Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Begeleiding van bruggers schiet tekort?

Dag allemaal
Als docente en moeder is het een interessant onderwerp voor mij. Ik was gisteren thee drinken met een groep vriendinnen en op een gegeven moment kwam het gesprek op school. Een van mijn vriendinnen (ik noem haar A) heeft namelijk een tweeling in de brugklas (op 2 verschillende scholen en 2 verschillende niveaus: vmbo/havo dakpas brugklas en categorale gymnasium). Maar in beide gevallen klaagt A dat school te weinig doet aan begeleiding van de verse bruggers: ze leren niet leren of plannen, ze hebben te veel huiswerk, school doet niets aan mediawijsheid... en vriendin A is uren oer week bezig met haar tweeing. Ik was zeer verbaasd en met mij ook een andere vriendien (vriendin die erbij was want zij is mentor op een brugklas op school X in Haarlem, en is continu bezig met het begeleiden van haar piepers. Er zijn misschien grote verschillen tussen scholen onderling opperde ik, maar een andere vriendin (vriendin C) wiens zoon ook op school X zit heeft ook een groot gebrek aan begeleiding ervaren (zoon zat overigens niet in de klas van vriendin .
Verwachten we te veel van school? Of vervult de basisschool in groep 7 en 8 niet het voorbereidende rol dat het zou moeten hebben (dat is namelijk mijn ervaring, mijn zoon moest in groep 8 een agenda hebben maar het was in juni van groep 8 nog maagdelijk wit).
Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen. Ik hoop namelijk volgend jaar van mentoraat te veranderen, ik wil al jaren mentor van een brugklas worden.
Ik ben nu mentor van 3havo maar ik vind de brugklas een geweldige klas om les in te geven. Maar als moeder heb ik ook het gebrek aan begeleiding ervaren waarover vriendin A en C gisteren klaagden. Als docente kon ik het zelf opvangen en mijn beide kinderen helpen (ze hebben beide gezeten op een categorale gym van het soort zwemmen of verdrinken). En ik zag dat mijn zoon veel meer moeite had dan mijn dochter. Kortom: ook als moeder ben ik benieuwd naar de ervaringen.
Sini


Angela67

Angela67

05-01-2017 om 10:08

agenda groep 8

ik had geen agenda vroeger in de zesde klas.
plannen leerde je op middelbare school,
er was een klassenagenda waarin de docenten altijd alles opschreven, een klassenvertegenwoordiger die het klassenboek altijd mee moest nemen naar de volgende les.
als je het husiwerk dus niet wist dan stond het daarin.

verder werd er veel strenger nagekeken, je kreeg onverwacht de beurt, minder maakwerk in de klas maar meer uitleg en nakijken. oftewel:l het effectieve leren vond in de les plaats en het huiswerk maken had daardoor naar mijn mening meer nut dan het bij mijn zoons heeft. Die mogen in de les al gaan werken, weinig uitleg, als het af is hebben ze geen huiswerk. Maar nakijken gebeurt niet of klassikaal zonder uitleg.
Ik krijg de indruk dat hun school niet gericht is op kennisverwerven en hoe je dat zo goed mogelijk doet maar op processen, niet uitvallen, aanwezig zijn etc.

gr Angela
ps maar het is een 'te groot' onderwerp om zomaar op een hoop te gooien denk ik.
in ieder geval vermoed ik dat 'men' denkt dat plannen iets is wat je kunt of niet kunt en dat het niet helpt om het uit te leggen. dat van die lege agenda in groep 8 herken in, hier was het al raak in groep 7. Geen uitleg maar wel zou er straf zijn als je m niet gebruikte. Nooit wat van gehoord . . .

Triva

Triva

05-01-2017 om 10:13

nou

In groep 7/8 leer je echt niet genoeg voor de brugklas. Ik zeg het al vaak genoeg maar je kunt dan wel met een agenda lopen maar dan leer je niets over plotseling veel huiswerk voor morgen, voor het plannen in combinatie met sport, met plotselinge drukke weekenden, met een proefwerkweek en met onverwachte so's.

Dit moet een middelbare school allemaal doen.

Agenda

Hier wel een agenda in groep 8, maar geen huiswerk, dus ook niet of nauwelijks iets te plannen. De kinderen moeten er bv de open dagen van de middelbare scholen in zetten en zo. Met de weinige toetsen die ze hebben probeer ik thuis het plannen aan te leren dmv een planbord.

