Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Atheneum of gymnasium?

Vandaag krijgen we het schooladvies voor zoon. Het moet gek lopen wil daar geen vwo uitkomen.
We gaan nog naar scholen in de buurt kijken, maar mijn twijfel zit op het moment in de vraag of we nu een typisch "atheneum" of een "gymnasium"-kind in huis hebben. Bij zijn grotere zus was dat op de één of andere manier veel duidelijker.
Mijn vraag is eigenlijk: wat gaf voor jullie de doorslag voor de keus voor gymnasium of voor atheneum? Is er een type kind waarvoor het één echt beter geschikt is dan het ander? Of vinden jullie dat je sowieso voor het hoogst haalbare zou moeten gaan?
Zoon is niet buitensporig geïnteresseerd in talen, dat zou al een punt zijn natuurlijk. Maar is er volgens jullie ook een duidelijk verschil in de manier van werken op atheneum of op gymnasium?
Voor alle duidelijkheid: de scholen die we op het oog hebben richten vanaf jaar 1 hun klassen op niveau in. Er zijn geen brugklassen of zo.
n@nny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

30-01-2012 om 14:21

Onze afweging

Onze afweging lag erin, dat onze dochter echt niet van taal houdt. Ze was/is wel gek op lezen, maar grammatica, spelling en dergelijke vond ze echt niets aan. 'Wat maakt het nu uit, hoe je het schrijft, als ze maar begrijpen wat je bedoelt?!' En aan de andere kant is ze helemaal gek van natuurwetenschappen.
Toen ik de schoolprofielen op de site van de onderwijsinspectie bekeek, bleek dat er op de gymasiumschool veel vaker gekozen werd voor de maatschappij profielen, op de atheneum school juist voor de natuurprofielen. Dat gaf voor ons de doorslag.
Nu zit ze in de vierde, met allemaal natuurwetenschappelijke vakken.

Vic

Vic

30-01-2012 om 14:28

Hoogst haalbare?

In de volksmond is gymnasium hoger dan atheneum, maar in feite is het toch precies hetzelfde? Enige verschil zijn de klassieke talen op het gym, dus ik denk dat je daar een talig kind het blijst mee maakt. Mijn dochter zit op een atheneum waar ook Latijn wordt gegeven. Ze mag per jaar beslissen of ze het vak wil houden. Volgens mij kost het haar een hoop tijd, dus ik weet nog niet waar ze voor kiest.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-01-2012 om 14:32

Ach

Pijnig je nou maar niet met de vraag of je kind een 'echt gymnasium-type' of een 'echt atheneum-type' is. Voor zover die 'echte types' al bestaan, bieden ze geen enkele garantie voor de juiste keuze.
Wat ik mis in jouw bericht: wat wil je kind zelf?

In mijn tijd

Ik zat op een ouderwetsch gymnasium, ook nog alfa, dus met Latijn én Grieks. Daar zaten veel uren in, en de rest van de vakken kreeg je op hetzelfde niveau (en in minder uren) dan het atheneum. Daarin zat dus de zwaardere belasting. Ik zou idd eens aan je zoon vragen wat hij wil. Ik had wel lol in dat gepuzzel met die vertalingen, maar als je dat niet ligt, heb je het niet zo leuk. Het is wel erg veel rijtjes, woordjes en grammatica stampen.

Florie

Florie

30-01-2012 om 14:43

Hier

Dochter is in de brugklas met gymnasium begonnen. Zewas toe aan uitdaging en is heel talig. Nu zit ze in de 3e en is puber. Allerlei andere dingen worden even belangrijk, zo niet belangrijker dan school. Ze gaat in VWO4 verder met atheneum omdat ze meer tijd wil houden voor andere dingen (muziek en vrienden) en omdat ze anders in de knoei komt met de vakken die ze allemaal wil kiezen in de 4e. Er is in haar plannen geen ruimte meer voor de klassieken. Ze heeft veel gehad aan de grammatika en ze vindt het fijn dat ze 3 jaar in dezelfde klas gezeten heeft die ook nog eens klein was. Ze zit op een scholengemeenschap waarbij in de 4e klassen geclusterd gaat worden. Voor haar is de overstap van gmnasium naar atheneum daardoor maar klein.

