hoe bepaalt school of je havo of vwo kunt doen of zelfs zou moeten afstromen naar vmbo ? Wat moet je daarvoor dan hebben, zoveel onvoldoendes dat je MOET afstromen o.i.d. ? Wie weet hoe zoiets werkt ? Ik hoop dat dochterlief het tij kan keren, want ze is er slim genoeg voor, moet alleen goed beseffen dat er niks aan komt waaien en dat je hard moet werken voor mooie resultaten ! Pfftttt....

gr. Asha

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

06-11-2012 om 14:20

Rapport

Heeft je dochter 4 onvoldoendes gehaald of staat ze voor 4 vakken onvoldoende?
Afhankelijk van de school wordt er in een dakpanklas op het hoge of het lage niveau lesgegeven. Cijfers kunnen ook op het hoge of lage niveau gegeven worden (of je krijgt zelfs twee cijfers, eentje voor het hoge en eentje voor het lage niveau).
Hoe de school van jouw dochter dat doet moet je in de schoolgids opzoeken of in de bevorderingsnormen.
Hier wordt op het hoge niveau lesgegeven en de normering van de toetsen is op het lage niveau. Bij gemiddeld een 8 en twee tekorten mag je naar het hoge niveau.

Vera*

Vera*

06-11-2012 om 14:21

Tekorten

De twee tekorten slaat op een gemiddeld 8 en een 7 is dan een tekort.

Brugklas

Het is ook allemaal ontzettend wennen in de brugklas. Zelfs de onvoldoendes gaan wennen. De tijd dat je kind alleen prachtige scores had op de basisschool is voorbij. Mijn zoon zit nu in de 2e en school is totaal anders dan op de basisschool. Ik ben nog steeds aan het wennen Ze moeten hier een 8 gemiddeld staan om VWO te mogen gaan doen. En die hoge gemiddeldes moeten vooral gezien worden bij Nederlands, Engels, Wiskunde, Natuur- en scheikunde.

Hier ook

Geen oplossing hoor, alleen herkenning. Zoon van het type haalt-met-twee-vingers-in-zijn-alleen-maar-tienen heeft nu al drie onvoldoendes op zijn lijst staan. Hij raffelt alles gewoon af, leest niet goed, denkt dat hij het allemaal al wel weet e.d.
Leuk vind ik het niet, maar ik wijt het (tot nog toe) aan het moeten wennen aan een nieuwe school en aan het feit dat hij voor het eerst in zijn leven iets voor zijn punten moet doen.
Hopelijk komt het nog wel goed, voor jouw dochter en voor mijn zoon!
n@nny

Tineke

Tineke

06-11-2012 om 14:59

Boven

Daarom ben ik er ook voorstander van dat er beneden huiswerk wordt gemaakt. Aan de eettafel. Kopje thee erbij: "wat moet je allemaal doen kind", en terwijl je de piepers jast, en de was wegwerkt, hou je het in de gaten, help je wat, stuur je wat aan. Af en toe een pepernoot, mandarijntje. Er is niks zo gezellig. Nou ja, dat idee.

Marie

Marie

06-11-2012 om 16:49

Schoolgids?

hoi
Informatie over op- en afstromen staat (neem ik aan) toch gewoon in de schoolgids? Of op de website van school? Wat werd erover gezegd tijdens de ouderavond (of doen ze daar niet aan?).
Staat ze gemiddeld op vakken onvoldoende of zijn het repetities / SO's?
Kun je haar vorderingen zelf ook bijhouden door te kijken in Magister? (vind ik heel handig).
Neem anders gewoon eens contact op met haar mentor - die is daar namelijk voor.
succes

Jesse_1

Jesse_1

06-11-2012 om 20:47

Kaatje

Met nog 2 broertjes is dat niet altijd even rustig, beneden aan de keukentafel :-S.

Mussie

Mussie

06-11-2012 om 20:51

Helpen

Heb je al geprobeerd te helpen? Voor de meeste kinderen die ik ken, is een stevige preek geen adequate oplossing. Daar moet je naast gaan zitten, helpen plannen, laten zien hoe je leert, samen leren en overhoren. Zeker in het eerste half jaar van de brugklas! En daarna duimen dat ze zelfstandiger worden. Helaas is dat laatste bij zoon in de 2enog niet gebeurd. En dus zitten we nog regelmatig te helpen. Maar hij heeft prachtige cijfers, dat dan weer wel.

Evanlyn

Evanlyn

06-11-2012 om 23:25

Huiswerk beneden

Dat werkt inderdaad als een trein! kan ze af en toe wat zuchten over die idioot van een leraar die zulk raar huiswerk opgeeft. En ik kan dan zeggen: poe poe, het is me toch wat hè. Vaak is dat voldoende, dan gaat ze als een trein.