Ik heb er ook één op de middelbare school en daar werd in de brugklas wel degelijk aandacht besteed aan plannen door de mentor. Leerwerk in stukjes knippen, etc. Voor de eerste proefwerkweek moesten ze een compleet ingevulde planning mee naar school nemen, maar of daar ook echt inhoudelijk naar werd gekeken weet ik niet. Lijkt me voor een mentor ook niet te doen, eerlijk gezegd.

Maar hoeveel aandacht je er ook op school aan besteed, het in de praktijk brengen, dat gebeurt thuis, daar is de mentor niet bij. Dus als het niet lukt zullen de ouders bij moeten springen.

Overigens is mijn ervaring dat helpen plannen doorgaans niet meer dan een kwartiertje per dag kost. In het begin ben je ook nog wel wat tijd kwijt aan uitleggen hoe je woordjes leert en hoe je een uittreksel maakt. Ook daar werd op school wel wat aandacht aan besteed, maar mijn zoon dacht er pas over na als hij het moest doen. Thuis dus.

Maar uren kwijt zijn per dag, dat herken ik totaal niet. Dan moet je je kinderen ook echt inhoudelijk begeleiden bij een aantal vakken, denk ik. Of het huiswerk echt samen maken. Is hier nooit nodig geweest en ik vraag me ook wel af of je dat zou moeten willen. Zeker als dit langer dan een paar weken nodig is. Wat wel nodig is bij ons is op de achtergrond aanwezig zijn om te zorgen dat er niet teveel afleiding is. Maar dat kan terwijl ik gewoon mijn eigen werk doe of zit te lezen oid.

mirreke

mirreke

05-01-2017 om 12:04

Herkenning!

Ik herken dit, het niet tot nauwelijks begeleiden, bij al mijn kinderen. Wat mij extra opvalt (sinds ik het bij oudste merkte, en nadat ik het bij de mentoren toen meerdere malen had aangehaald), is dat veel scholen deze begeleiding bij het leren leren wel uitgebreid in hun schoolprogramma vermelden, maar dat het in de praktijk dus gewoon nauwelijks tot niet gebeurt.

Ik heb daarnaast de indruk dat het erger wordt, of dat de school waar jongste (brugger) nu op zit, het al dan niet kunnen plannen en leren als een soort natuurlijk selectiemiddel gebruikt. Ik heb op nog geen enkele school zoveel stress gehad als de laatste drie maanden op deze school.

Ook daar wordt weer uitgebreid aangehaald dat ze zoveel doen aan begeleiding bij het leren leren, een van de redenen voor mij om vol vertrouwen dit schooljaar met jongste in te gaan, en tot mijn echt stomme verbazing gebeurt er praktisch niets. Jongste heeft het 'geluk' dat hij 'iets' heeft waardoor hij nu in een plangroepje is gekomen, een uurtje per week met een aantal kinderen die ook leren plannen en organiseren. Het leek leuk, zei zoon, maar na de eerste keer die hij wel goed vond, vindt hij nu dat het verspilling is van tijd.

Bij mijn zoon is wel lange begeleiding nodig, omdat hij het gewoon erg lastig vindt om te plannen, om samenvattingen te maken, om zich grotere hoeveelheden leerstof eigen te maken. Terwijl hij wel weer erg slim en bij de tijd is. OP school wordt het, ook in de vaklessen, totaal niet uitgelegd. Er staan bv. heel handige extra opgaven en elektronische leerboeken en extra uitleg op de elektronische leeromgeving van school, maar ook dat wordt door de docenten niet eens aangestipt of als tip gegeven. Ik ga het (niet) kunnen plannen zelf zeker niet gebruiken als een selectiemiddel, ik ga mijn zoon daar zelf gewoon veel strakker bij helpen...

Mijn partner vindt het leren leren, plannen, organiseren, onderscheid leren maken tussen hoofd- en bijzaken, mediawijsheid (hoe onderscheid je bijvoorbeeld nepnieuws van serieus nieuws, hoe pak je dat aan, hoe ga je om met facebook ed, hoe zoek je informatie als je een verslag moet maken, zonder altijd weer bij dezelfde websites uit te komen, enz. enz. eigenlijk het belangrijkste wat je op school kunt leren, maar het is meer een toevalligheidje als een kind daar iets van op steekt, lijkt het...

Als je het dan hebt over Onderwijs2032, wat laatst eventjes een hype was, vind ik dat dit een groot onderdeel moet vormen.

