Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Bijzonder verlof

Of hoe dat dan ook verder heet. Op de site van school kan ik het zo snel niet vinden, maar misschien weet iemand het hier zomaar. Mijn broer, de oom van mijn kinderen dus, gaat trouwen. Hij trouwt weliswaar op een zaterdag, maar wel in het buitenland, zodat we er de dag van tevoren al naartoe moeten. Hoe zit dat op een middelbare school? Heeft mijn brugpieper een soort van wettelijk recht om die vrijdag vóór het huwelijk vrij te krijgen of moet ik vriendelijk om coulance gaan vragen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat is hetzelfde

Er bestaan regelingen die scholen de bevoegdheid geven om verlof te verlenen, maar er bestaat niets dat leerlingen/ouders recht geeft op verlof. Je bent dus altijd afhankelijk van coulance. Ook als je je vader wilt begraven. Feitelijk maakt dat allemaal niet uit.
De meeste scholen hebben er een formulier voor. Kijk op de site of vraag het even bij de verzuimadministratie (het nummer dat je moet bellen voor ziekmelden).
En dan gewoon vragen. Zonder moeilijke woorden.
In dit soort gevallen wordt er zelden moeilijk gedaan.
Groet,
Miriam Lavell

Genista

Genista

06-02-2013 om 10:03 Topicstarter

Oké, dank je wel

Toch vriendelijk om coulance gaan vragen dus. Ik dacht er een dag wettelijk recht op verlof was bij trouwerijen in naaste familiekring, maar over "dagen van tevoren ivm reisafstand" zal de wet niet reppen, vermoed ik. Ik ga het gewoon vragen.

Altijd beter

Nee, dat is er niet. Er is er maar een die rechten heeft en dat is de school.
Het kan wel schoolbeleid zijn om verlof te geven bij bepaalde gelegenheden. Dan heb je (als je de schoolprocedure volgt) er wel recht op, naar het eenvoudige principe 'beloofd is beloofd'.
Maar het is altijd beter om de vriendelijke toon van het verzoek om coulance aan te nemen. Zeker als de school ook nog gewend is dit soort verzoeken te laten toetsen door de LPA (en dat is vaak). Het bericht "'ze' moeten niet denken dat ze ergens recht op hebben" willen LPA's graag uitzenden.
Als je in dat nederige besef binnenkomt met je verzoek, dan helpt dat.
Groet,
Miriam Lavell

Genista

Genista

06-02-2013 om 10:43 Topicstarter

Bingo!

Inderdaad, gewoon lief vragen en het was geen enkel probleem. Bedankt!

P

P

06-02-2013 om 16:36

Genista

Volgens mij doet de gemiddelde VO school veel minder moeilijk dan de gemiddelde basisschool!

Genista

Genista

07-02-2013 om 10:27 Topicstarter

P, zou best kunnen

Maar op die basisschool loop ik al veel langer rond en ik weet inmiddels wel hoeveel potjes ik daar kan breken. Hoe dan ook, het is nu overal rond (oh nee, ik moet het zelf op mijn werk nog even regelen ) en we kunnen tzt gewoon gezellig feest gaan vieren.

P

P

07-02-2013 om 17:31

Genista

Ja, dat snap ik wel. Vorig jaar toen oudste in de brugklas zat was ik heel verbaasd dat hij zo 2 dg vrij kon krijgen voor opnames als figurant in een tv serie. Ik kreeg vooral te horen: leuk voor hem!

lennest

lennest

14-02-2013 om 21:51

School deed moeilijk

Jaren geleden heb ik verlof gevraagd voor een huwelijksjublileum van mijn zus die ook in het buitenland woont en ik heb dat niet gekregen. Reden: het feest is op zaterdag, hoofd van de school zag geen reden voor vrij op vrijdag: we konden immers op zaterdag met het vliegtuig??? Op mijn reactie: weet je wat dat kost met 4 personen? Tja, was het laconieke antwoord, dat is niet mijn probleem. Dat klopt, dat is ook niet jouw probleem, maar ik wil graag met twee uitgeruste kinderen op het feest aankomen en als ik op zaterdag wilde vertrekken, zou ik om 5 uur 's ochtends moeten vertrekken en dan rond een uur of 4-5 's middags aankomen. Uiteindelijk is school wel overstag gegaan, maar alleen omdat ik lastig was. Conclusie: je bent afhankelijk van de directeur van de school.

Jesse_1

Jesse_1

15-02-2013 om 09:28

Lennest

Ik lees toch duidelijk verschillende dingen in jouw posting.
"Op mijn reactie: weet je wat dat kost met 4 personen? Tja, was het laconieke antwoord, dat is niet mijn probleem." Natuurlijk is dat niet het probleem van school! De kosten zijn voor school volkomen irrelevant. In de zomer zouden veel mensen ook liever in het voorseizoen op vakantie willen omdat het veel goedkoper is.
"Dat klopt, dat is ook niet jouw probleem, maar ik wil graag met twee uitgeruste kinderen op het feest aankomen" Weer een ander argument, jij _wilt_ graag met uitgerust kinderen aankomen. En wat is dan uitgerust en wie bepaalt dat?
"als ik op zaterdag wilde vertrekken, zou ik om 5 uur \'s ochtends moeten vertrekken en dan rond een uur of 4-5 \'s middags aankomen." Kijk nu komen we ergens, de reistijd naar het huwelijksjubileum, dat vind ik een vaststaand argument waarvan ik denk dat de school er wat mee kan.
En of de school dan daadwerkelijk vind of een huwelijksjubileum belangrijk genoeg is om kinderen voor vrij te geven, dat is dan ook aan school.

lennest

lennest

19-02-2013 om 13:52

Jesse

Je hebt helemaal gelijk, het was ook mijn probleem, maar wat ik niet begrijp is dat de ene school zonder problemen vrijaf geeft en de andere school zo vreselijk moeilijk doet. Sommige nichtjes/neefjes kregen zonder meer vrij en mijn kinderen niet. Het gevolg: mijn kinderen waren altijd ziek bij dit soort uitjes, ik vroeg gewoon geen vrij meer. Ik pleit voor algemene regels die voor iedereen gelden, nu ben je gewoon afhankelijk van de school en de welwillendheid van de schoolleider. Ik weet het; het hoort zo niet, het mag niet, maar om van 't gezeur af te zijn, heb ik er toch wel een paar keer gebruik van gemaakt. De leerplichtambtenaar is in ieder geval nooit ingeschakeld. Nu mijn kinderen op de middelbare school zitten, gaat 't allemaal een stuk makkelijker. Natuurlijk krijgen ze vrij, leuk toch zo'n familiefeest? Moet je zeker doen! De eerste keer dat me dat overkwam viel ik bijna van m'n stoel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.