Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Amsterdam stopt gemeentesubsidie basisscholen wegens hoogte ouderbijdrage


Angela67

Angela67

09-09-2020 om 14:50

AnneJ

je wilt toch niet dat elke school gemicromanaged moet worden door ouders?
Onderwijs wordt bekostigd uit belastinggelden, en dan zouden ouders voor de buhne in de MR moeten om over landelijke kwaliteitseisen te praten?
Lekker makkelijk....
gr Angela

Landelijk

Waarom zou je dat landelijk willen regelen?

Ik wil de mogelijkheid voor bijdragen, van ouders, overheid maar ook van derden, liever openhouden.

Ik vind de huidige campagne: ouderbijdragen zijn vrijwillig mooi genoeg. Je hoeft het niet te betalen. En uiteraard moet je bij de inspectie zijn als scholen daarin de privacyregels overtreden. Maar de meeste scholen houden de betaling netjes gescheiden.

Je wil dat plaatselijk beleid van scholen zoveel mogelijk betrokkenheid van ouders heeft. En waar mogelijk ook van leerlingen.

Jo Hanna

Jo Hanna

09-09-2020 om 17:47

iPad

Ik was de iPad nog vergeten! Cambridge is inderdaad een keuze maar met hoogbegaafde kinderen die dat graag kunnen en willen, zeg je niet gemakkelijk nee. Maar goed, dat kun je dan nog als een opvoedkeuze beschouwen. Ik vind trouwens de gedachtegang arbitrair dat Cambridge meerwaarde heeft en andere extra uitgaven, zoals bijvoorbeeld kunstzinnig materiaal op de Vrije School, niet. Zo’n school doet dat die uitgaven vanuit de visie dat ze meerwaarde hebben voor de ontwikkeling van de kinderen.

Wat geen keuze was, was een nieuwe iPad voor jongste toen hij begon op het VO. Oudste moest ook een laptop op de Leo maar dat mocht een afdankertje zijn. Die iPad moest nieuw zijn en bij een bepaalde leverancier aangeschaft ivm de installatie van apps. Een paar jaar verder wordt die iPad bijna niet meer gebruikt in het onderwijs.

Op ‘onze’ Vrije School zaten overigens ook behoorlijk veel kinderen uit de buurt, ook met allochtone ouders. Dat die in veel gevallen niet zo bewust kozen voor het Vrije School onderwijs was voor de school wel eens lastig. Dat begrijp ik wel. Er zitten behoorlijk eigenzinnige aspecten aan en als je geen zicht hebt op de context kijk je best wel eens vreemd op, denk ik. Het is echt ander onderwijs, met mooie maar ook merkwaardige kanten. Ik begrijp wel dat het Vrije School onderwijs iets is van witte hoogopgeleide ouders. Hoe kom je anders met antroposofie in contact?

Jo Hanna

Nu weet ik niet welke antroposofische overwegingen ouders hebben die kiezen voor een witte vmbo school in Rotterdam Zuid.
Maar ik sluit niet uit dat de kleur van schoolpopulatie ook een rol speelt. En wellicht had Steiner daar ook zijn ideeën over

Poms

Poms

09-09-2020 om 21:32

Alkes

Google maar eens op rassentheorie en Steiner. Dan vind je genoeg

Jo Hanna

Jo Hanna

09-09-2020 om 22:40

Insinuatie

Ik woon niet in de buurt van Rotterdam dus ik ken die school en die buurt niet. Er is van alles op goede gronden op de Vrije School en de antroposofie aan te merken en Steiner is inderdaad een bijzonder exemplaar maar voor de suggestie dat ouders vooral voor het ‘witte’ van de school zouden kiezen, heb ik in mijn ontmoetingen op onze school in ieder geval geen bevestiging gezien. De meeste ouders die bewust voor de school hebben gekozen kunnen heel goed vertellen wat voor hen de meerwaarde was en dat ging nooit over de huidskleur of afkomst van de leerlingen.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-09-2020 om 07:06

Jo Hanna

"voor de suggestie dat ouders vooral voor het ‘witte’ van de school zouden kiezen, heb ik in mijn ontmoetingen op onze school in ieder geval geen bevestiging gezien."

Je dacht dat ze daar openlijk voor uit kwamen?

"De meeste ouders die bewust voor de school hebben gekozen kunnen heel goed vertellen wat voor hen de meerwaarde was en dat ging nooit over de huidskleur of afkomst van de leerlingen."

Mensen weten tegenwoordig heel goed wat ze wel of niet moeten zeggen.

