Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
moeders

moeders

11-03-2015 om 10:45

amn toets altijd bij aanmelding mbo?

Mijn dochter gaat volgend schooljaar een mbo 4 opleiding doen. Nu heeft ze na haar aanmelding een uitnodiging gehad om een AMN toets te maken,die ze inmiddels heeft gedaan.
Ze is door naar de volgende ronde,de uitslag horen we nog.
In de loop van het schooljaar heeft dochter naar verschillende opleidingen gekeken en is naar diverse open dagen geweest,maar nergens hebben we gehoord of gelezen dat deze toets werd afgenomen.
Mijn vraag voor de ouders die zich ook al verdiept hebben in een mbo opleiding of er al een kind op hebben,is dit gebruikelijk en hoe ziet een uitslag eruit?
Net zo iets als bv een nio toets,die zegt op welk niveau je zit?
Ik heb op de site van amn gekeken ,maar de info daar is matig


Referentieniveaus

Ik denk dat die toets uitsluitsel geeft over het vaardigheidsniveau taal en rekenen. Dat is veel specifieker dus dan Nio (of de oude Cito eindtoets).
Het gaat echt alleen over taal en rekenen.

Het is de bedoeling dat er een doorlopende lijn komt in vaardigheidsscores: eind basisschool minimaal 1F, eind vmbo/mbo2 minimaal 2F, eind vwo/mbo3/4 minimaal 3/4F

Dit jaar wordt voor het eerst het eindniveau basisonderwijs gemeten. Vanaf volgend schooljaar is dat verplicht op alle scholen, daarna worden die toetsen ook verplicht aan het eind van alle volgende niveaus. Voor die tijd moeten scholen leerlingen dus wel voorbereiden op een verplichte eindtoets/examen, maar hebben ze vaak geen beeld van die leerling, omdat er nog niet eerder zo'n verplichte toets gemaakt is.

De school van jouw dochter wil om die reden het niveau in kaart brengen.

Christina

Christina

11-03-2015 om 12:33

Hier ook AMN

Onze dochter heeft inderdaad ook een AMN Intaketest gedaan voor toelating tot een MBO. Ze heeft hier nog geen uitslag van. Mocht ze doorgaan dan volgt er nog een gesprek, daarna krijgt ze te horen of ze wordt toegelaten. Ze noemde o.a. deze onderdelen: taal, rekenen, getallen, vergelijken, vragen over karakter. Dus het is wel meer dan alleen rekenen en taal. Ik vond deze link:
http://www.a12.nl/mbo%20opleidingen/aanmeldprocedure/voorbeeld%20amn%20intaketest.
Er zijn voor deze opleiding veel meer aanmeldingen dan dat er geplaatst kunnen worden, dus ze kunnen mooi selecteren.

Dat zou raar zijn

Als de uitslag van de toets een aanvullende toelatingseis is, dan moet dat bij de toelatingseisen vermeld staan. Op de link die je geeft staat de uitkomst van de test niet bij de toelatingseisen.
Misschien even vragen wat men met die test wil?

Idioot

Waanzin toch. Diploma moet genoeg zijn. Als dat niet zo is moet het mbo zijn lessen aanpassen. Of de regeling uitstellen tot wel alle leerlingen met hun diploma op het goede niveau zitten. Onderwijsverbetering begint onderaan en duurt lang

Hier ook.

Aanmelden mag altijd met de vereiste vooropleiding, maar dan begint pas de officiele toelatingsprocedure. Motivatiebrief, intakegesprek, doorstroomdossier, portfolio....
Mbo? Ja, mbo. Bij de ene opleiding zijn meer aanmeldingen dan bij de ander. De gewilde opleidingen halen de krenten uit de pap.