Juline

Juline

05-01-2017 om 12:14

Het nadeel van Magister...

Bij ons op school wordt nu geopperd dat Magister ook nadelen heeft. Leerlingen worden er minder mee geconfronteerd welk huiswerk ze wanneer moeten leren. Als je het zelf opschrijft, dan hoor je het al een keer, je ziet in je agenda wat je die dag nog meer moet doen, je ziet over hoeveel dagen iets af moet zijn.

Mijn dochter heeft heel veel moeite met leren leren en heeft nu huiswerkbegeleiding. (Nog zo'n puntje, als je ziet wat dat kost, lijkt het alleen weggelegd voor kinderen van ouders met een hoger inkomen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?)

Docenten geven aan dat er op school wel degelijk stilgestaan wordt bij leren leren. Het zou kunnen dat dat voor mijn dochter veel te klassikaal gebeurt, zij heeft niet altijd het inzicht dat het misschien voor haar ook geldt. In elk geval komt de boodschap niet over.
Ik zou er groot voorstander van zijn dat er in de brugklas veel meer tijd wordt besteed aan het leren leren.

Nouja

Brugklas is gewoon lastig. Alles is nieuw en er wordt veel gezegd en gedaan,maar mijn kinderen hoorden vlgs mij de helft niet. Studielessen, complete boekwerken met tips, gesprekjes met mentor..... ging gewoon langs ze heen. Uiteindelijk is het met beide goedgekomen, omdat ik ze bij tijd en wijle flink achter de broek zat.
En is het nou zoveel anders dan vroeger? Volgens mij werd ik ook gewoon in het diepe gegooid in gym 1. En ben ik ook door schade en schande wijs geworden.
Probleem is dat tegenwoordig alles perfect geregeld is en moet zijn op papier maar dat de werkelijkheid nog net zo is als 30 jaar geleden. Kind moet het zelf doen.

Tango

Tango

05-01-2017 om 12:46

Tijd

Volgens mij heeft het ook gewoon tijd nodig. De overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs is gewoon erg groot. Het zou goed zijn als dat anders is. Hier heeft zoon in groep 8 ook geen agenda. Het mag wel maar hoeft niet, is hier het idee. Tja, dan hoeft hij niet en ik weet ook dat hij er niets in zal schrijven als hij er wel eentje heeft. En als ik samen met hem ga schrijven, hij er vervolgens niet in zal kijken. Heb het dus maar gelaten.
Dochter zit inmiddels in 4 VMBO-T en gebruikt zelden een agenda. Ze kijkt alleen op Magister. In de brugklas leerde ze niet eens hoe ze een agenda moest gebruiken. Vond ik wel een minpuntje. Ze schreef het huiswerk op de pagina waar je het lesrooster moest invullen. Daar kwam ik gelukkig thuis achter. Na 3 maanden was de agenda in de kast verdwenen.
Plannen kan dochter op zich wel als ze zou willen, maar ze is vooral eigenwijs en met andere dingen bezig. Ik moet nog zien of ze gaat slagen.
Overigens heb ik nooit uren in begeleiding gestoken. Wel af en toe samen een planning gemaakt, overhoord etc. En dochter heeft ook periodes op huiswerkbegeleiding gezeten. Dat hielp ook wel, maar niet de begeleiding van school. Wij hadden een particuliere begeleidster.
Het zal w.s. ook aan het niveau liggen en aan het kind hoeveel begeleiding er nodig is. Bij dochter vond ik het huiswerk altijd wel te overzien. Ik hoor van Havo en VWO dat daar veel meer huiswerk wordt gegeven.
Bij zoon gaan we het allemaal nog wel zien. Gaat weer naar een andere school dan dochter. Ben benieuwd hoe de begeleiding daar is. Ik hoor er wel goede verhalen over.

@nnemoon

@nnemoon

05-01-2017 om 13:32

Agenda

Hier een zoon in groep 8. Bij hem op school is een agenda verplicht vanaf groep 7. Eerst wordt uitgelegd hoe je iets moet noteren en later moeten ze dat zelf kunnen doen. Ze hebben bij hem op school best veel huiswerk. Het gaat de school er ook om of je je aan gemaakte afspraken kunt houden. Bijvoorbeeld iedere week moeten ze een uur thuis huiswerk maken op de computer. Eén keer vergeten prima, twee keer vergeten kruisje achter je naam en bij de derde keer staat er een vermelding op het rapport. Deze houding ten opzichte van het huiswerk wordt ook meegenomen in het advies naar het voortgezet onderwijs.

