Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Blijven zitten in groep 3.

Hallo,

Vandaag kregen wij te horen dat onze dochter (7) waarschijnlijk groep 3 nog een keer over moet doen. 
Lezen, schrijven, rekenen en spelling vindt ze erg lastig en hierbij scoort ze dan ook ver onder het gemiddelde.
Haar werktempo is aan de lage kant.

Ik lees veel verschillende dingen en zie door de bomen het bos niet meer.

De juf geeft aan dat ze waarschijnlijk op haar tenen moet lopen in groep 4. Dit willen we natuurlijk niet. Blijven zitten betekend dat ze opnieuw begint in groep 3. In het begin zou ze een voorsprong hebben op de andere kinderen, maar deze voorsprong is waarschijnlijk van korte duur. Er zullen kinderen zijn die minder of geen moeite hebben en haar in kunnen halen. Ik vraag me af of dit, naast het zitten blijven, haar geen faal gevoelen geeft. Hiernaast maak ik mij zorgen om de sociale ontwikkeling gezien de andere kinderen een stuk jonger zijn en op een andere level zitten qua sociale ontwikkeling. 
Mijn dochter is al twee keer in een nieuwe klas begonnen door leraren tekort e.d. waardoor ze dus ook 2 keer nieuwe vriendjes moest maken. Lastig, omdat ze als enige nieuwe meisje in de klas was en de groepjes al gevormd waren. Dit zou nu dan voor de derde keer gebeuren.

In de familie zit dyslexie. Is het raadzaam haar hier nu al op te laten testen?

Is er iemand die advies kan geven. Ik weet het echt even niet meer..


Lezen, schrijven, rekenen en spelling is wel hetgeen waarvan de basis gelegd wordt in groep 3. En die moet goed zijn. Als op al deze punten het niet (voldoende) lukt, lijkt me overgaan naar groep 4 sowieso geen goed idee.

Over het sluiten  van  nieuwe vriendschappen zou ik me in groep 3 nog niet zo druk maken. Dat lukt op die leeftijd nog wel.

Om voor vergoeding voor een dyslexietest in aanmerking te komen moet ze 3x een slechte Cito hebben. Die van de kleuterklas tellen niet mee. Daarom kan je pas op zijn vroegst halverwege groep 4 testen. Sowieso moeten ze wel ook even wat leesonderwijs gehad hebben en de school moet ook aantonen dat ze naast de lessen ook extra leeshulp hebben aangeboden.
Is ze echt net 7 of al een poosje?

Stel:
Ze blijft nu zitten en haalt groep 3 volgend jaar wel.

Hoe gaan ze zorgen dat ze groep 4-5-6 en volgenden wél in 1 keer gaat halen?
Ligt er een plan? Is er al een IB'er betrokken?

Ik zou vooral willen weten hoe het komt dat ze 't niet haalt.
En ook waarom er nooit eerder - in groep 2 bijvoorbeeld - iets opgemerkt is.

Je wil niet dat ze in groep 4 of 5 alsnog verzuipt.
En 3 keer of wat blijven zitten is daarbij geen optie.

Als het lezen echt nog niet op orde is, is naar groep 4 echt niet ideaal. In groep 4 wordt van de kinderen verwacht dat ze kunnen lezen voor de andere vakken. Bovendien is er veel minder aandacht voor leren lezen. Als je dochter daar veel moeite mee heeft, is cognitief gezien groep 3 nog een keer doen een logische keuze. Weet je of ze de enige is? Mijn ervaring is dat er in groep 3 relatief veel kinderen blijven zitten (meer dan in andere groepen), dat zou voor het sociale stukje veel kunnen schelen.
Heb je je vermoeden voor dyslexie al uitgesproken op school? Ik zou het als leerkracht erg fijn vinden om te weten dat dat in de familie speelt en dat ik daar dus extra alert op moet zijn.

Wat heeft de school gedaan gedurende het jaar om de achterstand weg te werken? Er is soms meer nodig dan alleen wat extra's aan de instructietafel tijdens de les. Ze moeten zeker niet wachten tot er een dyslexieverklaring is. Ik raad je aan eens te googelen op 'protocol dyslexie" op de basisschool. 
Als de school pas in dit stadium leesachterstanden constateert bij jouw kind zijn ze rijkelijk laat en moeten ze meteen alles op alles zetten om die achterstand weg te werken. Niet je dochter de rest van het jaar laten doormodderen terwijl je nu al denkt dat ze er over een jaar net zo voor zal staan.
Sommige mensen denken nog steeds denken dat een kind 'rijp' moet zijn om te leren lezen en dat het daaarna allemaal vanzelf gaat. Dat is achterhaald en een groot misverstand. Aangetoond is juist dat je er vroeg bij moet zijn als kinderen leesproblemen hebben, om de motivatie te houden en goed instructie te geven.
Als de school hier niets mee doet kun je beter nu een nieuwe school zoeken die hier wel serieus mee omgaat, en dan meteen overplaatsen.

