Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Meatball

Meatball

30-11-2012 om 20:33

Als je zelf kiest voor overstappen naar andere school

hoe zit het dan met de dingen die op de huidige school in de computer staan over jou en je gezin en je kind zelf?

Zie ook mijn andere draad, en ik denk dat er een hoop negatieve dingen in staan. Als dat naar een nieuwe school gaat, dan is er dus al meteen een vooroordeel over je. Wat kan je daarmee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

30-11-2012 om 22:48

Ongeacht

Ongeacht de reden zal de school zich aan de Wet bescherming persoonsgegevens moeten houden. Ik zou zeggen: lees je even in: http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/Privacy-van-kinderen-en-jongeren/Privacy-in-het-onderwijs/Pages/privacy-onderwijs.aspx

De praktijk

De praktijk is heel anders. Allereerst is er vaak de warme overdracht (nieuwe school belt met de oude) en hoewel ze niet alles uit de doeken mogen doen, heb je vaak aan een half woord genoeg. Daarbij hebben scholen op ander vlak veel contact: ib-ers met elkaar, juffen met elkaar etc.. en tijdens dat bijv het informele deel van dit soort contacten wordt er ook gesproken over leerlingen. Voor dit soort dingen geldt dat je er niet bij zit en je niets kan bewijzen. Daarbij, stel dat je een de ware toedracht verborgen wil houden en de waarheid wordt in het informele circuit achterhaalt, heb je meteen een bepaalde reputatie.

Meatball

Meatball

01-12-2012 om 20:21

Met andere woorden?

Je kunt eigenlijk nooit ergens "overnieuw" beginnen, je kan alleen maar hopen dat een nieuwe school toch objectief genoeg is om een eigen oordeel te vormen?

Hopen versus een plan maken

Dat helemaal opnieuw beginnen bestaat niet echt. Daarom zijn professionals die bij grote problemen op een school veel praten met de oude school en met de nieuwe school. Zorgen dat de ruzie enigszins bijgelegd kan worden en adekwaat onder het voetlicht gebracht wordt bij de nieuwe school. Bij een kennismakingsgesprek moet je nooit liegen: je moet de waarheid inkleden. Want als een nieuwe school door krijgt dat ze bedonderd is, zal de gunfactor (nodig als je kind wat extra ondersteuning nodig heeft of toch een havo advies ipv vnbo) snel slinken. Bij een echte professional hoort dat niet.. maar ik zou daar niet vanuit gaan.
Misschien treft er iemand toevallig een lakse school die niet belt of juffen/ib-ers die niet met elkaar praten (over een leerling). Of er moet sprake zijn van een verhuizing oid naar een andere stad of regio waarvan het wel logisch is dat je (dus) een andere school uitzoekt. Maarja, of de directeur alsnog belt, dat weet je niet
Hoe je vertrekt bij een oude school is van invloed hoe je aankomt bij een nieuwe school.
Je hebt het over 'hopen' op een objectief oordeel. Ik denk dat er heel veel te doen valt in de beeldvorming die een oude of nieuwe school van je heeft/krijgt. Als je een goed realistisch verhaal hebt, kan je iemand overtuigen van de logica van jouw zienswijze. Waarom probeer je dat niet op deze oude school? Je schrijft dat juf verhardt in haar standpunten, de directeur staat naar jou toe, achter haar maar dat wil niet zeggen dat ze om jouw zienswijze heen kunnen. Dat ligt geheel en al aan je doel. Als je doel is dat de juf vertrekt, is dat een doel dat moeilijk haalbaar zal zijn (uiteindelijk ga je er niet over, maar school) maar daarbij hou je je bezig met de verkeerde persoon. Kans dat je daarna door school en leerkrachten uitgepoept wordt is aanwezig. Met zo'n Pyttus overwinning schiet je dus ook niet veel mee op. Er is vast een realistischer doel te bedenken met een iets bescheidenere uitkomst. Als je kan streven naar een situatie waarbij school de indruk krijgt dat je streeft naar een win-win situatie (nl niet op de persoon spelen maar de situatie ten positieve veranderen) zal ze omtrent jouw verhaal over dochter steeds minder heen kunnen. School moet het idee hebben dat je mee wil werken, niet op de persoon wil spelen. Als je dat doet speelt een school, als het enigszins kan, op de persoon van jouw dochter. Bij een conflict gaat het om wat je zegt, hoe je het zegt, wanneer je dat zegt en waarom je dat zegt. ook als een juf niet meewerkt. Hoe je dat doet leg ik een andere keer wel uit.