Ik denk ook dat de meeste leerlingen op de basisschool voor een toets niet veel hoeven te doen en daarom niet zijn gewend om te plannen. Ik neem de vrienden van mijn zoon als voorbeeld. Ze hebben allemaal HAVO advies en de dag voor de toets lezen ze de samenvatting een paar keer door en halen een goede beoordeling voor de toets. Mijn zoon is een zwakke leerling, heeft problemen met automatiseren en lage verwerkings snelheid. Als hij een toets opkrijgt, moet hij iedere dag een stukje leren en herhalen tot de dag van de toets. De juf zei tegen hem dat hij in ieder geval niet meer hoeft te leren hoe hij moet leren omdat hij niet anders gewend is.

mirreke

mirreke

05-01-2017 om 13:50

Ik vind het echt flauwekul

om te zeggen: ach het brugjaar is nou eenmaal moeilijk. Ze moeten er gewoon aan wennen. De overgang is zo groot.

Studievaardigheden kun je gewoon leren. Begin daar als school nou meteen mee, dan heb je zoveel gewonnen! Ik zie dit als een serieus gebrek in het onderwijssysteem. Investeer in leren leren!

Hier een handige link, van de Uni Leiden.

http://www.studietips.leidenuniv.nl/asv/startsv.html

lieverdje

lieverdje

05-01-2017 om 14:04

nog geen ervaring, maar....

.... ik hoor hier om me heen van veel mensen dat het een probleem is. Onze oudste zit in groep 8 en hou eerlijk gezegd m'n hart een beetje vast: kind is superslim, maar niet bepaald zelfstandig en goed in plannen.

Hier verhalen van buren, kennissen e.d. die in de brugklas 2 uur(!) per dag samen het huiswerk met de kinderen maakten, kinderen met dik vwo-advies die in het eerste jaar al afstromen door gebrek aan discipline (of begeleiding?) Kinderen die niet weten hoe ze woordjes moeten leren, belachelijke hoeveelheden (groepswerk)verslagen e.d.

Tegelijk lijkt het hier dat kinderen veel structuur als 'niet leuk' ervaren (nouja, niet alle kinderen, waarschijnlijk). We hebben hier keuze uit verschillende scholen; van de meest gestructureerde scholen wordt gezegd dat ze 'superstreng' zijn, dus daar willen heel veel kinderen bij voorbaat al niet heen De 'leukste' school, tegelijk montessori-onderwijs, is het minst goed in begeleiding, als ik verhalen van ouders hoor. Ook bij de voorlichting van die school blijkt dat er elke dag 2 lesuren vrij zijn geroosterd, waarin leerlingen huiswerk kunnen maken en contact kunnen zoeken met hun docent, indien nodig. Zulke vrijblijvendheid gaat bij ons kind niet werken, vrees ik.

@nnemoon

@nnemoon

05-01-2017 om 14:28

@Mirreke

Studievaardigheden is al een vak op het basisonderwijs. Zoon krijgt dit al sinds groep 7. Staat ook gewoon vermeld op zijn rapport.

Li

Li

05-01-2017 om 14:42

probleem is

dat scholen wel doen of ze studievaardigheden aanleren, en het zelfs inroosteren, maar het niet echt doen. In dat uur worden dan allerlei andere zaken besproken. Daardoor krijg je als ouder verkeerde verwachtingen. Dochter gaat nu, na bijna-afstromen, naar studiebegeleiding. Hopelijk leert ze het daar wel, want van mij neemt ze helaas niets aan.

Puberteit, je weet toch...

