Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
danielle

danielle

16-06-2014 om 13:02

Boos op School wat te doen..

Ik zit met het volgende; mijn zoon zit in 2 havo. hij heeft een brief gehad 2,5 maanden geleden dat zijn cijfers dusdanig waren dat hij op dat moment niet door ging naar schooljaar 3.

Mijn zoon heeft licht ADD, heeft geen medicijnen of iets dergelijks, het gaat verder goed maar heeft wat een concentratieprobleem. Daarnaast heeft hij wat begeleiding nodig in het aanreiken van stof. Soms met het nogmaals doorgenomen worden wat nu precies de bedoeling is van het huiswerk.

Ik heb toen huiswerkbegeleiding aangevraagd en sindsdien gaat het beter. Hij heeft minder onvoldoendes. De huiswerkbegeleider heeft vorige maand aangegeven dat hij 0.1 punt te weinig nog heeft. Dit is zo weinig dat ik met mijn zoon had afgesproken dat hij nog beter zijn huiswerk zou gaan maken zodat dit puntje weggewerkt zou worden.

De mentor heb ik het hele jaar nog niet gesproken.

2 weken geleden heb ik de mentor geprobeerd te bellen omdat ik een brief kreeg dat hij een afspraak voor mijn zoon had gemaakt voor de verpleegkundige omdat hij 10 jongens ongeveer mocht uitnodigen hiervoor. Ik was benieuwd waarom hij mijn zoon had uitgenodigd en wou hem daarover spreken. Ook was dit een gelegenheid om te vragen hoe mijn zoon er nu voor stond met de cijfers.

Ik heb 1,5 week geprobeerd om hem te pakken te krijgen en eindelijk was het gelukt. Na het gesprek over de verpleegkundige (waar verder niets bijzonders uit voort kwam), vroeg ik dus over de voortgang. Mentor gaf aan dat er VMBO advies is gegeven en school had ook al VMBO school benaderd. Mentor vroeg aan mij of ik dan geen brief had gekregen en een uitnodiging voor het VMBO. Ik heb niets ontvangen en wist ook van niets!

Mischien naief van mij maar ik ging er vanuit dat hij met de hakken over de sloot over ging. De huiswerkbegeleider gaf aan mijn zoon aan dat het vrij goed ging. Over de 0.1 punt maakte ik mij geen zorgen.
Ik was toch echt in de veronderstelling dat, mocht het zo zijn dat hij bleef zitten of naar VMBO moest, ik een telefoontje zou krijgen en dat er een afspraak gemaakt zou worden met mij om dit te overleggen en te waarschuwen.
Was er een duidelijke waarschuwing gekomen richting mij en mijn zoon dan had ik wellicht, na de brief waarop ik huiswerkbegeleiding heb ingeschakeld, nog extra tijd en begeleiding voor hem uitgetrokken. Nu heb ik het gevoel dat ik die kans niet heb gehad.
De vraag is: vinden jullie dat het mijn schuld is? Was die brief genoeg wat de school doet? Dat is dus alles wat de school heeft gedaan. Is dat bij jullie ook zo? Gaat dat zo, is dit normaal?

Ik heb nu met spoed een gesprek aangevraagd en ga vragen of hij bijvoorbeeld nog bepaalde belangrijke toetsen mag inhalen van de vorige periode. Hij heeft ook nog een toetsweek. Maar of dat genoeg is, dat is dan maar afwachten.
Eigenlijk ben ik boos dat ik niet op de hoogte gehouden ben. Wat vinden jullie hiervan?
Bedankt, Danielle


Ilva

Ilva

16-06-2014 om 13:51

hele jaar?

Wat mij als eerste verbaasd is dat je het hele jaar geen contact hebt gehad met de mentor. Er zijn toch 10 min. gesprekken. Als jij die mentor het hele jaar niet gezien hebt (en als dit is de schuld van school en niet van jou) en hij is slecht te bereiken zou ik misschien toch naar een andere school uitkijken. Zeker als je zoon een twijfelgeval is dan moet dat toch besproken worden met de ouders. Heel vreemd.