Broertje en zusje stuur ik zonder pardon naar boven, waar ze gaan computeren. Nou ja, allemaal voor het goede doel dan maar.

Vic

Vic

06-11-2012 om 23:28

4 onvoldoendes

Zijn die vier onvoldoendes losse cijfers, of gemiddelden voor vakken (beide kan ook, als je een docent hebt die maar weinig toetsen geeft). In principe wordt het eindcijfer over het hele jaar gemiddeld, dus een enkele 4 is meestal geen probleem. Mijn dochter heeft voor haar laatste rapport zelfs een 1,5 voor Latijn opgehaald tot een 6 met een enkele 8,3. De 1,5 telde 1x en de 8,3 2x mee.
Ik ben wel blij dat ze een vwo-brugklas heeft gedaan, want gemiddeld achten (wat ik hier lees) was waarschijnlijk een pittige uitdaging geweest. Ze heeft toch altijd wel een paar zessen. De brugklas was voor ons ook continu bijsturen, daar heb ik me heel erg op verkeken na een vlekkeloze basisschooltijd.

Eens met kaatje, mussie en evanlyn

Volgens mij is dat wat werkt. Hier tenminste wel. Brugklasser hier heeft nogal last van werkvrees en heeft ook de neiging zichzelf te overschatten. Het is de derde op rij hier in het gezin, dus we hebben al wat ervaring met op weg helpen in de brugklas. Vanaf het begin beneden aan tafel huiswerk gemaakt. Samen de agenda doorkijken of alles juist is opgeschreven. Goed vooruit kijken ook naar toetsen die er aan zitten te komen, verslagen of tekeningen die moeten worden ingeleverd. Juist dat plannen gaat niet vanzelf. Ze hebben een steuntje in de rug nodig, hoe slim je kind verder ook is. Twee dagen voor een toets overhoren helpt ook. Kijken waar de zwakke punten zitten, dan kan dat nog extra geleerd worden de volgende dag.
Inmiddels doet hij zijn maakwerk op school of op zijn kamer en kijk ik, als hij klaar is, samen met hem zijn agenda door. Wat hij heeft gedaan, geleerd, mee bezig is. Ik vind dat hij het snel oppakt. Voor jou dochter is het nu een moment om het roer om te gooien. Ik zou er samen voor gaan.

Maylise

Maylise

07-11-2012 om 11:30

Beneden

4 onvoldoendes is nog niet dramatisch maar het moeten er niet meer worden natuurlijk. Ik zou ook je dochter beneden huiswerk laten maken. Dan kan je het een beetje aansturen. Je kan haar wekelijks helpen met de planning en haar die duidelijk op laten schrijven zodat ze elke dag weet wat ze moet doen. Het voordeel van beneden huiswerk maken is dat je haar wat kan aansturen en het verder ook wat gezelliger kan maken. Hier hebben we elke dag een vast tijdstip om huiswerk te maken. Kleinere kinderen die nog geen huiswerk hebben gaan dan boven of buiten spelen of als willen mogen ze ook stil in de woonkamer tekenen of spelen maar dan echt stil.
Voor sommige kinderen is de woonkamer toch te veel afleiding en je kan er dan voor kiezen om haar bijvoorbeeld beneden te laten beginnen (planning en maakwerk) en daarna naar boven voor leerwerk. Zo doet mijn dochter het al jaren.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-11-2012 om 12:49

Hier

Het is ook echt een enorme overgang van het bo naar het VO. Huiswerk, plannen, hoe te leren, een andere omgeving, andere manier van lesgeven... Dat kost tijd, moeite en energie. Pas zo tegen kerst zijn de meeste brugklassers echt gewend.
Mijn zoon (11, 2 Gym) had ook een fors aantal onvoldoendes begin vorig jaar. Hij wist niet hoe te plannen, te leren etc. Ik heb er bovenop gezeten met helpen en ook op school werd en wordt aandacht besteedt aan dit soort zaken. Omdat het mij op een gegeven moment te veel tijd en energie kostte en het kwartje maar niet leek te vallen, heeft hij huiswerkbegeleiding gekregen en dit krijgt hij nog steeds, een keer per week. Sindsdien gaat het veel en veel beter.
Nu heeft hij ook nog eens ADHD, dus die executieve vaardigheden zijn bij hem nog zwakker, maar hij is met gemiddeld een 6,5 overgegaan (hier hoef je niet gemiddeld een 8 te staan) en zijn cijfers worden alsmaar beter. Voor Latijn en Grieks staat hij nu zelfs een 9
Maar ook hij is en blijft gemakzuchtig en heeft de neiging om alles tot het laatst uit te stellen. Dus ik blijf er achteraan zitten en hem zoveel mogelijk helpen. Ook al moet ik dat nog jaren doen. Dat is je taak als ouder; je gooit je kind toch ook niet in het zwembad zonder hem te helpen met leren zwemmen?