En hier

Zoon had havo/vwo-advies en kwam ook in een havo/vwo-brugklas. Hij mocht kiezen of hij dat jaar latijn er bij zou doen. Als verse brugklasser leek hem dat wel wat.

Tweede jaar heeft hij het laten vallen, hij was er achter gekomen dat hij veel meer een techneut is, dat gestamp met die rijtjes vond hij niks.

Maar ik vind het net als ijsvogeltje het belangrijkste wat het kind zèlf wil. Hier worden kinderen ook op niveau ingedeeld in een havo/vwo-brugklas of vwo-brugklas. Die laatste groep heeft het eerste jaar verplicht latijn, maar ook daarvan zijn er genoeg kinderen die het na een jaar hebben laten vallen. Is die mogelijkheid er bij jullie op school niet?

Primavera

Primavera

30-01-2012 om 15:31

Wat vindt je zoon leuk?

Ik vindt het grappig om te zien dat in Nederland het Gymnasium als 'hoogste' wordt gezien, terwijl hier in Italië vaak juist het Atheneum (met latijn) een hogere allure heeft. Ook hier zijn de niveau's eigenlijk gelijk, maar het Atheneum wordt door de grotere aandacht aan wiskunde als breder inzetbaar gezien voor wetenschappelijke vervolgstudies.
Oudste dochter zou prima allebei kunnen doen, maar heeft zeer beslist voor het Gymnasium gekozen, omdat ze niet zo van technische vakken houdt en juist wel dol op literatuur is.
Interesse in talen vind ik eigenlijk niet zo mee spelen aangezien je ze toch op het zelfde niveau in beide richtingen krijgt, terwijl oude talen heel anders onderwezen worden. Er wordt niet van je verwacht dat je op het eind-examen in oudgrieks of latijn een gesprek met de leerkracht houdt, wel dat je iets kan vertalen en uitlegt waarom dat op die manier vertaald wordt. Hier in Italië zit er in ieder geval bij latijn ook een flink stuk studie van de latijnse literatuur in en dochter is absoluut gefascineerd door wat ze toen al hadden te zeggen.
Nadat ze beide scholen bezocht had en een paar lessen heeft mogen meelopen was het voor haar duidelijk dat ze zich op het kleinere gymnasium het beste thuis voelde en dat wordt het hem dus. Het feit dat ze daar een native-speaker voor engels hadden vindt ik ook een pluspuntje erbij.
Ik zou dus kijken waar de interesses van je zoon liggen en welk VO daar het beste bij aansluit. Kijk naar welke school hij bij bezoek het leukste vindt, welke sfeer hem het meest aanspreekt en als het hem dan nog niet uit maakt kan je natuurlijk ook kijken wat het handigst is wat reisafstand betreft of vrienden van hem die er ook naar toe gaan.
Van Gym kun je als het echt niks blijkt te zijn eventueel nog overstappen naar atheneum, andersom is een stuk lastiger als er op het atheneum geen latijn gegeven wordt. (ik meen dat grieks in Nederland pas in het tweede jaar begint).
Groeten Primavera

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-01-2012 om 15:45

Latijn versus 'talig zijn'

Latijn is een echte taal voor beta's. Prima voor techneuten. Met 'taalgevoel' heeft Latijn voor mijn gevoel maar weinig te maken. Het is vooral een kwestie van stampen, regeltjes volgen en puzzelen.
Grieks volgt inderdaad meestal in de tweede.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-01-2012 om 15:53

Gymnasium

Ik ben het eens met wat Primavera zegt.
Mijn zoon is net begonnen op het Gym; ze krijgen in het eerste jaar alleen Latijn en in het tweede jaar kunnen ze kiezen of ze ook daarnaast Grieks erbij gaan doen of het alleen bij Latijn houden. Feitelijk zou dat dus Atheneum + Latijn zijn. Het vakkenpakket, manier van onderwijzen en het onderwijsniveau is verder gelijk; Atheneum of Gymnasium.
Zoon heeft niet zoveel met talen (hij is beta aangelegd) maar houdt wel van lezen. Tot onze beider grote verrassing vindt hij Latijn erg interessant en met name zeker ook de cultuurgeschiedenis. Hij wil volgend jaar dus toch ook Grieks erbij gaan doen. Hij mag dan wel een van de moderne vreemde talen laten vallen die hij nu heeft naast Engels (Duits, Frans en Spaans). Hij heeft totaal niets met Duits en vindt Frans en Spaans veel makkelijker/leuker (en dan helpt het ook als je Latijn hebt) dus die keuze is al gemaakt
Latijn is een "abstracte" taal dus het blijkt dat beta-kinderen vaak toch wel overweg kunnen met Latijn.
Verder is het idd zo dat overstappen van Gymnasium naar Atheneum makkelijker is dan andersom. Ik zou dus persoonlijk toch eerder het Gymnasium overwegen en dan kijken hoe en wat verder.

