Lenteboeket
12-02-2025 om 19:25
Atheneum of Gymnasium
Onze zoon heeft inmiddels een middelbare school uitgekozen, maar twijfelt nog tussen Gymnasium of Atheneum.
Hij heeft op de doemiddag meegekeken op het Gymnasium en vond de klassieke talen en de achtergrond en koppeling met de geschiedenis heel interessant.
Maar op deze school volgen de leerlingen ook een zogenoemd topprogramma, dat zijn uren die buiten de reguliere vakken ingevuld worden, bv wetenschap, kunst of sport bv.
Op het Gym worden de deze programma's alleen in de brugklas gedaan en op het Atheneum 3 jaar lang.
Daar zit de grootste twijfel, omdat hij dat ook heel interessant vindt.
Buiten deze specifieke twijfel, wie heeft "voor en nadelen" of tips ter overweging?
(Ter info: van Gym naar Atheneum switchen kan wel hier, andersom niet)
Alvast bedankt!

Izza
04-03-2025 om 08:34
kendricklamar schreef op 03-03-2025 om 22:20:
[..]
Huh? Sinds wanneer kunnen kinderen niet meer van havo of vwo overstappen naar 2 gymnasium? Dat was toch altijd normaal dat ze dan met pasen wat extra werkjes deden zodat ze na de vakantie kunnen doorstromen?
Dat kan hier ook echt niet hoor. Havo is een totaal ander niveau. Niet te vergelijken met gymnasium. Die overstap is te groot. Kinderen op het gymnasium hebben dan al een jaar of zelfs 2 Latijn en Grieks gehad. Dat haal je niet meer in. Het gymnasium is toch wel een elite opleiding voor het hoogste niveau. De vraag is natuurlijk waarom iemand een havo advies heeft en opeens 2 stappen hoger aankan. Ik ken eigenlijk geen scholen die dat doen. Zo'n kind gaat naar het atheneum.

troelahoep
04-03-2025 om 11:14
Izza schreef op 04-03-2025 om 08:34:
[..]
Dat kan hier ook echt niet hoor. Havo is een totaal ander niveau. Niet te vergelijken met gymnasium. Die overstap is te groot. Kinderen op het gymnasium hebben dan al een jaar of zelfs 2 Latijn en Grieks gehad. Dat haal je niet meer in. Het gymnasium is toch wel een elite opleiding voor het hoogste niveau. De vraag is natuurlijk waarom iemand een havo advies heeft en opeens 2 stappen hoger aankan. Ik ken eigenlijk geen scholen die dat doen. Zo'n kind gaat naar het atheneum.
Nounou, ik ben het eens dat je niet zomaar 'even' Latijn en Grieks inhaalt (zelf ook gymnasium gedaan), maar om nou te beweren dat gymnasium een eliteopleiding is die een stap hoger is dan atheneum, dat is overdreven. Alleen de oude talen zijn extra, die vanaf de bovenbouw bovendien niet meer extra zijn maar in plaats van, want op het atheneum is een extra vreemde taal verplicht en op het gymnasium niet.
Daarnaast hebben atheneumklassen al heel lang allemaal extra's, waarvan het technasium het bekendst en het langst in omloop is, denk ik. Op de scholen waar ik de laatste jaren geweest ben had elke vwo afdeling in de onderbouw een verplicht pakket - op gebied van techniek, wereldoriëntatie, multimedia&journalistiek, filosofie, debatteren, sport highschool, podiumkunsten - noem het maar op, met een vergelijkbaar aantal lesuren, studielast en toetsen t.o.v. het gymnasium met zijn oude talen. Niet op elke school gedegen ontwikkeld al, maar dat is m.i. wel de trend. Ook steeds meer op havo en mavoniveau trouwens.

Bellebelle
04-03-2025 om 11:30
Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat kinderen van havo naar gymnasium kunnen, wel naar atheneum. Zoals al eerder gezegd, de achterstand die kinderen met Latijn en Grieks hebben haal je niet zomaar even in.

