Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sandrina

Sandrina

28-05-2013 om 22:01

Boeken 14 jarige

Mijn zoon van 14 moet voor het einde van het schooljaar twee boeken en een gedicht lezen met hetzelfde onderwerp. Hij is helemaal geen lezer, wij ook niet zo erg, dus nu weten wij niet zo goed hoe je nou moet beginnen met het zoeken naar een onderwerp en hoe je dan boeken erbij moet zoeken.
Heeft iemand van jullie een idee voor titels of onderwerpen? Tweede wereldoorlog zou kunnen, maar dat is wel erg voordehandliggend.
Dank, ook namens zoon, Sandrina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

29-05-2013 om 06:40

Nu pas?

Heeft hij dat nu pas opgekregen?

Sandrina

Sandrina

29-05-2013 om 08:32

Ja, afgelopen maandag en dat is dus nog 4 weken voor het einde van het jaar.

Als je nou

zelf, of samen met je zoon een onderwerp bedenkt, wil ik wel meedenken over titels? Ik vind het nogal lastig om een onderwerp te bedenken voor een jongen die ik totaal niet ken Maar zoeken kan ik wel.
Wat moet er uiteindelijk eigenlijk gebeuren? Hij moet die boeken en dat gedicht lezen, en dan? Vragen beantwoorden, werkstuk, spreekbeurt? Of alleen lezen? Is idd kort dag, maar moet op zich wel lukken.
Heeft hij geen speciale interesses?

Tineke

Tineke

29-05-2013 om 10:01

Originele keuzes

Originele keuzes kosten tijd. Die tijd is er niet, dus moet je het jezelf makkelijk maken.
WOII is dan een prima keuze. Mag hij nog jeugdboeken lezen?
Dan: Jan Terlouw: Oorlogswinter, Evert Hartman: Oorlog zonder vrienden of Anne de Vries: Reis door de Nacht. Vervolgens neem je een gedicht dat werd voorgelezen bij de dodenherdenking.
Vier weken voor 2 boeken en een gedicht, en daar dan nog een werkstuk over maken, boekbespreking? En dan ook nog op tijd nagekeken? Sommige docenten hebben toch wel grote problemen met planning.

Annet

Annet

29-05-2013 om 10:01

Ik zou gewoon wo2 nemen

Wat maakt het uit of dat voordehandliggend is? Juist makkelijk om titels uit te zoeken. Genoeg in de bieb te vinden.

Annet

Annet

29-05-2013 om 10:02

Misschien een thema binnen wo2

bijvoorbeeld Nederlands Indië, het verzet, leven in getto's, Hitlerjugend, de bevrijding,etc.

Thema binnen wo2

Onderduiken? Kun je het dagboek van Anne Frank nemen. Dat spreekt hem misschien wel aan, omdat het een leeftijdgenoot was.

Koolmees

Koolmees

29-05-2013 om 12:23

Ander thema

Onze zoon heeft pas een project van Nederlands gedaan met als thema 'Misdaad'. Daar waren veel vlot gelezen boeken over te vinden.
Misschien heb je hier iets aan: http://www.leesplein.nl/JB_plein.php?hm=4&sm=2

Sandrina

Sandrina

29-05-2013 om 12:46

Leesplein

Allereerst allemaal bedankt voor het meedenken en de suggesties. De jongen met de gestreepte pyjama lijkt me wel wat voor hem en dan daarbij misschien Evert Hartman als dat mag. Dan maar gewoon over WO2 als hij dat wil als onderwerp.
Ik heb net even op Leesplein gekeken en daar staan gewoon onderwerpen genoemd waar je dan boeken bij kunt zoeken. Echt perfect. Ik ga hem vanmiddag daar laten neuzen en dan komt hij misschien snel tot iets goeds. Op de site van de bibliotheek kun je zien of een boek er is, en we hebben drie bibliotheken vlakbij ons, dus dat moet lukken.
Hopelijk kan ik met deze goede berichten de stress een beetje wegnemen.
Ze krijgen trowuens een proefwerk erover met algemene vragen die op elk boek slaan. Wie is de hoofdpersoon, wat vond je leuk aan het boek enzo.
Heel erg bedankt allemaal!

Tijgeroog

Tijgeroog

29-05-2013 om 13:06

Nederlands?