Maylise

Maylise

30-01-2012 om 16:32

Gymnasium

Mijn voorkeur ging uit naar het gymnasium ondat dit een aparte school was. Hierdor minder kans op afzakken dan in een scholengemeenschap + dat het een kleine overzichtelijke school was. Latijn is inderdaad ook voor liefhebbers van Beta vakken vaak leuk. Op het gymnasium van mijn kinderen hadden de meesten overigens het N&T profiel gekozen en vaak zelfs een dubbel profiel. Dat was ook wel een van de voordelen van betreffend gymnasium. Er heerste een sfeer van hard werken en veel leren. Maar die overweging heeft niks met gymnasium in het algemeen te maken maar meer met deze school. Dit was (is) gewoon een leuke, goede school.

Een van mijn zoons heeft Atheneum gedaan op een scholengemeenschap. Hij is begonnen in een gemengde brugklas want hij had een lager schooladvies. Voor hem was eens scholengemeenschap dus juist een uitkomst. Ik vond overigens dat op het atheneum de sfeer welliswaar goed was maar dat er iets minder 'drive' was dan op het gymnasium van mijn twee andere kinderen. Maar nogmaals dat is aan deze specifieke scholen. Ergens anders kan het heel anders zijn.

In elk geval was voor mij de kleinschaligheid van de school en het verminderde risico op afzakken doorslaggevend om het gymnasium wat te promoten bij de kinderen.

En waar we nu wonen (Frankrijk) heb je dat onderscheid niet dus dat speelt nu niet meer. Maar als we in Nederland waren gebleven had ik zeker geprobeerd mij jongste op het gymnasium te krijgen. Dat is typisch zo'n kind wat net zo hard werkt als de groep dus de sfeer in de school is heel belangrijk om hem aan het werk te krijgen.

Annet

Annet

30-01-2012 om 19:21

Andere reden voor gym

Het scheelt dat in onze omgeving geen klassen waren met alleen VWO, het was of HAVO/VWO of GYM. Een gemengde klas wilden wij niet omdat oudste beter past bij een groep leerlingen die goed en graag leren. Dit ivm sociale aansluiting maar ook ivm met te makkelijk afzakken.
Het latijn en grieks hebben we er voor lief bij genomen.
Ook op haar school is het aantal beta-profielen veel groter dan de alpha-profielen. Dus het is niet zo dat alleen alpha-scholieren op een gymnasium passen.
Ondertussen is er een technasium in de buurt. Als we nu zouden moeten kiezen, zou dat ook een optie zijn.

Digimum

Digimum

30-01-2012 om 19:26

Zelf kiezen

Mijn zoon kiest zelf en hij wil graag gymnasium doen. Die extra uitdaging heeft hij ook wel nodig dus ik ben blij met zijn keuze. Hij is wel begonnen in een vwo-brugklas en krijgt er in de tweede dus pas klassieke talen bij. Maar dat is omdat het op die school niet anders wordt aangeboden. De keuze voor gymnasium heeft hij in groep 8 al gemaakt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-01-2012 om 19:36

Profiel

Bij zoon op school kiest het gros van de Gymnasiumleerlingen een beta-profiel. Het is dus idd niet zo dat Gymnasiumleerlingen vaker voor een alpha-profiel kiezen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-01-2012 om 19:55

Beta-profiel

Op gymnasium van zoon kiest geloof ik 75% van de leerlingen een beta-profiel.
De argumenten als kleine school en minder snel afzakken speelden voor ons trouwens ook. Maar dat gaat dus alleen op bij een zelfstandig gymnasium, en niet bij een brede scholengemeenschap. Ander voordeel van zo'n aparte gymnasium-school: de leerkrachten zijn veel meer ingespeeld op slimme leerlingen die uitdaging nodig hebben. De meeste kinderen hebben immers maar weinig hoeven doen op de basisschool, en er zijn er veel die nog moeten leren leren.