Elisa gemani

Je hoeft geen 8 te hebben gemiddeld om over te gaan naar het volgende jaar. De 8 gemiddeld is bedoeld voor opstromen naar VWO in een brugklas HAVO/VWO. Dit was overigens altijd een 7 maar de eisen zijn opgetrokken. Als je start in een gymnasium klas is een 6 voldoende om over te gaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-11-2012 om 15:22

Wil

Ah, ok. Die 8 geldt dus voor een dakpanklas om naar het VWO door te mogen. Duidelijk

Evanlyn

Evanlyn

07-11-2012 om 16:26

Raar trouwens, die 8.

Want in een dakpanklas wordt toch meestal op VWO niveau les gegeven? Dan moet een 6 dus ook voldoende zijn om naar het VWO te kunnen?

Vera*

Vera*

07-11-2012 om 16:31

Evanlyn

Hoe motiverend is het voor (komende) havisten dan alleen maar onvoldoendes te halen.
Zoals ik al eerder schreef hangt het van de school af hoe zo'n dakplanklas ingericht is v.w.b. niveau onderwijs en beoordeling toetsen.

Digimum

Digimum

07-11-2012 om 20:09

Evanlyn

Hier wordt in de dakpanklas havo/vwo lesgegeven op havo-niveau. Je moet dan een behoorlijk goed eindgemiddelde hebben om naar vwo te gaan (en met een zeer goed gemiddelde -met name voor de talen- kan je ook door naar gymnasium).

hv

hv

07-11-2012 om 20:33

Evanlyn

Meestal wordt er lesgegeven op vwo niveau want anders zou je iets missen als je overstapt maar de normering is of met twee cijfers of op havo niveau.

Vera

"Hoe motiverend is het voor (komende) havisten dan alleen maar onvoldoendes te halen."
Deze zin begrijp ik niet, kan je dat uitleggen?

Vera*

Vera*

08-11-2012 om 07:12

Wil40

Evanlyn vindt dat gemiddeld een 6 genoeg zou moeten zijn om in een dakpanklas naar het vwo te mogen, er zullen echter ook kinderen zijn die niet naar het vwo maar naar de havo zullen gaan. Voor de laatste groep kan het erg demotiverend werken als je (alleen maar) onvoldoendes haalt.

Evanlyn

Evanlyn

08-11-2012 om 11:39

Juist

Vandaar dan de dubbele normering. Ik snap het.

Asha

Asha

08-11-2012 om 14:42

Reactie...

Dank voor alle reacties !

Dochter heeft de basisschool met gemak gedaan en had na 1x vluchtig lezen al een dikke voldoende. Is dus enorm wennen om nu te beseffen dat er heel wat meer inzet wordt gevraagd.

De onvoldoendes staan in het schoolsysteem (computer) als rapportcijfer, dus een onvoldoende rapportcijfer naar mijn idee. Zal ze voor de 2e aankomende rapporten dus op moeten halen.

Gek genoeg vind ik in de schoolgids niets terug over het niveau waarop ze les krijgen en ook de het omgaan met de onvoldoendes vind ik een zeer vaag verhaal.

Kortom, ik ga maar eens een belletje plegen en dochterlief wat meer begeleiden in het huiswerk maken !

Ga nog een beetje uitvogelen hoe ik dat het beste kan aanpakken, ze is nogal op haar teentjes getrapt als ik haar agenda in wil kijken (haha), maar het roer moet echt om.

En ja, het is enorm wennen, zo'n middelbare school !

gr. Asha

Vera*

Vera*

08-11-2012 om 15:10

Asha

Ik heb altijd gezegd dat ik wil kunnen inloggen bij het leerlingenportaal (toen werkte het ouderportaal nog niet, nu wel) zodat ik alles in de gaten kan houden inclusief het lesrooster. Het (meeste) huiswerk staat ook te lezen op het leerlingen- en ouderportaal zodat ik alles kan weten. Een agenda invullen is ook iets dat brugklassers moeten leren.........

Mussie

Mussie

08-11-2012 om 22:02

Hm, daar had ik geen rekening meer gehouden, dat je dochter niet geholpen wil worden. Mijn zoon staat al met z'n Duitse lesboek achter de deur als ik na m'n werkdag thuiskom. Die wil niks liever dan dat ik in z'n agenda kijk en help. Ook niet helemaal normaal denk ik, maar ja.
Sterkte ermee! Het komt allemaal vast goed. En de overgang is groot inderdaad. Ik merk het nu bij zoon in 2 gymnasium. De basisschool was niet moeilijk, de havo/vwo brugklas leverde ook nog zeer hoge cijfers op, maar ja. Ineens zitten alle knappe koppen bij elkaar,en hoort hij bij de middenmoot en soms nog lager. Au!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.