VMBO

Ik zou me niet teveel verdiepen in de organisatorische chaos die een school kan zijn of het gebrek aan consequente communicatie. Dat je zoon een VMBO advies krijgt wil dat nou zeggen dat hij blijft zitten?
Het kan gewoon zijn dat men verwacht dat met het huidige niveau van presteren havo4 een te moeilijke opgave kan worden.
Je kunt altijd nog bespreken of hij dat wel mag proberen en desnoods havo4 blijft zitten en dan pas door naar havo5. Daar zijn argumenten voor als hij het niveau wel haalt maar de benodigde organisatiegraad nog niet.
Je kunt ook overwegen om, mits je zoon overgaat, te kiezen voor een goede MBO-opleiding. Ook weer, wat wil je zoon, waar is hij voor te motiveren. En kijk dan of je die opties kunt bespreken met de school. Klagen gaat in dit stadium tegen je werken. Je zoon is een bespreekgeval en dan is het handiger om door rustig met leerkrachten en mentor te bespreken wat je wel kunt bereiken.

Welke school?

Danielle, ik neem aan dat je zoon al geplaatst is op een andere school danwel de vmbo afdeling. Dit vanwege de tijd. De plaatsingen moeten nu zo'n beetje rond zijn. De boekenlijsten gaan al de deur uit.

Weet de mentor welke school het zal zijn?

Ik weet niet of je genoeg had moeten hebben aan die ene brief. Wat stond erin? Ik weet niet wat er nog meer in de schoolgids staat. Ik weet niet of je zoon nog brieven of mails heeft gehad.
Het is mogelijk dat de school vindt dat niet zij, maar jij het initiatief tot informatie inwinnen had moeten nemen.

Ik kan me bovendien voorstellen dat deze werkwijzen helemaal past binnen dat wat de scholen met elkaar hebben afgesproken over het plaatsen en herplaatsen van leerlingen. Dat gaat tegenwoordig zonder toestemming van de ouders. En als er geen toestemming nodig is, dan wil het informeren er ook nog wel eens bij inschieten.

danielle

danielle

16-06-2014 om 15:56

aanvulling

bedankt voor de reacties,

Ik heb inderdaad het hele jaar geen contact met de mentor gehad. Ik heb 1x een gesprek met de teamleider gehad over het omgaan van mijn zoon met de leerkrachten ivm add. Verder niet. Ik heb wel eens briefjes gehad, dat mocht er behoefte zijn om met een leerkracht te spreken dan kon je dat briefje invullen. Die behoefte had ik niet. Zoon heeft het altijd super naar zijn zin en cijfers waren redelijk. Gemiddeld 3 a 4 onvoldoendes.

Zoon wil absoluut niet naar VMBO. Hij wil ook niet zitten blijven. Maar wel liever zitten blijven dan naar andere school. Maar ik denk dat de school liever hem naar het VMBO doen.

Ik lees van M. Lavell dat de plaatsingen al rond zijn! Hier schrik ik echt van. Ik heb echt geen brief gehad of telefoontje. Ik weet van niks en hij is door mij ook niet aangemeld. Het kan toch niet zo zijn dat hij zonder dat ik benaderd ben naar het VMBO moet.
Kan ik hier ook bezwaar tegen maken of heb ik echt geen poot om op te staan?

Ik heb dus 2,5 maand geleden een klein briefje gehad via de post waarin stond dat hij op basis van de cijfers toen, niet bevorderd zou worden. Toen heb ik dus met de teamleider afgesproken in dat gesprek wat ik hierboven vertelde, dat hij huiswerkbegeleiding zou krijgen. Dat was alles.

bedankt, danielle

(woensdag heb ik het gesprek op school met teamleider en mentor)

Eva

Eva

16-06-2014 om 16:03

Hmmm

Het is toch vrij normaal dat je naar de tafeltjesavonden gaat. Zeker als je zoon ook 3-4 onvoldoendes had, zou je toch met die leerkrachten kunnen gaan praten over waar het precies fout gaat en wat zijn knelpunten zijn. Ik vind het dan ook wel een beetje gemakzuchtig (of desinteresse) van jou kant.

