Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Afstromen?

Ik weet het even niet meer. Dochter zit in 3 mavo. Afgelopen 2 jaar is ze zonder tekorten overgegaan. Hierbij heeft ze veel hulp gehad van mij bij het plannen, uittreksels maken (samen kijken of alles er in staat als zij ze gemaakt heeft). Als ik haar niet hielp haalde ze lage cijfers, hielp ik haar haalde ze voldoendes. Ze is nu vanaf de eerste schooldag hard aan het werk gegaan. Ze maakt netjes haar huiswerk, leert alles en is er veel uren mee bezig. Ondanks dat heeft ze op alle proefwerken net aan 5jes gehaald en vandaag kwam er weer een 4 bij. Alleen de So`s voor de talen heeft ze voldoende gemaakt, maar een so voor biologie een 5je en dan vandaag die 4 voor een proefwerk. Ze is zo teleurgesteld als ze weer onvoldoendes haalt. Ik heb al met de mentor overlegd en we zijn tot de conclusie gekomen dat zij geen verbanden kan leggen. Tekstbegrip is ook heel zwak, waardoor zij vaak de verkeerde dingen in haar samenvattingen heeft staan. Volgend schooljaar moet zijn eindexamen gaan doen. Ze wil na haar eindexamen naar MBO-4. Ik overweeg serieus om haar af te laten stromen als met kerst haar rapport niet voldoende is. Via kader kan ze ook naar niveau 4 en zal er wat druk van de ketel af gaan. Het is een praktijkkind, dus qua stof zou het prima bij haar passen.

Eind 3e klas kan ze niet meer afstromen naar kader.Nadeel is nu ook dat ze op deze school niet naar kader kan. Ze is namelijk vorig jaar geregeld lastig gevallen door een meisje die er op kader zit en een grote groep om zich heen verzameld heeft die haar het leven behoorlijk zuur zouden kunnen gaan maken. Nu heeft ze van hen geen last omdat zij op een andere locatie zitten. Ze zou dus bij afstromen ook van school moeten wisselen. Enige andere optie is dan een school met laptoponderwijs.

Ik vind het vreselijk moeilijk. Zelf wil ze graag beloond worden voor het harde werken, maar wil ook haar klas niet kwijt. Ze wil perse niet blijven zitten, dan nog liever afstromen, maar ze is bang voor dat ene meisje en haar consorten.

Wat nu? Ik weet het niet. Zo gaat het niet, maar wat dan? Help?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Is het wel een oplossing?

"Via kader kan ze ook naar niveau 4 en zal er wat druk van de ketel af gaan."
Is dat wel waar dan? Het is natuurlijk niet voor niets zo dat je met Kader op hetzelfde niveau op mbo kunt instromen. Dat betekent toch dat er aan de kernvakken ongeveer dezelfde eisen worden gesteld.
Maar ik begrijp je verhaal niet zo goed. Heeft je dochter dit jaar alles alleen gedaan (zonder jouw hulp), of lukt het tegenwoordig ook met jouw hulp niet meer?
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

05-11-2012 om 17:01

Mbo

Voor zover ik weet, maar pin me er niet op vast, kun je met kader niet zomaar naar niveau 4. Dan zul je goed moeten scoren op een entreetoets, en uit eindlijst TL moet ook blijken dat je makkelijk meer kan. In een persoonlijk gesprek wordt dan bekeken of het haalbaar is. Uitzondering dus, maar het kan wel. Net als dat zwakke TL-ers voor de zekerheid moeten beginnen op niveau 3.
Niveau 4 is niet zo heel moeilijk, maar toch een behoorlijk stuk pittiger dan niveau 3. Het ligt een beetje aan welke opleiding, maar plannen, samenvattingen maken, etc. is dagelijkse kost. Het competentiegerichte onderwijs maakt het best ingewikkeld voor veel leerlingen. Ook moet er ook gewoon geleerd worden, om maar iets te noemen, voor een toets 150 Engelse vaktermen.
Als TL te pittig is, is niveau 4 vooralsnog ook te pittig. Wat wel altijd kan: opklimmen van niveau 3 naar 4.
Het is dus misschien verstandig om niet te veel te gokken op niveau 4. Misschien verandert dat de keuze nu ook.