Maar ik ben benieuwd, wat zeggen ze dan zoal?

Vrije scholen zijn natuurlijk een fantastische uitvinding voor 'linkse' ouders die hun kinderen toch graag op een witte school willen zien.

Kijk, mijn kind gaat naar een dure (niet witte) school omdat ik hem een voorsprong wil geven op de andere leerlingen en daar heb ik dat geld graag voor over.

Ad Hombre

"Vrije scholen zijn natuurlijk een fantastische uitvinding voor 'linkse' ouders die hun kinderen toch graag op een witte school willen zien."
Dat is ook mijn indruk.

vrijwillige subsidie

Die subsidie is altijd vrijwillig. Scholen mogen een subsidie aan de gemeente vragen. De gemeente is niet verplicht die subsidie te geven. Scholen ontvangen subsidie van het rijk voor het onderwijs, maar niet voor alle activiteiten. Scholen kunnen een subsidie vragen van de gemeente voor extra activiteiten zoals cultuureducatie, een vakleerkracht bewegingsonderwijs, burgerschap, of zomerscholen voor kansengelijkheid.

Kijk, zolang het Amsterdam is die achterstandsscholen uit het slop probeert te trekken omdat de Rijksbijdrage onvoldoende rekening houdt met achterstandsleerlingen. Klinkt heel sympathiek. Maar wat als de gemeente Bloemendaal de OZB verhoogt om het geld in het eigen basisonderwijs te pompen? Wat als het Rijk besluit dat de Rijksbijdrage best omlaag kan, dat onderwijs voortaan voor een deel uit gemeentelijke belastingen moet worden betaald? Gemeentelijk geld voor onderwijs is een gevaarlijk pad om te bewandelen, want sommige gemeentes zijn nu eenmaal veel rijker dan andere.

Jo Hanna

Jo Hanna

13-09-2020 om 23:23

Invullen

De ouders die ik sprak konden zoals al zei prima uitleggen wat ze aan het Vrije School onderwijs aantrekkelijk en passend vonden voor hun kinderen. Zoals bijvoorbeeld periode-onderwijs, leren via verhalen, veel kunstzinnige activiteiten, veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling, leerkrachten die een hele schoolperiode met kinderen meegaan, mooie jaarfeesten met dito verhalen en rituelen (zoals over vuur springen) etc. Maar het kan natuurlijk best zijn dat die mensen stonden te zwetsen. Want zo kom je d’r retorisch wel natuurlijk, als je wat ze hardop zeggen in twijfel trekt en glashard beweert dat ze eigenlijk iets anders bedoelen. Ik kan uiteraard met geen mogelijkheid bewijzen dat ze de waarheid spraken dus dan zul je wel gelijk hebben.

Tamar

Tamar

14-09-2020 om 10:07

Vrije school

Wat ik mis in deze discussie: denk je echt dat die allochtone ouders wel zouden staan te springen om hun kind op een Vrije School te doen als er geen schoolgeld vermeld stond? Ik denk dat velen van hen het een rare boel zouden vinden en hun kinderen liever academisch zo hoog mogelijk willen laten komen, in plaats van allerlei zweverig gedoe. Dat lijkt me eerder de reden, en gelijk hebben ze als ze vanuit een achterstandspositie komen.

Overigens lopen jullie in elk geval voor GGCA in Amsterdam (VO) achter, want daar zie je nu wel degelijk donkere koppies rondlopen, een enkeling zelfs met een hoofddoek. Bij de jongste generatie allochtonen, die beslist niet arm hoeft te zijn, zitten wel mensen die al dat geknutsel ook belangrijk vinden voor de ontwikkeling van hun kind. Dat betekent dat het allemaal goed mixt, want wat hun religie ook is, ze hebben bewust voor de Vrije School gekozen. Het lost zich dus vanzelf op. Soms willen mensen ingrijpen waar afwachten beter is.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-09-2020 om 10:41

Jo Hanna

"Want zo kom je d’r retorisch wel natuurlijk, als je wat ze hardop zeggen in twijfel trekt en glashard beweert dat ze eigenlijk iets anders bedoelen."

Het is moeilijk te bewijzen en dus kom je er makkelijk mee weg. In een wereld waar de moraal zwaar op de burgers drukt is het logisch dat mensen gaan wegredeneren.

Je weet misschien dat ik sowieso mensen die zichzelf een hoogstaande moraal aanmeten niet vertrouw. Als hun kindjes dan ook nog eens op een roomblanke school zitten. Tja...

