Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Prakje

Prakje

15-04-2013 om 07:33

Afgewezen op 2 scholen... en nu?

Onze zoon heeft zijn cito verprutst. Heeft een vmbo-t/havo advies en heeft zijn cito op het niveau vmbo kader gemaakt.

Hij is op dit moment door 2 scholen afgewezen, ook met ondersteunende brief van zijn leerkracht en de IBer en IQ test erbij

Wij hebben bij het bezoeken van scholen absoluut nooit naar vmbo scholen gekeken. Zijn altijd uitgegaan van het advies en hebben 2 scholen uitgezocht die we het beste vonden passen en waar zoon graag naartoe wil.

Nu weet ik niet wat wijsheid is, hem aanmelden op een vmbo kader school of hem een andere test laten doen... En zo ja welke? Heb iets gehoord over de NIO test, heeft iemand daar ervaring mee?

De leerkracht en IBer gaan vandaag ook overleggen, ben benieuwd waar zij mee komen.

Zoon baalt intussen stevig, al zij vrienden zijn toegelaten tot een van de 2 door hem gekozen scholen en hij moet nu naar een andere plaats en andere school alleen omdat de cito misging. Vind het echt sneu voor hem.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vmbo

Dit snap ik niet: 'Wij hebben bij het bezoeken van scholen absoluut nooit naar vmbo scholen gekeken. Zijn altijd uitgegaan van het advies...' Maar het advies was toch VMBO-TL/HAVO? De cito is inderdaad nog een stapje lager, maar met zo'n advies zou je toch ook hebben kunnen kijken naar VMBO-scholen? Je meldt je overigens niet aan voor een VMBO-kader, maar voor een VMBO, waarbij het startniveau mogelijk kader of TL is, maar vaak zijn er doorstroommogelijkheden, zeker na het eerste jaar.

Succes met de heroriëntatie.

Tsjor

Conference

Conference

15-04-2013 om 15:52

Doorstromen

Ik vind het eigenlijk ook een beetje raar dat je helemaal niet naar VMBO scholen hebt gekeken met zo'n advies, maar goed.
Als iedereen er van overtuigd is dat VMBO-niveau onder zijn niveau is en zoon wil echt dolgraag naar die school, dan zou ik de IBer de school van zijn keuze laten bellen en vragen welke school zoon moet kiezen om in te stromen op VMBO-niveau, om zo snel mogelijk makkelijk door te kunnen stromen naar hun school toe, als blijkt dat hij inderdaad veel meer in zijn mars heeft. Daar zou ik op inzetten en dan maar hopen dat zoon inderdaad zo goed presteert dat hij bijvoorbeeld met kerst al kan doorstromen naar die school.

Wisc

Mijn vriendin had hetzelfde. Moeder was er van overtuigd dat kind VWO kon. Leerkrachten ook maar kind doet het nooit goed op toetsen en heeft de NIO ook verprutst. Ouders hebben toen een Wisc laten afnemen en daar kwam uit een IQ van 128 met als bijbehorend schooladvies VWO. Daar is ze mee op de school van haar keuze geplaatst. Op VWO niveau dus. Dat zou je dus kunnen doen. Wel eerst met IB er praten of de school van je keuze dat accepteert.

P

P

15-04-2013 om 19:09

Hmm

Vind het ook wat apart, zeker gezien het feit dat hier maar 1 school is voor ALLEEN VMBO basis en kader. Verder heb je scholen met mavo en hoger maar ook scholen met alles (van basis tot gymnasium) en een school met vmbo en havo.

Inderdaad: zoek een school waar er een opstroommogelijkheid is. Is er geen enkele school die kader en mavo samen heeft?

VMBO T is toch ook gewoon VMBO?

Tumo

Tumo

15-04-2013 om 19:35

Afdelingen

ik kan me voorstellen dat je met een advies vmbo-T Havo gaat kijken naar een school die beide aanbiedt en dan zou je hier ook alleen op scholengemeenschappen terecht komen die vmboT, Havo, Vwo aanbieden. Heb je een duidelijk VmboT of lager advies dan ga je over het algemeen naar een school kijken met alleen vmbo afdelingen waaronder dan kader.
Ik zou het wel heel vreemd vinden als hij alleen maar op kader aangenomen zou worden, zou toch op zijn minst VmboT moeten zijn en dan heb je de kans op hier in de buurt in de brugklas VmboT/Havo terecht te komen.