Melleke75

Melleke75

05-11-2012 om 18:12 Topicstarter

Mirjam

Ik weet dat ze op Kader minder huiswerk hebben, meer praktijkvakken en de boeken zijn ook wat eenvoudiger dan op Mavo. Bij bijvoorbeeld Duits en Engels zijn ze minder ver met de grammatica en ze leren per hoofdstuk minder woordjes. Tot nu toe heeft ze dit schooljaar geleerd zonder mijn hulp. Ik ga haar tot de kerstvakantie weer helpen. Ik doe dat met alle liefde, maar ik vind wel dat ik heel veel moet doen om haar er doorheen te loodsen. Alle verslagen met de hoofdstukken erbij nalezen en samen met haar aanpassen. Alles overhoren. oefening voor oefening bij de talen controleren of ze het echt wel gesnapt heeft. Werkstukken nalezen. Ik heb vorig jaar zelfs een Duits boekje vertaald omdat ze er zelf niet uitkwam. Ik probeer haar al vanaf de 1e klas te leren hoe ze leren moet. Wat de beste manier is om woordjes te leren, dat je wiskunde sommen moet oefenen, Nederlandse oefeningen werkwoordspelling via internet kan oefenen. Zodra ik het los laat gaat het weer mis.

Volgens de decaan op school hebben kaderleerlingen het op het MBO makkelijekr met de praktijk en de mavoleerlingen weer met de theorie.

Melleke75

Melleke75

05-11-2012 om 18:20 Topicstarter

K. heksenvet

Volgens het MBO kan ze met kader òf Mavo moeiteloos doorstromen naar MBO-3 èn 4. Hier heb ik ook al een aantal praktijkvoorbeelden van gezien. MBO-3 mag van mij ook, kan ze altijd nog doorstromen naar niveau 4. Net wat ze zelf tzt wil. Ze heeft haar zinnen gezet op MBO-4 omdat dat de gangbare weg is na Mavo, MBO-4 of Havo. Havo wil ze perse niet, dus blijft MBO-4 over. Het enige wat ze wil is straks met kinderen werken. Ik wil graag dat ze straks een diploma haalt en ben erg bang dat ze straks met het examen vastloopt.

Examenjaar is makkelijker

Ja, ga haar weer helpen. Het probleem met dat helpen is dat helemaal niet gezegd is dat je kind snel de goede werkwijze oppikt. Dat gaat bij vlagen goed en dan weer helemaal fout. En dat kan jaren duren. Dat is niet ongewoon.
'Er met de kop niet bij' (geen verbanden leggen) is ondanks alle wil en inzet, toch gewoon een adolescenten kwaal. De een heeft er meer en langer last van dan de ander.
Stel dat je kiest voor afstromen en dat helpt niet voldoende. Waardoor je dan toch weer te hulp schiet en eigenlijk terug bij af bent.
Daar komt dan nog dat probleem van dat nare meisje, waardoor afstromen niet zomaar kan. Je moet daar dan voor van school wisselen en dat is bijzonder ingewikkeld.
Ik zou daarom als ik jou was gewoon je tanden op elkaar zetten en samen met haar dat derde jaar doen. En hop, misschien ook nog het vierde erbij, hoewel het best mogelijk is dat in die tussentijd het kwartje wel valt.
Vergeet niet dat het 4e jaar een stuk makkelijker is. Dan komen er weinig nieuwe dingen bij. Het grootste deel heeft ze dan gehad. Ze moet wat herhalen en verdiepen en er examen in doen.
Het examenjaar is het meest overzichtelijke jaar.
Groet,
Miriam Lavell