Lonneke

Lonneke

05-01-2017 om 14:56

plannen

Ikzelf denk dat als plannen niet in je zit, je dat misschien wel nooit leert of dat je er langer over doet. Ik ben zelf een matige planner, man een nog slechtere. Toch hebben we beiden VWO gehaald en een akademische studie, ik met een jaar vertraging op de middelbare school, man gewoon nominaal (hoewel het voor hem wel goed was dat "oude stijl" klaar moest zijn voor een bepaalde datum, die hij dan ook bij wijze van spreken een minuut voor 12 gehaald heeft). Bij mijn man werd dat wel eens nachtwerk of zelfs een nacht overslaan voor een tentamen of deadline, bij mij tot de late avonduren. Ook was de kinderkamer maar net op tijd af (dat lag dan niet aan mij en het kind was nog wel te laat (toen al ) en zijn we erg laat in het boeken van vakanties. Dagelijkse leven gaat wel.
Maar de kinderen zijn slechte planners. Door schade en schande (doubleren en afstromen) zijn ze er achter gekomen dat ze het toch anders moeten doen. Resultaat is opstromen en bij de anderen mooie cijfers.
Al die jaren hen achter de broek zitten, planclubjes van school, externe plancursussen, preken heeft hen niet geholpen. Ze weten het wel maar ze kijken er anders tegen aan. Na dat jaar doubleren en afstromen zagen ze pas de noodzaak dat er anders gehandeld moest worden (meestal) en werden de dingen die in het verleden verteld werden toegepast.
Ik denk dat plannen gedeeltelijk aanleg en gedeeltelijk rijping is. En als iemand er niet voor openstaat, kun je planlessen geven zoveel je wil, het kwartje valt dan langzaam tot niet.
Waarbij ik niet wil zeggen dat dat allemaal geen zin heeft maar verwacht niet bij iedereen onmiddellijk briljante resultaten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-01-2017 om 15:07

@nnemoon

"Studievaardigheden is al een vak op het basisonderwijs. Zoon krijgt dit al sinds groep 7. Staat ook gewoon vermeld op zijn rapport."

Maar dat is echt iets heel anders hoor! Op de basisschool gaat het dan om het leren lezen van tabellen en grafieken en bijvoorbeeld kaartlezen. Dat heeft erg weinig te maken met de vaardigheden die je nodig hebt om je huiswerk te plannen, hoofd- en bijzaken te kunnen scheiden, discipline op te kunnen brengen etc.

Triva

Triva

05-01-2017 om 15:53

Juline

'Bij ons op school wordt nu geopperd dat Magister ook nadelen heeft. Leerlingen worden er minder mee geconfronteerd welk huiswerk ze wanneer moeten leren. Als je het zelf opschrijft, dan hoor je het al een keer, je ziet in je agenda wat je die dag nog meer moet doen, je ziet over hoeveel dagen iets af moet zijn.'

Dat is een smoesje van leerkrachten die het zelf maar niet in hun systeem krijgen om al het huiswerk zonder fouten in magister te krijgen en dan vervolgens wel allerlei eisen stellen aan hun leerlingen!

Li

Li

05-01-2017 om 16:01

Triva

Precies! Overigens gebruikt onze school geen Magister en ook hier stroomt een kwart van de klas af door planningsproblemen. Leuk bedacht dus, maar nee.

@nnemoon

@nnemoon

05-01-2017 om 16:20

@ijsvogeltje

Ze leren ook hoe ze zelf een samenvatting moeten maken van een tekst. En dat het op lange termijn beter blijft hangen als je het geleerde nog een keer herhaalt.

Sinilind

Sinilind

05-01-2017 om 17:54 Topicstarter

Triva

Ik weet eerlijk gezegd niet of het een smoesje is van leraren. Magister is bijzonder makkelijk te gebruiken, iedereen kan het onder de knie krijgen, zelf oude leraren zonder veel informatica kennis.
Magister heeft zeker ook nadelen. Kinderen zijn opeens hun login kwijt, of hun telefoon... En Magister heeft als enorm nadeel (nog niet oogelost) dat het huiswerk niet meeverhuisd als een les opnieuw ingeplqnd wordt op een andere moment van de dag of in een andere lokaal. Waarom dit nog steeds niet opgelost is door Magister weet ik niet. Zekf controleer ik 2 keer per week of het huiswerk niet verdwenen is maar niet elk docent wil of kan het doen. En het is een nadeel dat een agenda van papier niet heeft.
Sini

Sini

Nou de keren dat hier een les verhuist of op een ander moment is , is hooguit 1 jeer per 2 week. Daar zal het probleem echt niet in zitten.
Mijn kinderen luisterden gewoon niet naar al die goede tips en al die goedbedoelde adviezen van de docenten. Op tijd beginnen? Herhalen? En dan elke dag weer? Oefensommen EXTRA????
Nee ze wilden hun eigen weg vinden en vonden de meeste adviezen waardeloos.
Ze zijn er zo zelf door schade en schande en zonder doubleren of afstromen ook gekomen. Al hield ik soms mijn hart vast. Ze slaagden met prima cijfers en doen nu universitaire studies. En nog steeds op hun eigen manier. Zonder allerlei tentamentrainingen en studiebegeleiders.
Wat je zelf ontdekt of ontwikkelt past ook het best bij je.

annie

annie

06-01-2017 om 01:00

ieder eigen weg

Ik zou het fijn vinden als in een brugklas verschillen tussen kinderen herkend, erkend en gekoesterd worden.
Nu heb je daar als mentor natuurlijk niet zoveel in te zeggen, maar een beetje begrip dat niet ieder kind zomaar meehobbelt in de eenheidsworst of er zo gelukkig mee is is wel fijn.

