Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Blijven zitten in groep 3.


Promethium schreef op 15-03-2022 om 07:13:

Als het lezen echt nog niet op orde is, is naar groep 4 echt niet ideaal. In groep 4 wordt van de kinderen verwacht dat ze kunnen lezen voor de andere vakken. Bovendien is er veel minder aandacht voor leren lezen. Als je dochter daar veel moeite mee heeft, is cognitief gezien groep 3 nog een keer doen een logische keuze. Weet je of ze de enige is? Mijn ervaring is dat er in groep 3 relatief veel kinderen blijven zitten (meer dan in andere groepen), dat zou voor het sociale stukje veel kunnen schelen.
Heb je je vermoeden voor dyslexie al uitgesproken op school? Ik zou het als leerkracht erg fijn vinden om te weten dat dat in de familie speelt en dat ik daar dus extra alert op moet zijn.

Juist de meeste kinderen blijven zitten in groep 2 omdat ze niet hoeven mee te maken dat ze in groep 3 blijven zitten. Ik heb daar totaal geen herkenning bij. De eerste maanden groep 3 overdoen is dodelijk saai. Beter is het blijven zitten in groep 4. Dat komt in mijn beleving dus juist vaker voor. 

Maar blijven zitten in groep 3 heeft wel voordeel, vaak zijn dat nieuwe samenstellingen van meerdere kleuterklassen dus dan zijn er nog weinig groepjes gevormd met vriendinnen. 

Decembermamma schreef op 15-03-2022 om 17:19:

Zitten blijven is wel een ding hoor, als 7 jarige opnieuw starten in groep 3 met 5 en net 6 jarigen lijkt me wel echt heel pittig. Ze zal nu al een van de oudere kinderen in de klas zijn, ik zou sowieso afvragen of je er sociaal emotioneel goed aan doet om haar nog een jaar in groep 3 te laten blijven. Verder blijft het lastig want een kind wat op alle vlakken achter lijkt te lopen zal veel begeleiding nodig hebben waar school vaak de middelen niet voor heeft dat zal voor school wellicht het dilemma zijn om voor te stellen te laten doubleren. Die tijd steken ze dan in de kinderen waarvan ze merken dat ze kansen maken om door te kunnen.

Ik zou dus sowieso vragen om een plan van aanpak om haar wel op de rit te krijgen. Bij mijn zoon (van net 9) in groep 6 de klas zit ook een jongen die al 11 is en in groep 4 doubleerde daar merk je qua leeftijd echt heel veel verschil in hij werkt aan zijn eigen lesprogramma want hij loopt zeker een jaar achter op de klas.


Nou, of dat pittig is ligt er maar net aan, je moet dat niet overdrijven... Aan het begin van groep 3 zijn er net zo goed bijna 7-jarigen als bijna 6-jarigen. Sommige 7-jarigen zijn hartstikke kinderlijk en sommige 5-jarigen heel voorlijk, een 7-jarige die jongere broertjes en zusjes heeft gaat vaak ook wat makkelijker met kinderen die een jaar jonger zijn, bijvoorbeeld. Dus er kan zelfs een match zijn tussen kinderen met dat leeftijdsverschil, het is minder dan 2 jaar hè, met de meesten maar iets meer of minder dan een jaar. Daar merkt zo'n kinderlijke 7-jarige dan heus niet veel van, want het is nog een (klein) kind. Ik zie in het onderwijs regelmatig zittenblijvers op de basisschool voorbijkomen; natuurlijk zijn erbij die sociaal-emotioneel voorlopen op de rest van de klas, maar veelal zijn het kinderen die op dat gebied ook niet de vlotste zijn. Ik ken ook een geval die bleef zitten op de basisschool maar een plafondleerling was; zij is niet meer naar groep 8 gegaan maar vanaf groep 7 in een keer door naar praktijkonderwijs naar ieders tevredenheid. Nog een jaar in groep 8 zitten was een lijdensweg geweest en ze was er heel trots op dat ze een klas had overgeslagen.

Aan de andere kant heeft een van mijn kinderen (brugklas vwo) een vriend met dyslexie die ook is blijven zitten op de basisschool, sociaal gezien niet erg gehaaid, is de oudste in het gezin. Doet nu toch vwo en lijkt het goed naar zijn zin te hebben in de klas.

We kennen het kind van TS niet eens, die zal zelf redelijk kunnen inschatten wat voor kind ze heeft, of het kind gericht is op oudere kinderen of ook prima met jongere kinderen speelt.