Wanneer hoor je eigenlijk definitief of je kind is aangenomen? Jij bent al verder, mijn zoon is nog nergens aangemeld, we orienteren nog.

moeders

moeders

11-03-2015 om 15:09

dus het gaat vaker zo

Het gaat dus vaker zo begrijp ik. Mirjam,ik heb niet het idee dat het iets te maken heeft met de referentie niveau's.Ik geloof eerder dat het inderdaad zo is dat het om een gewilde opleiding gaat en zo halen ze de krenten uit de pap.
Ik vraag me daarom ook af of elke opleiding een test doet,ik zou ook denken dat een diploma voldoende moet zijn.
Christina,hoe lang zou het bij jullie duren voor je een uitslag krijgt?
Wil,dochter is nu door naar een volgende ronde en dan zouden we binnen twee weken daarna horen of ze is aangenomen of dat er nog een ronde komt.
Al met al van aanmelding tot nu heeft al anderhalve maand geduurd en we zijn nog steeds nergens zeker van dus.

bieb63

bieb63

11-03-2015 om 15:17

Hier ook

Weet niet hoe die toets heet, maar i.i.g. rekenen en NL. En ja, helaas, kunnen zie die gebruiken voor afwijzing, ondanks VMBO-T diploma....

Christina

Christina

11-03-2015 om 18:01

Ruim twee maanden denk ik

Na de AMN test zou ze uiterlijk binnen twee weken horen of ze door is naar de volgende ronde (het gesprek). Na het gesprek ook weer uiterlijk twee weken wachten. Daarna eventueel een derde gesprek wanneer er sprake is van extra hulp (bijv. bij dyslexie). Dus ik denk in totaal echt wel meer dan 2 maanden gerekend vanaf aanmelding.

Hier

Volgens mij is het al jaaaaren zo dat de man toets wordt afgenomen en dat mbo een student kan afwijzen.

Wij hebben het afgeschaft omdat een goede amn test niets zegt over een goede schoolloopbaan. Bij ons is een diploma dus genoeg

Hier

Hier intake, binnen 2 weken uitslag en als de opleiding start wordt de toets afgenomen. Dat is al in de eerste week wanneer ook de introductie plaats vindt.

Monique D*

Monique D*

13-03-2015 om 00:05

Bij dochter

Aanmelding, dochter werd getoetst op Nederlands en Rekenen en na een week uitslag en intakegesprek. Gelukkig was alles goed gegaan.

Idioot

Om nederlands en rekenen te gaan toetsen. Daar doen ze een examen in op het vmbo. Dat moet genoeg zijn.
Evt gesprek snap ik.
Waar moeten trouwens straks al die leerlingen heen die rekentoets slecht maken? Het is nog geen examenonderdeel dat meetelt dit jaar. Maar mbo kan ze blijkbaar wel weigeren.
En er zijn er nogal wat die de rekentoets niet halen

Barvaux

Barvaux

13-03-2015 om 08:11

mach

Op dit moment weten we niet hoeveel kinderen die rekentoets niet gaan halen, dat weten we pas over dertien maanden. Verder moet het MBO straks wel een rekentoets afnemen dus de kinderen die ze nu aannemen (geen verplichte rekentoets) moeten ze wel afleveren met op mbo4 een 3F eindtoets. Niet zo gek dat je wel even wil weten waar ze nu zitten en dan kun je de beste er uit pikken. Niets anders dan wat ze doen op de middelbare school helaas. Verder is een toets taal ook niet weg, dan kun je dus wederom de besten er uit pikken en de rest een niveau lager zetten.

Tja, wat doe je eraan? Het is nog steeds een door de overheid betaalde opleiding voor een groot deel op weg naar een SK. Overheid wil die SK zo makkelijk mogen maken dus MBO3 als je niet goed genoeg bent.... helaas.

Inderdaad

Wat barvaux zegt.

En als de rekentoets verplicht wordt het voor het mbo makkelijker: iedereen zonder vmbo diploma komt er niet in en dat zullen er veel zijn ben ik bang......

Barvaux

Barvaux

13-03-2015 om 10:22

marsy

Ik denk dat dat echt nog wel mee gaat vallen. Ze hoeven volgend jaar maar een 4,5 te halen en de meeste scholen geven allang rekenles.

Verder wordt het dan niveau 1 of (als die er niet is) niveau 2.

