Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Atheneum of Gymnasium

Ik heb zelf geen gymnasium gedaan, maar wel 1 jaar latijn gehad. Dat was echt superakkelijk Ik heb ik het hele schooljaar een tien gestaan en ik heb totaal geen talenknobbel. 

Kimdekim schreef op 07-03-2025 om 07:25:

[..]

Nou ik vind gym ook zwaarder dan atheneum hoor in de eerste 3 jaren. Je hebt gewoon 2 vakken extra. Daarna heb je natuurlijk Grieks of Latijn ipv een extra taal dus dan maakt het niet zoveel meer uit. Maar de eerste jaren is het echt wel een stuk pittiger dan atheneum

Extra uren les en huiswerk maakt het niet per se moeilijker van inhoud.

Bij mij zitten ze nu in de bovenbouw en dus gemixt (overigens wel allebei met 1 klassieke taal en NL/EN/DU), maar het is niet ineens makkelijker geworden omdat ze nu met voormalig atheneumleerlingen in de les zitten. 

Kimdekim schreef op 07-03-2025 om 07:25:

[..]

Nou ik vind gym ook zwaarder dan atheneum hoor in de eerste 3 jaren. Je hebt gewoon 2 vakken extra. Daarna heb je natuurlijk Grieks of Latijn ipv een extra taal dus dan maakt het niet zoveel meer uit. Maar de eerste jaren is het echt wel een stuk pittiger dan atheneum

Maar dat is dus betrekkelijk. Mijn beide kinderen hebben vwo gedaan (op verschillende scholen) zonder klassieke talen maar hadden allebei een standaard extra lesprogramma wat zo'n 4 à 6 lesuren in de week extra opleverde, met nog huiswerk erbij. Als ze voor gymnasium hadden gekozen waren Latijn en Grieks de extra uren geweest, en hadden ze geen technasium met o&o gehad, om maar iets te noemen. Bijna elke vwo school heeft tegenwoordig een verplicht plusprogramma in de onderbouw. 

En als ik op mijn eigen ervaring af mag gaan: Latijn was echt niet het moeilijkste vak op de middelbare. Grieks was wel redelijk pittig, maar dat kon je al na 2 jaar lozen. 

Valeria schreef op 07-03-2025 om 08:09:

[..]

Extra uren les en huiswerk maakt het niet per se moeilijker van inhoud.

Bij mij zitten ze nu in de bovenbouw en dus gemixt (overigens wel allebei met 1 klassieke taal en NL/EN/DU), maar het is niet ineens makkelijker geworden omdat ze nu met voormalig atheneumleerlingen in de les zitten.

Ik zeg toch zwaarder niet moeilijker?

troelahoep schreef op 07-03-2025 om 10:12:

[..]

Maar dat is dus betrekkelijk. Mijn beide kinderen hebben vwo gedaan (op verschillende scholen) zonder klassieke talen maar hadden allebei een standaard extra lesprogramma wat zo'n 4 à 6 lesuren in de week extra opleverde, met nog huiswerk erbij. Als ze voor gymnasium hadden gekozen waren Latijn en Grieks de extra uren geweest, en hadden ze geen technasium met o&o gehad, om maar iets te noemen. Bijna elke vwo school heeft tegenwoordig een verplicht plusprogramma in de onderbouw.

En als ik op mijn eigen ervaring af mag gaan: Latijn was echt niet het moeilijkste vak op de middelbare. Grieks was wel redelijk pittig, maar dat kon je al na 2 jaar lozen.

Mijn dochter heeft ook technasium gedaan maar dat waren beduidend minder uren dat Grieks en Latijn. Mijn zoon vond Latijn dan weer een lastig examenvak. Heeft met hangen en wurgenen 7 gehaald terwijl hij voor zowel talen als exacte vakken fors hogere punten had ( heeft eindexamen gedaan in 10 vakken) Het is dus maar net wie je het vraagt. De een vind gymnasium hetzelfde als atheneum en de ander vindt het meer werk.  Ik behoor tot de laatste.  

Caroline80 schreef op 07-03-2025 om 08:00:

Ik heb zelf geen gymnasium gedaan, maar wel 1 jaar latijn gehad. Dat was echt superakkelijk Ik heb ik het hele schooljaar een tien gestaan en ik heb totaal geen talenknobbel.

Dat wil niet zeggen dat het ook al die jaren zo makkelijk blijft.

Izza schreef op 06-03-2025 om 21:32:

[..]

Dat moet je ook maar kunnen. Gymnasium is echt veel zwaarder. Het is voor de betere vwo leerlingen die extra uitdaging aankunnen. Er gelden vaak hogere eisen en opstromen van atheneum is een uitzondering. Afstromen geen enkel probleem.

In de eerste drie jaar is het wellicht zwaarder, omdat je dan 2 extra vakken hebt. Maar na jaar 3 is het even zwaar als atheneum. Je doet immers in minimaal 8 vakken examen, net als elke vwo leerling.

Op basis van mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat zowel gymnasium als atheneum een eitje zijn, maar dat je bij gym wel een half uur per week huiswerk hebt aan de klassieke talen.
Daar hebben mensen alleen zo weinig aan, een advies op basis van één ervaring.

Lenteboeket

Lenteboeket

12-03-2025 om 18:48 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 09-03-2025 om 12:25:

Op basis van mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat zowel gymnasium als atheneum een eitje zijn, maar dat je bij gym wel een half uur per week huiswerk hebt aan de klassieke talen.
Daar hebben mensen alleen zo weinig aan, een advies op basis van één ervaring.

Daarom ben ik zo blij met alle verschillende reacties hier.😉

troelahoep schreef op 07-03-2025 om 10:12:

[..]

Ik herken dit totaal niet. De scholen hier in de omgeving hebben wel vaak in de eerste klassen dat de kinderen een talentklas van 1 middag in de week moeten kiezen. Maar dat is dan voor alle niveau's en niet alleen voor het vwo.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.