Manja

Manja

05-11-2012 om 19:18

Hoho miriam

In mavo vier is het absoluut niet allemaal herhalen! Heel veel nieuwe stof! Mijn dochter deed vorig jaar mavo examen, ik heb haar door mavo 3 en 4 gesleept. Veel geholpen en overhoord. Dus ik ken de stof van haver tot gort.
Misschien is het op havo of vwo anders, maar in mavo 4 waren er bij de vakken die mijn dochter deed allemaal nieuwe dingen in mavo 4.
Scheikunde: compleet nieuwe stof in mavo 4, voor het eerst reactievergelijkingen en veel sommen.
Nederlands: veel nieuwe grammatica en veel lezen en woordenschat.
Wiskunde: inderdaad iets aan herhaling, maar ook heel veel nieuwe stof
Engels:boeken lezen, veel nieuwe grammatica, veel woorden en veel teksten lezen, wat ze in de derde nog bijna niet konden/deden
Duits: zelfde als engels
Biologie: allemaal nieuwe stof
Maatschappijleer was helemaal nieuw.
aardrijkskunde: 3 compleet nieuwe onderwerpen, wat ook de examenstof was.

Melleke75

Melleke75

05-11-2012 om 19:21 Topicstarter

Dat zei haar mentor ook mirjam.

Ik raak er zo gestressed van. Nu ook weer. heeft ze strafwerk omdat ze gekletst heeft in de klas. 2 keer een deel van het hoofdstuk overschrijven, woensdag inleveren. Daar is ze dan dus gewoon 2 uur mee bezig, wat weer van haar leertijd af gaat. Ze heeft deze week een proefwerk Frans, een overhoring Frans, Een proefwerk wiskunde, een overhoring Duits, een overhoring Nederlands, volgende week een overhoring biologie en een proefwerk biologie. Ze heeft voor biologie weer een 4 gehaald, dus ze MOET nu wel een hoger cijfer halen. Dat betekent weer samenvattingen schrijven die ik weer na moet kijken, elke dag alle vakken oefenen, helpen met Nederlands en de talen en biologie overhoren. Op tijd beginnen is belangrijk en dat doet ze ook, maar van al deze vakken zijn er net proefwerken geweest en nu staan er alweer nieuwe. Ik kan het zelf nauwelijks bijbenen en dan heb ik het nog niet eens over de boekverslagen die er aan zitten te komen. Het lijkt sneller te gaan dan vorig jaar. Bij wiskunde snapt ze ook niet alles en voor uitleg is er weinig tijd. Ze begint morgen met bijles, maar woensdag is het proefwerk al, ik hoop maar dat het dit keer beter gaat. Ondertussen heb ik naast mijn dochter 2 kinderen met een autistische stoornis. Naast die 4 van dochter kreeg ik vandaag mail dat de jongste 6 woedeuitbarstingen gehad heeft en had de oudste ook een slechte dag die hij op ons afreageerde. Gelukkig is dochter een makkelijke puber, maar al met al groeit het me nogal eens boven mijn hoofd.

Manja

Manja

05-11-2012 om 19:37

Melleke

De vierde vond ik vooral wat rustiger omdat je dan minder vakken hebt. In mavo drie hebben ze nog vrij veel vakken. Na de derde laat je nog weer iets vallen, dan kies je je pas definitief je sector.
Maar zoals ik al schreef: er komt echt nog vrij veel nieuwe stof bij in de vierde.

Melleke75

Melleke75

05-11-2012 om 19:48 Topicstarter

Hier niet manja.

