Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alles over sex bespreken op de lagere school

Ben even nieuwsgierig. Hier op de basisschool hebben ze de week van de lente kriebels. Nu mag alles aan de juffen en meesters gevraagd worden, groep 6-7-8. Hoe vaak ze het doen, wat ze doen en nog veel meer, wat je maar wilt... Ben ik ouderwets dat ik dit te ver vind gaan?


Ik vermoed dat deze juf niet helemaal heeft begrepen wat bij deze lessen de bedoeling is. 😄

Kikki39 schreef op 22-03-2022 om 17:50:

juf heeft het me zelf verteld. Maak me nergens bang voor, was alleen nieuwsgierig of ik de enige ben die dit te ver vind gaan.

Wat zeg jij dan als zo'n juf jou zoiets vertelt? Ik vind het ook een raar verhaal. 

Kikki39

Kikki39

22-03-2022 om 18:22 Topicstarter

ik heb niet veel gezegd, en heel veel juffen/meesters stonden erbij. Iedereen was eigenlijk aan het lachen. Ik stond eigenlijk een beetje perplex, maar dacht dat het aan mij lag.

Kikki39

Kikki39

22-03-2022 om 18:24 Topicstarter

ze hebben het met 3 groepen gedaan, 6-7 en 8, dus al die leerkrachten hebben meegedaan, dat was ook echt de bedoeling, dat je alles mocht vragen.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

22-03-2022 om 20:26

Van de week van de lentekriebels heb ik vanaf het begin af aan de kriebels gekregen en niet in de positieve zin van het woord. 

Ik snap het idee erachter wel een beetje, want niet in alle gezinnen wordt gedaan aan seksuele voorlichting. Maar persoonlijk vind ik het een onderwerp dat thuishoort binnen een gezin. En ook de invulling van de voorlichting. Kinderen leren over weerbaarheid en relaties helemaal prima overigens. Maar ik vertel mijn kind graag op mijn tijd en mijn manier over de hoed en de rand. 

Maar goed, we moeten het er maar mee doen. Dochter zit sinds dit jaar op een christelijke school en ik heb haar nog niet gehoord. Misschien deelt school wel mijn mening  

ahh... Opeens begrijp ik mijn dochters opmerking over dat het lente wordt en dan ook de lente kriebels beginnen  dus dankjewel voor dit topic 

Troll, dat denk ik dat je bent.

Maar ontopic, pfffff je geloofd jezelf

Masami schreef op 22-03-2022 om 22:25:

Troll, dat denk ik dat je bent.

Maar ontopic, pfffff je geloofd jezelf

Als je de naam van topic-starter aanklikt, dan kun je zien dat ze al behoorlijk lang op het forum komt en al veel berichten heeft geplaatst.

Een troll is ze dus niet.

Als je iets dergelijks vermoedt, wil je dit dan aan forumbeheer melden en niet zomaar op het forum gooien? Dat is namelijk niet zo leuk. Om het makkelijk te maken zit er nota bene een uitroepteken bij elk bericht.

Okki21 schreef op 22-03-2022 om 20:38:

ahh... Opeens begrijp ik mijn dochters opmerking over dat het lente wordt en dan ook de lente kriebels beginnen dus dankjewel voor dit topic

Mijn
dochter zit ook op een Christelijke school en helaas pindakaas. In
groep 2 hadden ze het al over bloemen met stampers die worden
bevrucht en dit jaar in groep 3 krijg ik een hele uitleg met plaatjes
erbij hoe een kip met een haan “contact” maakt om kuikentjes te
maken. Kortom kinderen worden ertoe aangezet om seksuele vragen te
stellen en mogen niet op hun eigen tijd de seksualiteit ontdekken. Ik
ben van mening dat de onschuldige kinderjaren van mijn
kind hierdoor afgepakt worden. Ik ben niet preuts en mijn kind ziet
ons gewoon naakt en weet hoe kindertjes geboren worden en heeft
zwangere Barbies. Maar dit gaat echt te ver. In Spanje protesteren
ouders tegen dit beleid van seksualisering dat overgewaaid is uit de
VS. Wat is er mis met seksuele voorlichting aan het begin van de
middelbare school?

Overigens scholen kiezen ervoor zich Christelijk te noemen omdat dit veel
klanten oplevert, heb ik het idee.

Een kip en een haan die samen kuikentjes maken relateer ik niet perse aan seksualisering. Dat is gewoon biologie. Mijn zoon van 3 wist al hoe kindertjes gemaakt werden toen zijn zusje ter wereld kwam. En hij wist ook al dat hij zelf niet, zoals zijn zus, uit het daartoe bestemde gaat je was gekomen, maar dat de dokter had geholpen. Daar heb ik niet moeilijk of ongemakkelijk over gedaan. Hij had vragen, en die heb ik beantwoord op zijn niveau.

Je maakt er natuurlijk veel meer een 'ding' van als je pas als jij vindt dat je kind eraan toe is het eens gaat hebben over seksualiteit. Want wanneer is dat? Als ze 18 is? Of pas als ze gaat trouwen? De middelbare school is echt te laat, door het pas zo laat te bespreken maak je dat seks iets onbekends, raars, viezigs, geheimzinnigs wordt en dan bereik je juist het tegenovergestelde van wat jij blijkbaar wil bereiken. Seks hoort bij het leven. Daar praten/praatten wij heel open over. En ja, dat was op hun eigen tijd, niks opgedrongen, op hun eigen niveau. De meeste kinderen zijn nieuwsgierig over alles wat ze om zich heen zien, en daar hoort dus ook de voortplanting, liefde, seks en alles wat daar bij komt bij. Prima dat ze het daar op de basisschool ook over hebben. Hou het lekker laagdrempelig. Geef sowieso aan je kind mee dat het altijd overal over kan praten met jou, dat komt de relatie met je kind alleen maar ten goede.