Katniss

Katniss

16-06-2014 om 16:06

Gemiddeld redelijk?

3 a 4 onvoldoendes betekent zittenblijven. Dat is toch niet redelijk? Redelijk is allemaal zesjes en een vijf, en hakken over de sloot over.

Geen vraag

"Ik heb wel eens briefjes gehad, dat mocht er behoefte zijn om met een leerkracht te spreken dan kon je dat briefje invullen. Die behoefte had ik niet."
Dat heb je verkeerd begrepen. Dit soort briefjes stellen geen vraag of bieden geen gelegenheid. Het is een opdracht. De vragende vorm is zoals je dat met je kinderen ook doet "wil jij de tafel even dekken?".

Ik denk ondertussen inderdaad dat het mogelijk is om zonder jouw toestemming je kind aan te melden op een ander niveau en zelfs andere school. Dat is nu juist de kern en de oorsprong van passend onderwijs. Als dat ook nog eens zonder je te informeren gebeurt, dan is dat niet helemaal netjes.
Ondertussen had jij natuurlijk, althans die mening zal over je heen buitelen, naar die tafeltjes avond gemoeten.

Mag ik vragen om welke stad/regio het gaat?

Ik snap je verbazing niet

Ik snap je verbazing dat hij evt afstroomt of blijft zitten niet echt. Als hij straks inderdaad 3 of 4 onvoldoendes staat lijkt me dat vrij normaal.
Maar tot het laatste rapport er is kunnen dr cijfers toch nog wijzigen.
Ik verbaas me wel over het feit dat hij ergens zou zijn aangemeld. Als het vmbo op een andere school is, moet je die toch zelf uitkiezen en er aanmelden. Tenzij het een afdeling van zijn huidige school is.
Maar goed, als het echt maar om 0,1 punt gaat kan er in de laatste toetsweek toch nog van alles gebeuren?

Karin

Karin

16-06-2014 om 18:00

3 of 4 onvoldoendes

Ik neem toch aan dat bedoeld wordt dat er voor 3 of 4 so's / proefwerken in een rapportperiode een onvoldoende wordt gehaald? Niet 3 of 4 vakken onvoldoende op het rapport?

En inderdaad, als het gaat om 0,1 punt dan kan het nog alle kanten op.

Ik zou trouwens niet wachten tot woensdag maar vanavond de mentor (thuis) bellen.

anja

anja

16-06-2014 om 19:13

overgangsnormen

Aan het begin van elk schooljaar krijg ik een overzicht van de overgangsnormen voor de klas waarin kind zit. Zo weet ik precies wanneer kind in de gevarenzone zit en eventueel een bespreekgeval is of zou moeten afstromen.
Wanneer kind voldoet aan de norm om over te gaan is er niets aan de hand. Wanneer kind 0,1 punt te kort komt en nog een proefwerkweek voor de boeg heeft is er volgens mij nog alles mogelijk. Ik vind het raar dat voordat alle cijfers bekent zijn al besloten is kind te laten afstromen.

Tango

Tango

16-06-2014 om 21:54

Plaatsingen moeten rond zijn?

Hier ook een dochter die op afstromen staat maar dan van VMBO-t naar kader. Moet dan ook naar een andere school. Wij zitten er aardig bovenop en in een gesprek met de unitleider moest mijn dochter al wel aangeven naar welke school ze dan evt. zou willen.
Aanmelden gebeurt echt nog niet. Ze zou het nog kunnen ophalen als ze maar eens hard haar best ging doen.
Ligt er natuurlijk ook nog aan in welke regio je woont. Wij wonen in midden waar de zomervakantie het laatst valt.

creabea

creabea

17-06-2014 om 14:45

3-4 onvoldoendes

ik heb nog geen kinderen op het vo, maar vroeger bleef je zitten met 3-4 onvoldoendes op het rapport. Met 3 vijven kreeg je een herkansing geloof ik, en met een 4 ook. Als hij echt gemiddeld over het hele jaar voor zoveel vakken onvoldoende zou hebben staan, dan heb je m.i. wel wat gespreksmomenten laten liggen.

danielle

danielle

17-06-2014 om 15:44

dussss!!

als ik het zo hoor is het dus inderdaad mijn schuld.

