Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
**Chrissie**

**Chrissie**

17-03-2013 om 16:59

Au-pair na vmbo, kan dat?

Onze dochter (14) wil graag na het behalen van haar VMBO diploma als au-pair in Engeland werken. Dit o.a. om haar Engels op niveau te krijgen, door haar dyslexie is het spreken van Engels best lastig tot nu toe. Daarna wil ze misschien naar een MBO hotelschool hier in Nederland.
Maar is dit eigenlijk wel mogelijk op deze manier, of moet ze bijvoorbeeld eerst een startkwalificatie halen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koffiekwast

koffiekwast

17-03-2013 om 18:33

Minimum leeftijd uk is 17

Het zou evt kunnen als ze 17 is na het VMBO.

Hier vindt je een heleboel zaken om op te letten:

http://www.aupair-world.nl/au_pair#atoz_k

Als ik zelf een au pair zou nemen, zou ik beslist niet iemand kiezen van net 17 jaar. En ze moet er rekening mee houden dat het leven van een au pair behoorlijk zwaar kan zijn. Een vriendin van mij heeft in haar studententijd een aantal au pair plaatsingen gedaan - meestal ging het goed, maar ze is ook weleens midden in de nacht hals over kop bij een gezin vertrokken.

Er zijn een aantal agencies die bemiddelen en assisteren - dat biedt iets meer zekerheid dan zelf zoeken.

Op deze leeftijd zou ik kiezen voor een highschooljaar. (AFS, YFU, Rotary) - als ze nu al weet dat ze dit wil heeft ze nog 2 (?) jaar om er mede voor te sparen.

P

P

17-03-2013 om 19:14

Koffiekwast

Maar mag dat wel zonder startkwalificatie? Op die manier ontloop je de regels en ben je 18 als je terug komt en dan heeft men helemaal geen vat meer op je.

koffiekwast

koffiekwast

17-03-2013 om 20:43

Dat mag

want je gaat tijdens zo'n uitwisseling gewoon naar school. Vooral omdat de VS de mogelijkheid om na bv 6 VWO nog een uitwisseling te doen heeft beperkt, gaan ook steeds meer jongeren tussen 4 en 5 VWO of 4/5 Havo.
Dat is geen enkel probleem.
Het mooie van een uitwisseljaar in een Engelstalig land is dat je op school vaak vakken kan kiezen die hier iets minder makkelijk gegeven worden. Spaans als extra taal kan voor de hotelschool bv heel handig zijn en wordt daar bijna overal gegeven.

Brianna F

Brianna F

18-03-2013 om 08:50

Houd er rekening mee

dat een uitwisselingsjaar weliswaar heel goed is voor de taal, maar erg duur is. Als au pair ben je stukken goedkoper uit.
begin alvast maar met sparen.
Onze dochter heeft het jaar gedaan tussen 5 en 6 VWO en was 8000 euro kwijt, afgezien nog van de maandelijkse toelage die ze van ons kreeg terwijl ze daar was.

**Chrissie**

**Chrissie**

18-03-2013 om 13:15

Pas na mbo

Ik denk niet dat het zo'n uitwisselingsjaar gaat worden, dat wordt inderdaad wel erg duur. Maar ik lees bij jullie alleen maar over Havo en VWO (dan heb je dus wel een startkwalificatie), maar zou dat dan ook kunnen na het behalen van een VMBO diploma??
Ik heb nu toch begrepen dat eerst het MBO diploma behaald moet zijn, daarna zou ze dan naar het buitenland kunnen. Wel jammer, juist als je je taal wilt ophalen. Maar misschien gezien haar leeftijd ook wel een prettig idee, alhoewel ze wel zou mogen van ons. Misschien is een zomerkamp een idee, alhoewel ze daar niet echt oren naar heeft...

**Chrissie**

**Chrissie**

18-03-2013 om 13:17

Toch tussendoor, ook bij vmbo?

Ik lees het nog eens en zie dat het dus ook tussendoor kan. Maar ook als je, zoals dochter, VMBO doet?

koffiekwast

koffiekwast

18-03-2013 om 13:36

Ook als je vmbo doet

Chrissie

dat kan absoluut, er zijn altijd een flink aantal vmbo kandidaten bij mijn uitwisselingsorganisatie.

Om als begeleider op een zomerkamp te werken moet je ook vaak ouder dan 18 jaar zijn. Mocht je dochter een specifieke sport beoefenen dan is daar nog wel eens iets mee te doen. Dochter hier kan via haar sport aan de slag als junior begeleider op een atletiek kamp in de UK. (maar dan moet je wel al weer een basis trainersdiploma hebben).

Een uitwisseljaar kost inderdaad redelijk wat geld als je naar een populaire bestemming als de VS gaat - maar levert je ook een boel op voor de toekomst. Taal zal geen probleem meer zijn, maar wat je vooral leert is je staande houden in een helemaal nieuwe, internationale omgeving. Je wordt er heel erg flexibel, zelfstandig en inventief van, je leert doorzetten etc. Dat helpt je ook al gauw een boel in je vervolgopleiding.

Arie

Arie

18-03-2013 om 14:28

Dat kan...

Tussendoor of na 'n VMBO-diploma kan als je het via Rotary doet. Je betaalt dan wel een deel van de kosten zelf, maar geen huisvesting (gastgezin) en maar een deel van het zakgeld. In het gastland ga je dan een jaar naar school.

Ze hebben ook kortere (uitwisselings)programma's, zoals 1-2 maanden, dan betaal je alleen een vliegticket en zakgeld. Je hoeft volgens mij geen lid te zijn van Rotary om te kunnen meedoen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.