Heb je het idee dat het vooral dyslexie zou kunnen zijn wat er in de weg zit? 
Dan heeft zitten blijven wellicht minder zin omdat ze altijd tegen hetzelfde aan zal blijven lopen. Maar dan moet je wel eigen leerlingen kunnen/ mogen lopen.
Als er nog alternatieve verklaringen zijn, zal het er vooral aan liggen of deze kindgebonden zijn of dat ze meer in de omgeving/context liggen om te bepalen of een doublure zinvol is. 

Over het 3x opnieuw beginnen kan ik wel mee schrijven. Mijn oudste zoon begon in een groep 1, wisselde toen naar een (andere) groep 2. En ging naar een nieuwe school in groep 3. Ik zag er huizenhoog tegenop dat hij wéér nieuwe vriendjes moest maken en dat hij in een al gesettelde groep terecht zou komen.
Het is me achteraf reuze meegevallen. Dag 2 kwam hij naar buiten met een vriendje aan zijn zijde. En nu, een half jaar later, ligt hij met eigenlijk iedereen wel goed in de groep. Mijn middelste zoon staat hetzelfde pad te wachten. Ook hij is al een keer van klas veranderd en zal met ingang van het nieuwe schooljaar naar zijn derde klas gaan. Niet ideaal, maar ik heb er nu wel vertrouwen in, nu ik zie hoe flexibel kinderen kunnen zijn.

In de groep 3 van mijn oudste zit ook een meisje van 8 trouwens (ook blijven zitten in groep 3), terwijl mijn zoon nog 6 is. Maar hij is een flinke tijd beste vriendjes met haar geweest. Inmiddels niet meer, ik durf niet te zeggen of dat met het verschil in leeftijd te maken heeft of gewoon de vluchtigheid van de vriendschappen in groep 3. Ik krijg in elk geval totaal niet het idee dat het meisje buiten de groep valt. 

Vroeger deden er ook kinderen een jaar over. Soms door een leerprobleem, soms omdat ze nog te speels waren, soms omdat ze er met de pet naar gooiden. Maar daar werd geen probleem van gemaakt. Tegenwoordig worden er hele trauma's aan gekoppeld, als verlies van klasgenootjes, of excuses voor gezocht want tuurlijk ligt het aan een aandoening. Kunnen we er niet weer eens een beetje nuchterder mee omgaan?

troelahoep schreef op 15-03-2022 om 19:41:

[..]

Nou, of dat pittig is ligt er maar net aan, je moet dat niet overdrijven... Aan het begin van groep 3 zijn er net zo goed bijna 7-jarigen als bijna 6-jarigen. Sommige 7-jarigen zijn hartstikke kinderlijk en sommige 5-jarigen heel voorlijk, een 7-jarige die jongere broertjes en zusjes heeft gaat vaak ook wat makkelijker met kinderen die een jaar jonger zijn, bijvoorbeeld. Dus er kan zelfs een match zijn tussen kinderen met dat leeftijdsverschil, het is minder dan 2 jaar hè, met de meesten maar iets meer of minder dan een jaar. Daar merkt zo'n kinderlijke 7-jarige dan heus niet veel van, want het is nog een (klein) kind. Ik zie in het onderwijs regelmatig zittenblijvers op de basisschool voorbijkomen; natuurlijk zijn erbij die sociaal-emotioneel voorlopen op de rest van de klas, maar veelal zijn het kinderen die op dat gebied ook niet de vlotste zijn. Ik ken ook een geval die bleef zitten op de basisschool maar een plafondleerling was; zij is niet meer naar groep 8 gegaan maar vanaf groep 7 in een keer door naar praktijkonderwijs naar ieders tevredenheid. Nog een jaar in groep 8 zitten was een lijdensweg geweest en ze was er heel trots op dat ze een klas had overgeslagen.

Aan de andere kant heeft een van mijn kinderen (brugklas vwo) een vriend met dyslexie die ook is blijven zitten op de basisschool, sociaal gezien niet erg gehaaid, is de oudste in het gezin. Doet nu toch vwo en lijkt het goed naar zijn zin te hebben in de klas.

We kennen het kind van TS niet eens, die zal zelf redelijk kunnen inschatten wat voor kind ze heeft, of het kind gericht is op oudere kinderen of ook prima met jongere kinderen speelt.