Ze heeft haar sector al gekozen en heeft alleen nog maar: biologie, wiskunde, aardrijkskunde, duits, Frans, Nederlands, Engels, Godsdienst, K&C, gym en LO2 (extra gym als keuzevak). Volgend jaar mag ze een vak laten vallen en komt er nog maatschappijleer bij. Ze heeft sector zorg en welzijn gekozen. Zo vreselijk veel leervakken heeft ze dus niet eens. Eigenlijk alleen biologie en aardrijkskunde. Frans, Engels en Duits is vooral woordjes leren en grammatica snappen. Nederlands is veel zinsontleden, werkwoordspelling, maar ook teksten waar ze erg slecht in is. Met veel geluk haalt ze met moeite een 6, maar meestal een 5. Vorig jaar stond ze voor de talen een 8, Nederlands een 6, biologie een 6 en aardrijkskunde een 7, wiskunde een 6. Godsdienst heeft ze geen problemen mee, stelt ook niet veel voor. Morgen heeft ze een proefwerk Frans, woordjes overhoren kan ik wel, maar ik snap niks van de grammatica. Hopelijk zij wel.

Tineke

Tineke

05-11-2012 om 20:33

Melleke

Ik denk dat ik je dilemma wel begrijp.
Stel dat dochter nu blijft zitten, zitten jullie nog een jaar langer zo. Of stel dat ze zakt...pfff. Dat wil je niet. Daarbij komt dat jij het niet volhoudt. Je gezinssituatie is al erg pittig. Als je financiële mogelijkheden hebt om de huiswerkbegeleiding uit te besteden, dan wist ik het wel.
Als ze nu naar Kader zou gaan, heeft ze waarschijnlijk een enorme voorsprong. Dat geeft lucht. Daarbij moet het schelen in de stapels huiswerk enzo. Wat wil ze zelf?
Gevoelsmatig zou ik het wel weten...
Overigens, nog even nagevraagd aan mijn dochter, maar bij haar opleiding (SAW)was het zo dat wie TL had met hoger dan een 7 gemiddeld, kon naar niveau 4. Lager dan 7 kwam er een gesprek over 3 of 4. Met Kader automatisch niveau 3, tenzij heel gemotiveerd en het halen van instaptoetsen Nederlands, rekenen en engels. Maar goed, dit zal wel overal anders zijn. En eigenlijk ook niet zo belangrijk, 3 en 4 zijn even leuk.

Melleke75

Melleke75

05-11-2012 om 21:00 Topicstarter

K. heksenvet

Jouw post is exact wat bij mij ook steeds door mijn hoofd gaat. Ondertussen ruzie met dochter. Ik liet haar even bij me komen om Frans samen nog eens door te lopen, kent ze gewoon niet 1 woordje van het hoofdstuk. Wel 2 weken geleden nog een 9,5 op die woordjes gehaald, maar dus niet zoals ik haar vertelde steeds herhaald om ze niet te vergeten. Toen werd ik dus even heel erg boos. Morgen het proefwerk en nu dus nog woordjes stampen om kwart voor 9 terwijl ik mijn tijd er in steek en de mentor mail met mijn zorgen. Ondertussen weet ik dat het gewoon weer haar gebrek aan kunnen plannen is. Druk met andere schoolse dingen die óók op tijd af moeten. Ze volgt zichzelf soms niet meer. Nu is zij in tranen en ik voel me al niet veel beter. Van mij mag ze naar kader, ze komt er wel, maar dan heeeel graag op deze school. Waarbij ik me dan gelijk weer vreselijk rot voel want ze doet het zo vreselijk goed in deze klas, heeft vriendinnen. Op kader zit ze weer met dat ene meisje, dat is zo`n bedreiging voor haar. Dan die hele andere school, ik vind het eng, doodeng. Zelf wil ze ook best naar kader, maar ja dat meisje. Ondertussen denk ik aan haar rapporten. Op haar laatste stond: menig klasgenoot zou jaloers zijn op jouw lijst. Ze heeft nog nooit steunles gehad, nog nooit een onvoldoende op haar rapport. Waarom lukt het nu niet? Waarom denkt ze een proefwerk van biologie goed te kennen en haalt ze een 4? Als ze het echt niet kon had ze toch afgelopen 2 jaar al door de mand gevallen? In de 1e spraken ze zelfs al over Havo. Of moet ik wat langer wachten, meer geduld hebben? Wachten tot de Kerst en zien hoe ze er dan voorstaat? Nu eerst maar even met dochter praten, ik houd niet van ruzie en daar komen we geen stap verder mee.