Hier bijv een kind dat heel goed plant, al zie ik het helaas (vo2) nu al afzwakken.
Logisch, want er wordt (voor haar!) weinig appel op gedaan.
Ze komt van montessori vs, ik weet niet of het daaraan ligt of gewoon aan haarzelf.
Bij montessori is er iig veel vrijheid en veel verantwoordelijkheid, voor haar was het fors inleveren.
(er is hier geen vo school die beetje aansluit op dat gebied helaas)
Voor dochter iig wel een heftig jaar, brugklas. Het vele moeten en vooruitzicht dat dat voorlopig zo blijft viel/valt haar zwaar.
Zou fijn zijn als daar ruimte voor is, als een beetje gesnapt wordt dat niet iedere puber staat te springen om weer te mogen. En dat het voor sommigen gewoon echt zwaar is. (om verschillende redenen)

Lonneke

Lonneke

06-01-2017 om 11:32

nog even

Ik denk dat je ook niet teveel van de school kunt/mag verwachten. DE scholen van mijn kinderen heeft genoeg op dat gebied aangeboden, vooaral aan kind dat in t/h brugklas zat. Mijn kinderen kunnen nog allemaal opdreunen wat te doen: op tijd beginnen, herhalen, samenvatten etc. Ook alles van klasjes/clubjes/trainingen daarna wat variaties op hetzelfde thema zijn. Ze weten het maar al te goed. Maar het is aan het kind wat het daar mee doet (evt met begeleiding van ouders, hwb).
In een groot aantal zit het van nature, een aantal redt het met extra begeleiding en een aantal heeft shock therapie nodig. Bij sommigen kan het heel hardnekkig zijn en komt dat pas op mbo/hbo/wo (en bij sommigen nooit om even heel negatief te zijn). Ik ken nu genoeg kinderen van vrienden die of achter de broek gezeten zijn gedurende de hele middelbare school of die het altijd net gered hebben en die in het vervolgonderwijs keihard onderuit gaan en zeer verbaasd zijn dat ze het met dezelfde instelling niet halen en een negatief bsa halen en dan de studie die ze altijd al hebben willen doen, die hun droom was moeten laten schieten. Want een negatief bsa aan het eeste jaar betekent ook echt stoppen en niet je eruit kunnen kletsen, zoals op de middelbare school nog wel eens lukte.
Ik denk zelf dat het een illusie is om te denken dat alle kinderen van 12 (en pubers) zich plannen en discipline etc in korte tijd zich eigen zullen maken. School had daar vervolgtrajecten op, zels in h4/5 nog maar daar zaten dan wel de lamzakken als mijn zoon (liefkozend bedoeld).

Triva

Triva

06-01-2017 om 12:59

Sinilind

Het gaat er om dat veel leerkrachten het 'magister is leidend' tegenhouden vanwege al die smoesjes. Als de les opschuift en als dat al een paar dagen eerder bekend is stuur je je klas gewoon een bericht. Als de les pas 's ochtends opschuift zou iedereen het huiswerk al gedaan moeten hebben.

Als leerlingen het lastig vinden om te plannen vanuit magister nemen ze het over op een A4tje of maken een plansysteem in de computer. Plannen zomaar met een agenda lukt net zo goed of net zo slecht als wanneer het in Magister staat. Vaak beter via magister omdat er geen foutjes zijn gemaakt met overschrijven of op de verkeerde plek schrijven. Mijn jongste heeft twee jaar met een door mij bedacht plansysteem in word gewerkt gecombineerd met magister. Werkte prima voor een kind op vmbo-basis.