Meatball

Meatball

02-12-2012 om 16:19

Judith

het praten met school heb ik al op diverse manieren geprobeerd. Het komt niet (meer) over. Er is ook al teveel gebeurt denk ik. Mijn kind inmiddels is niet gelukkig. Ik heb het nog nergens over zoon of dochter gehad, dus dat laat ik ook graag zo.
Mijn insteek is niet dat de juf ontslagen wordt, dat gaat mij toch niet lukken. Maar het zou al prettig zijn als mijn kind ook eerlijke kansen kreeg en er niet bij voorbaat al vanuit wordt gegaan dat mijn kind niet de waarheid spreekt. Daar ben ik al sinds groep 4 mee bezig, is vorig jaar beter gegaan met een andere juf, maar nu we deze weer hebben is het feest weer compleet. En ik trek het niet meer. Zodra de mogelijkheid zich voordoet wil ik dus met dit kind weg. Dat hangt nog van een ander kind af, laat ik het dan zo omschrijven. Een ander kind van mij dus. Maar hoe breng je dat bij een andere school en dat ze niet het vooroordeel van de huidige school (dit kind liegt) overnemen.

Karmijn

Karmijn

02-12-2012 om 20:03

Open kaart

Ik zou bij de nieuwe school open kaart spelen.
Dus vertellen dat jullie een verschil van mening hebben met de huidige school, daar meerdere malen een oplossing voor hebben proberen te zoeken, maar dat dit niet gelukt is.
En dat jullie kind daarvan de dupe is op dit moment. Jullie hopen een andere school te vinden voor jullie kind, waar hij/zij een nieuwe start kan maken. Zonder het welles/nietes spel, waar jullie nu niet meer uitkomen. Kan deze school dat bieden?
Ze zullen vast willen weten waar dat verschil van mening dan over gaat en dat zou ik dan in algemene termen toelichten. De haat die onze zoon voor zijn juf voelde werd: zoon en leerkracht hadden botsende karakters. Vooral het feit dat dit alleen bij de leerkracht speelde en niet bij de andere leerkrachten, werd door ons benadrukt.
Bij een sollicitatiegesprek moet je ook nooit gaan afgeven op je vorige werkgever, dus wij deden dat absoluut niet. Geen emoties, maar zakelijk blijven en duidelijk maken, dat wij verantwoordelijk zijn voor de belangen van onze kinderen en dat die er mee gediend zijn om een nieuwe start op een andere school te maken.
Verder zochten wij een andere school buiten de schoolvereniging om. Er is hier sprake van dalende bevolkingscijfers, dus de schoolbesturen zijn heel erg blij met nieuwe leerlingen.

Meatball

Meatball

02-12-2012 om 21:40

Andere vereniging/bestuur bedoel je?

Dat zal hier niet gaan. Alle openbare scholen vallen onder hetzelfde schoolbestuur, dan zou ik naar een andere gemeente moeten. Of een christelijke school, maar die zitten vrij vol, degene in de buurt dan wel te verstaan.

Open kaart

werkt het beste. Wij hebben het zelf bij de hand gehad, totaal niet tevreden over oude school en in conflictsituatie geraakt met oude school. Met nieuwe school gepraat, vertelt in welke situatie wij ons als ouders voelde gemanuvreerd, maar vooral aangegeven waarom wij vinden dat zoon niet vielig was op oude school (veilig in de breedste zin van het woord.) Ook eerlijk verteld dat zoon te boek stond als zorgleerling (mogelijk uitstroom naar speciaal onderwijs omdat hij aan zijn taks zou zitten) met dyslexie verklaring. Daarnaast nieuwe school concreet aangegeven wat wij van de nieuwe school vroegen.