Ik had aan de bel moeten trekken maar...

Ik heb een gesprek gehad met teamleider waarin huiswerkbegeleiding in gang is gezet.

Na een paar weken krijg ik dus te horen dat hij 0,1 punt te weinig staat. Ik ben ervan uit gegaan dat het dus goed ging, en.. Mocht het niet goed gaan dat er vanuit school contact MET MIJ wordt opgenomen door een mentor. Daar is toch een mentor voor.
Maar het is dus andersom.... De school zegt niets en doet niets, ik had aan de bel moeten trekken. Sterker nog, als ik niet had gebeld over de verpleegkundige had ik nu nog niets gehoord!!
En jullie geven school gelijk??????

Mijn dochter doet VMBO, maar daar gaat het echt heel anders.

Daarnaast heeft mijn zoon dus ADD. Rugzak is een paar maanden geleden aangevraagd door teamleider. Dit is afgewezen omdat het hele rugzakje wordt gestopt. Er werd mij verteld dat er volgend jaar voor hem een zorgplan door school wordt opgesteld. Dat was het. Maar hoe zit het met dit jaar dan? Het is dan toch overduidelijk dat hij ook dit jaar wat extra begeleiding nodig heeft in aansturing? Hij weet bijvoorbeeld helemaal niet dat hij nog wat repetities moet inhalen. Waar is de begeleiding? Oh, dat moet natuurlijk nu ook weer van mij uitgaan?

Dit is echt de omgekeerde wereld. Tuurlijk snap ik als ouder dat je erboven op moet zitten, maar als je niets hoort mag je er toch van uit gaan dat het goed gaat?

Graag reacties

Evanlyn

Evanlyn

17-06-2014 om 15:56

Dat dacht ik dus ook

Maar het bleek niet zo te zijn. Je moet er echt bovenop zitten, juist met een kind met een stoornis. Als ze op school niet zien dat jij er bovenop zit, denken zij ook al snel: laat dan maar. Over de rug van het kind natuurlijk, maar zo gaat dat. Jij denkt misschien: ik stoor die mensen niet, dan doen zij wel wat ze moeten doen. Maar je moet ze wel storen, zo is dat helaas. Daar kwam ik ook maar net op tijd achter. Dus ga ze gauw storen, eis herexamens, zorg dat jij het schema wel weet als je zoon het niet weet, enzovoort.

bij ons

Bij ons op school is het beslist niet de bedoeling om te komen als er niets speelt en er ook alleen maar voldoendes op het rapport prijken. Heb 1 keer de fout gemaakt om interesse te tonen in de leerkracht door toch te komen om kennis te maken maar ze zei meteen dat ze niet begreep wat ik kwam doen; kind stond toch ruim een 8 voor dat vak. Toe ik zei dat ik kwam om kennis te maken etc. werd ik heel vriendelijk bedankt voor de getoonde interesse en dat ze wel begreep dat nieuwe ouders nog even het een en ander te leren hadden maar dat dat soort gesprekken bedoeld waren voor ouders en kinderen die het nodig hadden. Anders kwamen ze met zoveel leerlingen (is inderdaad een grote school) niet meer toe aan lesgeven. Dus ik zit nu vol verbazing te kijken naar M. Lavalls posting dat het wel degelijk de bedoeling is dat je komt. Nou bij ons dus niet. Jaren later toen kind niet meer zo'n mooi rapport had werden wij persoonlijk uitgenodigd door de mentoren om een afspraak te maken op zo'n tafeltjesavond met het kind erbij. Toen was de boodschap heel duidelijk.

Je wist toch dat het niet goed ging

Je had toch eeb brief gehad? En dan lijkt het me heel normaal dat jij zelf de cijfers in de gaten houdt. En 0,1 te weinig is nog steeds te weinig. Dan ga je toch naar zo'n 10 minuten gesprek?
Of niet, je kan ook gewoon afwachten. En dan kan het zijn dat hij uiteindelijk blijft zitten. De school kan je toch niet bij elk cijfer gaan bellen.