(ik weet trouwens niet wat ik erger vind: ouders die hun kind expres op een 'zwarte' school doen om de wereld te verbeteren of ouders die daar dan toch maar een mouw aan passen)

ElenaH

ElenaH

14-09-2020 om 10:46

Brrr

'mooie jaarfeesten met dito verhalen en rituelen (zoals over vuur springen) '

Ja, laten we fijn allemaal winti- en voodoo-rituelen introduceren op scholen. Misschien nog een leuke besnijdenis erbij?

Jo Hanna

Jo Hanna

14-09-2020 om 11:26

Het is ook een ‘rare boel’

Mijn kinderen zaten eerst op een Jenaplanschool en dat vond ik vrij ‘normaal’. De Leo, waar er 1 naartoe ging, was ook tamelijk ‘normaal’. De Vrije school daarentegen vond ik totaal niet ‘normaal’. Daar had ik veel meer dan op de Jenaplanschool het gevoel dat er fundamenteel anders werd gekeken naar kinderen en dat daar ook daadwerkelijk naar werd gehandeld. Het is echt een andere onderwijsvorm. Degene die mij adviseerde daar voor mijn (ene) kind te gaan kijken, legde precies aan mij uit waarom ze dacht dat juist hij zich daar op zijn plek zou voelen. Ik had behoorlijk wat vooroordelen te overwinnen en bepaalde zaken ben ik ‘raar’ en zelfs ‘stom’ blijven vinden. Maar mijn kind gedijde daar inderdaad, dus voor hem, en dus ook voor mij, is het een goede plek geweest. Ik denk ook dat je er beter niet toevallig op terecht kunt komen want dan beantwoordt het totaal niet aan je verwachtingen.

Maar goed, dit is inmiddels totaal OT.

Terug naar het topic:

Ik denk dat ‘kleur’ bij ouders als het puntje bij paaltje komt niet de primaire selectiecategorie is voor een school maar eerder ‘sociaal-economische achtergrond’. Dat is volgens mij logisch. De gedachtengang is: aandacht moet worden verdeeld. Als een ander kind de aandacht harder nodig heeft, zal mijn kind er minder van krijgen. Alle ouders van hoogbegaafde kinderen weten dat het zo werkt. Zo lang ze geen problemen veroorzaken in een groep, krijgen ze geen aandacht, ook als ze die wel nodig hebben omdat ze op hun manier behoorlijk intens overhoop kunnen liggen met lesstof en schoolleven. De gerichtheid is op de kinderen die (anders) cognitief achterblijven. Op zichzelf begrijp ik dat, maar ik ga nou eenmaal voor de behoeften van mijn kind, zeker als ik zie dat ze ondanks prima resultaten helemaal niet gedijen.

Als een school, terecht of onterecht, de naam krijgt vooral geschikt te zijn voor de doelgroepen die extra aandacht nodig hebben om cognitief aan te haken, geeft dat ook een boodschap aan ouders die verwachten dat hun kind andere behoeften heeft. En natuurlijk is het niet zo dat kinderen uit lagere sociaal-economische milieus per definitie meer aandacht nodig zullen hebben maar statistisch is dat waarschijnlijk wel het geval. En dat verdienen ze ook om uiteindelijk gelijke rechten te hebben op een goede opleiding! Toch zullen ouders die niet tot die doelgroep behoren hun blik dan op andere scholen richten. Zij ervaren zich dan niet langer als de doelgroep van die school. Het enige wat helpt is als een school consequent laat zien aan de behoeften van alle (doelgroepen)leerlingen aandacht te (kunnen) besteden. Mooie folders zijn dan niet genoeg. Ze moeten het ook echt doen en het moet zich rondpraten. Ideologie helpt hier geen moedertje lief aan. Dat gezegd hebbend: het kan wel helpen de vanzelfsprekendheid van steeds hoger wordende ouderbijdragen te doorbreken. Daar ben ik niet per se tegen. Maar het is wel symboolpolitiek als je de onderliggende dynamiek niet aanpakt.

Jo Hanna

Jo Hanna

14-09-2020 om 17:53

Elenah

Wat flauw. Die Steiner was een rare floeper in een heleboel opzichten maar bijzonder vind ik persoonlijk wel dat hij niet meeging in het klakkeloos overnemen van Oosterse denkwijzen, beelden en rituelen van zijn oorspronkelijke Theologische cluppie. Hij vond dat de westerse traditie meer dan genoeg eigen spirituele verhalen en rituelen had. Voor hem dus geen yoga of buddhabeelden maar bijbelverhalen en lokale heidense feesten. Prima dat het je ding niet is hoor. Maar dat is wat ik zeg: niet zomaar je kinderen op die school doen want dan raak je over de kook van nog veel meer ‘vreemde’ dingen!!