In januari worden de eerste (niet zitten blijvers) inderdaad 7. En ja het kan zijn dat ze een jonge 7 jarige is. Maar daarom geef ik het wel aan dat het leeftijdsverschil groot is, want voor hetzelfde geld is ze juist niet jong en het blijft niet altijd zo. In zoon zijn klas zit wel een paar zitten blijvers en 2 ervan waren heel speels en hebben het nu over dildo's klaarkomen en dat soort zooi.

Er zitten ook altijd wel een paar najaarskinderen in de klas die langer gekleuterd hebben en die begin groep 3 al zeven worden. Ik vind leeftijd echt geen argument voor of tegen zittenblijven of versnellen. Je doet wat voor het kind het beste is.
Mijn dochter zit op een kleine school met alleen maar combinatieklassen. Ze zit nu in een combigroep 3/4 en de kinderen uit groep 3 en 4 kunnen doorgaans prima met elkaar opschieten. Dochter heeft ook een vriendinnetje die nog in groep 2 zit. Is een half jaar jonger, van begin oktober, maar zit nu prima op haar plek in groep 2, ook al is ze de oudste van de klas.
Op dochter haar school is het voordeel van in de oneven groepen doubleren dat je nog een jaar bij je leeftijdsgenootjes in de klas zit. Maar als je in een even groep doubleert, zit je alsnog bij kinderen die je al kent in de klas.

LG86

LG86

15-03-2022 om 23:22 Topicstarter

Met het 10 minuten gesprek voor de kerstvakantie wisten we al dat ze niet mee kon komen. Wel gaf de juf toen aan dat ze zag dat ze heel erg haar best deed en vooruitgang zag (doordat we thuis ook met haar oefende). Ik maakte me natuurlijk toen al zorgen, maar ik zag nog wel kansen. Het schooljaar was natuurlijk nog niet om en ze zagen verbetering. In de tussentijd zat ze aan de instructie tafel en kreeg ze wat extra aandacht van een iber.
Bij mij viel het 'kwartje' van blijven zitten toen het ze haar rapport kreeg net voor de vakantie in februari. Dat ze moeite had met de lesstof wisten we, maar dat het zo erg was viel rauw op mijn dak.
Ik baal nu dan ook zo erg dat ze dit in oktober niet al hadden benadrukt. 

Qua sociale ontwikkeling komt ze prima mee. Echt een 7jarig meisje.

Na de vakantie is ze in een nieuw groepje gekomen en zit ze dus niet meer standaard aan de instructietafel. Andere kinderen zien dat ze vaker naar de instructie tafel gaat voor hulp. Dit zorgt ervoor dat ze hiermee gepest wordt. Kinderen lopen langs en fluisteren in haar oor dat ze een 'loser' is. Het gevolg: ze gaat niet meer naar de instructietafel. Dit vertelde ze mij gisteren pas. De juf is op de hoogte en we hebben hier afspraken over gemaakt, maar jeetje dit breekt mijn hart!

Nou dat is geen klas waar je je kind in wil laten als ze al zo zijn in groep 3. Ik zou wel zelf thuis meer gaan aanbieden. Met squala of zo.  Dat moet ook als ze ooit het dyslexietraject in gaat. Elke dag een uur huiswerk. 

Inderdaad, als ze met deze groep volgend jaar mee moet naar groep 4 wens ik haar sterkte..... dat gaat volgend jaar niet beter dan. Je dochter loopt nu belangrijke instructie mis doordat ze zich laat beïnvloeden door vervelende klasgenoten. Dan staat ze toch niet zo stevig in haar schoenen lijkt me. 

Ach wat sneu zeg. Dat vind ik echt gemeen van haar klasgenootjes. Hulp vragen is juist niet voor losers. Kan ze niet weer terug aan de instructietafel gaan zitten?
Het lijkt me geen fijne groep als ze zo omgaan met iemand die wat minder mee kan komen. Ik had op de basisschool een docent die legde het als volgt uit; iedereen heeft een koffertje in zijn hoofd. Sommige mensen hebben een groter koffertje dan andere mensen. En bij iedereen is het koffertje anders gevuld met vaardigheden; de ene heeft meer van taal, de ander meer van rekenen, weer een ander van sport of van tekenen, knutselen, behulpzaamheid, koken, dingen maken, etc. En dat is niet erg, want we zijn allemaal anders en we hebben elkaar nodig in het leven. Als de auto kapot is ben je blij dat iemand die goed met zijn handen kan werken het ding kan repareren en als je ziek bent ben je blij dat er iemand twaalf jaar heeft gestudeerd voor arts te worden.

Decembermamma schreef op 15-03-2022 om 21:42:

[..]