Vera*

Vera*

17-06-2014 om 16:17

De rol van de ouders

Hoeveel heb je jouw zoon geholpen met planning en huiswerk de afgelopen twee jaar? Je weet dat je zoon een aandachts-, concentratie- en planningsprobleem heeft en daarin begeleiding behoeft. Huiswerk wordt niet voor niets huiswerk genoemd, dat is voor thuis.

Waarschijnlijk had je op de basisschool ook al gemerkt dat je niet alles aan de leerkracht kon overlaten, op het vo is dat nog veel erger.
Daarbij als je kind een 'probleem' (wat dan ook) heeft dan zorg je dat je bekend bent op school, je hebt school nodig als het niet lekker loopt. Maar als je vindt dat alles goed loopt met deze cijfers en daardoor (?) niet naar de rapportbesprekingen/tafeltjesavonden of hoe het dan ook genoemd wordt bent geweest, dan ziet school jou niet als betrokken ouder.

Als eerste had ik namelijk al aan het begin van het schooljaar contact opgenomen met de mentor om je zorgen op tafel te leggen en te vragen om snel aan de bel te trekken als het niet lekker zou lopen.

Verder hebben scholen ook tegenwoordig Magister of Somtoday zodat je als ouder o.a. de cijfers en huiswerk kunt bekijken. Is dat niet op de school van je zoon?

En dat het op de school van je dochter heel anders is is logisch. Bij alle scholen wordt het anders gedaan. Daarbij, als het met je dochter goed gaat, zul je ook niets van school horen.
Op de school van mijn kinderen zijn er verschillende teams met verschillende teamleiders, die het allemaal anders doen.

ja maar

Als ouder krijg je meestal de standaardpraatjes te horen, zelfs met een kind met een stoornis: kind moet het zelf doen, jij geeft ze de gelegenheid om aan hun huiswerk te gaan.
Niemand die jou inspreekt dat je bij de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs moet zorgen dat je zelf overal van op de hoogte bent en dat samen met je kind uit gaat zoeken en dan samen de zaak opzet en beoordeelt wat je kind al wel en niet kan.
Ik voel me langzamerhand zelf een halve opleider. Zaken zijn voor kinderen te ingewikkeld geworden en dat vraagt gewoon veel van de ouders en daar wordt je niet echt op voorbereid.
Ik vond het ook nogal wat om als alleenstaande ouder, na mijn fulltime baan, boodschappen doen en koken, door aan het huiswerk te gaan, soms tot twaalf uur s'nachts. Nou is het hier nog net iets specialer.
Maar ik kan me voorstellen dat je snel de boot mist met je kind als je even niet oplet of teveel door school in slaap gesust bent dat je kind het zelf moet doen, kind krijgt mentoruur daar leert het dat, en dergelijke zinnen. Ook scholen moeten wennen aan de nieuwe relaties van ouders met school voor hun kinderen.
Loopt vaak ook een beetje achter. En ouders die niet komen zijn natuurlijk ook de gebeten hond, maar ouders die wel komen zijn vaak zeurkousen. lastige relatie, waar je echt wel je weg in moet zoeken. Dat is ook niet voor iedereen weggelegd.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 18:40

klopt niet miriam

"Ik heb wel eens briefjes gehad, dat mocht er behoefte zijn om met een leerkracht te spreken dan kon je dat briefje invullen. Die behoefte had ik niet."
Dat heb je verkeerd begrepen. Dit soort briefjes stellen geen vraag of bieden geen gelegenheid. Het is een opdracht. De vragende vorm is zoals je dat met je kinderen ook doet "wil jij de tafel even dekken?".

Absoluut niet! Je kunt hier maar bij twee leerkrachten een gesprek aanvragen dus dat duidt er al op dat het niet de bedoeling is dat je gaat praten als je zelf geen behoefte hebt want met welke leerkracht dan? Het is ook uitgelegd: alleen als je vragen/problemen hebt. Ik moest de enige keer dat ik een gesprek had in drie jaar ook echt moeite doen om uit te leggen waarom ik kwam De mentor? Nog nooit gesproken.