Tineke

Tineke

05-11-2012 om 22:47

Kostbaar

Melleke, ik vind het leven te kostbaar...te kostbaar voor nog meer druk in je gezin, te kostbaar voor een gefrustreerde dochter, te kostbaar voor strijd.
En weet je, ik geloof best dat je dochter ook havo zou kunnen. Maar nu even niet. Nu staat het leren waarschijnlijk heel ver van haar belevingswereld af.
En ja, ik ben ook voorstander van het erdoorheen slepen. Alle mogelijke hulp bieden. Zo hoog mogelijk, want dat biedt meer kansen. Maar hé, ten koste van wat? Van jullie relatie? Van jullie gezinsleven? Van jouw te beperkte voorraad energie? Van haar zelfvertrouwen?
Het voordeel is dat ze weet wat ze wil. Iets met kinderen. Het voordeel is dat jullie weten waar ze goed in is. Praktisch bezig zijn. Dus ik zou kiezen voor de weg waar haar kracht nu ligt. De kortste klap naar het mbo. Maar ja, dat ben ik. Ik weet zeker dat er velen het niet met mee eens zullen zijn. En dat snap ik dan ook wel weer wel.
Hou je wat mij betreft over: welke school. Met de laptop of met het rotkind. Ik zou voor laptop gaan. Dat klinkt veiliger.
Sterkte, dit is gewoon lastig.

Wachten tot de kerst

Ik zou haar helpen, stimuleren en proberen het verder in je gezin zo gezellig mogelijk te houden. Geen ruzie met een dochter die haar best doet maar het allemaal niet goed kan overzien. Ook aandacht voor je andere 2 kinderen en soms die Franse woordjes maar even aan haar zelf overlaten. Een planning voor de hele week in haar agenda zetten en helpen als ze er om vraagt en vastloopt.
Misschien zijn het de startersproblemen van dit derde jaar en komt ze in een beter ritme. Haar cijfers zijn niet hoog, 5en, maar het is geen drama.
Proberen om wat te ontspannen en ook goed voor jezelf te zorgen en dan verder kijken met de kerst. Hoe staan de zaken er dan voor, misschien valt het mee en kan ze verder op dit niveau. Dus helpen, maar niet jezelf en je andere kinderen helemaal wegcijferen.
Misschien wordt het alsnog na de kerst Kader, dan is alles geprobeerd en komt ze er ook wel.

Evanlyn

Evanlyn

05-11-2012 om 23:18

Praten op school?

Misschien ook eens praten op school (als je de school vertrouwt tenminste). Het kan verhelderend zijn hoe zij je dochter inschatten en misschien hebben ze tips.