EmmaT schreef op 15-03-2022 om 08:18:

Wat heeft de school gedaan gedurende het jaar om de achterstand weg te werken? Er is soms meer nodig dan alleen wat extra's aan de instructietafel tijdens de les. Ze moeten zeker niet wachten tot er een dyslexieverklaring is. Ik raad je aan eens te googelen op 'protocol dyslexie" op de basisschool.
Als de school pas in dit stadium leesachterstanden constateert bij jouw kind zijn ze rijkelijk laat en moeten ze meteen alles op alles zetten om die achterstand weg te werken. Niet je dochter de rest van het jaar laten doormodderen terwijl je nu al denkt dat ze er over een jaar net zo voor zal staan.
Het grote misverstand is dat sommige mensen nog steeds denken dat een kind 'rijp' moet zijn om te leren lezen en dat het daaarna allemaal vanzelf gaat. Aangetoond is juist dat je er vroeg bij moet zijn als kinderen leesproblemen hebben, om de motivatie te houden en goed instructie te geven.
Als de school hier niets mee doet kun je beter nu een nieuwe school zoeken die hier wel serieus mee omgaat, en dan meteen overplaatsen.

Wat ik hierboven schrijf geldt natuurlijk ook voor rekenen.

Waar ik bang voor ben is dat ze nu niks meer doen (want ze blijft toch zitten) en tot de kerst in groep 3 ook niks extra aanbieden (want ze loopt toch voor). Dan verliest ze alsnog een jaar. Ik zou denken aan dyslexie en aansturen op over en blijven zitten in groep 4. En dan ook zo snel mogelijk het onderzoek naar dyslexie doen. Als ze over een jaar op niveau zit van begin groep 4 eind groep 3 zal het nog lang duren voor ze getest kan worden op dyslexie.

Ik hoor allemaal alarmbellen gaan. Bespreek die met school voor je beslist! Been there...

Ik zou in ieder geval met school bespreken wat ze al hebben gedaan en wat ze gaan doen om de achterstanden in te halen en te zorgen dat ze de rest van de schooltijd wel meekomt met de groep. Het voorkomen van dyslexie in de familie zou ik zeker melden.
Daarop onderzoeken kan pas na minimaal anderhalf jaar leesonderwijs. Maar ze kunnen wel al de ondersteuning bieden die dyslectische leerlingen ook krijgen.
Verder ben ik wel van mening dat de basis goed moet zijn. Als ze echt op alle onderdelen tekort komt voor groep vier, is het misschien geen gek idee om groep drie over te doen. Bestaat er op jullie school een combinatieklas? Dan zou ze ook deels over kunnen en bepaalde dingen met groep vier mee doen en andere met groep drie. Dat ze dan min of meer drie jaar over groep drie en vier doet.

Natuurlijk is zittenblijven niet leuk voor een kind. Daar mag ze best even verdrietig om zijn. Maar kinderen hebben vaak zelf ook wel in de gaten dat het bij hun moeizamer gaat dan bij andere kinderen. En in een klas zitten waar je totaal niet mee kunt komen met de stof zorgt ook niet voor succeservaringen. Ik zou in ieder geval in gesprek blijven met school en alle voors en tegens afwegen en dan samen tot de keuze komen die het beste is voor jullie dochter.

LG86

LG86

15-03-2022 om 11:09 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Daar heb ik echt iets aan.
Mijn dochter is deze maand 7 jaar geworden.
Vanaf het begin is de school op de hoogte dat dyslexie in de familie voor komt. Elk nieuw schooljaar geef ik dat ook opnieuw aan. 

@TO: er zijn ook logopedistes die gespecialiseerd zijn in lees- en spellingsproblemen. Mogelijk kan zo iemand je dochter nog extra helpen. Is individueel en daardoor op je dochter toegespitst op wat zijn nodig heeft (en leuk vindt). Het is soortgelijke begeleiding die ook geboden wordt bij kinderen waarbij dyslexie is vastgesteld. Ze zullen bepaalde testjes met je dochter doen en als ze daar op uitvalt, wordt de begeleiding vergoed.  
Als je dochter nu op alle vakken onvoldoende scoort halverwege groep 3 (op Cito?), is de kans groot dat de stof de komende maanden, waarin het tempo alleen maar verder omhoog gaat, nog moeilijker voor haar zal worden, waardoor ze echt te weinig basis heeft om door te gaan naar groep 4. 