Marjoleine64

Marjoleine64

30-01-2012 om 21:50

Wat dacht je van technasium?

Dat is een 'atheneum' (en ook wel havo) met techniek, vanaf het eerste jaar. Soms noemen scholen het anders, bijv. science-klas, maar het is min of meer hetzelfde Onze zoons (brugklas en 2-VWO) vinden het allebei erg leuk. Als dat bij jullie in de buurt is, en je zoon techniek en werken in groepjes leuk vindt zou ik daar eens naar gaan kijken.
Marjoleine

Ella2007

Ella2007

30-01-2012 om 22:47

Hier ook

Zelfde geval hier, en voorkeur gaat uit naar het gym, maar meer om de redenen: kleine school, stimuleren goede prestaties, goede sfeer, niet makkelijk afstromen. Latijn en Grieks is op zich niet echt nodig voor de beoogde vervolgstudie. Het schijnt dat je door de klassieke talen wel heel goed leert analyseren, en dat is dan wel weer een mooi bijkomend effect, je leert het niet alleen voor de taal en cultuur zelf.

Mijn broer heeft ook gym gedaan, echte beta, maar ook dus zes jaar Latijn (en twee jaar Grieks). Ondanks die aandacht en tijd voor de klassiekers, is hij toch ook met fantastische cijfers geslaagd voor zijn betavakken. Het een sluit het ander dus niet uit.

Het overzicht van de profielkeuzes van het gym waar wij naar kijken wijst uit dat er heel veel gekozen wordt voor NG, en iets minder voor NT. Op het atheneum zie je meer EM. CM is overal de kleinste groep.
Voorkeur hier voor de schoolsoort is toch het gym, om de "stevigheid" van de school. Ook van kind zelf !

En ja, hij zal er best eens van balen, die klassieke talen, (of andere vakken) maar het hoeft toch ook niet altijd allemaal leuk te zijn ? Ik had vroeger ook een hekel aan bepaalde vakken. Hoort erbij.

ishtar

ishtar

31-01-2012 om 09:52

Ijsvogeltje

'latijn is een echte taal voor bèta's'
Grappig dat je dat zegt. Een vriendin, een echte bèta, heeft heel gauw Latijn laten vallen, en met is Grieks verder gegaan. Volgens haar is dat veel meer een 'bèta-taal'

ishtar

ishtar

31-01-2012 om 09:59

Zoon, niet talig

wil ook graag naar het gymnasium. (vnl omdat een ex-klasgenoot die op het gym zit er een praatje over heeft gehouden in de klas) Wij verwachten dat hij het daar met de extra talen nog best wel zwaar kan krijgen. Maar als hij daarvoor kiest, kiest hij daarvoor. Nou zit zoon pas in groep 7, dus is het niet erg dringend. We gaan gewoon ook kijken bij andere scholen.
Hier in de buurt zijn een aantal scholen met VWO-bèta, of scholen met bèta-plus. Ook een technasium op VWO-niveau. Scholen waar mijn voorkeur voorlopig naar uitgaat. We gaan het wel zien tegen de tijd dat het nodig is. Misschien is het wel een extra stimulans voor hem om iets met taal te gaan doen.

margje van dijk

margje van dijk

31-01-2012 om 10:08

Primavera en elisa

"Ik vindt het grappig om te zien dat in Nederland het Gymnasium als 'hoogste' wordt gezien, terwijl hier in Italië vaak juist het Atheneum (met latijn) een hogere allure heeft. Ook hier zijn de niveau's eigenlijk gelijk, maar het Atheneum wordt door de grotere aandacht aan wiskunde als breder inzetbaar gezien voor wetenschappelijke vervolgstudies."

Dan is het in Italie anders georganiseerd dan in Nederland. Want gymnasiumleerlingen doen precies hetzelfde aan wiskunde als atheneumleerlingen. Ze hebben alleen meer extra's.