IMI-x2
04-03-2025 om 11:33
Valeria schreef op 04-03-2025 om 07:29:
[..]
Waar was dat normaal?
Je kunt 3 uur Latijn per week toch niet inhalen door 'met Pasen wat extra werkjes' te doen?
Hier in de buurt is ook wel een school waar wel in naam een gymnasiumbrugklas is, maar waar nog helemaal geen Latijn in wordt gegeven. Met zo'n 'nep'gymnasiumbrugklas kun je misschien wel overstappen, geen idee (en volgens mij heette die brugklas ook nog niet eens zo toen wij naar open dagen gingen).
Een vriendin van mijn dochter had na 2 VWO besloten dat ze ook naar 3 Gym wilde. Ze heeft in de zomer gestudeerd, moest aan het begin van het schooljaar een paar toetsen doen en toen mocht ze verder op het gymnasium. Het was ongebruikelijk, maar het kon.

Valeria
04-03-2025 om 11:36
IMI-x2 schreef op 04-03-2025 om 11:33:
[..]
Een vriendin van mijn dochter had na 2 VWO besloten dat ze ook naar 3 Gym wilde. Ze heeft in de zomer gestudeerd, moest aan het begin van het schooljaar een paar toetsen doen en toen mocht ze verder op het gymnasium. Het was ongebruikelijk, maar het kon.
En dat is wat anders dan even met Pasen wat extra werkjes doen.

Sas-OO
04-03-2025 om 18:10
Als je van Gymnasium naar Atheneum/VWO gaat, dan heet dat geen afstromen.
Ze kunnen bijvoorbeeld alsnog overgaan als de cijfers voor Latijn en Grieks wegvallen.
Vanuit een zelfstandig Gymnasium gaan ze dan verder in een VWO klas van een andere school. En op een scholengemeenschap heet het dan ook geen afstromen.

IMI-x2
04-03-2025 om 18:46
Valeria schreef op 04-03-2025 om 11:36:
[..]
En dat is wat anders dan even met Pasen wat extra werkjes doen.
Ja klopt! Dat was serieus studeren.

Susan79
04-03-2025 om 19:57
Kimdekim schreef op 13-02-2025 om 20:41:
[..]
Mijn ervaring is dat er meer kinderen afstromen van gymnasium dan van VWO, maar wellicht is dat anders bij een categoriaal gym. Mijn zoon moest in de eerste klas gemiddeld een 7 staan om op het gym te mogen blijven, mijn nichtje dat op een categoriaal zat mocht met een 5,5 over naar de tweede en die mocht zelfs blijven zitten in de eerste wat bij mijn zoon ook niet toegestaan was.
Een 5,5 is afgerond een 6 en dat is een voldoende, dus ik vind het op zich logisch dat je dan overgaat. Ik deed zelf gymnasium op een havo/vwo-school en ik hoefde ook geen 7 gemiddeld te staan, wel kreeg je bij ons tot en met de derde (daarna koos je definitief voor havo of vwo) een havo- en een vwo-cijfer, het havo-cijfer was meestal een halve of hele punt hoger. De overgangsnormen voor gymnasium sloegen dan dus wel op de vwo-cijfers. Die moesten gemiddeld een 6 zijn. Het was ook niet strenger dan op het atheneum, je had gewoon twee vakken meer, in de onderbouw dan, uiteindelijk deed je niet in meer vakken eindexamen.
En zoals hierboven wordt gezegd: van gymnasium naar atheneum is geen afstromen, dat is gewoon van vwo naar vwo.