Verbaast me niks

Melleke:" Ik kan het zelf nauwelijks bijbenen en dan heb ik het nog niet eens over de boekverslagen die er aan zitten te komen. "
Dat is het dus. Het is gewoon niet makkelijk, ook niet voor volwassenen en al helemaal niet voor een wat warhoofdige puber.
Melleke:"Waarom denkt ze een proefwerk van biologie goed te kennen en haalt ze een 4?"
Dat is een combinatie van hoogmoed (successen uit het verleden) en verwarring. Vergis je niet: inschatten of je voldoende hebt geleerd en zelfs of je een proefwerk goed hebt gemaakt, is het moeilijkste dat er is. Daar hebben studenten op de universiteit ook moeite mee.
Melleke:"Of moet ik wat langer wachten, meer geduld hebben? Wachten tot de Kerst en zien hoe ze er dan voorstaat? "
Je moet een keuze maken tussen in deze klas blijven (met alle voordelen), maar dan met jouw ondersteuning om je dochter bij de les te houden, of naar een andere school om kader te doen (met alle nadelen van dien).
Je moet afwegen of de mogelijke spanningen tussen jou en je dochter opwegen tegen de nadelen van van school veranderen.
Heel praktisch zou ik daarvoor als ik jou was eerst eens gaan uitzoeken of je dochter wel naar een andere school kan. Wordt ze toegelaten op een ander vmbo zo midden in het jaar?
Als dat een eitje is, dan moet je dat misschien wel doen.
Als die mogelijkheid er niet in zit, dan beperkt dat jullie keuze weer.
Heb het erover met je dochter. Zoek samen uit wat de opties zijn. Dit jaar afmaken en bij falen naar mbo-2, kan misschien ook.
Het is een kwestie van kiezen en ervoor gaan. Voor haar, voor jou, en voor elkaar.
Het duurt best even voordat je weet wat de mogelijkheden echt zijn. Tot die tijd, dat zijn werkelijk nog maar een paar weken, zou ik toch met haar mijn uiterste best doen. Zonder ruzie. Dat vraagt wat van jou en van haar. Heb het daar ook over.
Zij is maar een puber, maar ze is wel oud genoeg om begrip te hebben voor jou. Jij bent haar moeder dus inleven is je taak, maar jij bent ook maar een mens.
Niet makkelijk nee.
Zet 'm op!
Groet,
Miriam Lavell

Melleke75

Melleke75

06-11-2012 om 09:19 Topicstarter

Dankjulliewel.

Bedankt voor het meedenken, het helpt mij om alles wat een rijtje te krijgen. Ik heb de mentor al gemaild of het uberhaupt mogelijk is na de Kerst nog over te stappen. Ik wacht nog op antwoord. Als dat niet mogelijk is zit er niets anders op dan gewoon doorgaan en eind van het jaar zien hoe ze er voor staat. Mocht het wel kunnen zullen we nu ook tot de Kerst doorgaan en kijken hoe ze er dan voorstaat. Nu al switchen is geen optie vind ik. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze zomaar ineens niet meer kan leren. Ze heeft minder vakken dan afgelopen jaren, dat zou toch moeten schelen? In ieder geval heeft ze volgende week 2 proefwerken die haar uit de rode cijfertjes kunnen halen. Dat wordt een week hard werken, maar ik ga het toch met haar proberen! Ik hoop echt dat het toch nog goed komt en we geen keuze hoeven maken, want eigenlijk vind ik geen van de keuzes echt een goede keuze.

Mbo

Als ik jouw was zou ik me nu nog niet druk maken om waar ze na haar examen terecht komt. Bij oudste op school (MBO4) zitten KL,TL en zelfs HAVO kinderen op hetzelfde niveau. Dat wordt pas bekeken daar in het eerste jaar of je niveau 3 of 4 gaat volgen. Daarna volgt pas splitsing en als het tegenvalt je 2de jaar stroom je gewoon weer een niveau lager in en ga je verder op niveau 3. Pas in het 3de jaar is het een 'vast feit' en kan je niet meer naar het andere niveau. Elk jaar hangt het geheel af van het 'advies' van het onderwijsteam.
Dit (eind) examenjaar zelfs hangt verkort HBO af van het advies van het onderwijsteam. En hoera dochter heeft het positieve advies al binnen.....(als eerste van de klas omdat ze al zo intensief naar een vervolgopleiding aan het kijken was). Maar ze twijfelt zelf of ze HBO wel 'verkort' wil doen. De HBO heeft een samenwerkingsverband met deze MBO school. Nu alleen dat examen dus nog 'even' halen (zoals dochter het noemt).
groeten albana

Melleke75

Melleke75

06-11-2012 om 13:45 Topicstarter

Mail van mentor.