In dit geval denk ik wel dat vraagsteller met de mentor had moeten praten maar het is niet zo dat ze die briefjes betekenen dat je moet gaan. Ze willen ook dat als je een plotseling probleem hebt je gewoon direct mailt en al helemaal niet wacht tot zo'n gesprek.

Mussie

Mussie

17-06-2014 om 21:56

Wel gaan

Zoon heeft 1 vak waar hij het hele jaar cijfers tussen de 5 en de 5,9 voor heeft gehaald. Echt niet hoger. Ik heb hem laatst meegesleept naar zo'n gesprek waar we ons voor op konden geven. De docent benadrukte een paar keer dat hij het enorm waardeerde dat zoon en ik om tips kwamen vragen (hm, ik kwam om tips vragen, zoon was onder bedreigingen door mij meegesleurd). En vervolgens kreeg hij voor een erg subjectieve toets een week later een 7,5. Ik weet echt zeker dat dat door dat bezoekje van ons kwam. Maar nu staat zoon door die 7,5 gemiddeld een 5,6 en dus, hoera, een 6 op z'n rapport! En kan hij het vak lekker laten vallen.

Dalarna

Dalarna

17-06-2014 om 22:18

Mussie

Ja, in jouw geval en in het geval van de vraagsteller (rugzakje, ADD, onvoldoendes) moet je wel gaan maar als je niets hebt is het echt niet de bedoeling dat je er naar toe gaat.

initiatief nemen

"Daarnaast heeft mijn zoon dus ADD. Rugzak is een paar maanden geleden aangevraagd door teamleider. Dit is afgewezen omdat het hele rugzakje wordt gestopt. Er werd mij verteld dat er volgend jaar voor hem een zorgplan door school wordt opgesteld. Dat was het. Maar hoe zit het met dit jaar dan? Het is dan toch overduidelijk dat hij ook dit jaar wat extra begeleiding nodig heeft in aansturing? Hij weet bijvoorbeeld helemaal niet dat hij nog wat repetities moet inhalen. Waar is de begeleiding? Oh, dat moet natuurlijk nu ook weer van mij uitgaan?

Dit is echt de omgekeerde wereld. Tuurlijk snap ik als ouder dat je erboven op moet zitten, maar als je niets hoort mag je er toch van uit gaan dat het goed gaat?"

Ik hoop dat je zoon het gewoon redt en dat dit niet een hele dure les wordt, maar als moeder van een kind met 'iets' kan ik je vertellen dat je OVERAL achteraan moet gaan. Op school, bij artsen, -peuten, -ogen.

Hoe lang heb je al op dat zorgplan zitten wachten? Je had best naar de status ervan kunnen informeren (als het belangrijk voor je was).

Aan woorden als: "ja maar ik dacht", "ik was in de veronderstelling", "ik ging ervan uit dat"... gaan tegen je werken en je moet ervoor zorgen dat dingen geregeld worden. Dus zit je er bovenop, want anders gebeurt het niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-06-2014 om 22:45

hangt van de school af

"maar als je niets hebt is het echt niet de bedoeling dat je er naar toe gaat."

Waarom zo stellig? Dat hangt toch echt van de school af. Er is dus ook een andere werkelijkheid.
Wij kruizen eigenlijk altijd wel drie namen aan, terwijl er zelden reden is. Sommige leerkrachten zijn wat verbaasd, maar ze waarderen het juist wel. Tijdens die 10-minuten-avonden spreek ik ook andere ouders, en er zijn er veel meer zoals wij. Ik heb tijdens zo'n avond ook wel eens bij de leerkracht 'drama' gezeten. Ik was gewoon erg benieuwd hoe onze zoon door de ogen van zo'n docent werd gezien. Ik heb ook vrienden, collega;s en familie met kinderen op andere scholen en daarvan hoor ik soortgelijke ervaringen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-06-2014 om 23:03