Overigens, mijn 2 kinderen zijn intussen jongvolwassen. Ik kan je gerust stellen, ondanks mijn seksualiserende opvoeding zijn ze geen van beiden al op hun 12e begonnen met seks. Integendeel, ik vond ze zelfs erg laat in vergelijking met hun ouders.

MoederSterretje schreef op 23-03-2022 om 11:14:

[..]

Mijn
dochter zit ook op een Christelijke school en helaas pindakaas. In
groep 2 hadden ze het al over bloemen met stampers die worden
bevrucht en dit jaar in groep 3 krijg ik een hele uitleg met plaatjes
erbij hoe een kip met een haan “contact” maakt om kuikentjes te
maken. Kortom kinderen worden ertoe aangezet om seksuele vragen te
stellen en mogen niet op hun eigen tijd de seksualiteit ontdekken. Ik
ben van mening dat de onschuldige kinderjaren van mijn
kind hierdoor afgepakt worden. Ik ben niet preuts en mijn kind ziet
ons gewoon naakt en weet hoe kindertjes geboren worden en heeft
zwangere Barbies. Maar dit gaat echt te ver. In Spanje protesteren
ouders tegen dit beleid van seksualisering dat overgewaaid is uit de
VS. Wat is er mis met seksuele voorlichting aan het begin van de
middelbare school?

Overigens scholen kiezen ervoor zich Christelijk te noemen omdat dit veel
klanten oplevert, heb ik het idee.

Euh wat heeft dit met seks te maken?? Biologie en seks zijn twee compleet verschillende dingen. 

Aan het begin van de middelbare ben je veels te laat. Door ze juist niet vanaf jong op hun eigen niveau voorlichting te geven maak je het veels te speciaal en krijg je kinderen die gaan experimenteren en googlen. En vooral dat googlen moet je niet hebben. Sommige 13 jarigen hebben al meer gedaan dan je als ouder wil weten. Kun je maar beter goed hebben voorgelegd. 


Daarnaast is christelijk een geloof, niet een stempel van we geven geen biologie of voorlichting. Onze dochter van 6 weet waar babies vandaan komen. Ze vroeg erna. Boekjes gehaald. Op haar niveau dingen uitgelegd. Lijkt me juist gezond. 

Ik ben voorstander van seksuele voorlichting op de basisschool juist voor kinderen van wie de ouders ze niet willen voorlichten en de uitleg te laat komt. Thuis kreeg ik nooit iets erover mee. Gelukkig was me op school dingen uitlegt ook over ongesteld zijn bv. Anders was ik me waarschijnlijk rot geschrokken. 

Ik vind de vragen uit de op wel veels te ver gaan. Daar is het programma ook helemaal niet voor. 
Lijkt me ook niet dat je dit als leerkracht moet gaan beantwoorden. Seks is normaal, maar dat is poepen ook en dat bespreek je ook niet uitgebreid met elkaar. Sommige dingen zijn voor jezelf en je man/vrouw. Dat kan je ook prima uitleggen als leerkracht. 

MoederSterretje schreef op 23-03-2022 om 11:14:

[..]

Kortom kinderen worden ertoe aangezet om seksuele vragen te
stellen en mogen niet op hun eigen tijd de seksualiteit ontdekken. Ik
ben van mening dat de onschuldige kinderjaren van mijn
kind hierdoor afgepakt worden. 

In Spanje protesteren ouders tegen dit beleid van seksualisering 

Wat een klets. Ertoe aanzetten seksuele vragen te stellen, niet op eigen tempo hun seksualiteit ontdekken, onschuldige kinderjaren afpakken... Je ziet wel een héle grote beer op deze nogal brede weg.

Beginnen met seksuele voorlichting in de puberteit is veel te laat. Kinderen zijn op jongere leeftijd al bezig met zichzelf en elkaar te ontdekken en kampen voor die tijd vaak al met vragen. 

Ik ben helemaal voor om het taboe rondom biologie/seks/lichamen te (blijven) doorbreken. Zó belangrijk dat kinderen voldoende weten over zichzelf, het andere geslacht en andere sekse. Levert overigens ook een boel voordelen op:

- jongeren stellen seks langer uit

- jongeren gebruiken condooms en anticonceptie adequater

- jongeren leren hun grenzen ontdekken en aangeven

- jongeren leren respect hebben voor de grenzen van anderen

- Preventie van soa's en ongewenste zwangerschappen

- abortus en seksueel overschrijdend gedrag wordt beter bespreekbaar

Ik vind het juist goed om op de basisschool al met voorlichting en grenzen te beginnen. 
Ik kreeg in de jaren 80 op de kleuterschool al uitleg over hoe kuikentjes uit een ei komen met een good old diaprojector. En daar gaat de onschuld echt niet van weg hoor.
Dat is wel zwaar overtrokken.

Ook christelijke scholen moeten voorlichting geven, dat wordt gewoon vanuit het ministerie bepaald. Je moet aandacht besteden aan een aantal zaken. Hoe je dat doet en hoe uitgebreid, daar is veel vrijheid in.

Scholen zijn overigens ook niet christelijk om leerlingen aan te trekken. Vaak is dat vanuit het verleden zo ontstaan. Waar wij wonen is de hele infrastructuur aan zorg en onderwijs gesticht door geestelijken. Daar is nu weinig meer van te merken maar bijna alle scholen zijn nog wel in naam katholiek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.