ElenaH

ElenaH

14-09-2020 om 19:26

Tja Jo Hanna

'Voor hem dus geen yoga of buddhabeelden maar bijbelverhalen en lokale heidense feesten.'

Rare vergelijking. Alsof bijbelverhalen meer waarheidsgehalte hebben dan boeddhisme. Van yoga is in ieder geval nog wetenschappelijk aangetoond dat het een positief effect heeft op mensen.

Jo Hanna

Jo Hanna

14-09-2020 om 22:12

Inderdaad Elenah

Niks voor jou die Vrije School

segregatie

De segregatie naar etniciteit neemt steeds meer af. Daar voor in de plaats is een toenemende segregatie naar opleidingsniveau van de ouders.

https://esb-binary-external-prod.imgix.net/6nOq5iMoPwkByFIyI_9uu0hf0hA.pdf?dl=Boterman+DeWolf+%282018%29+ESB4768+536-539.pdf.pdf

De algemeen bijzondere scholen (jenaplan, montessori, dalton, vrije school, etc). zijn verantwoordelijk voor bovengemiddeld veel segregatie naar opleidingsniveau.

De verschillen tussen steden onderling worden vooral verklaard door huizenprijzen en woonsegregatie. De grote steden hebben de hoogste segregatie, maar die neemt niet verder toe. Ik de rest van Nederland blijft de segregatie naar opleidingsniveau stijgen.

Davina

Davina

26-12-2020 om 15:18

Segregatie en kwaliteit

Wij wonen ergens in het Westen van het land waar helaas ook veel segregatie is... De voorbeelden van dit topic van de blanke Vrije Scholen, Jenaplan etc. zijn ontzettend herkenbaar. Deze scholen hebben jaarlijks veel leerlingen die naar het vwo uitstromen (en anders de havo, het vmbo is er wel een uitzondering). Ik zie wel de laatste jaren er ook kinderen met een andere afkomst spelen op de pleinen.

Wat je hier in de stad ziet is dat er inmiddels ook segregatie is op de “normale” scholen onderling. Een paar jaar geleden was het allemaal relatief een pot nat. Toen besloten in een paar jaar tijd ouders meermaals een “dependance” van deze (normale) scholen op te richten waar je vooral bakfietsmoeders ziet. Deze scholen zijn op papier een nieuwe vestiging van een bestaande school of schoolbestuur maar met een geheel nieuwe naam, en bij voorkeur een nieuw onderwijsconcept.
Als ik met buurtbewoners in gesprek ben en ze horen dat mijn kinderen naar een normale/klassieke school gaan reageren ze geschrokken omdat die van hun naar een “dependance” ervan gaan en dat beter zou zijn. Geen goede ontwikkeling.

Davina

Davina

26-12-2020 om 15:20

Weggevallen

Er zijn hier wel zorgen over al die “dependances” met de nieuwe onderwijsconcepten. Een extreem voorbeeld hier is een school met 1 leerkracht op 70 leerlingen. Of anders een school waar kinderen zelf bepalen wat ze vandaag gaan doen o.i.d...

Lotte

Lotte

28-12-2020 om 12:44

Bij ons is nu een postcode beleid

In onze stad hebben de schoolbesturen en de gemeente ingegrepen. Je zag ouders van de ene wijk helemaal naar de andere kant vd stad fietsen.
De wijken waren al een paar jaar gemêleerd , maar dit zag je niet terug op de scholen. Je kreeg wilde toestanden met mensen die kind wilde inschrijven na geboorte etc.
Nu mogen alle kinderen zich inschrijven in het schooljaar dat ze 3 worden. Je mag kiezen uit de 5 dichtbijzijnde scholen. Die hebben plaatsingsplicht. En dan is de einddatum 31 augustus en hoor je waar je kind is geplaatst.Dit alles wordt gezamenlijk geregeld door de scholen en de gemeente. Dit is nu al een paar jaar zo. Net zoals dit al minstens 15 jaar gaat met de VO scholen. Zodat elk kind van deze stad geplaatst kan worden.
En wat je zag is dat de ouderbijdrage naar beneden ging.
Ouders en scholen konden niet meer aan cherrypicking doen.