Communicatie

Mijn zoon zit in 3 Gymnasium en heeft ADHD; hij is ook hoogbegaafd maar dit terzijde. Hij heeft ook sinds groep 8 een rugzakje. Het rugzakje verdwijnt inderdaad per 1 augustus en daarvoor in de plaats komt het Passend Onderwijs. Het rugzakje kan in principe nog aangevraagd worden tot 1 augustus maar de kans is heel klein dat dit toegekend wordt vim het afschaffen van het rugzakje. En ook omdat je geen indicatie krijgt alleen op grond van lichte ADD. De ouders moeten dit rugzakje trouwens aanvragen, niet school. Alleen als de ouders het niet willen aanvragen mag school dit doen maar het moet en kan alleen in samenwerking met de ouders. Ook zonder rugzakje kan (straks: moet) school kinderen met "iets" extra ondersteuning en begeleiding bieden en dit wordt dan in een zorgplan vastgelegd. De ouders moeten dit mede bespreken, evalueren en ondertekenen.

Ik zou als ik jou was je meer verdiepen in het Passend Onderwijs en uitzoeken hoe dit bij jullie op school eruit gaat zien. Verder vraag ik mij af waarom er niet allang begeleiding is door het zorgteam en regelmatige contacten met de mentor. Ik heb sinds zoon op het VO zit vanaf dag uitgebreide en frequente contacten per mail alsook persoonlijk aangaande functioneren, presteren, begeleiding (op school, buitenschools alsook thuis). Voor vakken waar zoon moeite had en heeft mailcontact met de desbetreffende docenten alsmede bezoek aan de periodieke 10-minutengesprekken. Ik hou het Magister in de gaten; hoe staat hij ervoor, welke toetsen moet hij nog doen, moet hij nog wat inhalen, kortom, ik zit er bovenop. Dat kan je niet van school verwachten; het initiatief moet toch echt van jou komen. Jij moet dit als ouder communiceren naar school oftewel de mentor. Die huiswerkbegeleiding, is dat vanuit school in overleg met de mentor/zorgbegeleider? Wordt school op de hoogte gehouden van de vorderingen van je zoon? Hetzij door de huiswerkbegeleider of door jou? Als ouder van een kind met 'iets' ben jij de spil waarom alles draait, het is heel tijdrovend en energievretend, maar het is nu eenmaal zo. Als alles goed gaat op school, val ik school niet lastig en hoef ik ook niet naar de 10-minuten gesprekken tenzij ik graag kennis wil maken met een bepaalde docent. Maar zodra ik merk dat iets niet goed gaat, trek ik meteen aan de bel en blijf ik mailen en afspraken maken met mentor, docenten, leerlingbegeleider en wie dan ook totdat de boel duidelijk is en alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Met het gevaar dat men je zo'n vervelende zeurmoeder vindt maar dat is dan jammer. Liever dat dan dat de boel in de soep loopt en mijn zoon er dus de dupe van wordt omdat ik er niet achter aan zit.

Je zoon moet toch nog toetsen doen? De rapportvergaderingen moeten dus nog komen waaruit het plaatsingsadvies rolt. En waarom zou hij moeten afstromen ipv desnoods doubleren? Als hij die 0,1 punt wegwerkt en hij aan de vereiste overgangsnormen voldoet zou hij toch ook gewoon over kunnen gaan? Hoe kan het dat het al vast staat dat hij naar het VMBO moet en er zelfs al een VMBO school benaderd is?

Ja, jij hebt wat steken laten vallen zo te lezen maar ik begrijp de handelwijze van school ook niet. Hopelijk wordt het in dat gesprek morgen duidelijk maar dit gesprek had natuurlijk al veel en veel eerder plaats moeten vinden. Ik ben benieuwd wat er uitkomt!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-06-2014 om 23:48

Plaatsing

Wij wonen trouwens in de regio die als eerste zomervakantie heeft en de plaatsingen zijn echt nog niet rond; in ieder geval niet voor zij-instromers. De toetsweken zijn hier nog in volle gang en daarna zijn de rapportvergaderingen dus dat kan ook nog niet. De boeken inleveren gebeurt hier in de eerste week van juli, vlak voor de zomervakantie en de boekenpakketten komen pas in de zomervakantie. E.e.a. is schoolafhankelijk maar er is dus nog bijna 3 weken de tijd om een school te benaderen en je kind in te (laten) schrijven. En als je in een van de andere regio's woont is er nog meer tijd.