Uiteindelijk is atheneum of gymnasium hetzelfde waard, het is allemaal vwo en gelijkwaardig aan elkaar. Wat ik om me heen hoorde toen wij voor de keuze stonden, en wat ik nu ook meer dan bevestigd zie in de ervaringen van mijn oudste kinderen, is dat in de praktijk juist de leerlingen die 'met gemak' leren voor gymnasium kiezen. Die draaien hun hand niet om voor wat meer stampwerk, of voor hetzelfde werk in minder uren, of voor taaie klassieke talen die erbij komen. De leerlingen die het gevoel hebben dat ze het wel kunnen (of zou ik het wel echt kunnen?), maar het moet niet te gek worden, en als het niet leuk is dan is het niet leuk, kiezen voor atheneum. Ook schijnt het zo te zijn dat kinderen die graag en uit zichzelf een boek lezen eerder voor gymnasium kiezen (of ze nou talig zijn of niet). Natuurlijk geldt dit niet voor elke gymnasiumleerling en elke atheneumleerling, maar als je in de hele klaas gaat tellen zie je de verschillen.

Je krijgt dus een totaal andere sfeer in de klas. De gemiddelde gymnasiumleerling is makkelijker en gemotiveerder dan de gemiddelde atheneumleerling. Mijn gymnasiumzoon (middelste), die absoluut niet talig is, maar wel boeken vreet en een brede belangstelling heeft, heeft net een extra module sterrenkunde achter de rug die ze afsloten met een paar avonden op excursie gingen naar een natuurgebied hier in de buurt. Zoon heeft nu een sterrenkijker en zit elke heldere avond op zolder met het licht uit en het raam wagenwijd open met dat ding de hemel af te turen. Zal op het atheneum ook wel gebeuren, maar op het gymnasium hebben ze gewoon letterlijk meer uren voor dit soort extra's.

Dus voor ons is dit dus duidelijk de beste keuze. Ook al hebben ze aan het eind van de rit een gelijkwaardig diploma als atheneumleerlingen.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

31-01-2012 om 10:19

Nou

Hier is science ook 'onderzoeken', hoor. Met probleemstelling, hypothese opzetten, proef verzinnen, uitwerken, rapporteren. Ook met maquette.

Volgens mij is 'science' hetzelfde als wat ze op technasium doen, alleen doen ze op het technasium meer van die science projecten. (Dit laatste weet ik niet hoor, maar neem ik maar aan).

Margje

margje van dijk

margje van dijk

31-01-2012 om 10:33

Ps verduidelijking primavera

Nog even over dat atheneum en gymnasium hetzelfde aan wiskunde doen in Nederland: dat is dus letterlijk. Niet "hetzelfde niveau", maar precies dezelfde stof. Alleen in minder tijd. (Mijn vader is jarenlang wiskundeleraar geweest op het VWO .

Margje

Tihama

Tihama

31-01-2012 om 11:07

Als je het leuk vindt

Ik herinner me nog onze leraar Frans in 4 gymnasium. Wij waren de betaklas en in zijn ogen daarmee afvalligen, ongeletterden, cultuurbarbaren.
“Waarom kies je nu voor beta? Als je later volwassen bent, dan ligt er de nieuwste Duitse en of Franse roman op je nachtkastje. Niet het nieuwste wiskunde of natuurkundeboek”.

Op ons gymnasium koos ook de meerderheid voor beta. Ik heb onlangs een rapport gevonden waaruit blijkt dat gemiddeld genomen NT-profiel vaker gekozen wordt op het gymnasiusm dan op het atheneum.

Ik heb het idee dat gymnasisumklanten zich niet zozeer onderscheiden door meer interesse in talen te hebben, maar vooral door een veel bredere interesse te hebben. Talen zijn dan maar 1 facet.

Hoewel ik zelf gymnasium heb gedaan, ben ik er niet heel enthousiast over. De tijd die je besteed aan al die uren Latijn en Grieks kun je ook gebruiken voor vakken die direct veel nuttiger zijn. In 3 gym had ik 8 uur klassieken per week. Dat werd voor een deel opgelost door voor de moderne talen een uurtje minder in te ruimen, met wel dezelfde eindtermen natuurlijk.
Mijn man zegt overigens dat mijn Latijn wel nuttig is. Ik schijn erg vaak Latijn te gebruiken om de achtergrond van wetenschappelijke termen te verklaren. Of om op vakantie in Italië of Spanje te communiceren.
Maar volgens mij had ik dit ook kunnen bereiken door Italiaans of Spaans te leren ipv Latijn. De afleidingen die ik gebruik zijn voor beide talen hetzelfde, maar dan heb je een levende taal geleerd.