troelahoep
06-03-2025 om 13:06
Kimdekim schreef op 13-02-2025 om 20:41:
[..]
Mijn ervaring is dat er meer kinderen afstromen van gymnasium dan van VWO, maar wellicht is dat anders bij een categoriaal gym. Mijn zoon moest in de eerste klas gemiddeld een 7 staan om op het gym te mogen blijven, mijn nichtje dat op een categoriaal zat mocht met een 5,5 over naar de tweede en die mocht zelfs blijven zitten in de eerste wat bij mijn zoon ook niet toegestaan was.
Kan het zijn dat hij in een havo/vwo klas ook gemiddeld een 7 moest staan om naar 2vwo te gaan? Het is wel zo dat je in een dakplanklas hogere cijfers moet halen voor het hogere niveau namelijk. Ik kan me van mezelf vroeger (op het categoriaal gymnasium) ook herinneren dat we van sommige vakken havo/vwo boeken hadden in de eerste en de tweede klas, dus ook toen geen speciale vwo/gymnasiumschoolboeken, behalve voor de oude talen dan.

Caroline80
06-03-2025 om 18:15
IMI-x2 schreef op 04-03-2025 om 11:33:
[..]
Dat geeft maar aan dat gymnasium niet zwaarder is dan atheneum als je in 1 zomervakantie twee jaar achterstand kunt inhalen.

Renmuis
06-03-2025 om 19:45
Caroline80 schreef op 06-03-2025 om 18:15:
[..]
Dat geeft maar aan dat gymnasium niet zwaarder is dan atheneum als je in 1 zomervakantie twee jaar achterstand kunt inhalen.
Normaal heb je Grieks en Latijn natuurlijk wel naast 12+ andere schoolvakken. Als je die vakken in plaats van tegelijk allemaal achter elkaar zou geven, komt dat neer op gemiddeld 3 weken fulltime per vak. Dus ja, twee jaar achterstand inhalen in de zomervakantie kan dan.

Izza
06-03-2025 om 21:32
Caroline80 schreef op 06-03-2025 om 18:15:
[..]
Dat moet je ook maar kunnen. Gymnasium is echt veel zwaarder. Het is voor de betere vwo leerlingen die extra uitdaging aankunnen. Er gelden vaak hogere eisen en opstromen van atheneum is een uitzondering. Afstromen geen enkel probleem.

Valeria
07-03-2025 om 07:11
Izza schreef op 06-03-2025 om 21:32:
[..]
Dat moet je ook maar kunnen. Gymnasium is echt veel zwaarder. Het is voor de betere vwo leerlingen die extra uitdaging aankunnen. Er gelden vaak hogere eisen en opstromen van atheneum is een uitzondering. Afstromen geen enkel probleem.
Heb jij zelf gymnasium gedaan?
Je blijft maar zulke overdreven dingen zeggen.

Kimdekim
07-03-2025 om 07:21
troelahoep schreef op 06-03-2025 om 13:06:
[..]
Kan het zijn dat hij in een havo/vwo klas ook gemiddeld een 7 moest staan om naar 2vwo te gaan? Het is wel zo dat je in een dakplanklas hogere cijfers moet halen voor het hogere niveau namelijk. Ik kan me van mezelf vroeger (op het categoriaal gymnasium) ook herinneren dat we van sommige vakken havo/vwo boeken hadden in de eerste en de tweede klas, dus ook toen geen speciale vwo/gymnasiumschoolboeken, behalve voor de oude talen dan.
Nee hij zat in een gymnasiumklas op een scholengemeenschap. Om over te gaan naar 2 gym moest je een 7 gemiddeld staan anders werd het 2 Atheneum.

Kimdekim
07-03-2025 om 07:25
Valeria schreef op 07-03-2025 om 07:11:
[..]
Heb jij zelf gymnasium gedaan?
Je blijft maar zulke overdreven dingen zeggen.
Nou ik vind gym ook zwaarder dan atheneum hoor in de eerste 3 jaren. Je hebt gewoon 2 vakken extra. Daarna heb je natuurlijk Grieks of Latijn ipv een extra taal dus dan maakt het niet zoveel meer uit. Maar de eerste jaren is het echt wel een stuk pittiger dan atheneum