Dus

Dan accepteren we dat een groep die nu vmbot haalt naar mbo3 of 2 moet omdat ze tot nu toe slecht onderwijs gehad hebben.
Dat vind ik principieel onjuist
Een onderwijsveranderimg moet je dan onderop doorvoeren.
Niet ergens halverwege de onderwijskolom een streep trekken.
En ik denk dat het helemaal niet meevalt. Misschien eerst nog wel, omdat in de wet staat dat het eerste jaar in 2016 maximaal 5% extra mag zakken en de norm op 4,5 ligt . Maar daarna gaat het mis als de toets niet verandert

Jamaar...

"Dan accepteren we dat een groep die nu vmbot haalt naar mbo3 of 2 moet omdat ze tot nu toe slecht onderwijs gehad hebben"
Het gros moest naar vmbo-t omdat ze slecht onderwijs hebben gehad.

Dat leerlingen worden afgerekend op de tekorten die op school ontstaan is geen nieuw verschijnsel, toch?

Barvaux

Barvaux

13-03-2015 om 21:51

nee mach

De scholen die ik ken geven allang rekenonderwijs dus dat 'halverwege' slaat nergens op.

Ja Barvaux

De leerlingen die nu op mbo in de derde klas zitten hebben op de het vmbot geen rekenen gehad. Want degenen die in 2012 examen deden op het vmbo zaten net voor het rekenen aan. En die moesten op het mbo voor het eerst rekenen. Die kwamen binnen ver onder nivo. En het mbo was niet berekend op deze groep leerlingen. Er waren in 2012 nauwelijks rekendocenten op het mbo.
Mijn buurmeisje kreeg in de eerste klas mbo nivo 4 rekenen van de gymleraar in zijn trainingspak. Hij gaf voor het eerst rekenen
Dat bedoel ik met plotseling invoeren halverwege. Eerst invoeren op VO , daarna pas op mbo. Dat is de goede volgorde. En niet tegelijk

MoederVan3

MoederVan3

14-03-2015 om 09:57

Eens met Mach

Mijn zoon heeft op vmbo nooit rekenonderwijs gehad (diploma 2011). Op het MBO alleen maar rekenen op computer met ondersteuning onderwijsassistent, als die er al was.
Hij denkt er nu over om volgend jaar weer naar het MBO te gaan (BBL). Misschien ook niet, vanwege die rekentoets. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Dat is wel de bedoeling

Moeder van 3, het is vooralsnog wel de bedoeling dat leerlingen die het voor de opleiding bedoelde minimum taal en rekenen niet kunnen halen, ook niet aan die opleiding gaan beginnen.

Om die reden is MBO1 herbenoemd en hervormd.
Het heet entreeopleiding en verschaft een diploma in twee soorten: een einddiploma voor wie niet in staat is door te stromen (aan de taal en rekeneisen te voldoen) en een opstroomdiploma/toegang tot MBO2 voor wie daar wel toe in staat is.

Het is de bedoeling dat de drama's die aan het einde van de rit ontstaan, gaandeweg zich terug vertalen naar zenuwen bij ouders die zich eerder - steeds eerder - gaan bemoeien met het onderwijs aan hun kinderen en de taal- en rekenvaardigheden.

Op de basisschool al.

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 11:02

Moedervan3

Ik vind dat, als je bedacht hebt dat het rekenonderwijs omhoog moet, je dat meteen moet aanpakken. Er is in mijn ogen geen 'halverwege'. Je kunt net zo goed op het VMBO als op het MBO rekenonderwijs geven.

Overigens deed ik jaren geleden een MBO opleiding na de Havo, tot mijn ergernis kreeg ik daar rekenen (examen gedaan in wiskunde) en begon het letterlijk met 1+2. Ik kreeg natuurlijk vrijstelling en deed alleen de toetsen. Ik begrijp niet waarom er onderweg geen rekenen meer is gegeven maar fouten uit het verleden kunnen best goedgemaakt worden.