Moeten het Nederlandse schrijvers zijn? Anders zou hij bijvoorbeeld Haar naam was Sarah kunnen lezen. Is misschien wel meer een vrouwenboek, maar ik vond het heel makkelijk weglezen. En zelf heb ik aan het begin van de middelbare school Engelandvaarders gelezen, van K. Norel. Geen jeugdboek, voor zover ik weet, en veel meer een jongensboek (met vechten enzo), maar wel een behoorlijk dikke pil (als je de hele trilogie leest) en ondertussen zou het wel gedateerd kunnen zijn.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

29-05-2013 om 13:14

Poe

De jongen in de gestreepte pyjama vond ik echt een heel heftig boek. Ik weet niet of ik dat mijn veertienjarige zou laten lezen. Haar naam was Sarah is dan een stuk 'makkelijker' al vond ik dat persoonlijk niet zo'n geweldig boek.

Rosa van der Zanden

Sandrina

Sandrina

29-05-2013 om 14:16

Jeugdliteratuur

Het vak heet Jeugdliteratuur, maar in de derde klas waar hij nu zit moeten ze een beetje overgaan naar volwassen boeken.
Een van de criteria voor mijn zoon is dat het een dun boek moet zijn. Vanwege zeer slechte ogen houdt hij niet zo van lezen, en ook op een iPad gaat het voor hem erg langzaam.
Haar naam was Sarah heb ik gelezen en wat een draak van een boek zeg! Dat ga ik hem niet aandoen.
Vanmiddag komt hij thuis en dan laat ik hem op leesplein rondneuzen dan komt hij vast op twee dunne boeken.

Tango

Tango

29-05-2013 om 15:34

Ik vond juist

Mijn naam is Sarah een vreselijk heftig boek. Ik heb alleen het begin gelezen en kon het gewoon niet uitlezen.
Misschien kun je vanwege zijn slechte ogen ook naar luisterboeken kijken. Deze staan er vaak ook bij de bieb. Dat maakt het voor hem wat makkelijker.

Koolmees

Koolmees

29-05-2013 om 17:46

Sarah

brrrr. Toen ik het las was mijn zoontje ongeveer zo oud als dat jongetje. Die verhaallijn vond ik verschrikkelijk gruwelijk. En verder vond ik het plot dat in het heden speelt echt een draak van een verhaal. Ik zou dat boek dus ook niet aanraden.

Koolmees

Koolmees

29-05-2013 om 17:50

Te snel weg...

Ik wilde er nog bijzetten: sommige mensen vinden 'sarah' juist wel prachtig. Smaken verschillen.
Ik heb die film van titanic nog niet uit kunnen kijken, omdat ik er drie keer bij in slaap ben gevallen. (heb het echt geprobeerd).

Fiorucci

Fiorucci

29-05-2013 om 18:17

Sarah

Mijn zoon heeft ook Haar naam was Sarah gekozen. Hij vond het wel te doen, en vooral interessant dat daarin een gebeurtenis werd beschreven waar hij nog niet eerder van had gehoord. Kinderen lezen een boek heel anders dan volwassenen....
De jongen in de gestreepte pyama heeft hij ook gelezen. Je raadt het al het thema wat hij koos was tweede wereldoorlog. Maar dat komt ook omdat hij niet zo'n behoefte had aan de andere thema's, zoals echtscheiding, homosexualiteit, suicide, verslaving....hij vond het jammer dat het allemaal zware thema's waren. Nog een tip en lekker dun: Het Bittere Kruid van Marga Minco, past ook in het thema.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

29-05-2013 om 19:50

De aanslag? Of De schuilplaats? Of de ronde van '43?
De schuilplaats gaat over een joods meisje dat ondergedoken zit. Geen dagboek zoals A.F., wel op waarheid gebaseerd en verhalend verteld. Ze zit bij 'gewone' nederlanders inclusief chagrijnige inwonende oma met klederdrachtmutsje. In het begin onbegrip voor elkaars cultuur, langzaam groeien ze naar elkaar toe en raken zeer verknocht aan elkaar. Volgens mij ook af en toe controles en invallen van de Duitsers en dan moet ze zich verstoppen.
In 'De ronde van '43' wordt een onderduikadres gezocht voor een kind. Geleur met een kind, iedereen heeft een plausibele reden om het kind niet op te willen nemen. Achterop de fiets, zoeken terwijl het spertijd wordt.
De aanslag hoef ik denk ik niet verder uit te leggen . Niet heel dun, wel iets om in je culturele bagage te hebben,

Rosa van der Zanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.