Nieuwe school heeft gebeld met oude school, vonden dat wij erg eerlijk en oprecht waren geweest en wilde zoon binnen hun school opnemen. Een dag later kon hij al komen, en geen moment spijt gehad, zowel nieuwe school als wij niet. Zoon is opgeschaald van zorgleerling naar een bovenste middenmoter!
Veiligheid in omgeving en de juiste ondersteuning doen een hoop!

pham

Geluk van je kind

Hier ook een totaal verziekte sfeer gehad, een directeur die uit alle macht probeerde de overstap tegen te houden door mij alvast maar een 'dragonder van een wijf' te noemen naar de directeur van de nieuwe school. Ik heb tegen de nieuwe directeur gezegd dat hij inmiddels vast wel door had dat het niet zo boterde tussen mij en de oude directeur, maar dat het mij vooral ging om het geluk van mijn dochter. Dat zij vooral niet de dupe mocht worden van de verharding van standpunten. Dat ikzelf met liefde een stap terug zou doen, als ik maar wist dat mijn kind veilig was en gehoord werd.
Tegen de oude directeur heb ik gezegd dat hij de onderwijskundige zaken mocht doorsturen aan de nieuwe school, maar dat als ik er achter kwam dat alle vuiligheid die er nog meer in het dossier zat ook op de nieuwe school terecht kwam, ik hem met liefde zo zou beschadigen, dat hij alleen nog werk zou vinden aan de andere kant van het land. (Wel gezorgd dat we alleen waren tijdens die opmerking, haha). Natuurlijk heeft oude directeur nog geprobeerd mondeling zoveel mogelijk ellende de nieuwe school in te krijgen, maar dat staat allemaal niet zwart op wit. Toen ik eenmaal een paar maanden in uitstekende harmonie met nieuwe juf en nieuwe directeur aan het geluk en zelfvertrouwen van (zielsgelukkige) dochter had gewerkt, heb ik nog gevraagd of er verder geen schadelijke dingen in het dossier stonden. Dat was inderdaad niet het geval. Zo kon ze 'schoon' naar de middelbare school.

Evanlyn

Evanlyn

03-12-2012 om 13:13

Ontroerende verhalen!

Hier heb ik het ook ongeveer zo aangepakt. Bij de nieuwe school heb ik niet gezegd dat juf een psychopaat was (wat geheel waar zou zijn geweest), maar wel dat het niet "klikte" tussen dochter en juf. Ik had wel het geluk dat de schoolleiding van de oude school mijn dochter wel mocht (al bleven ze vierkant achter juf staan, dat wel). En wat ook hielp, is dat het allemaal razendsnel ging. Dochter was al begonnen op de nieuwe school voordat het dossier goed en wel opgestuurd was. Dus snelheid kan misschien helpen, als je dat voor elkaar krijgt. "Vanaf maandag zit ze op school X", dat werk. Dat lukt natuurlijk alleen als de nieuwe school meewerkt, maar zo kan het dus gaan.

Het echte verhaal heeft dochter later zelf aan haar nieuwe juf verteld. Ze had weer vertrouwen.

Meatball

Meatball

03-12-2012 om 21:50

Pham

dat klinkt goed. Ik hoop dat over een poosje ook te kunnen zeggen.

Meatball

Meatball

03-12-2012 om 21:51

Stoepkrijt

Ja, ik vrees dat ik er ook al zo slecht op sta. Tja, ik ben niet echt op mijn mondje gevallen en dat valt niet altijd in goede aarde geloof ik.
Ik hoop dat het mij ook lukt om zo formeel te kunnen zijn straks. Dank voor je verhaal!

Meatball

Meatball

03-12-2012 om 21:52

Evanlyn

Psychopaat, heb je het over dezelfde juf? Ja, ik had ook al zoiets van, ik moet zeggen dat er geen "klik" is. Even het andere verhaal op orde en dan hoop ik een volgende stap te kunnen zetten.

Evanlyn

Evanlyn

04-12-2012 om 12:27

Zou best kunnen!

Want dit ging verder dan dom of slecht functionerend, dit was gewoon puur sadisme.

Snel wegwezen en als het nodig is, hulp zoeken voor je kind om het te verwerken. Of dat nodig is, merk je vanzelf. Maar eerst weg!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.