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 11:05

overigens

Overigens geeft dit niet mijn mening weer over de INHOUD van de toets

moeders

moeders

14-03-2015 om 11:22

selectie

Dat er duidelijk selectie bij de poort is ,is mij wel duidelijk. Rekenonderwijs heeft dochter hier 1 uur in de week op de computer en daar is een concierge bij.
Geeft dus ook geen uitleg en je moet alles van internet halen als je het niet snapt,lekker onderwijs dus.
Ik begrijp dus dat de AMN test niet op elke school gebruikelijk is,soms een taal en rekentoets of soms ook alleen een gesprek.
Christina heeft jouw dochter inmiddels de uitslag al gehad?
Ben erg benieuwd naar het gesprek binnenkort,of dochter op papier de uitslag mee krijgt,kan ik dat ook eens zien.

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 12:26

tja

Ik heb het als eens eerder gezegd maar als er één les is waar je de computer het allerbeste bij kunt inzetten dan is dat rekenen! Daar kun je in mijn ogen dus ook gewoon een concierge bij inzetten. Ik heb het rekenprogramma van mijn zoon, brugklas vmbo basis gezien en hij gaat met sprongen vooruit. Hij heeft nu 1F gehaald terwijl hij een achterstand had van anderhalf jaar toen hij in de brugklas begon. Volgens mij heeft hij dus in een half jaar anderhalf jaar ingehaald, hij heeft nu dus nog precies drie jaar om 2F te halen.

Een computerprogramma is zo handig omdat je het rekenen heel goed kunt uitleggen met een filmpje of tekst, dan geef je wat simpele sommen en als die goed gingen dan ga je wat dieper en daarna het volgende deel.

Kinderen roepen helemaal niet de hulp in van de leerkracht dus met het goede computerprogramma kun je heel ver komen (als mijn kind dat kan kunnen alle kinderen zonder dyscalculie dat ook wel).

Barvaux

Barvaux

14-03-2015 om 12:26

en nogmaals

Dat zijn nog geen verhaaltjessommen die hij doet maar dat is ook een kwestie van oefenen, goed lezen en ik geloof wel dat er nog wel wat aangepast gaat worden aan die toetsen.

bieb63

bieb63

14-03-2015 om 12:57

volgens mij niet

mijn dochter doet dit jaar eindexamen VMBO-TL. Heeft wel rekentoets gedaan (slecht), maar nog niet verplicht voor examen. Maar hoe dan ook, ze heeft echt geen rekenonderwijs gekregen op het VMBO-TL. Dus tot en met dit schooljaar is er géén rekenonderwijs op het VMBO-TL (of i.i.g. niet op onze school).

Kijk

Als er op het mbo nou fatsoenlijk rekenen werd gegeven zou ik mij stil houden. Maar dat is niet her geval. Er bestaat niet zoiets als een rekendocent. En heel veel mbo opleidingen hebben geen wiskunde docent oid.
Dus is de afgelopen jaren rekenen gegeven door verpleegkundigen met een cursus. Of gymleraren met een cursus. En verschrikkelijke methodes zoals Rekenblokken waarbij je niet kan zien wat je fout doet, alleen dat het fout is. En dan heb je zeker bij 3f wel een goede docent nodig.
Bij de sector zorg en welzijn niveau 4 zakte ook dit jaar al meer dan de helft. Op toetsen die al meetellen omdat bij deze groep het laatste jaar fulltime stage is.
Ook bij de sector economie gaat het slecht en zelfs bij techniek slagen er velen niet in een 6 te halen terwijl ze wel al hun ingewikkelde technische vakken en wiskunde halen.
Nognmaal: eerst VO dan pas MBO. En onderwijs eerst op orde

Daar moeten ouders wat aan doen

Mach, je hebt gelijk.
Het is de bedoeling dat je de school voor die tekorten aansprakelijk stelt, desnoods voor de rechter. Zie Ouders als Partners van de Onderwijsraad.
Er is geen andere partij dan de ouders die scholen gaat dwingen om hun werk beter te doen. Het is bovendien daadwerkelijk de bedoeling dat ouders zich - in navolging van Karina Schaapman - bedienen van juridische bijstand om scholen te dwingen.

Ik ben ook niet blij met die constructie, maar zo is ie nou eenmaal.
Een eventuele verandering (dat zou een totale hervorming moeten zijn) laat nog decennia op zich wachten, als die al komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.