Leerkrachten die van alles verzinnen om magister als leidend tegen te houden zouden een andere baan moeten zoeken vind ik

Sinilind

Sinilind

06-01-2017 om 14:37 Topicstarter

Triva (deels off topic)

Smoesjes weet ik niet. Het is me een paar keer gebeurd dat ik pas diezelfde ochtend merkte dat de lessen verschoven waren en dat het huiswerk verdwenen was. Navraag bij de roostermaker leverde op dat de les al een paar dagen eerder verschoven was. Resultaat: huiswerk niet gemaakt, want was niet in Magister. Ik zou dan, ondanks het feit dat ik maar 3 dagen werk, Magister 2 keer per dag moeten controleren om er zeker van te zijn dat er niets uitgevallenvervallen/verschoven is.
Ik ben zelf echt een fan van Magister, dat gebruik ik veel, niet alleen voor huiswerk maar voor eigen agenda beheer, plannen etc. En ik ben geen jonge docente (ben 51). Ik weet niet of er zoveel leraren zijn die Magister tegenhouden eerlijk gezegd. Ik heb in mijn "hele carrière" (al 10 jaar inmiddels) misschien 2 of drie collega's meegemaakt die geen Magister wilden gebruiken. En ze worden aangesproken door de schoolleiding hoor.
Wat irritant is, is de diversiteit aan systemen dat door school gehanteerd wordt. Magister, ja maar toch ook een papieren agenda. En ook nog op veel scholen een ELO dat niet ingebouwd is in Magister maar een eigen systeem is (op mijn eigen school bij voorbeeld). Het is onlogisch en onhandig. En neemt heel veel tijd in beslag.

Wat ouders zich soms niet realiseren is de hoeveelheid administratie dat we bij moeten houden. En we zijn maar mensen.
Voorbeeld: ik geef een toets aan 3Havo. De toets moet "RTTI" conform zijn (een manier om cijfers te geven dat differentieer tussen puur leerwerk, toepassing, en inzicht). Erg goed. Meen ik echt, ook voor leerlingen maakt het zichbaar waar het probleem ligt. Alleen: het systeem zit op een apart website, en de toetsvragen moet eerst ingevoerd zijn in RTTI. Vervolgens moet ik elk onderdeel van de toets beoordelen (is het reproductie? Toepassing? Inzicht?) en punten eraan toekennen. Als alle SO's nagekeken zijn moet ik voor elk leerling afzonderlijk de verschillende scores in RTTI invoeren. Tijd: ongeveer 2 minuten per leerling er toets. Daarna calculeert RTTI een cijfer. Als het gemiddelde van de klas te laag/te hoog is in vergelijking met de andere parallellen klassen moeten we schuiven met een aantal parameters. Na overleg met collega's. Daarna moet je je RTTI lijst uitprinten en de cijfers in Magister een per een invoeren (batch invoeren kan niet van de ene naar de andere app).
Extra tijd per toets. Tja ik weet het niet, ik schat ongeveer een uurtje extra per toets. Met 7 klassen per week, 1 toets per maand, ongeveer 7 uur extra werk. Dat niet wordt gecompenseerd of uitbetaald. Om maar niet te praten over de commentaren die EN in RTTI EN in Magister ingevoerd moeten worden, dubbelop dus, en hier ook niet mogelijk om de ene commentaar te laten overnemen in de andere app...

En bijna alles is op deze manier ingezet/opgezet. Verschillende systemen en eisen (Magister/Agenda/Elo/etc...) die van de leerlingen, de docenten en de ouders veel flexibiliteit en een geweldige geheugen vragen om alles te onthouden. De reden? Ik vermoed een combinatie van onkunde van de scholen (IT is vaak in handen van een paar docenten/hobbyisten die er taakuren voor krijgen, niet in handen van specialisten die eventueel zouden kijken naar integratie en tijdswinst. Geld dus. Geld dat er wel is (kijk naar besturen) maar niet gebruikt wordt waar het moet.

Het is een heel andere discussie aan het worden. Maar ik geloof dat een bedrijf dat "gemanaged" zou worden als de gemiddelde school binnen een jaar failliet zou zijn.

Sini

Triva

Triva

06-01-2017 om 14:56

sinilind

Het gaat er om dat docenten soms roepen dat magister zoveel tijd/gedoe kost maar hoeveel tijd kost het om aan het eind van de les (toch al rumoerig) de tijd te pakken om het huiswerk op te schrijven, het iedereen over te laten schrijven, de langzame leerlingen er bij te halen, te checken of de dyslecten en autisten het wel goed doen en dan er ook nog uitleg bij te geven? Echt niet meer. Nu geef je de uitleg en klaar.