Prakje

Prakje

15-04-2013 om 21:12

Contact gehad

De IBer heeft vandaag contact gehad en ze willen zoon echt niet toelaten. Ook al heeft hij een Vmbo-t/havo advies, ze varen blind op de Cito. Ook de wisc test waaruit blijkt dat zoon een hoogbegaafd profiel heeft, met een paar stevige uitlijders naar beneden, waardoor zijn IQ op 120 uitkomt mag geen soelaas bieden.

Waarom we niet op andere scholen hebben gekeken is omdat vmbt-t/havo echt wat anders is dan vmbo kader (geen oordeel verder). En de enige vmbo-school in de buurt is een christelijke school en zoon wilde het liefst naar openbaar (ook geen oordeel).

Vanmiddag met zoon gesproken en hoewel hij erg teleurgesteld is, legt hij zich neer bij het besluit en gaan we nu samen een afspraak maken bij de vmbo-school. Er gaat nog een jongen uit zijn klas naartoe waar hij het goed mee kan vinden, dat is een kleine troost. Het is overigens al wel zeker dat ze niet samen in een klas komen, want deze school heeft al aangegeven dat hij niet op vmbo-t mag komen, alleen op kader. De andere jongen gaat naar vmbo-t. Als zoon zich bewijst, kan hij volgend jaar uiteraard doorstromen naar een hoger niveau. Ze hebben op deze vmbo ook een zgn vmbo-t+ richting waar een aantal vakken op havo niveau worden gegeven, doorstroom mogelijkheden genoeg

Evenzo

Evenzo

15-04-2013 om 23:57

Prakje

" Ook de wisc test waaruit blijkt dat zoon een hoogbegaafd profiel heeft, met een paar stevige uitlijders naar beneden, waardoor zijn IQ op 120 uitkomt mag geen soelaas bieden."

Wat je hier zegt, klopt niet. Als er in het WISC profiel stevige uitglijers zitten dan kun je geen totaal IQ bepalen.

EEen hoog IQ zegt niet alles. Zeker als er uitglijers inzitten verklaart dat waarom dingen leertechnisch niet helemaal van een leien dakje gaan.

Maar als je echt denkt dat er meer in zit dan zou ik meer scholen gaan bellen. Wie weet zijn er wel andere scholen die verder willen kijken dan hun neus lang si.

P

P

16-04-2013 om 07:17

Cito

Wat was de cito uitslag dan want ik vind het heel apart dat je met een vmboT-havo advies niet eens wordt toegelaten op een vmbo school op het vmboT. Als er een kader cito ligt dan ligt vmboT toch nog aardig in het midden.

Ik denk dat de basisschool ook wel wat te verwijten valt, wellicht hadden ze hem alsnog ziek moeten melden voor de cito of wat dan ook. Ze laten hem behoorlijk zitten en ik weet niet of ik mijn kind wel op een school wil hebben die zo strikt vasthoudt aan verprutste cito uitslagen!

Prakje

Prakje

16-04-2013 om 15:05

Reacties

Om te beginnen zegt een hoog IQ zeker niet alles. Zeker niet gecombineerd met lichte vorm van dyslexie en een hoge mate van beelddenken. Gecombineerd met een "6-is-goed-genoeg-werkhouding" verwacht ik ook echt niet dat zoon een briljante Havo leerling is/wordt. Maar een vmbo-t leerling wel, en nu hij op kader wordt geplaatst verwacht ik dus ook niet dat hij hogere ambities gaat hebben om op vmbo-t te komen. Als hij daarmee ook op zijn plek zit, dan is dat prima.

Voor P, onze zoon heeft 524 gescoord waar de leerkracht van groep 8 blijkbaar minimaal een 530 verwacht had. Helaas is de entree-cito hier afgeschaft, anders hadden we dit vorig jaar al kunnen zien aankomen.

De IBer heeft de laatste school (= vmbo) gebeld met het hele verhaal en de vraag tot wanneer zoon aangemeld mag worden en op welk niveau. Daar werd gelijk aangegeven dat ook zij hem niet gaan toelaten op vmbo-t omdat de andere scholen hem hebben afgewezen én omdat ze hier blijkbaar in het verleden slechte ervaring mee hadden.

(ik vermoed dat dit een manier is om de in- en uitstroomcijfers mooi hoog te houden).

Voor wat betreft keuze... die is er niet echt meer. Er is hier gewoon beperkte keuze uit scholen, of de reistijd enkele reis gaat naar meer dan een uur. En dat zou zoon dan helemaal alleen moeten doen.

Aangezien zoon er vrede mee heeft, gaan we nu eerst een afspraak maken op de laatste school en dan samen een keer kijken.

Doubleren

Ik zou met IB-er overleggen of hij groep 8 kan doubleren.
Verder zou ik de gewenste scholen platlopen tot ze knettergek van me werden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.