Mevrouw ****,

Kader is op dit moment absoluut niet aan de orde, hoor! Ze is bij lange na niet de leerling met de laagste scores. Mocht het allemaal wel enorm tegenvallen, dan is afstromen na de kerst wel mogelijk, maar ik vind ***** een echte mavoleerling en heb er vertrouwen in dat dat ook goed gaat lukken.(aldus haar mentor)

>Dus we wachten af tot de Kerst voor we gaan denken over afstromen. Ze is al hard aan het werk gegaan voor de proefwerken die er aan komen. We gaan er gewoon voor. Wordt vervolgd.

Tineke

Tineke

06-11-2012 om 13:57

Yes!

Dat is positief. Een (goede) mentor is toch redelijk betrouwbaar bij dit soort inschattingen. Dus dat moet moed geven.
Ik zou het dan zeker doen zoals Wil omschreef. Helpen en stimuleren naar jouw vermogen, niet te zeer in paniek raken bij een lager cijfer en het gezellig houden thuis. Jij doet wat je kan. Zij doet wat ze kan. En meer dan dat kun je niet doen.
Hou je op ons de hoogte? Ik ben benieuwd...

Ik ben ook benieuwd melleke

Fijn, een mentor die het volste vertrouwen in haar heeft. Alles wat ik naar jou schreef zeg ik namelijk ook tegen mezelf en mijn eigen kind. We zitten gezellig in hetzelfde schuitje. Als ik in paniek raak is mijn zoon helemaal van de leg. "Positief denken mam!". Tuurlijk kind, zet 'm op! De mentor omzeil ik even....we ploeteren vrolijk door. Zolang er school is, is er hoop.

Melleke75

Melleke75

06-11-2012 om 15:49 Topicstarter

Ja hoor.

Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte! Net kwam ze thuis en verzuchtte: hehe, eindelijk snap ik wiskunde. Ze moest na haar 1e cijfer (een 5,3) direct naar steunles en deze leraar legt het volgens haar anders uit waardoor ze het nu begreep. Morgen heeft ze de toets, ben benieuwd dus. Frans ging goed dacht ze zelf, maar uit ervaring weet ik dat ik eerst het cijfer af moet wachten en dat zo`n gevoel niet veel zegt. Voor haar zou een goed cijfer wel een enorme opsteker zijn en haar weer even wat zelfvertrouwen geven.

De mentor is een goede! Een leerkracht met jarenlange ervaring. Heeft de afgelopen 2 jaar ook een examenklas gehad (3e jaar en toen dezelfde klas het 4e jaar). Het is er 1 die doet wat ze zegt en heeft korte lijntjes met de ouders. De kinderen kunnen met alles bij haar terecht. Ik vertrouw zeker op haar oordeel!

Valkyre

Valkyre

06-11-2012 om 21:55

Melleke

Ik heb geen idee in welke regio je woont, maar misschien kan ik je dochter helpen met tekstbegrip. Ik geef normaal gesproken Engels op universitair niveau, en zie ook daar nog regelmatig dat studenten niet weten hoe ze een tekst kunnen doorgronden. Eventueel kan ik ook via Skype helpen? Ik ga half december met zwangerschapsverlof, maar misschien kan ik haar aan de hand van een tekstopdracht die zij van school heeft gekregen wat tips geven hoe zoiets aan te pakken. Ik hoef er geen geld voor hoor, het is maar gewoon een aanbod voor zo af en toe een zetje in de rug, ook omdat ik niet op vaste tijden beschikbaar ben.

Als je denkt dat het zou kunnen helpen, laat het me dan hier even weten. Dan stof ik mijn OO-mailadres even af zodat we kunnen communiceren.

Valkyre

Melleke75

Melleke75

07-11-2012 om 21:50 Topicstarter

Valkyre!