Waarom jij twee keer per dag magister moet checken is mij een raadsel eigenlijk (ik vind dat overdrijving hier niet gepast is). Waarom weet jij niet dat een uur verschuift? Dan is er toch twee dagen eerder een uur uitgevallen?

Dat er hier geen huiswerk wordt opgegeven voor de eerste dag na de vakantie maar dat je er dan op maandagavond achter komt dat de rest van de week opeens vol staat is mij nog steeds een doorn in het oog. Ergerlijk, mag ik even zelf bepalen of mijn kind zijn huiswerk verdeeld doet in de vakantie of op de eerste avond na de vakantie?

Sinilind

Sinilind

06-01-2017 om 16:17 Topicstarter

Triva

Klopt, Magister aan het einde van de les en huiswerk laten opschrijven is iets dat ik standaard opneem in mijn lessen. Sterker nog, het huiswerk staat aan het begin van elke les al op het digibord in een hoek, zodat snelle kinderen die eventueel al klaar zijn met hun taken tijdens de las alvast door kunnen werken.
Magister twee keer per dag checken is overdreven maar zou ook de enige manier om helemaal zeker van te zijn dat er neits wegvalt. Ik geef maandag, diensdag en woensdag les. Als er op donderdagochtend besloten wordt door de roostermaken dat mijn les van maandagochtend van de eerste naar de weede uur verschuift, dan ontvang ik niet eerder dan zondagavond een melding. Maar in de tussentijd is het huiswerk wel uitgevallen en hebben de kinderen het niet gezien. En voor mij is het uiteraard om op zondagavond alsnog het huiswerk in Magister weer te zetten. Maar het kan ook zijn dat er pas vrijdagmiddag een les verschoven of vervangen wordt. Daarom zeg ik: ik zou eigenlijk op elke ochtend en middag dat ik niet werk Magister moeten checken, om er zeker van te zijn dat ik niets mis en de kinderen ook niet. Als ik pas zondagavond ontdek dat het huiswerk vervallen is kan ik toch niet verwachten van de kinderen dat ze het alsnog maken op zondagavond?
dat bedoelde ik met 2 keer per dag checken. En daarnaast, ben ik het helemaal met je eens over ontdekken dat Magister vol staat vanaf de dinsdag na de vakantie. Het zou niet moeten. Plannen is niet alleen een probleem voor de leerling maar ook voor sommige collega's van mij.
Sini

Sinilind

Sinilind

06-01-2017 om 16:19 Topicstarter

wat een vauten...

sorry...
En ik geef het huiswerk ook altijd dubbelop: in de les EN in Magister. In de brugklassen zijn ze meestal nog braaf in het bezit van een agenda. Vanaf de tweede steeds minder. En ik kan ze niet verplichten om er eentje te hebben, hoe jammer ik het ook vind. Dan kunnen ze alleen op Magister rekenen, met alle gevolgen van dien wanneer ze hun inlog kwijt zijn, etc..
Sini

Li

Li

06-01-2017 om 16:26

Wat raar...

Dus als de les uitvalt, verdwijnt automatisch het huiswerk helemaal uit Magister?

Zitten er hier geen ouders die even een beter systeem kunnen ontwerpen?

Triva

Triva

06-01-2017 om 16:36

klopt li

Heel vreemd dat dat probleem nog steeds niet getackeld is maar het zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat Sini automatisch meteen een melding krijgt dat die les verplaatst is. Dan hoeft ze het ook niet twee (!) keer per dag te checken.

Sinilind

Sinilind

06-01-2017 om 17:13 Topicstarter

Li en Triva

Ja dat zou geweldig zijn. En ik kan me niet voorstellen dat het niet te ontwikkelen is.
En nog beter zou zijn om het huiswerk automatisch mee te laten verhuizen met de les. Ik snap nog niet waarom, als de les Frans van 3HavoE van de 2de uur naar de 4de uur verhuist op maandag, het huiswerk niet automatisch mee verhuist...
Sini

Technisch

Hier hetzelfde systeem, hetzelfde probleem. De docenten moeten verplicht al het huiswerk in Magister zetten (en doen dit ook bijna altijd wel). Maar de kinderen moeten ook verplicht een papieren agenda hebben waar ze huiswerk in schrijven. Om het Magisterprobleem te omzeilen. Hier veel roosterwijzigingen om tussenuren te vookomen, dus ook vaak huiswerk dat verdwijnt uit Magister. Die combinatie werkt prima, zolang het probleem niet opgelost is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.