Dita

Dita

03-01-2021 om 21:39

Zouden ze hier ook mogen doen

Verhaal van Davina over “dependances” en “nieuwe onderwijsconcepten” klinkt mij bekend.
Hier bij mij in de stad kan je alleen een woning krijgen als je in aanmerking komt voor sociale huur of als je een huis van nu al minstens 4-5 ton of torenhoge vrije sector huur kunt betalen. En dan woon ik nog niet eens in Amsterdam... Gevolg: een groeiende tweedeling van arm en rijk.
Zoals elders in het land worden sociale huurwoningen massaal door de coorperaties verkocht en daarmee dure woningen (en is de nieuwbouw in slechtere wijken erg duur) waardoor de nieuwe bewoners in de “slechtere” wijken allemaal rijkere bewoners zijn. De bewoners die er al langer zitten brengen hun kinderen doorgaans naar een wijkschool. (Die veelal een slechte naam heeft omdat... Er veel buitenlandse ouders en laag opgeleide ouders hun kind erop zetten?)
De nieuwe ouders brengen allemaal hun kinderen met de auto naar scholen elders in de stad. Een nieuwe school oprichten gaat niet zomaar en daarom hebben we hier inmiddels al meerdere “nieuwe scholen” die op papier een vestiging van een andere school zijn en allemaal een nieuw verzonnen vorm van onderwijs hebben...
Wij hebben ook niet de dichtstbijzijnde school gekozen (Vrije school waar niemand in de wijk voor kiest, huidige basisschool is toevallig wel de volgende die het meest dichtbij is) maar ik merk bij mijn kinderen die nog op de basisschool zitten dat ze echt overal in de stad wonen en dan ook nog eens veel te ver weg om ze als 8-9 jarige voor speelafspraakjes alleen naar vriendjes te sturen. Het is op de leeftijd van mijn kinderen vooral ontzettend onhandig met speelafspraakjes, je wordt als ouder gedwongen een auto te bezitten en veel vrije tijd te hebben anders valt je kind sociaal uit de boot.

Dat postcode beleid van Lotte zouden ze van mij hier ook mogen invoeren. Al vrees ik dat de rijkere ouders dan massaal gaan verhuizen of nog meer “nieuwe scholen” met een vaag concept oprichten. Maar het zou in ieder geval een hoop files kunnen schelen.

Dita

Dita

03-01-2021 om 21:43

Het VO

Gelukkig duurt het nog een paar jaar voordat de oudste op het VO begint en ik me in dat circus mag verdiepen. Maar doen ouders daar dan ook aan “cherrypicking”? Misschien naief maar ik dacht dat de kinderen (althans op deze school) gestuurd worden om een school van hetzelfde schoolbestuur te kiezen ook al heb je nog andere scholen van andere besturen die letterlijk tegen die school liggen?

Ik heb weer een hoop geleerd op het forum hier.

Temet

Temet

04-01-2021 om 08:18 Topicstarter

Dita

"Misschien naief maar ik dacht dat de kinderen (althans op deze school) gestuurd worden om een school van hetzelfde schoolbestuur te kiezen"

Wat bedoel je daarmee? Het klinkt alsof je denkt dat kinderen vanuit een basisschool worden doorgestuurd naar een VO-school die onder hetzelfde bestuur valt. Maar dat bedoel je vast niet.

Groeten,

Temet

Dita

Dita

19-01-2021 om 02:21

Temet

Nee, niet automatisch. Het valt wel op dat de kinderen een erg sterke voorkeur hebben om voor een VO-school van dit bestuur te kiezen. We hebben hier zat scholen van verschillende besturen.

Temet

Temet

19-01-2021 om 08:17 Topicstarter

Dita

Hier in Amsterdam kan dat volgens mij niet eens: de VO-scholen hebben allemaal andere besturen dan de basisscholen, vziw. Vandaar mijn verbazing. Maar kennelijk zijn er bij jou in de buurt besturen waar zowel PO- als VO-scholen onder vallen.

Groeten,

Temet

@Emma

@Emma

19-01-2021 om 09:35

Bestuur

In Almere is een grote scholengroep met zowel po- als vo-scholen. In Amsterdam is dat er dacht ik niet, hoewel ik er een weet die naast vo ook een po-school heeft. Dat zal in meer plaatsen zo zijn. Bij Vrije scholen weet ik hiet niet. Leerlingen gaan daar vanaf kleuterleeftijd tm vo naar dezelfde school, dus dat zal dan ook wel onder hetzelfde bestuur vallen.

Anoniem

Anoniem

19-01-2021 om 22:05

Ik herken het wel

Kinderen van onze katholieke basisschool gaan bijna allemaal naar een specifieke katholieke VO-school. Valt ook onder hetzelfde bestuur. De openbare VO-school is een stuk minder populair onder de schoolverlaters.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.