Voor Grieks zijn de voordelen nog beperkter: het herkennen van de letters is handig voor de wetenschappelijke notaties Maar of je daarvoor dan eerst alle uitgangen met de optativus moet leren?

Oja, er is nog een voordeel: je klaagt nooit meer over de naamvallen en vervoegingen in het Duits en Frans als je die in het Latijn en Grieks hebt moeten leren

Ik zie maar 1 echt argument voor het kiezen voor gymnasium: omdat je het leuk vindt. Want ondanks al mijn kritiek vind ik talen leren wel leuk.

Tihama

rutiel

rutiel

31-01-2012 om 12:45 Topicstarter

Dank en wat reacties

Dank jullie wel voor je reacties. Ze scherpen echt het beeld. Intussen hebben we gisteravond het schooladvies gekregen en het is inderdaad vwo geworden.
Volgens leerkracht kan zoon gymnasium aan. Anders had hij geen vwo-advies gekregen (dat immers ook toegang geeft tot het gymnasium). Ik merk dat we toch steeds meer in die richting gaan denken.
Kleinschaligheid, zoals door sommigen hier als argument aangegeven, speelt hierin nu juist geen rol. Het categoriaal gymnasium bij ons in de stad telt maar liefst 1850 leerlingen. Wel is alles natuurlijk ingericht op de gymnasiumleerling. Dat heeft zijn voordelen en dat zien we ook wel (veel extra vakken en mogelijkheden op zijn niveau).
Een technasium, zoals Marjoleine suggereert, valt wat ons betreft af. We hebben er vorig jaar gekeken maar het lijkt toch niet iets voor zoon te zijn. Met name het projectmatig werken in groepjes is voor hem denk ik een gruwel. Ik had het idee dat het technasium (althans, dat wat wij hebben bezocht) zich ook echt richtte op een hbo-opleiding (opdrachten van bedrijven en hier veel mee samenwerken), terwijl ik toch ook de stap naar universiteit open wil houden.
Dan de belangrijkste vraag: wat wil zoon zelf?? Tja, het is natuurlijk toch een knulletje van 11 en volgens mij overziet hij het nog niet helemaal. Hij wil vooral een "leuke" school. Hij houdt best van uitdaging en het zou goed zijn als hij daarin geprikkeld werd. Maar hij zoekt het niet vanzelf op (beetje lui aangelegd zeg maar).
We gaan volgende week gewoon eens kijken op de twee scholen van zijn voorkeur. Kiest hij voor het stedelijk gymnasium, dan is de keuze voor het niveau meteen al gemaakt. Kiest hij voor de bredere scholengemeenschap, dan proberen we hem denk ik toch te stimuleren om het gymnasium te doen. Als het niet lukt, kan hij altijd nog "afzakken".
n@nny

Wij neigen naar atheneum

Zoon gaat volgend jaar naar de brugklas. Op dit moment ziet het er naar uit dat hij gaat kiezen voor een school met alleen VWO, per leerjaar 4 klassen gym en 1 ath. Omdat hij ADD heeft, en dus waarschijnlijk toch al moeite zal hebben om alles bij te houden, denk ik dat wij hem een groter plezier doen met atheneum dan met gym. Heb zelf gym gedaan, en zoals Tihama ook al zegt, ik heb er niet zo heel veel voordeel van ondervonden. Vond het vooral heel jammer dat al die uren klassieke talen ten koste gingen van vakken als maatschappijleer en godsdienst. Bovendien krijgen ook alle atheneumklassen op deze school het vak klassieke geschiedenis, dus wat geschiedenis en cultuur betreft komt hij toch wel aan zijn trekken. Sowieso doet deze school heel veel aan algemene ontwikkeling. En veel aan techniek, voor zoon ook heel belangrijk. Hoewel hij ook goed is in talen en daar ook plezier aan beleeft.

Engeltje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.