In januari worden de eerste (niet zitten blijvers) inderdaad 7. En ja het kan zijn dat ze een jonge 7 jarige is. Maar daarom geef ik het wel aan dat het leeftijdsverschil groot is, want voor hetzelfde geld is ze juist niet jong en het blijft niet altijd zo. In zoon zijn klas zit wel een paar zitten blijvers en 2 ervan waren heel speels en hebben het nu over dildo's klaarkomen en dat soort zooi.

Over welke leeftijd hebben we het? Vieze praat is niet echt basisschoolniveau hoor, ook als kinderen 11-12 jaar zijn hebben verreweg de meeste kinderen het niet over seks. Die jongetjes zijn waarschijnlijk eerder heel onzeker en proberen op deze manier wat status te verwerven. Als ze een jaar hoger hadden gezeten hadden ze dat misschien ook gedaan (tenzij ze zich totaal geïntimideerd hadden gevoeld door hun slimmere klasgenoten).

Heb niet alles goed gelezen maar als er iemand ervaring heeft met doubleren en geen goed plan vanuit school, ben ik het. 
Mijn zoon doet zowaar voor de vierde x groep 3 al zou hij nu in 4 zitten, zit hij weer bij groep 3 in. En hij heeft maanden thuis gezeten dus alles wat er nu in zit, komt door thuisonderwijs. 
Wat betreft dyslexie en er werd op school totaal niets aan Cito getest werd ik ook heel erg niet vrolijk. Wat ik heb gedaan? Ik heb een dyslexie screening gevraagd bij een logopedist buiten de school. Nu heb ik dat net gedaan en daar kwam nog niet met zekerheid uit dat het echt puur dyslexie is (vader zegt dyslectisch te zijn). Maar nu heb ik de school wel zover dat ze hem eens gaan doortesten en dat er dan die scores drie x op een rij eruit komen zodat we dan in aanmerking komen voor een groot dyslexie onderzoek. 
Het is triest hoe je soms overal bovenop moet zitten maar buiten de school om kun je dit tenminste zelf regelen. En dan het weer aankaarten op school. 
Ik zou me overigens nog niet zo druk maken om een jaar doubleren maar ik ben het wel eens met het feit dat school een fatsoenlijk plan heeft om extra in te zetten want het speciaal onderwijs waar mijn zoon zit maakt er een potje van en inderdaad alles komt door personeelstekorten volgens hun. Naar mijn idee gaat het al jaren zo. Je kunt anders vragen, wat heeft de school nodig om kind te ondersteunen in de klas en zelfs dat zelf te regelen. Want scholen maken zich tegenwoordig er snel gemakkelijk van af. 
succes! 

Decembermamma schreef op 15-03-2022 om 21:42:

[..]

In januari worden de eerste (niet zitten blijvers) inderdaad 7. En ja het kan zijn dat ze een jonge 7 jarige is. Maar daarom geef ik het wel aan dat het leeftijdsverschil groot is, want voor hetzelfde geld is ze juist niet jong en het blijft niet altijd zo. In zoon zijn klas zit wel een paar zitten blijvers en 2 ervan waren heel speels en hebben het nu over dildo's klaarkomen en dat soort zooi.


Dat komt niet door zittenblijven maar door oudere broers of vriendjes met oudere broers! Kan ook zonder dat je bent blijven zitten en zittenblijvers kunnen ook jongere brusjes hebben. 

LG86 schreef op 15-03-2022 om 23:22:



Na de vakantie is ze in een nieuw groepje gekomen en zit ze dus niet meer standaard aan de instructietafel. Andere kinderen zien dat ze vaker naar de instructie tafel gaat voor hulp. Dit zorgt ervoor dat ze hiermee gepest wordt. Kinderen lopen langs en fluisteren in haar oor dat ze een 'loser' is. Het gevolg: ze gaat niet meer naar de instructietafel. Dit vertelde ze mij gisteren pas. De juf is op de hoogte en we hebben hier afspraken over gemaakt, maar jeetje dit breekt mijn hart!

Die van mij kwamen jaren terug met soortgelijke verhalen thuis waar ik geen aandacht aan besteedde. Je kunt raden welke leerlingen enkele jaren later de hele dag buiten rondhingen en meermaals voor ons huis stonden om mijn kinderen ter verantwoording te roepen bij ruzies die op school spelen. Echt, haal je kinderen weg uit zo'n omgeving, ik heb er zo'n spijt van dat ik dat niet deed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.