Karin

Karin

18-06-2014 om 07:11

schuldvraag niet relevant

Danielle, het is niet relevant of het jouw 'schuld' is of die van school. Met 0,1 punt te weinig en nog een proefwerkweek te gaan zou ik zeggen: richt je energie op het (laten) begeleiden en helpen van je zoon om toch over te gaan en verdiep je in de mogelijkheden en eventuele consequenties voor volgend jaar.

Wat betreft de 'uitnodigingen' voor 10 minuten gesprekken: op de VO school van mijn kinderen zijn het 7 minuten gesprekken. De eerste 2 jaar steeds geweest. Mijn vraag: hoe kan ik zoon helpen om voor uw vak beter te presteren (gemaakte toetsen komen niet thuis en met name leervakken met open vragen is lastig te achterhalen waar de antwoorden beter kunnen). Steeds kwamen we thuis met hetzelfde verhaal: leraren zijn gecharmeerd van kind, slim, aardig, leuk kind etcetera maar vindt het veel te gezellig in de klas. Let niet goed op, etcetera. Maar ja, ik kan het daar met hen over hebben (alsof we dat niet deden) maar gedrag in de klas is voor ouders thuis lastig te beïnvloeden. Het leek wel of de leerkrachten verrast werden door onze vraag. In jaar 3 wilden we niet meer gaan. Nutteloos.

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 07:37

IJsvogeltje

Tja je wordt stellig als nog-stelligere-miriam een duit in het zakje doet (verkeerd begrepen, het is geen vraag, het is een moeten). Ook op jouw school is het géén moeten neem ik aan?

Dalarna

Dalarna

18-06-2014 om 07:39

overigens

Ik denk dat het hier meer gewaardeerd wordt als je zo'n dramadocent mailt dan dat je daar op zo'n avond een afspraak voor moet maken. Je loopt dan namelijk de kans dat die persoon alleen voor jou die avond moet komen. Zo'n vraag kun je toch ook per mail stellen of vragen of ze je eens bellen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-06-2014 om 09:07

Dalarna

Nee hoor, het is hier geen moeten. Of beter gezegd: als de mentor (van andere leraren weet ik het niet) jou wil spreken, dan staat dat op de brief aangegeven. Je wordt dan verzocht in ieder geval die persoon aan te kruizen.
Of zo'n dramadocent speciaal voor mij naar school moet komen?.De school levert een lijst aan met de dagen waarop de gesprekken zijn (vaak 2 of 3 avonden) en per leerkracht staat dan aangegeven op welke avond hij/zij beschikbaar is.

Je kunt het niet goed doen

Dalarna #20, je bent gezakt voor het inburgeringsexamen.

In dit soort discussies is het belangrijk om je mening thuis te laten. Ik wil 'm wel even geven: ik ben het eens met Danielle. Ik ben het ook eens met jou trouwens; als scholen op die manier contact verzoeken doen, dan zou ik ook zuinig met de tijd van de leerkracht omgaan.

Maar er is voortdurend een parallelle werkelijkheid. Die zie je in dit draadje ook.
Danielle krijgt op haar donder. Zij had initiatief moeten nemen, zij had contact moeten zoeken, zij had er bovenop moeten zitten. De inburgeringscursus zegt het ook. En die van ouderbetrokkenheid. Dat is allemaal al eens langs geweest op dit forum.

Jij hebt gelijk: zolang er niks aan de hand is zul je er geen last van hebben.

Maar Danielle zal het moeten doen met de mening dat zij zelf te weinig belangstelling heeft gehad. In die positie kun je het nu eenmaal niet goed doen. Wat je had kunnen doen eventueel, is al een gepasseerd station.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.