Promethium schreef op 15-03-2022 om 07:13:

Als het lezen echt nog niet op orde is, is naar groep 4 echt niet ideaal. In groep 4 wordt van de kinderen verwacht dat ze kunnen lezen voor de andere vakken. Bovendien is er veel minder aandacht voor leren lezen. Als je dochter daar veel moeite mee heeft, is cognitief gezien groep 3 nog een keer doen een logische keuze. Weet je of ze de enige is? Mijn ervaring is dat er in groep 3 relatief veel kinderen blijven zitten (meer dan in andere groepen), dat zou voor het sociale stukje veel kunnen schelen.
Heb je je vermoeden voor dyslexie al uitgesproken op school? Ik zou het als leerkracht erg fijn vinden om te weten dat dat in de familie speelt en dat ik daar dus extra alert op moet zijn.

Die ervaring heb ik ook, en ook dat het niet persé veel betekent voor het verdere verloop van de schoolcarrière. vwo'ers in de dop zullen het misschien meestal niet zijn, maar ik ken meerdere kinderen die na zittenblijven in groep 3 geen verdere achterstanden opliepen en zelfs een mavo of havo advies hebben gehad. Bij sommige kinderen heeft zittenblijven geen zin omdat ze minderbegaafd zijn en het niveau van groep 8 sowieso niet/nauwelijks halen. Maar voor iemand met dyslexie die verder gemiddeld lijkt te presteren op cognitief gebied zal een jaartje overdoen veel kunnen schelen in de basis én het zelfvertrouwen. Het kan ook heel stoer zijn om de oudste en grootste te zijn in de klas.

Wat heeft school zelf allemaal gedaan om het  voor jouw dochter makkelijker te maken?
Waar liggen de problemen precies? (Leest ze te langzaam, hakt-plakt ze nog teveel, enz.).
Wat zijn de problemen met rekenen? Is dat het automatiseren (dat kan nog weleens lastig zijn voor een dyslect) of zijn het echt de sommetjes uit rekenen? Dat laatste past niet binnen dyslexie.

Ongeacht of dyslexie in de familie voorkomt kan er pas na 1,5 jaar leesonderwijs (dus halverwege groep 4) op de basisschool een vergoed dyslexie onderzoek worden opgestart. Hier zitten allemaal voorwaarden aan vast: 3x op rij op de CITO een V of V- scoren (per ongeluk een IV scoren tussendoor en de test gaat al niet door) en school moet aantonen welke acties zij hebben ondernomen om het kind te helpen.

Dus zoek contact met de leerkracht en de ib-er van school.
Succes!

Zitten blijven is wel een ding hoor, als 7 jarige opnieuw starten in groep 3 met 5 en net 6 jarigen lijkt me wel echt heel pittig. Ze zal nu al een van de oudere kinderen in de klas zijn, ik zou sowieso afvragen of je er sociaal emotioneel goed aan doet om haar nog een jaar in groep 3 te laten blijven. Verder blijft het lastig want een kind wat op alle vlakken achter lijkt te lopen zal veel begeleiding nodig hebben waar school vaak de middelen niet voor heeft dat zal voor school wellicht het dilemma zijn om voor te stellen te laten doubleren. Die tijd steken ze dan in de kinderen waarvan ze merken dat ze kansen maken om door te kunnen. 

Ik zou dus sowieso vragen om een plan van aanpak om haar wel op de rit te krijgen. Bij mijn zoon (van net 9) in groep 6 de klas zit ook een jongen die al 11 is en in groep 4 doubleerde daar merk je qua leeftijd echt heel veel verschil in hij werkt aan zijn eigen lesprogramma want hij loopt zeker een jaar achter op de klas. 


Zou je zelf externe hulp in kunnen schakelen?

Een vriendje van mijn zoon bleef destijds zitten in groep 3. Hij was van maart. De oudsten die erbij kwamen waren van november. Ik heb nooit iets gemerkt van dat hij ouder was. 
Dat er kinderen je dochter gaan inhalen is wel zeker. Dat er aan het begin van groep 3 iemand bijzit die nu al verder is dan zij ook. 
Waar denk je zelf dat het door komt? Het is maart, je moet inmiddels al wel gemerkt hebben hoe het gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.