Wat een lief aanbod van jou zeg! Teksten krijgt ze helaas nooit mee naar huis. Mag ik jou mailen? Misschien komt ze met wat tips al een eind verder. Uiteindelijk is een gebrek aan tekstbegrip lastig bij alle vakken. Als dat wat zou verbeteren heeft ze er op alle fronten profijt van. Nu wil ik jouw kostbare tijd niet teveel invullen, dus als het alsnog lastig wordt is het geen probleem hoor!

Valkyre

Valkyre

08-11-2012 om 21:11

Melleke

Mijn mailadres is: valkyre_oo @ hotmail.com

Ik ga eens kijken wat ik kan doen. Misschien kan je wat teksten uit schoolboeken scannen en naar me mailen? Daar kan ik vast wel iets mee. En anders zoek ik zelf een geschikte tekst. Ik moet eerst even inschatten op welk niveau ze ongeveer werkt. Mail je me?

Melleke75

Melleke75

09-11-2012 om 15:43 Topicstarter

Valkyre

Ik ga je zo even een mail sturen!

Melleke75

Melleke75

09-11-2012 om 15:50 Topicstarter

Weer nieuwe cijfers.

Vandaag een 6,9 voor wiskunde binnen, daarmee is haar 1e onvoldoende weggewerkt en een 8,4 voor Nederlands. Daar stond ze al ruim voldoende op, dus deze past er mooi bij in het rijtje. Helaas ook een 4,5 voor Engels van een poosje terug, die had ik nog niet van haar gehad. Maar goed. De voldoendes zijn toetsen waar ik haar mee geholpen heb, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen, zolang ik haar blijf helpen dan. Maandag en woensdag toetsen voor biologie. Pittig vak, veel leerwerk. Ze heeft zeker 16 a-4tjes met begrippen die leren moet. Iemand een tip hoe ze dat zo efficient mogelijk kan doen? Ze moet een onvoldoende wegwerken, dus we hopen echt wel op 2 voldoendes.

Melleke

Als ik lees dat ze 16 a-4tjes heeft als uittreksel vraag ik me af of ze niet gewoon het hele hoofdstuk heeft overgeschreven, is dit serieus een uittreksel? Voor beide toetsen samen lijkt al iets logischer. Eerst de toets voor maandag leren en voor woensdag even aan de kant. Eerst rustig het hoofdstuk een keer helemaal laten lezen. Dan 10 begrippen leren, jij overhoren. Teveel fout? Eerst weer die 10 leren. Pas als die er goed inzitten weer 10. Zo verder. Dus in stukjes hakken en pas verder als een klein stukje erin zit. Als de helft er grotendeels inzit even ander huiswerk maken. Later weer verder.

Annet

Annet

10-11-2012 om 09:05

Overhoorprogramma voor begrippen

Mijn dochter voert begrippen ook wel eens in in het overhoorprogramma dat ze gebruikt. Zo schrijf je alles één keer uit (nou ja, typen). Daarna oefent ze nog dmv het programma. Dat gaat dan heel snel.

P

P

10-11-2012 om 09:08

Annet

Heb je dan niet steeds het probleem dat je dan ook letterlijk, tot op elke punt en komma en elk woord precies de betekenis moet tikken om door dat programma te komen?

Melleke75

Melleke75

10-11-2012 om 09:29 Topicstarter

Wil40

Woensdag heeft ze zeg maar een toets van het hele hoofdstuk, maandag van 2 paragrafen van datzelfde hoofdstuk. Het zijn meer dan 16 bladen, maar er staan er maar 6/7 op elke bladzijde. Spatie ertussen enzo. Ze heeft niet het hele hoofdstuk overgeschreven, ik heb het wel gecontroleerd. Gisteren is ze met de 1e 2 paragfrafen bezig geweest, maar die zaten er nog niet goed in, vandaag weer verder. En dan moet er ook nog een proefwerk Godsdienst in en huiswerk van wiskunde gemaakt worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.